Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 augustus 2014, 07:16   #1
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard Ambtelijk laten schrappen.

Kan ik mij ambtelijk laten schrappen als ik al huur en werk? Gebeurt dit onzichtbaar of kunnen ze mij dan uit mijn huurwoning zetten? Als mijn baas dit te weten komt, kan hij mij dan ontslagen? Hoe verloopt het met de RSZ?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2014, 11:00   #2
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Kan ik mij ambtelijk laten schrappen als ik al huur en werk? Gebeurt dit onzichtbaar of kunnen ze mij dan uit mijn huurwoning zetten? Als mijn baas dit te weten komt, kan hij mij dan ontslagen? Hoe verloopt het met de RSZ?
?
Waarom zou je dit doen? En nee, je kunt niet jezelf ambtelijk laten schrappen, en ja, je moet een adres hebben wanneer je werkt.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2014, 11:58   #3
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Kan ik mij ambtelijk laten schrappen als ik al huur en werk? Gebeurt dit onzichtbaar of kunnen ze mij dan uit mijn huurwoning zetten? Als mijn baas dit te weten komt, kan hij mij dan ontslagen? Hoe verloopt het met de RSZ?
Je kan je niet zelf ambtelijk laten schrappen, dit kan enkel gedaan worden door de politie, die je dan uit de boeken van de gemeente laat verwijderen.

De nadelen van ambtelijk geschrapt te zijn, zijn enorm.
Je verliest hierdoor al je rechten en je bevind je plots in een illegale situatie.
Je bestaan dat ogenblik zelfs niet eens.
Je kan dus ook geen werk hebben of een woning huren, want je bestaat niet.
Je werkgever kan je dan zelfs gratis 18 uur per dag, 7 dagen per week laten werken, zonder dat jij er ook maar iets tegen kan doen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2014, 12:02   #4
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.383
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je kan je niet zelf ambtelijk laten schrappen, dit kan enkel gedaan worden door de politie, die je dan uit de boeken van de gemeente laat verwijderen.

De nadelen van ambtelijk geschrapt te zijn, zijn enorm.
Je verliest hierdoor al je rechten en je bevind je plots in een illegale situatie.
Je bestaan dat ogenblik zelfs niet eens.
Je kan dus ook geen werk hebben of een woning huren, want je bestaat niet.
Je werkgever kan je dan zelfs gratis 18 uur per dag, 7 dagen per week laten werken, zonder dat jij er ook maar iets tegen kan doen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2014, 12:08   #5
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het lijkt een tegenstrijdigheid, maar is het niet.
Je hebt geen rechten, dus je kan geen aangegeven werk uitvoeren.
Doch je werkgever kan je wel laten werken zonder iets aan te geven.
Hij kan je zelfs onderdak geven, maar je niet officieel laten werken.
Dit gebeurd trouwens heel veel met illegalen in dit land.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2014, 12:24   #6
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.383
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het lijkt een tegenstrijdigheid, maar is het niet.
Je hebt geen rechten, dus je kan geen aangegeven werk uitvoeren.
Doch je werkgever kan je wel laten werken zonder iets aan te geven.
Hij kan je zelfs onderdak geven, maar je niet officieel laten werken.
Dit gebeurd trouwens heel veel met illegalen in dit land.
Citaat:
Je werkgever kan je dan zelfs gratis 18 uur per dag, 7 dagen per week laten werken, zonder dat jij er ook maar iets tegen kan doen
Leg me eens uit precies hoe dat de werkgever u 18 per dag kan verplichten van gratis te werken.

Als je dan stopt met werken en weg gaat, schiet hij u dan neer ofzo? Op welke manier ben je verplicht van gratis te werken zonder dat je daar iets kan tegen doen?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2014, 12:40   #7
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Leg me eens uit precies hoe dat de werkgever u 18 per dag kan verplichten van gratis te werken.

Als je dan stopt met werken en weg gaat, schiet hij u dan neer ofzo? Op welke manier ben je verplicht van gratis te werken zonder dat je daar iets kan tegen doen?
Je hebt geen rechten en kan nergens terecht.
Je ben zelfs afhankelijk van je werkgever voor alles, of je moet op straat gaan leven en hopen dat je aan eten en onderdak geraakt.
Voor een Belg is het moeilijk te vatten dat zo iets kan bestaan in België, maar het gebeurd meer dan je zou denken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2014, 14:47   #8
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Iedereen kan je ambtelijk laten schrappen, dat moet de politie niet doen. (Mijn moeder deed het met mij).
De overheid kan dit ook op eigen houtje doen.

Gewoon verklaren dat je al eeuwen niet meer gezien bent in die woning en er dus geen post en dergelijke meer.
Het gaat er dus om dat je niet woont op je adres en het volstaat min of meer dat iemand dat komt beweren geloof ik? Ik weet niet zeker of de politie dan moet komen nakijken of je er echt niet woont, ik denk niet dat dit verplicht is. Mijn moeder heeft toen volgens mij alvast geen politie gezien.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2014, 15:11   #9
Demper
Secretaris-Generaal VN
 
Demper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 40.872
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
(Mijn moeder deed het met mij).
Waarom?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Demper heeft gelijk.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2014, 15:12   #10
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.861
Standaard

Begrijp het uitgangspunt niet zo goed. Wat zou je motief zijn om je ambtelijk te laten schrappen? Dat zal gebeuren wanneer je bijvoorbeeld ergens bent ingeschreven en men om de één of andere reden vaststelt dat je daar helemaal niet woont. Omdat degene die daar wel woont dat verklaart (moeder, vader, ex, kinderen, vriend, ...), of omdat men dat op een andere manier te weten komt (men stelt vast dat je maanden geen post meer afhaalt, je stuurt berichten van het front in Syrië, ...).

Of je kan dat zelf doen omdat je beslist te verhuizen, maar dan is het niet ambtelijk uiteraard. Als je zelf van alle voorzieningen wil kunnen gebruik maken (sociale zekerheid) moet je ergens zijn ingeschreven.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2014, 15:35   #11
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Wat betekent dit, zich ambtelijk laten schrappen ?
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2014, 16:22   #12
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Iedereen kan je ambtelijk laten schrappen, dat moet de politie niet doen. (Mijn moeder deed het met mij).
De overheid kan dit ook op eigen houtje doen.

Gewoon verklaren dat je al eeuwen niet meer gezien bent in die woning en er dus geen post en dergelijke meer.
Het gaat er dus om dat je niet woont op je adres en het volstaat min of meer dat iemand dat komt beweren geloof ik? Ik weet niet zeker of de politie dan moet komen nakijken of je er echt niet woont, ik denk niet dat dit verplicht is. Mijn moeder heeft toen volgens mij alvast geen politie gezien.
Wanneer je moeder dit deed, ging ze dus naar de gemeente om te melden dat je er niet meer woont, de gemeente geeft het door aan politie die komt vaststellen dat iemand niet meer op het adres verblijft, en geeft dit door aan de gemeente. Dan en niet eerder, wordt je afgeschreven. Tenminste in Antwerpen gaat dit zo, kan me voorstellen dat een dorp het wat eenvoudiger maakt.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2014, 16:24   #13
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Wat betekent dit, zich ambtelijk laten schrappen ?
Je wordt zonder gekend adres uitgeschreven op het laatste adres, bijgevolg ben je dus administratief " verdwenen".
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2014, 16:28   #14
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gepensioneerde Bekijk bericht
En waarom zoudt gij u laten schrappen ? Ambtelijk ? Om de boeren te kloten of wat ?
Geen rechten = geen plichten.
Als mijn werkgever dan toch uitbetaald, zou het belastingsvrij moeten zijn he.
Misschien ben ik goedkoper af bij de juiste verzekeraar als er mij iets overkomt?
Gaat niet over kloten, gaat over een weg uit.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2014, 16:45   #15
vlaams realist
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 augustus 2012
Berichten: 4.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Geen rechten = geen plichten.
Als mijn werkgever dan toch uitbetaald, zou het belastingsvrij moeten zijn he.
Misschien ben ik goedkoper af bij de juiste verzekeraar als er mij iets overkomt?
Gaat niet over kloten, gaat over een weg uit.
Dream on , als het zo simpel zou zijn dan had niemand een vast adres .
Er bestaat het gevaar dat je netto-loon gaat dalen omdat het sociale buro van je werkgever geen vast adres of informatie over je gezinstoestand meer heeft .
En daarom meer gaat inhouden van je brutoloon .
Je kan een percentje besparen door je adres in een goedkope gemeente te zetten .
Knokke en Koksijde staan bekend daarvoor . Raar dat de grote inkomens daar een stulpje hebben .
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2014, 17:31   #16
Patrice
Gouverneur
 
Geregistreerd: 17 april 2004
Berichten: 1.110
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Kan ik mij ambtelijk laten schrappen als ik al huur en werk? Gebeurt dit onzichtbaar of kunnen ze mij dan uit mijn huurwoning zetten? Als mijn baas dit te weten komt, kan hij mij dan ontslagen? Hoe verloopt het met de RSZ?
Ik vraag me toch af wat je hiermee wilt bereiken. Jezelf laten schrappen kan niet. De ambtelijke schrapping (ook wel de "afvoering van ambtswege"). Dat gebeurt wanneer de ambtenaar van de Burgerlijke Stand en de lokale politie na onderzoek uw feitelijke verblijfplaats niet kunnen vaststellen. Je wordt dan geschrapt uit het bevolkingsregister van die gemeente.

Luister vooral niet naar de onzin die Jantje hier post. Wat hij omschrijft, is de zogenaamde "burgerdood". Deze is afgeschaft en kan niet opnieuw worden ingevoerd (cfr. art. 18 van de Gecoördineerde Grondwet van 1994). Het heeft wel implicaties voor de uitoefening van politieke en sociale rechten, omdat deze afhangen van uw wettelijke hoofdverblijfplaats.
Patrice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2014, 20:56   #17
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

De burgerdood bestaat niet meer. Zeer grappige uitspraak. Wacht maar tot je wordt uitgekotst door de samenleving, dan zul je ook het gevoel hebben van meters onder de grond te liggen.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2014, 20:59   #18
Patrice
Gouverneur
 
Geregistreerd: 17 april 2004
Berichten: 1.110
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
De burgerdood bestaat niet meer. Zeer grappige uitspraak. Wacht maar tot je wordt uitgekotst door de samenleving, dan zul je ook het gevoel hebben van meters onder de grond te liggen.
Altijd grappig als mensen niet weten waar het over gaat.
Patrice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2014, 06:18   #19
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Dream on , als het zo simpel zou zijn dan had niemand een vast adres .
Er bestaat het gevaar dat je netto-loon gaat dalen omdat het sociale buro van je werkgever geen vast adres of informatie over je gezinstoestand meer heeft .
En daarom meer gaat inhouden van je brutoloon .
Je kan een percentje besparen door je adres in een goedkope gemeente te zetten .
Knokke en Koksijde staan bekend daarvoor . Raar dat de grote inkomens daar een stulpje hebben .
Oostende zou ik nog kunnen. Knokke al minder.
Maar haal ik het voordeel eruit als ik dagelijks 200 km afleg? My guts zeggen me mijn auto te verkopen, of op zijn minst een oldtimer. Overal hang je aan vast en ben je slaaf voor je het weet.
De werkgever heeft al informatie, die verandert gewoon en ik zeg niets.
Maar als ik mezelf niet ambtelijk kan laten schrappen, moet ik me gewoon van dat adres afschrijven en niets zeggen tegen de huisbaas?
Let wel, 't is de bedoeling mijn arbeid voor mezelf te houden he. Ik wil niet letterlijk dakloos zijn he, maar wel figuurlijk.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2014, 06:23   #20
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrice Bekijk bericht
Ik vraag me toch af wat je hiermee wilt bereiken. Jezelf laten schrappen kan niet.
Ik ben geen landbezit en ik ben geen landseigendom.
Ik ben een vrij en zelfstandig wezen, maar ze laten het me niet toe en houden me flink tegen.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be