Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat valt te verkiezen:
1. De Republiek der Verenigde Nederlanden (uit volle overtuiging) 12 46,15%
2. De Republiek der Verenigde Nederlanden (mijn eerste keuze staat nu eenmaal niet in het lijstje) 8 30,77%
3. Het behoud van het huidige (Klein-)Nederlandse koninkrijk 5 19,23%
4. Een republiek Nederland binnen de huidige staatsgrenzen 1 3,85%
Aantal stemmers: 26. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 april 2009, 18:39   #21
stropkeuh
Parlementslid
 
stropkeuh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2005
Locatie: LIMBURG
Berichten: 1.774
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Geen van deze opties. Bovendien moet Vlaanderen eerst maar onafhankelijk worden, voordat we over een definitieve staatsvorm kunnen praten. Een referendum in beide gebiedsdelen over wie het staatshoofd wordt lijkt me de beste optie.
Lijkt mij geen slecht idee. Maar die onafhankelijkheid lijkt mij meer een tussenstop, een voorbereiding op de hereniging.
Hoewel ik die hereniging niet meer live zal zien denk ik of ik moe 80 worden. Eigenlijk heb ik die hereniging al feitelijk binnen in mij gezin..
__________________
Wie sjoen os Limburg is...
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2009, 20:44   #22
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Lijkt mij geen slecht idee. Maar die onafhankelijkheid lijkt mij meer een tussenstop, een voorbereiding op de hereniging.
Hoewel ik die hereniging niet meer live zal zien denk ik of ik moe 80 worden. Eigenlijk heb ik die hereniging al feitelijk binnen in mij gezin..
Wat mij betreft ook, maar als Nederlander heb ik daar in de eerste plaats weinig over te zeggen. Hopelijk staat jouw gezin symbool voor een hereniging van Vlaanderen en Nederland.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2009, 21:44   #23
Unie der Provinciën
Parlementslid
 
Unie der Provinciën's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2008
Locatie: Klein Stadje Aan Groot Water
Berichten: 1.837
Standaard

Wat een merkwaardige poll! Is dit een psychologisch spelletje om te zien wat Nederlanders bereid zijn om op te geven in ruil voor een stukje land?
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2009, 22:08   #24
Daimanta
Parlementsvoorzitter
 
Daimanta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 2.063
Standaard

Als de fusie van Nederland en Vlaanderen zou betekenen dat beide landen hun eigenheid zouden moeten opgeven dan is dat de fusie niet waard.

Gelukkig is dit enkel een filosofisch vraagstuk want ik ben zeer zeker van mening dat het heel goed mogelijk om tot een goed werkbaar staatsverband te komen waar beide landen zich niet tekort gedaan voelen.
__________________
Steun Groot Nederland!
Daimanta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2009, 22:20   #25
Unie der Provinciën
Parlementslid
 
Unie der Provinciën's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2008
Locatie: Klein Stadje Aan Groot Water
Berichten: 1.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
Als de fusie van Nederland en Vlaanderen zou betekenen dat beide landen hun eigenheid zouden moeten opgeven dan is dat de fusie niet waard.

Gelukkig is dit enkel een filosofisch vraagstuk want ik ben zeer zeker van mening dat het heel goed mogelijk om tot een goed werkbaar staatsverband te komen waar beide landen zich niet tekort gedaan voelen.
Ik ben daar helemaal niet zo zeker van. Vlamingen zullen tot in de eeuwigheid de overige Nederlanders, of ze nu van Noord of van Zuid (de Walen) komen de schuld blijven geven van wat er in hun kleine miniwereldje niet goed gaat of ging. Dat schept een emotionele ongelijkheid binnen de nieuw te vormen natie die alleen kan leiden tot een nieuwe breuk. Ik vrees dat Vlamingen nooit gelijk willen zijn aan de overige Nederlanders, zij willen altijd MEER rechten, minder plichten, meer geld, meer soevereiniteit, meer meer meer meer. Dit past niet in de Nederlandse eenheidsstaattraditie. De Belgische wapenspreuk is dan ook niet echt op België, Vlaanderen of Wallonië van toepassing maar meer op Nederland waar Eendracht wel macht maakt.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 00:06   #26
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

De Hollanders kunnen voor mijn part de boom in.

ALs ze meer grond willen hebben moeten ze maar een extra stuk zee droogleggen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 00:07   #27
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Ik ben daar helemaal niet zo zeker van. Vlamingen zullen tot in de eeuwigheid de overige Nederlanders, of ze nu van Noord of van Zuid (de Walen) komen de schuld blijven geven van wat er in hun kleine miniwereldje niet goed gaat of ging. Dat schept een emotionele ongelijkheid binnen de nieuw te vormen natie die alleen kan leiden tot een nieuwe breuk. Ik vrees dat Vlamingen nooit gelijk willen zijn aan de overige Nederlanders, zij willen altijd MEER rechten, minder plichten, meer geld, meer soevereiniteit, meer meer meer meer. Dit past niet in de Nederlandse eenheidsstaattraditie. De Belgische wapenspreuk is dan ook niet echt op België, Vlaanderen of Wallonië van toepassing maar meer op Nederland waar Eendracht wel macht maakt.
U hebt het door.

Ze willen hun eieren niet elders laten uitbroeden.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 13:01   #28
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U hebt het door.

Ze willen hun eieren niet elders laten uitbroeden.
Nederland is een prima land .We redden ons uitstekend zonder Vlaanderen.
We hebben een regering die regeert en Belgie heeft een regering die alleen maar zit en niets doet.
Laten de Vlamingen eerst maar eens orde op zaken stellen in eigen land,voordat ze met Nederland gaan praten over een hereniging.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 13:49   #29
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Nederland is een prima land .We redden ons uitstekend zonder Vlaanderen.
We hebben een regering die regeert en Belgie heeft een regering die alleen maar zit en niets doet.
Laten de Vlamingen eerst maar eens orde op zaken stellen in eigen land,voordat ze met Nederland gaan praten over een hereniging.
Jep, namelijk mensen die kritisch zijn huiszoeken, arresteren, en gaan vervolgen. In CDA-stasi-Nederland.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 14:05   #30
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Nederland is een prima land .We redden ons uitstekend zonder Vlaanderen.
We hebben een regering die regeert en Belgie heeft een regering die alleen maar zit en niets doet.
Laten de Vlamingen eerst maar eens orde op zaken stellen in eigen land,voordat ze met Nederland gaan praten over een hereniging.
Het besparingsplan van Balkenende stelt niets voor. Helemaal verwaterd omdat elke regeringspartij op de rem stond, de ene voor dit, de andere voor dat. En zo werd het een zeer mager beestje. Bovendien, het wordt pas uitgevoerd in ...2011. Veel poeha deze Nederlandse regering. Veel woorden, weinig daden.

Laatst gewijzigd door system : 15 april 2009 om 14:06.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 14:06   #31
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het besparingsplan van Balkenende stelt niets voor. Helemaal verwaterd omdat elke regeringspartij op de rem stond. En het wordt pas uitgevoerd in ...2011. Veek poeha deze Nederlandse regering. Veel woorden, weinig daden.
Dat ben ik nu eens helemaal met u eens. Ik mis de oude regering (Balkenende II).

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 15 april 2009 om 14:06.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 14:12   #32
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Jep, namelijk mensen die kritisch zijn huiszoeken, arresteren, en gaan vervolgen. In CDA-stasi-Nederland.
Ten eerste ben ik het niet met u eens, maar volgens mij vergeet u de PvdA en de Christenunie. Ten tweede als er iets zorgelijk is, dan (en ik ben het voor de verandering eens met System) is dat het feit dat ze wel heel veel zaken op de lange baan schuiven; regeren is ook knopen doorhakken. En als we dan kijken wat daar van terecht komt, dan besluiten we misschien meer in Nederland in vergelijking met Belgie, maar ook niet zoveel meer, dat we moeten denken, dat we het zoveel beter doen dan Belgie.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 15 april 2009 om 14:25.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 14:22   #33
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ten eerste ben ik het niet met u eens, maar volgens mij vergeet u de PvdA en de Christenunie. Ten tweede als ier iets zorgelijk is, dan (en ik ben het voor de verandering eens met System) is dat het feit dat ze wel heel veel zaken op de lange baan schuiven; regeren is ook knopen doorhakken. En als we dan kijken wat daar van terecht komt, dan besluiten we misschien meer in Nederland in vergelijking met Belgie, maar ook niet zoveel meer, dat we moeten denken, dat we het zoveel beter doen dan Belgie.
Hmm. Er zijn analisten die zeggen dat we in zo'n open economie leven en zo verbonden met de rest van de wereld dat wij alleen niets kunnen doen tegen de crisis. Het beste zou zijn 'stilzitten als je geschoren wordt', met andere woorden: vertrouwen geven, de ergste problemen oplossen en voor de rest niets doen totdat het is overgewaaid.
Daar is iets voor te zeggen.

Verder heeft niemand een glazen bol maar het geeft inderdaad wel rust te weten dat we pas over een paar jaar gaan bezuinigen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 14:49   #34
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Hmm. Er zijn analisten die zeggen dat we in zo'n open economie leven en zo verbonden met de rest van de wereld dat wij alleen niets kunnen doen tegen de crisis. Het beste zou zijn 'stilzitten als je geschoren wordt', met andere woorden: vertrouwen geven, de ergste problemen oplossen en voor de rest niets doen totdat het is overgewaaid.
Daar is iets voor te zeggen.

Verder heeft niemand een glazen bol maar het geeft inderdaad wel rust te weten dat we pas over een paar jaar gaan bezuinigen.
Balkenende rijdt op surplace. Moet hij wel, wil hij zijn regering heel houden. En en dus bijgevolg: 'ze dronken een glas (lees: kopje thee), p... een plas, en alles bleef zoals het was' (*).


(*)Behalve de Nederlandse staatsschuld. Die stijgt elke dag fors.

Laatst gewijzigd door system : 15 april 2009 om 14:54.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 14:55   #35
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Balkenende rijdt op surplace. Moet hij wel, wil hij zijn regering heel houden. En en dus bijgevolg: 'ze dronken een glas (lees: kopje thee), p... een plas, en alles bleef zoals het was' (*).
Ik ben verre van een fan van Balkenende maar ik ben er niet zeker van dat dat nu zo verschrikkelijk verkeerd is.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 15:05   #36
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ik ben verre van een fan van Balkenende maar ik ben er niet zeker van dat dat nu zo verschrikkelijk verkeerd is.
Ik reageerde tegen JP Coen die de Belgische regering verwijt niets te doen. De Nederlandse regering munt anders ook niet erg uit in gevleugelde beslissingen.

Laatst gewijzigd door system : 15 april 2009 om 15:06.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 15:06   #37
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik reageerde tegen JP Coen die de Belgische regering verwijt niets te doen. De Nederlandse regering munt anders ook niet uit in gevleugelde beslissingen.
Het verschil is: De Nederlandse regering doet niets.... maar in stijl.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 15:07   #38
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Het verschil is: De Nederlandse regering doet niets.... maar in stijl.
Ja, dat vind ik een prima omschrijving. Gelukkig maar dat ik het niet zei. Want anders was het alweer een uitspraak van een 'ollandhater'.

Laatst gewijzigd door system : 15 april 2009 om 15:07.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 15:21   #39
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Het verschil is: De Nederlandse regering doet niets.... maar in stijl.
Deze regering is niet mijn regering.
Toch vind ik hem vele malen beter dan de Belgische regering.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 15:24   #40
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dat ben ik nu eens helemaal met u eens. Ik mis de oude regering (Balkenende II).
Het is lood om oud ijzer.
Balkenende Ii is weer aan onzinnige oorlogen begonnen.

De enige goede politicus met een visie ,van de afgelopen jaren ,was van Aartsen.
Jammer dat hij is weggegaan.
Verder hebben wij regeringen van hoofdzakelijk boekhouders, dat spreekt mij niet aan. We hebben ondernemers nodig.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be