Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 maart 2012, 01:42   #21
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
de KULTURELE RECONQUISTA van Brussel.......
Wat een gezwollen retoriek.
http://www.youtube.com/watch?v=u5KEkGJZLTY
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 06:33   #22
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik geloof nml. in het taaldarwinisme van Bismarck: Waar een Germaanse taal in konkurrentie komt met een Romaanse, daar wint de Romaanse. Waar een Germaanse in konkurrentie komt met een Slavische, daar wint de Germaanse. De geschiedenis toont daarvan voorbeelden genoeg.
Maastricht is in luttele decennia ontfranst. http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschie...van_Maastricht
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 08:30   #23
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Dat komt ook omdat men lange tijd discussies heeft gevoerd of Fries een dialect van het Nederlands is of een echte taal.
Nederlands en Fries zijn beide Germaanse talen met een gemeenschappelijk Oud-Nederduits verleden en veel onderlinge wisselwerking.
Niet zo vreemd dus, die discussies....
Vergelijk deze discussie maar met de discussie onder Belgen/Vlamingen op dit forum of Limburgs een dialect is vanhet Nederlands of niet.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Toch niet, hoor. Het Fries is al vrij vroeg in de geschiedenis een taal die los staat van de andere continentale Germaanse talen. Fries komt in die zin reeds voor lang voor er nog maar sprake was van Oudnederlands.
Welke zijn de oudste 'Nederlandse (??????) teksten' waren die niet in het Limburgs geschreven? Je kan dus eerder stellen dat het AN een verbasterd en vereenvoudigd dialect is dat uit het Limburgs ontstaan is.

Citaat:
"Forchta in biuonga* quamon ouer* mi in bethecoda mi thuisternussi
In ic quad uuie** sal geuan* mi fetheron also duuon* in ic fliugon sal in raston sal"
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 08:54   #24
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Maastricht is in luttele decennia ontfranst. http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschie...van_Maastricht
Heb je ook gelezen waarom Maastricht ontfranst is? Dan weet je ook dat er in Maastricht een aantal omstandigheden waren die in Brussel niet terug te vinden zijn.
Een van de voornaamste was dat de elite alhoewel ze zich heel veel van Frans bedienden nog perfect de streektaal sprak.
Dat die elite inspanningen deed om die eigen streektaal te bevorderen. Voornamelijke via de plaatselijke carnavalvereniging, die tevens cultuurvereninging was.
Dat men Nederlands als standaardtaal verkoos boven Frans omdat met de keuze voor een Germaanse taal, men dacht daardoor de eigen streektaal, die ook Germaanse is, te bevorderen.
Citaat:
Toch vond juist ook door toedoen van de betere stand een emancipatie van het Maastrichtse dialect plaats.
Na 1839 hoorde Maastricht weliswaar bij Nederland, maar veel inwoners voelden zich eerder verbonden met de stad.
Het gebruik van het Maastrichts versterkte zo de eigen stadsidentiteit.
Ook speelde de vereniging Momus, waarvan de gegoede burgerij lid was en waar men toneelstukken in het dialect opvoerde, een belangrijke rol in de acceptatie van het dialect.
Daarmee werd het Maastrichts gelijk gesteld aan het elitaire Frans en werd het een goed communicatiemiddel voor alle lagen van de bevolking.
bron: http://forum.mestreechonline.nl/showthread.php?t=302
Maastricht, Maestricht, Mestreech

Ik raad de mensen die denken dat ze Brussel kunnen vernederlandsen aan eerst dat boek te lezen voor ze gana vergelijken.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 10:36   #25
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
De Mallemunt was hoofdzakelijk Engelstalig en etnocentrisch (=Vlaamse folk artiest). En dus net zo droevig van opzet als de Vlaamsche staatsradio.
Mallemunt had twee voordelen.
1 De concerten waren gratis. Ik heb half de jaren zeventig zonder kosten kennis gemaakt met een schare Nationale en internationale artiesten.
2 Een aantal Vlaamse artiesten (Verminnen, gebroeders De Bruyne, Jean Blaute, Van het Groenewoud, het kliekske, de (nieuwe) snaar enz..hebben daar waarschijnlijk een heel aantal optredens kunne versieren die ze anders nooit gekreen hadden. En waaraan ze waarschijnlijk een groot deel van hun bekendheid te danken hebben.
Maar ik vrees dat niet één Franstalige daardoor Nederlands geleerd heeft.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Daar zou je snel beleid op kunnen maken.
Bv dat elke NLtalige onderwijskracht/ambtenaar die in Brussel woont er netto 1000 euro per maand bij krijgt.
Maar dat mag best meer zijn, if need be.
Je zou zelfs een strategie kunnen uitrollen waarin je in een aantal Brusselse wijken weer een NLtalige meerderheid krijgt door dit bedrag in een aantal Brusselse wijken te verhogen.
Tegelijkertijd kunnen tolpoortjes (elk entree 12 euro) rond Brussel worden geplaatst want autorijdende pendelaars kunnen niet hard genoeg worden uitgeperst.
Lijkt me totaal niet zinvol en weggesmeten geld. Het moet van de plaatselijke bevolking uitkomen.
Ik schreef het al eerder. Een aantal jonge volwassenen uit mijn kennissenkring gaan/gingen naar Brussel wonen. Reden: cultureel toch nog altijd een grootstad, waar iets te beleven is. Gemakkelijke verbinding met Europa. Het zijn oud-studenten die uitgekeken zijn op de studenten-provinciestad Leuven. Maar ik denk dat dit niet de mensen zijn die de flaminganten tour zullen opgaan. Die ga je niet op je kant krijgen met tol, en subsidie en politieke spelletjes.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Je moet allereerst houden van je eigen taal, om anderen te overtuigen deze aan/over te nemen.
De meeste Vlamingen houden niet van hun taal, en haar beleidsmakers al helemaal niet. Daar is oa een diep minderwaardigheidscomplex debet aan.

Allereerst is dit dus een kwestie van héél Vlaanderen.

Want om een Vlaamse tv die > 85% Engelstalig is, en een Vlaamse radio die >90% Engelstalig is hebben de Brusselse Vlamingen nooit gevraagd.

De boodschap voor alle Brusselse nieuwkomers is echter elke dag duidelijk bij het zappen: Nederlands niet goed genoeg voor de eigen media en cultuur...
Minderwaardigheidcomples? Zo zou ik het niet noemen. Realisme lijkt me een gepaste omschrijving. Als ik in Brussel ben kom ik veel verder met het gebruik van de Franse taal dan dat ik Nederlands zou gebruiken. Komt daarbij dat ik met AN geen binding heb omdat Limburgs mijn moedertaal is, in de echte betekenis van het woord. De taal die mijn moeder me leerde, de taal die ik thuis en onder vrienden spreek. Vraag jezelf eens af welke taal je zou gebruiken indien je doodsbang enorm kwaad of geëmotioneerd bent. Ik denk dat dan weinig Vlamingen AN zullen kiezen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Op de eerste plaats moeten mensen verleid worden tot Nederlands. Zoals ze op dit moment massaal verleid worden door de efficiente en gesmeerde Franse cultuurmachine in Brussel en de Rand.
Verleiden kan je enkel door culturele kwaliteit te bieden. Om eerlijk, zoals ej zelf aangeeft, hoeveel culturele kwaliteit is er in de Nederlandse taal t.o.v. de Franse taal?
Ik zag gisteren zijdelings een reportage over de nieuwe Vlaamse zender stoy-fm. Als je dan hoort welke 'kwaliteit' ze willen brengen....
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 10:36   #26
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

foutje.

Laatst gewijzigd door pajoske : 30 maart 2012 om 10:37.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 11:55   #27
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Maastricht is in luttele decennia ontfranst. http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschie...van_Maastricht
Ten tijde van de Belgische opstand was Maastricht samen met Brussel de meest geromaniseerde (verfranste) stad ten noorden van de taalgrens. Het Limburgs dat in Maastricht gesproken wordt, kent nog steeds een aantal Franse lexicale invloeden (bijvoorbeeld "peer" = vader, "meer" = moeder). Tot in 1892 bleef er een Franstalige Maastrichtse krant bestaan, genaamd Le Courrier de la Meuse.

Wat natuurlijk niet in tegenspraak is met het taaldarwinisme daar dat slechts speelt waar twee kulturen met mekaar in een natuurlijke konkurrentiepositie komen te staan zoals nu in Brussel. Vanaf het ogenblik dat Maastricht onder Nederlands bestuur kwam, werden de Franstalige scholen vervangen door Nederlandstalige tengevolg van de gewijzigde taalpolitiek, hetgeen uiteraard resulteerde in vernederlandsing. Van een natuurlijke konkurrentie was dan geen sprake meer door de sturende kracht van de taalpolitiek.

Het volgende lijkt me dus in dat opzicht eerder bijkomstig:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Heb je ook gelezen waarom Maastricht ontfranst is? Dan weet je ook dat er in Maastricht een aantal omstandigheden waren die in Brussel niet terug te vinden zijn. Een van de voornaamste was dat de elite alhoewel ze zich heel veel van Frans bedienden nog perfect de streektaal sprak. Dat die elite inspanningen deed om die eigen streektaal te bevorderen. Voornamelijke via de plaatselijke carnavalvereniging, die tevens cultuurvereninging was. Dat men Nederlands als standaardtaal verkoos boven Frans omdat met de keuze voor een Germaanse taal, men dacht daardoor de eigen streektaal, die ook Germaanse is, te bevorderen.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 maart 2012 om 12:09.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 16:10   #28
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Heb je ook gelezen waarom Maastricht ontfranst is?
Omdat de Nederlandse staat er meester werd.

Citaat:
Dan weet je ook dat er in Maastricht een aantal omstandigheden waren die in Brussel niet terug te vinden zijn.
België is de motor van de verfransing van Brussel (en nog veel meer gemeenten in de buurt van de taalgrens).

Stel een Nederlands gezag in en binnen twee decennia zijn de verhoudingen omgekeerd.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 30 maart 2012 om 16:10.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 16:12   #29
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Vanaf het ogenblik dat Maastricht onder Nederlands bestuur kwam, werden de Franstalige scholen vervangen door Nederlandstalige tengevolg van de gewijzigde taalpolitiek, hetgeen uiteraard resulteerde in vernederlandsing.
Eh voila, zo simpel zijn de zaken.

De bron van de verfransing is het bestaan van de Belgische staat.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 16:57   #30
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Omdat de Nederlandse staat er meester werd.



België is de motor van de verfransing van Brussel (en nog veel meer gemeenten in de buurt van de taalgrens).

Stel een Nederlands gezag in en binnen twee decennia zijn de verhoudingen omgekeerd.
In je dromen.

1-het onderwijs had in de 19e eeuw niet de impact die het onderwijs vandaag heeft. Omdat het percentage kinderen dat (gedurende langere tijd) school volgde beperkt was.
2-Je kan een kleine stad (toen 20.000 inwoners) met een Germaanse volkstaal niet vergelijken met een stad waarvan de overgrote meerderheid de Franse taal gebruikt. Stel dat een onafhankelijk Vlaanderen inclusief Brussel Nederlands als standaardtaal zou opleggen. Denk je dat die Franstaligen die dan meer dan 10% van de bevolking zouden uitmaken dit zo maar klakkeloos zouden aanvaarden en op AN overschakelen? In het Europa van vandaag zonder echte grenzen.

Enkel in een dictatuur. Maar dat is blijkbaar de natte droom van enkele Flaminganten
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 17:09   #31
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
In je dromen.

1-het onderwijs had in de 19e eeuw niet de impact die het onderwijs vandaag heeft. Omdat het percentage kinderen dat (gedurende langere tijd) school volgde beperkt was.
2-Je kan een kleine stad (toen 20.000 inwoners) met een Germaanse volkstaal niet vergelijken met een stad waarvan de overgrote meerderheid de Franse taal gebruikt. Stel dat een onafhankelijk Vlaanderen inclusief Brussel Nederlands als standaardtaal zou opleggen. Denk je dat die Franstaligen die dan meer dan 10% van de bevolking zouden uitmaken dit zo maar klakkeloos zouden aanvaarden en op AN overschakelen? In het Europa van vandaag zonder echte grenzen.

Enkel in een dictatuur. Maar dat is blijkbaar de natte droom van enkele Flaminganten
Een onafhankelijk Vlaanderen interesseert mij niet, blijkbaar is dat uw natte droom.

Brusselse Franstaligen kunnen een deftig taalminderheidsstatuut krijgen in een Nederlandse Confederatie.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 17:25   #32
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
In je dromen.
1-het onderwijs had in de 19e eeuw niet de impact die het onderwijs vandaag heeft. Omdat het percentage kinderen dat (gedurende langere tijd) school volgde beperkt was.
1. Is een niet onterechte opmerking. Vandaar dat er nog zeer lang een Franstalige krant bleef bestaan in Maastricht. Vandaar dat ondanks de taalpolitiek van de Franse staat het dialekt in Fr.- Vl. al bij al lang standhield. Een belangrijk kantelpunt zal inderdaad de invoering van de onderwijsplicht geweest zijn. En dat geldt ook voor Brussel.
Maar anderzijds zien we wel dat gemeenten die rond '50 bij Brussel werden gevoegd in twee generaties spektakulair verfransen precies - weeral -door het onderwijs, of beter door de onderwijskeuze die er mogelijk is. Een groot verschil met bijvb. St.-Stevens-Woluwe dat bij Vlaanderen bleef.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 maart 2012 om 17:28.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 17:37   #33
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Maar anderzijds zien we wel dat gemeenten die rond '50 bij Brussel werden gevoegd in twee generaties spektakulair verfransen precies - weeral -door het onderwijs.
Ik ben van mening dat dit veel meer een gevolg is van de wens van de bewoners dan dat dit een gevolg is van onderwijs.
Als de wens van de plaatselijke bevolking in de Brusselse rand zou zijn dat ze in het Nederlands bediend zouden worden kon haast geen enkel handelszaak overleven die niet aan die wens beantwoordt. Dat in realiteit veel eentalig Franstalige handelszaken probleemloos overleven betekent dat het aantal Nederlandstaligen die een punt maken van taal een verwaarloosbare minderheid is.
Waarom verfransen die randgemeenten? Omdat stedelingen naar de rand gaan wonen. Zoals alle steden barst Brussel uti haar voegen. Ik zie iets gelijkaardigs in mijn geboortedorp. De inwijkelingen uit Maastricht hebben het gebruik van de streektaal heringevoerd. Waar dat gebruik de generatie na mij sterk achteruitgegaan was.
U hebt het zelf duidelijk over onderwijskeuze. Ieder ouder maakt voor zijn kinderen de keuze waarvan hij/zij denkt dat ze het beste is voor zijn of haar toekomst.

Laatst gewijzigd door pajoske : 30 maart 2012 om 17:39.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 17:39   #34
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Maar anderzijds zien we wel dat gemeenten die rond '50 bij Brussel werden gevoegd in twee generaties spektakulair verfransen precies - weeral -door het onderwijs, of beter door de onderwijskeuze die er mogelijk is. Een groot verschil met bijvb. St.-Stevens-Woluwe dat bij Vlaanderen bleef.
Voila, het verschil tusse, Evere en Sint-Stevens-Woluwe (die aan elkaar grenzen, maar wel met de agglomeratie- en gewestgrens ertussen) spreekt boekdelen.

België produceert verfransing, dat ligt in zijn wezen.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 17:42   #35
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Voila, het verschil tusse, Evere en Sint-Stevens-Woluwe (die aan elkaar grenzen, maar wel met de agglomeratie- en gewestgrens ertussen) spreekt boekdelen.

België produceert verfransing, dat ligt in zijn wezen.
Niet België produceert verfransing. De aan of afwezigheid van keuze bepaalt de taaltoekomst.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 17:44   #36
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Niet België produceert verfransing. De aan of afwezigheid van keuze bepaalt de taaltoekomst.
Overal waar België komt, komt er verfransing. Waar België zich terugtrekt, verdwijnt verfransing.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 17:49   #37
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Overal waar België komt, komt er verfransing. Waar België zich terugtrekt, verdwijnt verfransing.
U leeft nog in de XIXde eeuw. Zo typisch voor ettelijke Vlaams-nationalistische jankers.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Zeik, zeik, zeik.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 17:52   #38
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Heb je ook gelezen waarom Maastricht ontfranst is? Dan weet je ook dat er in Maastricht een aantal omstandigheden waren die in Brussel niet terug te vinden zijn.
Een van de voornaamste was dat de elite alhoewel ze zich heel veel van Frans bedienden nog perfect de streektaal sprak.Dat die elite inspanningen deed om die eigen streektaal te bevorderen. Voornamelijke via de plaatselijke carnavalvereniging, die tevens cultuurvereninging was.
Dat men Nederlands als standaardtaal verkoos boven Frans omdat met de keuze voor een Germaanse taal, men dacht daardoor de eigen streektaal, die ook Germaanse is, te bevorderen.

bron: http://forum.mestreechonline.nl/showthread.php?t=302
Maastricht, Maestricht, Mestreech

Ik raad de mensen die denken dat ze Brussel kunnen vernederlandsen aan eerst dat boek te lezen voor ze gana vergelijken.
Inderdaad. Het "mestreechs" was eigen aan alle standen. Nu nog, zo heb ik me laten vertellen. Tenminste voor wat de 'echte' Mestreechteneer betreft. Want voor de mensen die zich vanuit het Noorden in Maastricht zijn komen vestigen, de Hollanders dus, ligt het wat anders.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 maart 2012 om 17:57.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 18:05   #39
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
In je dromen.
2-Je kan een kleine stad (toen 20.000 inwoners) met een Germaanse volkstaal niet vergelijken met een stad waarvan de overgrote meerderheid de Franse taal gebruikt. Stel dat een onafhankelijk Vlaanderen inclusief Brussel Nederlands als standaardtaal zou opleggen. Denk je dat die Franstaligen die dan meer dan 10% van de bevolking zouden uitmaken dit zo maar klakkeloos zouden aanvaarden en op AN overschakelen? In het Europa van vandaag zonder echte grenzen.
Enkel in een dictatuur. Maar dat is blijkbaar de natte droom van enkele Flaminganten
Ja inderdaad, maar die taaldiktatuur bestaat nagenoeg overal, die werd ingesteld in 1830 in gans België, en tijdens de vastlegging van de taalgrens in Vlaanderen en Wallonië. De vraag is natuurlijk of wat men ogenschijnlijk een 'taaldiktatuur' noemt uiteindelijk niet het meest demokratische is?
De taaldwang tijdens Willem I, waarbij in de Vlaamse provincies de burger moest in het Nederlands geholpen worden en de overheden zich daarnaar moesten schikken. Of de taalvrijheid van de toenmalige Belgische Grondwet die neerkwam op de vrijheid van de overheid, tegenover die van de burger in de plaats van omgekeerd. Maar dit terzijde.

Vlaanderen hoeft niet onafhankelijk te zijn opdat het aantal Vl.-scholen in Brussel in één pennetrek zou kunnen verdubbeld worden. Dat is de uitsluitende bevoegdheid van de Vl. Gemeenschap die hier echter schandelijk in gebreke blijft. Een demokratische weg naar de Kulturele Reconquista wordt onbegrijpelijkerwijze onbewandeld gelaten.
Vlaanderen zou dus in feite een grote ommeslag in de gevoerde taalpolitiek in Brussel kunnen bewerkstelligen maar vertikt het!
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 18:15   #40
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Voila, het verschil tusse, Evere en Sint-Stevens-Woluwe (die aan elkaar grenzen, maar wel met de agglomeratie- en gewestgrens ertussen) spreekt boekdelen.

Je bent kennelijk niet zo goed op de hoogte van de taalsituatie in Woluwe St Etienne.

Dat zal nauwelijks minder verfranst zijn dan Evere.

Maar ik durf hier ook rustig te beweren dat Zaventem in 2017 een Franstalige politieke meerderheid heeft.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be