Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 augustus 2018, 16:40   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.582
Standaard Tweet Trump duwt Turkse lira verder omlaag

Tweet Trump duwt Turkse lira verder omlaag

Citaat:
Nadat de Turkse munt zware klappen had gekregen door uitspraken van president Recep Tayyip Erdogan, daalde de munt vrijdagnamiddag nog verder door tweets van de Amerikaanse president Donald Trump.
Waar schuilt het addertje?

Is het een gevaar voor Europa?

Zal Merkel, zij die de Turkse president al eens uitnodigde optreden als helpende 'engel?'

En wie wijst men weeral aan als schuldige, Trump.

Niet moeilijk dat die tot op bepaalde hoogte afstand van de EU doet.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2018, 17:02   #2
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Erdogan roept blijkbaar op om dollars en euro's om te wisselen in lira...

Men moet als Turk echt wel achterlijk zijn om dat te doen. Stabiele munten inruilen voor een munt die in vrije val is...
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2018, 17:11   #3
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.582
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Erdogan roept blijkbaar op om dollars en euro's om te wisselen in lira...

Men moet als Turk echt wel achterlijk zijn om dat te doen. Stabiele munten inruilen voor een munt die in vrije val is...
Dat zou inderdaad niet echt het beste plan zijn.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2018, 18:38   #4
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Thuleander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 oktober 2013
Berichten: 10.570
Standaard

De EU zal haar goede en enige vriend Erdogan wel te hulp schieten als het nodig is.
Met geld naar Erdogan gooien is de voorbije jaren een van de voornaamste pijlers in het buitenlands beleid van de EU geweest.
Samen met Poetin pesten en Trump schofferen
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2018, 18:44   #5
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Voor het toerisme in Turkije moet dat wel een boost geven. Anderzijds dreigt Turkije zelf een land te worden dat vluchtelingen uitstuurt.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2018, 19:30   #6
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.921
Standaard

Een scherpe daling van een munt tegen over buitenlandse munten wordt altijd erger voorgesteld dan dat dit in werkelijkheid is. Als men er in slaagt om de economische afhankelijkheid van landen met een sterkere munt af te bouwen valt dit eigenlijk nog wel mee. Import sterk beperken uit deze landen, meer dingen zelf produceren of invoeren uit andere landen. Hierdoor beperk je de inflatie en het is zelfs zo dat producten goedkoper zijn voor andere landen, waardoor de export kan stijgen.

We hebben dit ook gezien bij Rusland, de sterk dalende roebel is niet zo groot probleem voor de Russische economie, de lage olieprijzen die nu weer op een redelijk niveau staan, waren dat wel.
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2018, 23:13   #7
TREBRON
Europees Commissaris
 
TREBRON's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 mei 2014
Berichten: 6.269
Standaard

Ze hebben geen dollars maar ze hebben ALLAH zegde Erdogan. Is dat zoveel waard als God zal het u lonen??
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2018, 23:54   #8
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Een scherpe daling van een munt tegen over buitenlandse munten wordt altijd erger voorgesteld dan dat dit in werkelijkheid is. Als men er in slaagt om de economische afhankelijkheid van landen met een sterkere munt af te bouwen valt dit eigenlijk nog wel mee. Import sterk beperken uit deze landen, meer dingen zelf produceren of invoeren uit andere landen. Hierdoor beperk je de inflatie en het is zelfs zo dat producten goedkoper zijn voor andere landen, waardoor de export kan stijgen.

We hebben dit ook gezien bij Rusland, de sterk dalende roebel is niet zo groot probleem voor de Russische economie, de lage olieprijzen die nu weer op een redelijk niveau staan, waren dat wel.
Maar wat als uw export ook sterk achteruit valt, gekoppeld aan een duurdere import?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2018, 02:49   #9
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Maar wat als uw export ook sterk achteruit valt, gekoppeld aan een duurdere import?
Dat verlies vang je op door ambtenaren intrinsiek minder uit te betalen.Daar is inflatie dus een uitstekend middel voor. De meeste ambtenaren stemmen toch (weer) op Erdogan, bij volgende stemming; bij machtswisseling worden velen, misschien wel de meerderheid van hen de laan uit gestuurd.

Hebben deze stakkers in dat scenario helemaal niets; denken ze. Deze 'angst' maakt Erdogan nog sterker.

U meent denk ik hier een raar antwoord te lezen mijn beste; maar zo werkt de (semi) 3e wereld nu eenmaal.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 11 augustus 2018 om 03:14.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2018, 09:16   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Een scherpe daling van een munt tegen over buitenlandse munten wordt altijd erger voorgesteld dan dat dit in werkelijkheid is. Als men er in slaagt om de economische afhankelijkheid van landen met een sterkere munt af te bouwen valt dit eigenlijk nog wel mee. Import sterk beperken uit deze landen, meer dingen zelf produceren of invoeren uit andere landen. Hierdoor beperk je de inflatie en het is zelfs zo dat producten goedkoper zijn voor andere landen, waardoor de export kan stijgen.

We hebben dit ook gezien bij Rusland, de sterk dalende roebel is niet zo groot probleem voor de Russische economie, de lage olieprijzen die nu weer op een redelijk niveau staan, waren dat wel.
Dat is wel degelijk zeer erg voor een land.
Economische achteruitgang geeft altijd risico op politieke instabiliteit.

Nu zou je denken dat dat wel goed uitkomt voor ons, dat Erdogan op zijn kloten krijgt.
Maar wie meesters zijn in politieke instabiliteit, zijn vaak de dictators van het ergste soort.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2018, 09:27   #11
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.582
Standaard

Na de koersval van de Turkse lira heeft president Recep Tayyip Erdogan de Verenigde Staten, een NAVO-bondgenoot, bedreigd met een verdere escalatie van de crisis.

De foto speelt in op wat ik eerder wist te schrijven.

Opletten geblazen is het voor die twee!!!

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 11 augustus 2018 om 09:28.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2018, 19:13   #12
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.582
Standaard

“Zij hebben de dollar, wij hebben Allah”: Erdogan slaat terug na provocaties van Trump

Citaat:
De Turkse president Recep Tayyip Erdogan ontkent dat zijn economie in crisis verkeert. Dat zei hij zaterdag als reactie op een tweet van Donald Trump. De uitspraak komt er een dag nadat de lira de grootste koersval meemaakte sinds de Turkse financiële crisis van 2001.
Citaat:
“De dollar, de euro en het goud zijn de kogels, de granaten, de raketten van een economische oorlog tegen ons land”, aldus Erdogan. Hij zwoer daarop de handen te zullen breken die de wapens afvuren.
De zoveelste verwarde?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2018, 09:22   #13
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Oh, shit is on. Erdogan heeft in licht omslachtige taal gedreigd met een vertrek uit de NAVO, wat toch een historisch keerpunt zou zijn.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2018, 10:18   #14
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.582
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Oh, shit is on. Erdogan heeft in licht omslachtige taal gedreigd met een vertrek uit de NAVO, wat toch een historisch keerpunt zou zijn.
Misschien had de NAVO beter geweest die nooit toe te laten of hem al eerder de deur moeten wijzen?

Erdogan haalt hard uit na Trump-tweet: “Zij hebben de dollar, wij hebben Allah”

Hij gaat andere 'vriendjes' zoeken, Duitsland/Rusland?

De zoveelste 'verwarde' uitspraak?

Ik zou echt graag eens weten wat 'The Donald' denkt op dat ogenblik.

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 12 augustus 2018 om 10:20.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2018, 13:16   #15
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Hij gaat andere 'vriendjes' zoeken, Duitsland/Rusland?
Duitsland? Daar heeft hij toch juist al nog langer ruzie mee dan met Nederland?

Citaat:
Ik zou echt graag eens weten wat 'The Donald' denkt op dat ogenblik.
"Duuuhhhhh, boobies..."

(Ongeacht het ogenblik trouwens.)

(Overigens een stuk beter dan "Iedereen is een Nazi, ik ben geweldig, aanbid mij!")
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2018, 15:53   #16
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.582
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Duitsland? Daar heeft hij toch juist al nog langer ruzie mee dan met Nederland?



"Duuuhhhhh, boobies..."

(Ongeacht het ogenblik trouwens.)

(Overigens een stuk beter dan "Iedereen is een Nazi, ik ben geweldig, aanbid mij!")
Het is algemeen geweten dat ze draaien als de wind de laatste tijden.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2018, 18:41   #17
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Oh, shit is on. Erdogan heeft in licht omslachtige taal gedreigd met een vertrek uit de NAVO, wat toch een historisch keerpunt zou zijn.
Ik ga feest vieren, de dag dat Turkije de deur van de NAVO achter zich toeslaat.

Volledige breuk met het westen. En een goede economische crisis die ze "onschadelijk" maakt. Want oorlog voeren kost geld....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2018, 07:35   #18
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Oh, shit is on. Erdogan heeft in licht omslachtige taal gedreigd met een vertrek uit de NAVO, wat toch een historisch keerpunt zou zijn.
Hoe sneller, hoe beter.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2018, 09:24   #19
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Oh, shit is on. Erdogan heeft in licht omslachtige taal gedreigd met een vertrek uit de NAVO, wat toch een historisch keerpunt zou zijn.
Dat zou inderdaad historisch zijn. Ik vermoed dat Trump denkt dat het niet zover zal komen en draait de financiële duimschroeven op Turkije aan. Erdogan zegt letterlijk niet te zullen "knielen".

Als je naar Venezuela kijkt weet je tot wat een van economische oorlog in staat is. En uiteindelijk zal de regering van het weerbarstige land toch de schuld krijgen want zo'n oorlog speelt zich op de achtergrond af. Maar Turkije is Venezuela niet. Alleen al haar geografische positie speelt in haar voordeel.

Ik ben geen fan van 'de sultan' maar in dit geval wens ik Turkije het beste toe. Die VS maffia praktijken dienen ooit eens een halt te worden toegeroepen. En Europa is daar nog lang niet aan toe.

Laatst gewijzigd door Bach : 13 augustus 2018 om 09:25.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2018, 09:26   #20
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Het militair belang van Turkije, door zijn ligging, was in de tijd van de koude oorlog heel belangrijk.
Nu is dat al zeer veel geminderd.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be