Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 april 2018, 19:40   #541
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Leopold III huwde eerst voor de Kerk en pas drie maand later voor de wet.
Iets wat tegen de Grondwet was.

"Op 6 december 1941 trouwde koning Leopold met de op dat ogenblik reeds van hem zwangere Lilian Baels, dochter van oud-gouverneur van West-Vlaanderen Hendrik Baels. Het burgerlijk huwelijk werd op 7 december via een kerkelijke brief van kardinaal Van Roey bekendgemaakt.

Daarin maakte deze ook melding van hun kerkelijk huwelijk dat reeds op 11 september door hem zou ingezegend zijn.

De geboorte, zeven maanden later, van hun zoon Alexander op 18 juli 1942 maakte de reden van het burgerlijk huwelijk en het kerkelijk huwelijk dat er drie maanden aan voorafging (wat ook in strijd is met de grondwet[6]) voor iedereen duidelijk. "

https://nl.wikipedia.org/wiki/Leopol...an_Belgi%C3%AB



Als Koning tegen de Grondwet handelen is een politieke daad, die kan tellen .
Citaat:
Het burgerlijk huwelijk moet altijd aan de huwelijksinzegening voorafgaan, behoudens de uitzonderingen door de wet te stellen, indien daartoe redenen zijn.
Zijn die er ?

Jij mag zoeken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2018, 19:42   #542
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Juridisch klopt dat totaal niet. Een kerkelijke huwelijk dat nadien wordt ingeschreven, is wel juridisch een huwelijk. Als het huwelijk niet wordt ingeschreven, dan heeft de kerkelijke handeling in België geen juridische waarde. Dat wet stelt nergens dat de omgekeerde handeling de nietigheid van het huwelijk inhoudt. Wel dat het een strafbare handeling is.
Een huwelijk dat niet eerst burgerlijk is afgesloten, geeft geen enkel burgerlijke rechten noch plichten. Het is dus in feite onbestaand.

Meer nog, u kan zelfs niet louter alleen voor de kerk geldig huwen volgens het katholiek gezinspastoraal.

Artikel 21 van de Grondwet van het Federale België stelt dat het burgerlijk huwelijk altijd vooraf moet gaan aan een religieus huwelijk. Dit grondwetsartikel geldt voor alle erkende religies in België, dus ook voor de rooms-katholieke Kerk. In België is het dus niet mogelijk om voor de Kerk te trouwen, wanneer je niet wettelijk gehuwd bent. De priester of de diaken die de huwelijksviering voorgaat, vraagt daarom om het trouwboekje dat je ontvangt bij de huwelijksvoltrekking door de burgemeester of de schepen van de burgerlijke stand, mee te brengen wanneer je kerkelijk huwelijk ingezegend wordt. Je kerkelijk huwelijk wordt in je trouwboekje ingeschreven.
Als je wettelijk huwelijk al (enige tijd) voor de dag van het kerkelijk huwelijk heeft plaatsgevonden, dan neem je je trouwboekje best ook vooraf al mee naar je parochie (bij de aanvraag van het kerkelijk huwelijk of bij het eerste onthaal- en kennismakingsgesprek).

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 april 2018 om 19:49.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2018, 19:42   #543
Lukkas
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 oktober 2013
Berichten: 6.558
Standaard

Men is hier weer serieus aan het afdwalen van het topic onderwerp ...
__________________
“De militante moslim is degene die de ongelovige onthoofdt, terwijl de gematigde moslim de voeten van het slachtoffer vasthoudt.” (Marco Polo)

Laatst gewijzigd door Lukkas : 15 april 2018 om 19:43.
Lukkas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2018, 19:48   #544
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Een huwelijk dat niet eerst burgerlijk is afgesloten, geeft geen enkel burgerlijke rechten noch plichten. Het is dus in feite onbestaand.
Ik herhaal het eventjes, want u hebt blijkbaar niet alles gelezen:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Juridisch klopt dat totaal niet. Een kerkelijke huwelijk dat nadien wordt ingeschreven, is wel juridisch een huwelijk. Als het huwelijk niet wordt ingeschreven, dan heeft de kerkelijke handeling in België geen juridische waarde. Dat wet stelt nergens dat de omgekeerde handeling de nietigheid van het huwelijk inhoudt. Wel dat het een strafbare handeling is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2018, 19:49   #545
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zijn die er ?

Jij mag zoeken.
Heeft de Belgische overheid die uitzonderingen dan na WO II gevonden?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2018, 19:57   #546
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik herhaal het eventjes, want u hebt blijkbaar niet alles gelezen:
Natuurlijk is een louter kerkelijk huwelijk de facto juridisch nietig. Vermits het niet erkend wordt. Het is onbestaand.

En zoals u kunt merken (tenminste volgens het katholiek pastoraal), kunt u zelfs niet eens kerkelijk huwen indien u niet het bewijs levert aan de pastoor of de diaken dat u vooraf burgerlijk bent gehuwd.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2018, 20:11   #547
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Natuurlijk is een louter kerkelijk huwelijk de facto juridisch nietig. Vermits het niet erkend wordt. Het is onbestaand.

En zoals u kunt merken (tenminste volgens het katholiek pastoraal), kunt u zelfs niet eens kerkelijk huwen indien u niet het bewijs levert aan de pastoor of de diaken dat u vooraf burgerlijk bent gehuwd.
Dus Kardinaal Van Roey wist niet wat hij deed,volgens U

"Jozef Ernest kardinaal Van Roey (Vorselaar, 13 januari 1874 – Mechelen, 6 augustus 1961) was een Belgisch aartsbisschop, kardinaal en metropoliet.
Na zijn wijding tot priester op 18 september 1897, doceerde hij van 1899 tot 1926 moraaltheologie en dogmatiek aan de Leuvense universiteit. In 1907 werd hij vicaris-generaal van het bisdom. In die hoedanigheid was hij in 1920 verantwoordelijk voor de organisatie van het Vierde Provinciaal Concilie te Mechelen. Aan de Mechelse gesprekken, die tussen 1921 en 1925 plaatsvonden met de anglicanen nam Van Roey deel als theologisch expert binnen de katholieke delegatie.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 15 april 2018 om 20:12.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2018, 20:13   #548
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Natuurlijk is een louter kerkelijk huwelijk de facto juridisch nietig. Vermits het niet erkend wordt. Het is onbestaand.
U merkt zelfs op dat het werd erkend. Dus klopt uw eerdere uitspraak niet over de ongeldigheid van dat huwelijk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2018, 20:14   #549
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En zoals u kunt merken (tenminste volgens het katholiek pastoraal), kunt u zelfs niet eens kerkelijk huwen indien u niet het bewijs levert aan de pastoor of de diaken dat u vooraf burgerlijk bent gehuwd.
Ik ken genoeg priesters die een kerkelijk huwelijk willen inzegenen dat niet werd voorafgegaan aan een burgerlijke ceremonie, hoor.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2018, 20:19   #550
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Dus Kardinaal Van Roey wist niet wat hij deed,volgens U

"Jozef Ernest kardinaal Van Roey (Vorselaar, 13 januari 1874 – Mechelen, 6 augustus 1961) was een Belgisch aartsbisschop, kardinaal en metropoliet.
Na zijn wijding tot priester op 18 september 1897, doceerde hij van 1899 tot 1926 moraaltheologie en dogmatiek aan de Leuvense universiteit. In 1907 werd hij vicaris-generaal van het bisdom. In die hoedanigheid was hij in 1920 verantwoordelijk voor de organisatie van het Vierde Provinciaal Concilie te Mechelen. Aan de Mechelse gesprekken, die tussen 1921 en 1925 plaatsvonden met de anglicanen nam Van Roey deel als theologisch expert binnen de katholieke delegatie.
Dat is een goede vraag. Ik weet niet wat de kardinaal de koning heeft aangeraden. Ik was er niet bij. Leopold was een zeer koppig en eigenwijs man. Maar strikt genomen had de kardinaal dit niet mogen doen volgens mij. Het was in strijd met de Belgische wet.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2018, 20:20   #551
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik ken genoeg priesters die een kerkelijk huwelijk willen inzegenen dat niet werd voorafgegaan aan een burgerlijke ceremonie, hoor.
Ik zeg maar wat het katholiek gezinspastoraal zegt. En die hebben dagdagelijks te maken met zulke situaties. Ik denk dat u wat achter loopt.

Dat bepaalde priesters dit toch willen doen, is hun zaak natuurlijk. Ik sluit dit zeker niet uit. Maar juridisch wordt er dan wel geen wettelijk huwelijk gesloten. En daar ging het om.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 april 2018 om 20:23.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2018, 20:29   #552
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Toch deze nuance. Leopold III huwde in September 1941 met Liliane Baels. Dit huwelijk werd in besloten kring ingezegend in de kapel van het kasteel te Laken. Nadien, in December 1941 door een burgerlijk huwelijk bevestigd. De Koning heeft dit feit immer als een private aangelegenheid beschouwd, die volgens hem geen gevolgen mocht hebben op het terrein der erfopvolging.

En dat is ook zo. Dat huwelijk kon ook geen juridische gevolgen hebben. Meer nog, in feite is volgens onze wet zulk huwelijk nietig. Want wanneer het kerkelijk huwelijk niet voorafgegaan wordt door het burgerlijk, dan is zo'n huwelijk juridisch onbestaand. En bijgevolg, volgens de Belgische wet zijn Leopold en Liliane nooit getrouwd geweest.
Het kerkelijk huwelijk telt niet als huwelijk voor de wet als er geen burgerlijk huwelijk is, maar dat is iets anders dan wat jij schrijft.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2018, 20:30   #553
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik zeg maar wat het katholiek gezinspastoraal zegt. En die hebben dagdagelijks te maken met zulke situaties. Ik denk dat u wat achter loopt.

Dat bepaalde priesters dit toch willen doen, is hun zaak natuurlijk. Ik sluit dit zeker niet uit. Maar juridisch wordt er dan wel geen wettelijk huwelijk gesloten. En daar ging het om.
Kuch. U springt van de hak op de tak. Ik zal het maar even in puntjes herhalen:

- uw bewering dat een kerkelijk huwelijk dat nadien bij de burgerlijke stand wordt ingeschreven, geen huwelijk is, klopt niet;
- wie echter eerst kerkelijk huwt en dan pas bij de gemeente langs gaat, volgt niet de wet - de geestelijke bedienaar kan gestraft worden;
- de officiële richtlijn van de Kerk is inderdaad om hier netjes de wet te volgen; in de praktijk tonen priesters zich bereid af te wijken omwille van een reeks volgens hun gegronde pastorale regels - bisschoppen weten dat, maar doen een oogje dicht.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2018, 20:31   #554
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is een goede vraag. Ik weet niet wat de kardinaal de koning heeft aangeraden. Ik was er niet bij. Leopold was een zeer koppig en eigenwijs man. Maar strikt genomen had de kardinaal dit niet mogen doen volgens mij. Het was in strijd met de Belgische wet.
Volgens diezelfde Belgische wet had de kardinaal vervolgd moeten worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2018, 20:38   #555
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Juridisch klopt dat totaal niet. Een kerkelijke huwelijk dat nadien wordt ingeschreven, is wel juridisch een huwelijk. Als het huwelijk niet wordt ingeschreven, dan heeft de kerkelijke handeling in België geen juridische waarde. Dat wet stelt nergens dat de omgekeerde handeling de nietigheid van het huwelijk inhoudt. Wel dat het een strafbare handeling is.
Strafbaar niet voor het echtpaar, wel en alleen voor de bedienaar van de eredienst.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2018, 20:41   #556
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Strafbaar niet voor het echtpaar, wel en alleen voor de bedienaar van de eredienst.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Merkwaardig is ook dat de kerkelijke bedienaar ook nadien nooit vervolgd werd. Het Belgisch strafwet voorziet echter een strafmaat voor dergelijke overtreding. Hier zien we toch duidelijk dat er sprake is geweest van klassejustitie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2018, 20:43   #557
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is een goede vraag. Ik weet niet wat de kardinaal de koning heeft aangeraden. Ik was er niet bij. Leopold was een zeer koppig en eigenwijs man. Maar strikt genomen had de kardinaal dit niet mogen doen volgens mij. Het was in strijd met de Belgische wet.
Een bewijs dat Leopold III zijn voeten vaagde aan de Belgische wet

tijdens de Duitse bezetting ,een politieke daad inderdaad.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2018, 20:45   #558
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.266
Standaard



Ik wou je niet verbeteren want overbodig; enkel maar een kleine bijdrage voor de duidelijkheid.

Dit alles maakt niet uit.
Er komt bij mij een degelijke leuke leeuwenvlag extra.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2018, 20:51   #559
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kuch. U springt van de hak op de tak. Ik zal het maar even in puntjes herhalen:

- uw bewering dat een kerkelijk huwelijk dat nadien bij de burgerlijke stand wordt ingeschreven, geen huwelijk is, klopt niet;
- wie echter eerst kerkelijk huwt en dan pas bij de gemeente langs gaat, volgt niet de wet - de geestelijke bedienaar kan gestraft worden;
- de officiële richtlijn van de Kerk is inderdaad om hier netjes de wet te volgen; in de praktijk tonen priesters zich bereid af te wijken omwille van een reeks volgens hun gegronde pastorale regels - bisschoppen weten dat, maar doen een oogje dicht.
Religieuze fanatici.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2018, 20:52   #560
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Religieuze fanatici.
Leg even uit of blijft het bij "ik roep maar wat"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be