Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Democratie.NU
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Democratie.NU De leden van Democratie.Nu vormen een onafhankelijke en politiek ongebonden burgerbeweging die ijvert voor de invoering van het Bindend Referendum Op Volksinitiatief (BROV). Met dat direct-democratisch instrument kan de bevolking rechtstreeks beslissen, ook tégen de wil van de politici in.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 september 2003, 20:57   #1
Welvaart&Veiligheid
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 oktober 2002
Berichten: 679
Standaard Het referendum laat géén ruimte voor nuance

Referenda organiseren kost veel geld. In een referendum kan men enkel met ja of neen antwoorden. Ja maar of neen tenzij, is niet mogelijk. Referenda laten immers geen ruimte voor nuance. Bovendien zijn ze het middel bij uitstek om de bevolking in de ene of de andere richting te manipuleren. Referenda zijn dan ook niet het aangewezen middel om onze democratie te versterken.

Wat we nodig hebben, zijn moedige politici, leiders die hun verantwoordelijkheid durven op te nemen. De politici worden immers verkozen om beslissingen te nemen ten dienste van het algemeen belang. Wanneer de bevolking het met bepaalde beslissingen kennelijk niet eens is, dan kan zij bij de volgende verkiezingen de daarvoor verantwoordelijke politici wegstemmen en aldus het beleid in een andere richting sturen.

De bevolking meer inspraak geven bij de keuze van, en de krachtsverhoudingen binnen, de gewenste coalitie (http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=5633) valt veel meer aan te bevelen dan het invoeren van referenda.
Welvaart&Veiligheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2003, 21:46   #2
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Hoor ik hier een N-VA standpunt herhalen?
Een beginnend oppositiepartijtje dat zich indentiek opstelt en even node een deeltje van de macht aan het klootjesvolk afstaat?
En dat op een ogenblik dat er hier en daar toch lichtjes beginnen op te gaan dat wij, Belgen, nogal een stuk achteraan hinken op de rest van Europa wat referenda betreft!

Het referendum op initiatief van de regering laat idd weinig ruimte voor nuance. Als je ziet waar het referendum, dat de VLD over Europa wil invoeren, voor moet dienen (het zo inkleden dat van tevoren zeker is dat het volk zal stemmen wat de regering zelf beoogd) is het nog minder dan een hondenbrok.
Het BROV, zoals dat in Zwitserland bestaat, is er echter op initiatief van het volk dus dat draagt al heel wat 'nuance' in zich.

Het volk kan bij de volgende verkiezingen wel voor andere mensen en andere partijen kiezen maar niet de nieuwe coalitie helpen vormen, noch verkeerde wetten die hun vorige vertegenwoordigers invoerden ongedaan maken.
Of denk je dat we nog ooit van die idiote nummerplaten af geraken?
Of van een nog idiotere kieswet?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2003, 22:05   #3
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Het volk kan bij de volgende verkiezingen wel voor andere mensen en andere partijen kiezen maar niet de nieuwe coalitie helpen vormen, noch verkeerde wetten die hun vorige vertegenwoordigers invoerden ongedaan maken.
Of denk je dat we nog ooit van die idiote nummerplaten af geraken?
Of van een nog idiotere kieswet?
Een referendum over idiote nummerplaten lijkt mij een idioot referendum.
Een referendum over de kieswet vind ik in principe een goed idee. Alleen: ga je die wet artikel per artikel laten goed- of afkeuren? En alle mogelijke alternatieven idem?
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2003, 22:15   #4
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sato
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Het volk kan bij de volgende verkiezingen wel voor andere mensen en andere partijen kiezen maar niet de nieuwe coalitie helpen vormen, noch verkeerde wetten die hun vorige vertegenwoordigers invoerden ongedaan maken.
Of denk je dat we nog ooit van die idiote nummerplaten af geraken?
Of van een nog idiotere kieswet?
Een referendum over idiote nummerplaten lijkt mij een idioot referendum.
Een referendum over de kieswet vind ik in principe een goed idee. Alleen: ga je die wet artikel per artikel laten goed- of afkeuren? En alle mogelijke alternatieven idem?
Een wet wordt gemaakt in het parlement.
Die door het parlement goedgekeurde wet is dus onderwerp van een referendum.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2003, 22:33   #5
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sato
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Het volk kan bij de volgende verkiezingen wel voor andere mensen en andere partijen kiezen maar niet de nieuwe coalitie helpen vormen, noch verkeerde wetten die hun vorige vertegenwoordigers invoerden ongedaan maken.
Of denk je dat we nog ooit van die idiote nummerplaten af geraken?
Of van een nog idiotere kieswet?
Een referendum over idiote nummerplaten lijkt mij een idioot referendum.
Een referendum over de kieswet vind ik in principe een goed idee. Alleen: ga je die wet artikel per artikel laten goed- of afkeuren? En alle mogelijke alternatieven idem?
Een wet wordt gemaakt in het parlement.
Die door het parlement goedgekeurde wet is dus onderwerp van een referendum.
1. Da's maar één mogelijke versie van een BROV en het BROV is in deze versie ondergeschikt aan de parlementaire wetgevende arbeid. Volks'initiatief'? Het BROV is toch niet enkel goed-of afkeuren van bestaande wetten? Want de toegevoegde waarde is dan wel heel beperkt.
2. Ik ben het ten dele eens met de wet die het parlement heeft goedgekeurd en ten dele niet, hoe moet ik nu in een referendum voor of tegen stemmen?
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2003, 22:39   #6
M60
Burger
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 124
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Welvaart&Veiligheid
Referenda organiseren kost veel geld.
De sociale zekerheid ook.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Welvaart&Veiligheid
In een referendum kan men enkel met ja of neen antwoorden. Ja maar of neen tenzij, is niet mogelijk. Referenda laten immers geen ruimte voor nuance.
Nu kunnen we helemaal niets zeggen. (en bij een beslissing kan je 'maarren' en 'tenzijen' wat je wil, uiteindelijk is het 'ja' of 'nee', dat is in het parlement juist hetzelfde)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Welvaart&Veiligheid
Bovendien zijn ze het middel bij uitstek om de bevolking in de ene of de andere richting te manipuleren. Referenda zijn dan ook niet het aangewezen middel om onze democratie te versterken.
Inderdaad, nu moet het volk helemaal niet gemanipuleerd worden. En wat versta jij dan wel onder 'democratie' als het niet betekent 'het volk meer inspraak geven'? Stel democratie niet synoniem met de Belgische staat!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Welvaart&Veiligheid
Wat we nodig hebben, zijn moedige politici, leiders die hun verantwoordelijkheid durven op te nemen. De politici worden immers verkozen om beslissingen te nemen ten dienste van het algemeen belang.
En koude kernfusie hebben we ook nodig. Democratie is niet alleen waardevol omdat er dan meestal betere beslissingen worden genomen, maar ook omdat de mensen intrinsieke waarde hechten aan het feit dat ze zelf mee kunnen beslissen, daar kan zelf de meest goddelijke, perfecte politicus niet voor zorgen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Welvaart&Veiligheid
Wanneer de bevolking het met bepaalde beslissingen kennelijk niet eens is, dan kan zij bij de volgende verkiezingen de daarvoor verantwoordelijke politici wegstemmen en aldus het beleid in een andere richting sturen.
Vreemd dan toch dat je altijd hoort 'er verandert toch niets' als uw systeem zo goed blijk te werken. Een mooi systeem verzinnen is één ding, het moet ook nog overeenkomen met de werkelijkheid.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Welvaart&Veiligheid
De bevolking meer inspraak geven bij de keuze van, en de krachtsverhoudingen binnen, de gewenste coalitie (http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=5633) valt veel meer aan te bevelen dan het invoeren van referenda.
Het is een beetje vreemd dat een lid van een piepkleine partij zijn macht al wil beschermen tegen de mensen die hij beweert te zullen vertegenwoordigen zonder dat hij het pluche van het parlement nog maar heeft geroken.
M60 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2003, 22:48   #7
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sato
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sato
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Het volk kan bij de volgende verkiezingen wel voor andere mensen en andere partijen kiezen maar niet de nieuwe coalitie helpen vormen, noch verkeerde wetten die hun vorige vertegenwoordigers invoerden ongedaan maken.
Of denk je dat we nog ooit van die idiote nummerplaten af geraken?
Of van een nog idiotere kieswet?
Een referendum over idiote nummerplaten lijkt mij een idioot referendum.
Een referendum over de kieswet vind ik in principe een goed idee. Alleen: ga je die wet artikel per artikel laten goed- of afkeuren? En alle mogelijke alternatieven idem?
Een wet wordt gemaakt in het parlement.
Die door het parlement goedgekeurde wet is dus onderwerp van een referendum.
1. Da's maar één mogelijke versie van een BROV en het BROV is in deze versie ondergeschikt aan de parlementaire wetgevende arbeid. Volks'initiatief'? Het BROV is toch niet enkel goed-of afkeuren van bestaande wetten? Want de toegevoegde waarde is dan wel heel beperkt.
2. Ik ben het ten dele eens met de wet die het parlement heeft goedgekeurd en ten dele niet, hoe moet ik nu in een referendum voor of tegen stemmen?
Dan zal het afhangen hoe zwaar uw tegenargumenten wegen denk ik.
Een wet die op het lijf van alle burgers geschreven is bestaat nu eenmaal niet.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2003, 00:43   #8
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sato
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sato
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Het volk kan bij de volgende verkiezingen wel voor andere mensen en andere partijen kiezen maar niet de nieuwe coalitie helpen vormen, noch verkeerde wetten die hun vorige vertegenwoordigers invoerden ongedaan maken.
Of denk je dat we nog ooit van die idiote nummerplaten af geraken?
Of van een nog idiotere kieswet?
Een referendum over idiote nummerplaten lijkt mij een idioot referendum.
Een referendum over de kieswet vind ik in principe een goed idee. Alleen: ga je die wet artikel per artikel laten goed- of afkeuren? En alle mogelijke alternatieven idem?
Een wet wordt gemaakt in het parlement.
Die door het parlement goedgekeurde wet is dus onderwerp van een referendum.
1. Da's maar één mogelijke versie van een BROV en het BROV is in deze versie ondergeschikt aan de parlementaire wetgevende arbeid. Volks'initiatief'? Het BROV is toch niet enkel goed-of afkeuren van bestaande wetten? Want de toegevoegde waarde is dan wel heel beperkt.
2. Ik ben het ten dele eens met de wet die het parlement heeft goedgekeurd en ten dele niet, hoe moet ik nu in een referendum voor of tegen stemmen?
Dan zal het afhangen hoe zwaar uw tegenargumenten wegen denk ik.
Een wet die op het lijf van alle burgers geschreven is bestaat nu eenmaal niet.
Zo'n wet bestaat idd niet. Vraag blijft wat dan de toegevoegde democratische waarde van een referendum is.
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2003, 08:15   #9
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Citaat:
Ik ben het ten dele eens met de wet die het parlement heeft goedgekeurd en ten dele niet, hoe moet ik nu in een referendum voor of tegen stemmen?
Helemaal afschaffen en huiswerk overdoen!
Wel eerst in je partijprogramma zetten wat je precies van plan bent als je aan de macht komt én niet vergeten het volk de volgende keer inspraak te geven bij zo'n ingrijpende veranderingen aan 'de democratie'. Het gaat hier immers om de uitschakeling van politieke minderheden.

Wie was trouwens zo bang voor de dictatuur van de meerderheid en het verdrukken van minderheden?
Of waren enkel 'welbepaalde' minderheden bedoeld die het eigenbelang van de huidige meerderheid dienen inplaats van schaden?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2022, 11:46   #10
Pol Dolf
Minister-President
 
Pol Dolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2011
Locatie: Jezus 2
Berichten: 4.949
Standaard

tegenwoordig zijn er machines die invulbladen kunnen lezen
__________________
was getekend : profeet Filippus
Pol Dolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2022, 15:28   #11
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Een wet wordt gemaakt in het parlement.
Die door het parlement goedgekeurde wet is dus onderwerp van een referendum.
Dat wordt meestal het "facultatief referendum" genoemd. De burger kan dus beslissen (mits voldoende handtekeningen) om de wet aan een referendum te onderwerpen.
Dan hebt ge ook het "initiatief" waarbij een wetsvoorstel van de burger(s) aan een referendum wordt onderworpen. Ook dat vraagt een aantal handtekeningen te verzamelen binnen een bepaalde tijd.


Beide systemen (initiatief en referendum ) zijn op volksinitiatief. Een referendum op initiatief van de overheid is een plebisciet en behoort niet tot de democratische instrumenten. Het bestaat dan ook niet in Zwitserland.
Er zijn daar nog wel "verplichte" referenda mogelijk, bv als de grondwet gewijzigd wordt op voorstel van de verkozenen of bij ondertekening van een internationaal verdrag.

Er zijn ook experimenten geweest om een wetsvoorstel door een gelote burgerraad te laten ontwikkelen (keuze uit kiessystemen in British Columbia, alle kiessystemen kan men bv terugvinden op https://www.idea.int) maar ook dit voorstel was dan aan een referendum onderworpen.
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 10 november 2022 om 15:30.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2022, 18:19   #12
Onzijdig
Europees Commissaris
 
Onzijdig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 november 2021
Berichten: 6.540
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat Bekijk bericht
Zo'n wet bestaat idd niet. Vraag blijft wat dan de toegevoegde democratische waarde van een referendum is.
Is er ooit in België een referendum geweest waarbij de stem van het volk gevolgd werd?
Bij mijn weten niet. (toch niet op grote schaal)
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2022, 18:45   #13
Pol Dolf
Minister-President
 
Pol Dolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2011
Locatie: Jezus 2
Berichten: 4.949
Standaard

ja de koningskwestie
__________________
was getekend : profeet Filippus
Pol Dolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2022, 16:29   #14
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
Is er ooit in België een referendum geweest waarbij de stem van het volk gevolgd werd?
Bij mijn weten niet. (toch niet op grote schaal)
Belgie kent geen bindend referendum, het resultaat is dus altijd vrijblijvend. Bovendien behoort een plebisciet (referendum op initiatief van de overheid) niet tot de democratische instrumenten.
Vandaar ook onze eis voor "het bindend referendum op volksinitiatief". Het plebisciet bestaat dan ook niet in bv Zwitserland terwijl dat land een van de meest uitgebreide wetgevende rechten geeft aan zijn burgers.
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2022, 16:57   #15
Pol Dolf
Minister-President
 
Pol Dolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2011
Locatie: Jezus 2
Berichten: 4.949
Standaard

in Gent is er een referendum geweest voor de aanleg van een ondergrondse parking : de meerderheid heeft tegen gestemd
__________________
was getekend : profeet Filippus
Pol Dolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2022, 07:33   #16
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pol Dolf Bekijk bericht
in Gent is er een referendum geweest voor de aanleg van een ondergrondse parking : de meerderheid heeft tegen gestemd
Eigenlijk zijn er enkel "volksraadplegingen" in Belgie. Het beslissingsrecht blijft bij de politici. Dat noemen zij onze "democratie".
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 12 november 2022 om 07:34.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2022, 08:48   #17
Pol Dolf
Minister-President
 
Pol Dolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2011
Locatie: Jezus 2
Berichten: 4.949
Standaard

OP 15 NOVEMBER IST VAN DAT
Opstart Burger Referendum
https://www.meerdemocratie.be/civicr...?reset=1&id=65
__________________
was getekend : profeet Filippus
Pol Dolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2022, 21:00   #18
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pol Dolf Bekijk bericht
OP 15 NOVEMBER IST VAN DAT
Opstart Burger Referendum
https://www.meerdemocratie.be/civicr...?reset=1&id=65
Zojuist de webpagina eens bekeken.
Mij is niet duidelijk waar het referendum over gaat.
Ik verkies het huidig democratisch bestel met volksvertegenwoordigers waar op z'n minst kan worden gedebatteerd.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2022, 16:41   #19
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Zojuist de webpagina eens bekeken.
Mij is niet duidelijk waar het referendum over gaat.
Ik verkies het huidig democratisch bestel met volksvertegenwoordigers waar op z'n minst kan worden gedebatteerd.
debateren wel maar beslissen doet een kleine elite. Overigens is bij een referendum de ganse bevolking in het debat betrokken.
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be