Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 december 2020, 12:24   #21
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.938
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Ik ben vertrouwd met Freiburg (Zwitserland) en Aken; als is Freiburg nu wel al twintig jaar geleden.
De laatste keer dat ik in Aken was, vorig jaar, had ik toch niet de indruk dat de auto er werd geweerd. Toch niet op een manier zoals ze dat nu in Brussel van plan lijken te zijn.

Bovendien is zowel in Duitsland als Zwitserland het openbaar vervoer net iets meer betrouwbaar dan in België. Met andere woorden, het is al meer doenbaar om de wagen buiten de stad te laten en te vertrouwen op het openbaar vervoer.

Dat is geheel anders in België; en meer bepaald in Brussel. Het openbaar vervoer is niet betrouwbaar (en ik zie geen enkele intentie om daar ook maar iets aan te doen); en gelijk wordt het gebruik van het enige waar de burger wel kan op vertrouwen aan banden gelegd. In zo een situatie krijg je geen Freiburg of Aken. Dan krijg je een dode stad ...
Ik woon op honderd meter van een bushalte op een lijn tussen twee centrumsteden. Slechts om het half uur een bus en buiten de spits slechts om het uur. Ik ga dus maar met de auto naar het station.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2020, 13:02   #22
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Ik ben vertrouwd met Freiburg (Zwitserland) en Aken; als is Freiburg nu wel al twintig jaar geleden.
De laatste keer dat ik in Aken was, vorig jaar, had ik toch niet de indruk dat de auto er werd geweerd. Toch niet op een manier zoals ze dat nu in Brussel van plan lijken te zijn.

Bovendien is zowel in Duitsland als Zwitserland het openbaar vervoer net iets meer betrouwbaar dan in België. Met andere woorden, het is al meer doenbaar om de wagen buiten de stad te laten en te vertrouwen op het openbaar vervoer.

Dat is geheel anders in België; en meer bepaald in Brussel. Het openbaar vervoer is niet betrouwbaar (en ik zie geen enkele intentie om daar ook maar iets aan te doen); en gelijk wordt het gebruik van het enige waar de burger wel kan op vertrouwen aan banden gelegd. In zo een situatie krijg je geen Freiburg of Aken. Dan krijg je een dode stad ...
Openbaar vervoer in Brussel onbetrouwbaar?

https://www.standaard.be/cnt/dmf20190603_04442782

Citaat:
Waarom MIVB-reizigers meer tevreden zijn dan die van De Lijn

Gebrekkige informatie aan haltes, bussen die vastzitten in het verkeer: het zijn enkele redenen waarom reizigers van De Lijn minder tevreden zijn dan die van de MIVB.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2020, 13:08   #23
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Als toerist doe je veel te voet.
Je hebt dan tijd en wil iedere steen eens zien.

Wie werkt en dat zijn er veel meer dan toeristen is dat een ramp.
Het werk geraakt achterop en uiteindelijk moet je inkrimpen of zelfs stoppen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2020, 13:22   #24
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Openbaar vervoer in Brussel onbetrouwbaar?

https://www.standaard.be/cnt/dmf20190603_04442782
In Brussel heb je ook de metro. Die is in één woord fantastisch.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2020, 14:31   #25
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.270
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
In Brussel heb je ook de metro. Die is in één woord fantastisch.
Maar compleet oververzadigd op de uren dat men van en naar het werk gaat.
Daar moet je geen tienduizend autopendelaars bij proberen te proppen.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2020, 14:55   #26
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.270
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De auto zo snel mogelijk parkeren en de rest te voet (in Aachen goed te doen) of met het OV als je verder wilt.

Dat kunnen ze in Brussel ook.

Ik had geen problemen met de tram en-of de metro te nemen in Brussel (als ik er eens een bezoekje bracht met onze Duitse familie). Geparkeerd aan de Heizel, dan de rest OV.

Ik nam al teenager al de trein op mijn eentje. Nog de stoomtrein in die tijd.

Als je al in Zwitserland waart is Basel je toch bekend. Het OV vetrekt er zelfs vanuit grondgebied Duitsland. Of je neemt het eerste gratis Parkhaus als je met de auto enkele kms verder wilt rijden. De rest te voet en-of OV. Trams waren poepsimpel altijd op tijd zoals aangegeven op de digitale schermen.

Het wordt wel eens hoog tijd dat Brussel die inhaalbeweging naar de 21e eeuw doet. Europese voorbeelden genoeg. Zal wat geld kosten. Dat halen ze uit de extra kas van de jeweetwel-niet-willen-weten.

Aja München ken ik ook redelijk. Km-lange winkelstraten. Hotelletje buiten het centrum, auto parkeren in hotelkelder, die is zelfs maar halfvol als het hotel vol is.
De tram voor enkele kms (2 tramhaltes waren binnen 100 m), de rest te voet. Wil je wat verder S-bahn.

Men moet toch eens leren dat de auto niets is voor de binnenstad of stadkern, ik begrijp die mensen echt niet. Als ik naar Genk of Hasselt rij is het toch ook niet anders. Auto zo snel mogelijk parkeren en dan meestal alles te voet bij die kleine steden. Ik vraag me langzaam af waarom mensen schoenen kopen.
Parkeren aan de heizel is ook niet gratis. Ik ken de actuele prijzen niet, maar iets van 10 €/dag was het dacht ik, op één van de parkings rond de expo. In de straat mag je staan voor 7 € voor maximaal 3 uur. Voor de pendelaar ook geen oplossing.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2020, 15:48   #27
denkimi
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 juni 2020
Berichten: 3.700
Standaard

Laat ze maar doen, zolang de Brusselaars blijven op achterlijke partijen stemmen verdienen ze niet beter dan een dode stad te worden.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2020, 16:46   #28
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
Laat ze maar doen, zolang de Brusselaars blijven op achterlijke partijen stemmen verdienen ze niet beter dan een dode stad te worden.
De 15 "doodste" steden van Europa (2017), Parijs en Brussel gelijk of de 7e en 8e slechtste.

Citaat:
https://www.businessinsider.nl/dit-z...verkeerschaos/

Dit zijn de 15 steden in Europa met de grootste verkeerschaos

8. Brussel, België, krijgt een score van 38 procent, 3 procentpunt hoger dan het jaar ervoor.

7. De Franse hoofdstad Parijs krijgt ook 38 procent.
...

1. Boekarest, Roemenië, heeft de slechtste verkeerssituatie in Europa, met een score van 50 procent scoort de stad 7 procentpunten hoger dan het jaar ervoor.
Brussel kan in 2019 nog slechter zijn.

Eens googlen naar de leefbaarheid van de steden in Europa, hier de top 20:

Citaat:
https://stadszaken.nl/artikel/2604/d...den-van-europa
17 februari 2020

Vier Nederlandse steden in Europese leefbaarheids-top 20

Den Haag, Eindhoven, Amsterdam en Rotterdam staan respectievelijk op plek 3, 5, 7 en 12 in de Europese top 20 van meest leefbare steden. Kopenhagen en Bern zijn koploper. De lijst is samengesteld door het consultancybureau ECA International.

De leefbaarheid wordt jaarlijks getoetst aan de hand van een hele waslijst factoren; de beschikbaarheid van goede gezondheidszorg, kwaliteit van woningen, toegang tot sociale voorzieningen, infrastructuur, persoonlijke veiligheid, politieke spanning en luchtkwaliteit.

Noord-Europese steden, waaronder de Nederlandse, zijn erg aantrekkelijk voor expats. Deze steden scoren volgens Neil Ashman, Senior Locatian Ratings Analyst bij ECA International, goed op het gebied van gezondheidszorg, goede vervoersverbindingen en politieke stabiliteit.

Er staat, met het Schotse Edinburgh, maar één stad uit het Verenigd Koninkrijk op in de top 20. Ashman: ‘Vervuiling, criminaliteit en terrorisme zijn factoren die Britse steden als Londen, Manchester, Belfast en Glasgow minder aantrekkelijk maken.’ Londen staat op plek 47 in de volledige ranglijst. Bern en Kopenhagen staan op juist op één door relatief weinig criminaliteit en schone lucht.

Klik hier voor de hele lijst van Eca International.
Citaat:
Top 20 most liveable locations for European expatriates
Location
2019 ranking 2020 ranking

Denmark - Copenhagen
1 1
Switzerland - Bern
1 1
Netherlands - The Hague
3 3
Switzerland - Geneva
3 3
Netherlands - Eindhoven
6 5
Norway - Stavanger
5 5
Netherlands - Amsterdam
6 7
Switzerland - Basel
6 7
Irish Republic - Dublin
9 9
Luxembourg - Luxembourg City
9 9
Sweden - Gothenburg
9 9
Denmark - Aarhus
12 12
Netherlands - Rotterdam
12 12
Switzerland - Zurich
14 14
Germany - Bonn
15 15
Germany - Munich
15 15
Austria - Vienna
17 17
Germany - Hamburg
17 17
Sweden - Stockholm
19 19
United Kingdom - Edinburgh
19 19

https://www.eca-international.com/ne...ich-cities-off
Lijst is wat kort, Brussel staat er niet bij, nog wat ggl... wereldwijde ranking deze keer.
Brussel nog 28e: (in 2014 nog 21e)
Citaat:
https://mobilityexchange.mercer.com/...iving-rankings

2019 city ranking

Rank City Country/region
1 Vienna Austria
2 Zürich Switzerland
3 Vancouver Canada
3 Munich Germany
3 Auckland New Zealand
6 Düsseldorf Germany
7 Frankfurt Germany
8 Copenhagen Denmark
9 Geneva Switzerland
10 Basel Switzerland
11 Sydney Australia
11 Amsterdam Netherlands
13 Berlin Germany
14 Bern Switzerland
15 Wellington New Zealand
16 Toronto Canada
17 Melbourne Australia
18 Luxembourg Luxembourg
19 Ottawa Canada
19 Hamburg Germany
21 Perth Australia
21 Montréal Canada
23 Nuremburg Germany
23 Stockholm Sweden
25 Oslo Norway
25 Singapore Singapore
27 Stuttgart Germany
28 Brussels Belgium
29 Adelaide Australia
30 Canberra Australia
31 Helsinki Finland
32 Calgary Canada
33 Dublin Ireland
34 San Francisco United States
35 Brisbane Australia
36 Boston United States
37 Lisbon Portugal
37 Honolulu United States
39 Paris France
40 Lyon France
Brussel stond 21e in 2014, en 22e in 2015 volgens dezelfde bron:
Citaat:
https://www.mercer.be/newsroom/bruss...eldsteden.html

4 maart 2015

In de wereldwijde ranglijst van meest leefbare steden staat Brussel op de 22ste plaats, één plaats lager ten opzichte van vorig jaar. Net zoals de voorbijgaande jaren, prijkt Wenen weer helemaal bovenaan. Bagdad blijft ook dit jaar de hekkensluiter. Dat blijkt uit het ‘Quality of Living 2015’ survey, waarin Mercer de levenskwaliteit van meer dan 440 steden onderzoekt. Uit het onderzoek blijkt verder dat West-Europese steden het erg goed doen qua leefbaarheid. Maar liefst 7 van de 10 steden met de hoogste levenskwaliteit zijn Europees: zij zijn te vinden in Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland en Denemarken. Andere steden in de top 10 zijn Auckland, Vancouver en Sydney. De VS is met San Francisco pas op de 27ste plaats terug te vinden.

Laatst gewijzigd door Micele : 4 december 2020 om 17:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2020, 17:17   #29
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.436
Standaard

Misschien moet Vlaanderen de geldkraan naar Brussel gewoon dicht draaien?
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2020, 19:42   #30
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
In Brussel heb je ook de metro. Die is in één woord fantastisch.
Zoals Maalbeek enkele Mokes met dwaze fantasie ...of nog corona afstand houden behalve op openbaar vervoer mag je op elkaar zitten gepropt
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2020, 19:51   #31
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Misschien moet Vlaanderen de geldkraan naar Brussel gewoon dicht draaien?
Er zijn geen transfers van Vlaanderen naar Brussel.

https://www.statistiekvlaanderen.be/...-2000-2020.pdf
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2020, 20:14   #32
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Er zijn geen transfers van Vlaanderen naar Brussel.

https://www.statistiekvlaanderen.be/...-2000-2020.pdf
Herhaal het maar dikwijls genoeg, voor onze linkiewinkies wordt het dan de waarheid... Maar de kraan dicht is de kraan dicht...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2020, 22:02   #33
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Wat is de regeling voor leasing auto's? Ik heb daar niet direct iets over teruggevonden.
Geldt die regeling ook voor leasing auto's?
Het zou interessant kunnen zijn als dat het geval is. De meeste leasing auto's komen zelden in Brussel. De leasing maatschappijen zullen de opportuniteit snel doorhebben en hun zetel verplaatsen naar een gemeente binnen het hoofdstedelijk gewest. Dan valt de verkeersbelasting weg. Gunstig voor het budget van hun klanten.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2020, 22:15   #34
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.098
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De auto zo snel mogelijk parkeren en de rest te voet (in Aachen goed te doen) of met het OV als je verder wilt.

Dat kunnen ze in Brussel ook.

Ik had geen problemen met de tram en-of de metro te nemen in Brussel (als ik er eens een bezoekje bracht met onze Duitse familie). Geparkeerd aan de Heizel, dan de rest OV.

Ik nam al teenager al de trein op mijn eentje. Nog de stoomtrein in die tijd.

Als je al in Zwitserland waart is Basel je toch bekend. Het OV vetrekt er zelfs vanuit grondgebied Duitsland. Of je neemt het eerste gratis Parkhaus als je met de auto enkele kms verder wilt rijden. De rest te voet en-of OV. Trams waren poepsimpel altijd op tijd zoals aangegeven op de digitale schermen.

Het wordt wel eens hoog tijd dat Brussel die inhaalbeweging naar de 21e eeuw doet. Europese voorbeelden genoeg. Zal wat geld kosten. Dat halen ze uit de extra kas van de jeweetwel-niet-willen-weten.

Aja München ken ik ook redelijk. Km-lange winkelstraten. Hotelletje buiten het centrum, auto parkeren in hotelkelder, die is zelfs maar halfvol als het hotel vol is.
De tram voor enkele kms (2 tramhaltes waren binnen 100 m), de rest te voet. Wil je wat verder S-bahn.

Men moet toch eens leren dat de auto niets is voor de binnenstad of stadkern, ik begrijp die mensen echt niet. Als ik naar Genk of Hasselt rij is het toch ook niet anders. Auto zo snel mogelijk parkeren en dan meestal alles te voet bij die kleine steden. Ik vraag me langzaam af waarom mensen schoenen kopen.
de realiteit is gewoon als je uw mobiliteit bekijkt vanuit plaats a naar plaats b dat een mens maximaal 1u per dag wil pendelen, en dat je dat kan doen met de auto en de meeste plaatsen in belgie gewoon die tijd verdubbelen met het OV, dus het aantal mensen die bereid zijn te gaan werken in BXL neemt drastisch af.. en daarover gaat mobiliteit uiteindelijk. maximaliseren van aantal burgers die zo goedkoop mogelijk willen gaan werken in BXL

Laatst gewijzigd door brother paul : 4 december 2020 om 22:19.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2020, 22:16   #35
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Wat is de regeling voor leasing auto's? Ik heb daar niet direct iets over teruggevonden.
Geldt die regeling ook voor leasing auto's?
Het zou interessant kunnen zijn als dat het geval is. De meeste leasing auto's komen zelden in Brussel. De leasing maatschappijen zullen de opportuniteit snel doorhebben en hun zetel verplaatsen naar een gemeente binnen het hoofdstedelijk gewest. Dan valt de verkeersbelasting weg. Gunstig voor het budget van hun klanten.
Dat maakt niks uit.
Of je least,rent of ouderwets koopt.
Same story.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2020, 22:20   #36
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.098
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat maakt niks uit.
Of je least,rent of ouderwets koopt.
Same story.
jawel toch alle leasewagens die niet in BXL rijden betalen geen tax meer.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2020, 07:11   #37
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.549
Standaard

Hopelijk wordt de druk op de leiding van de overheidsadministraties voldoende groot zodat de tol de decentralisaties van de administraties in gang zet. Eens zien wat voor een effect dat op de stad heeft.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2020, 07:40   #38
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Ik woon op honderd meter van een bushalte op een lijn tussen twee centrumsteden. Slechts om het half uur een bus en buiten de spits slechts om het uur. Ik ga dus maar met de auto naar het station.
Was bij ons hetzelfde. Op zich bushaltes genoeg. Maar de frequentie is een ramp. Om nog maar te zwijgen van het uur waarop de laatste bus vertrekt. Je waant je Assepoester...
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2020, 07:48   #39
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.278
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Zoals ik al schreef, keuzes genoeg, laat Brussel maar Brussistan worden, waar paard, ezel en kameel gegeerd zijn.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2020, 14:22   #40
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Hopelijk wordt de druk op de leiding van de overheidsadministraties voldoende groot zodat de tol de decentralisaties van de administraties in gang zet. Eens zien wat voor een effect dat op de stad heeft.
Inderdaad, hoog tijd dat Vlaamse en federale overheidsdiensten gedecentraliseerd worden en niet meer allemaal in Brussel blijven. Overheidsjobs zijn gemakkelijk verplaatsbare jobs.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be