Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 september 2008, 18:49   #41
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ik "moet" hier niks aanvaarden. Zeker niet als mijn personeel zich in karnavalskledij wil hullen omdat ze een tumorpatient willen navolgen die vond dat vrouwen zich herkenbaar als volgeling moesten verkleden zodat ze door zijn troepen niet werden lastiggevallen.
Vrouwen die een muzelmaanse hoofddoek opzetten vertellen aan hun mannen dat ze mij en mijn dochters wèl mogen lastigvallen.
En neen, daar ga ik dus neit mee akkoord: dit is voor mij een regelrechte bedreiging. En bedreigingen uiten mag volgens mij niet in deze maatschappij.
Het gaat hier niet over jouw personeel, carnavalskledij of tumorpatiënt.
Natuurlijk vertellen vrouwen die een hoofddoek dragen niet aan hun mannen dat ze iemand zonder hoofddoek wel mogen lastigvallen.

Indien je buitenshuis zou werken, en iemand anders draagt er een hoofddoek, dan moet je daar niet mee akkoord gaan, maar moet je dat wel aanvaarden.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2008, 19:01   #42
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Het gaat hier niet over jouw personeel, carnavalskledij of tumorpatiënt.
Natuurlijk vertellen vrouwen die een hoofddoek dragen niet aan hun mannen dat ze iemand zonder hoofddoek wel mogen lastigvallen.

Indien je buitenshuis zou werken, en iemand anders draagt er een hoofddoek, dan moet je daar niet mee akkoord gaan, maar moet je dat wel aanvaarden.
Als er morgen bij mij iemand komt solliciteren met zo een hoofddoek, neem ik die waarschijnlijk niet meer aan.
De reden: Een onenigheid onder het personeel eindigd steenvast met het woord "racist". Steeds weer opnieuw een gezaag omdat dit of dat niet goed is, speciale condities ivb met mannen. Orders worden niet uitgevoerd, bij ontslag nen hoop zever enz. enz.
Heb er zo ééntje werken gehad, niet te doen geloof me.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2008, 19:03   #43
Gwyndion
Minister-President
 
Gwyndion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 december 2007
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.952
Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Als er morgen bij mij iemand komt solliciteren met zo een hoofddoek, neem ik die waarschijnlijk niet meer aan.
De reden: Een onenigheid onder het personeel eindigd steenvast met het woord "racist". Steeds weer opnieuw een gezaag omdat dit of dat niet goed is, speciale condities ivb met mannen. Orders worden niet uitgevoerd, bij ontslag nen hoop zever enz. enz.
Heb er zo ééntje werken gehad, niet te doen geloof me.
Inderdaad, moest ik zelf ook een bedrijf hebben en moest ik 2 identieke CV's hebben, van een moslima en een Belgische, ik zou evenzeer de Belgische kiezen, racisme? Hoezo? Als je dezelfde CV's hebt kies je toch degene waarmee je het minste last zou hebben?
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2008, 19:17   #44
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Inderdaad, moest ik zelf ook een bedrijf hebben en moest ik 2 identieke CV's hebben, van een moslima en een Belgische, ik zou evenzeer de Belgische kiezen, racisme? Hoezo? Als je dezelfde CV's hebt kies je toch degene waarmee je het minste last zou hebben?
Je kiest degene waarvan je denkt dat je het minst last zal hebben.
Je denkt toch niet dat je met Belgische vrouwen nooit last zal hebben?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2008, 19:23   #45
Gwyndion
Minister-President
 
Gwyndion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 december 2007
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.952
Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Je kiest degene waarvan je denkt dat je het minst last zal hebben.
Je denkt toch niet dat je met Belgische vrouwen nooit last zal hebben?
Heb ik dat beweerd? Ik zeg egwoon dat als ik kan kiezen tussen 2 personen die identiek zijn op het vlak van competenties ik degene zal nemen waarvoor het minste extra maatregelen/uitzonderingen genomen zullen moeten worden, minste bijscholing vereist etc.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2008, 19:28   #46
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Als er morgen bij mij iemand komt solliciteren met zo een hoofddoek, neem ik die waarschijnlijk niet meer aan.
De reden: Een onenigheid onder het personeel eindigd steenvast met het woord "racist". Steeds weer opnieuw een gezaag omdat dit of dat niet goed is, speciale condities ivb met mannen. Orders worden niet uitgevoerd, bij ontslag nen hoop zever enz. enz.
Heb er zo ééntje werken gehad, niet te doen geloof me.
En als een onenigheid steevast eindigt met het woord "sexist" werk je alleen nog met mannen of alleen met vrouwen?

Waar ik werk zijn er ook moslima's, en dat is wel goed te doen, geloof me.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2008, 19:38   #47
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
En als een onenigheid steevast eindigt met het woord "sexist" werk je alleen nog met mannen of alleen met vrouwen?

Waar ik werk zijn er ook moslima's, en dat is wel goed te doen, geloof me.
Als sexisme een reden was voor dagelijkse ruzies zou ik dat sterk overwegen.

De mensen bij ons hebben veel contact met elkaar en staan geen 8 uur aan een machien of aan den band, en geloof me als er over elke zin gediscuteerd wordt door dat die moslima alles maar dan ook alles als een actie tegen haar beschouwd hebt ge daar rap uwen buik van vol.
En zeg nu niet dat ik racist ben, ik heb ze tenslotte aangeworven he, het werkte gewoon niet.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2008, 21:16   #48
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Als sexisme een reden was voor dagelijkse ruzies zou ik dat sterk overwegen.

De mensen bij ons hebben veel contact met elkaar en staan geen 8 uur aan een machien of aan den band, en geloof me als er over elke zin gediscuteerd wordt door dat die moslima alles maar dan ook alles als een actie tegen haar beschouwd hebt ge daar rap uwen buik van vol.
En zeg nu niet dat ik racist ben, ik heb ze tenslotte aangeworven he, het werkte gewoon niet.
Nee, ik zeg niet dat je een racist bent.

Ik werk in de ICT, en wij hebben dus ook veel contact met elkaar.
Hier werkt het wel.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2008, 21:18   #49
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Heb ik dat beweerd? Ik zeg egwoon dat als ik kan kiezen tussen 2 personen die identiek zijn op het vlak van competenties ik degene zal nemen waarvoor het minste extra maatregelen/uitzonderingen genomen zullen moeten worden, minste bijscholing vereist etc.
Ja, ik denk het wel :
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion
Als je dezelfde CV's hebt kies je toch degene waarmee je het minste last zou hebben?
Nu hebben ze plots, bij dezelfde CV's, meer bijscholing nodig.
Ook nog extra maatregelen/uitzonderingen!
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2008, 12:59   #50
Neptunus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 28 mei 2006
Berichten: 1.046
Standaard Hijab, hoofddoek fungeert als GORDIJN

'D term hijab verwijst naar een gordijn of wand, die verhindert dat men ze ziet. Het is een goddelijke WET opgelegd aan menselijke wezens en die zegt DAT DE VROUW ZICH IN HET PUBLIEK DIENT TE VERBERGEN'
Uit: de hijab, uitgeverij le savoir, 2004

Een vrouw die zich dient te verbergen voor het publiek (onder een hoofddoek) hoort dus niet thuis in een openbare functie.
Neptunus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2008, 19:29   #51
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ahmes Bekijk bericht
In een democratische staat is er een vrijheid die individuele vrijheid heet, dus als je met minirok of naakt wilt lopen dan ben je vrij, en het is dus onlogisch volgens deze principe de democratie in een democratische staat niet te aanvaarden, je bent verplicht en ik ook en iedereen verplicht om deze principes te accepteren.

Je loopt met minirok en ik loop met boeddha oranje kleren of taekwondo uniform of hoofddoek of joodse zwarte hoed of wat dan ook.

Dit is een democratische staat, geen nationalistische racistische of communistische of zionistische of islamitische staat of wil je dit niet begrijpen ?
Dus je reduceert een hoofddoek tot een kledingstuk zonder meer. Ik vrees dat heel wat moslima's dit niet graag zullen horen.

Weet je Ahmes. De voorstanders gebruiken ieder argument dat in hun kraam past. Spijtig voor de dames zijn hun argumenten dikwijls tegenstrijdig. De ene schreeuwt over vrijheid van godsdienst, de andere vergelijkt het met een doodeenvoudig hoofddeksel, en nog een andere beschouwt het als een feministisch symbool zoals de minirok. En dit terwijl veelal niet meer is dan een identiteitssymbool. Hoe sterker de polemiek hoe meer hoofddoekjes ik op straat zie.

Maar Ahmes, eigenlijk stoort het mij niet. En weet je waarom ? Omdat het mij doet denken aan studentenakties. Eenmaal de jaren van verstand gekomen zijn, als er moet gewerkt worden en voor de kinderen gezorgd, dan verdwijnen die hoofddoekjes wel vanzelf.

Spijtig eigenlijk dat die jonge gesluierde meisjes zo naiëf zijn zich zo voor de kar te laten spannen van een paar heethoofden met de idee tot een 'groep' te behoren.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 00:12   #52
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ahmes Bekijk bericht
In een democratische staat is er een vrijheid die individuele vrijheid heet, dus als je met minirok of naakt wilt lopen dan ben je vrij, en het is dus onlogisch volgens deze principe de democratie in een democratische staat niet te aanvaarden, je bent verplicht en ik ook en iedereen verplicht om deze principes te accepteren.

Je loopt met minirok en ik loop met boeddha oranje kleren of taekwondo uniform of hoofddoek of joodse zwarte hoed of wat dan ook.

Dit is een democratische staat, geen nationalistische racistische of communistische of zionistische of islamitische staat of wil je dit niet begrijpen ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
jij spreekt over de STAAT, het OPENBARE leven, het PERSOONLIJKE leven voor mijn part.

In een bedrijf waar je als WERKNEMER wordt aangeworven, heb je je te houden aan het arbeidsreglement. Indien je dat niet wil, dan ga je ergens anders werken, bij de islamitische slager bijvoorbeeld.




Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382
Citaat:
Werken met hoofdoek?

Bij mij op het werk mogen vrouwen MET hoofdoek werken,mijn bedrijft heeft meer dan 500 werknemers in dienst,dus
Ik vind dit niet kunnen maar het is wel zo
Waarbij duveltje382 dus schijnbaar eist dat de STAAT, het OPENBARE leven, zou optreden om die werkgever te DWINGEN, andere mensen hun vrijheid af te nemen om aan ZIJN vooroordelen tegemoet te komen.
duveltje382 heeft daar geen bal over te zeggen of te reklameren.

Laatst gewijzigd door filosoof : 2 oktober 2008 om 00:16.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 00:29   #53
Gwyndion
Minister-President
 
Gwyndion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 december 2007
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.952
Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ja, ik denk het wel :


Nu hebben ze plots, bij dezelfde CV's, meer bijscholing nodig.
Ook nog extra maatregelen/uitzonderingen!
Zelfde CV gaat over opleiding, ervaring, ..., laatste keer dat ik keek stond er op een CV niet welke religieuze noden men had, misschien dat u met een ander type CV's werkt waarbij zoiets wel vereist is maar dat zou me verbazen.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 17:01   #54
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Rudy, hoofddoekjes verdwijnen zeker niet nadat er getrouwd wordt en kinderen komen. Integendeel dan moet ze zeker op.
Omdat je jezelf hoort te verbergen, sociale controle groot is en een 'goede' moslima dus een hoofddoek draagt, al zeker eenmaal getrouwd.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 17:10   #55
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ja, ik denk het wel :

Nu hebben ze plots, bij dezelfde CV's, meer bijscholing nodig.
Ook nog extra maatregelen/uitzonderingen!
Zelfde CV gaat over opleiding, ervaring, ..., laatste keer dat ik keek stond er op een CV niet welke religieuze noden men had, misschien dat u met een ander type CV's werkt waarbij zoiets wel vereist is maar dat zou me verbazen.
Dus is er alvast niet meer bijscholing nodig! Waarom beweer je dit dan?

Welke maatregelen/uitzonderingen zijn er nodig per religie?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 19:20   #56
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik vind het geen probleem als een bedrijfsleider er niks tegen heeft als vrouwen hun haar willen bedekken; het wordt wel een probleem als een bedrijfsleider toch iets tegen hoofddoeken heeft en de vrouw in kwestie bij de instanties gaat lopen weeklagen dat ze gediscrimineerd worden. Dan krijgen een schending van de scheiding tussen kerk en staat en dit is inderdaad verkeerd.

M.a.w. er is geen probleem als ondernemers gewoon vrij de keus krijgen.
Ik zie het conflict niet met de scheiding van Kerk en Staat.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 19:28   #57
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
als de werkgever zegt dat je met veiligheidsschoenen aan je bureau moet gaan zitten, dan moet je met veiligheidsschoenen aan je bureau gaan zitten.
Werkgevers mogen eisen stellen op voorwaarde dat die redelijk zijn (bijvoorbeeld om veiligheidsredenen of neutraliteitsoverwegingen) en zo weinig mogelijk raken aan de vrijheid van de werknemer.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 19:33   #58
Lampedeir
Provinciaal Statenlid
 
Lampedeir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 september 2006
Berichten: 722
Standaard

Na al die jaren heb ik volgende mening over werken met een hoofddoek of niet.

Iemand die zijn hoofddoek draagt omwille van godsdienst overtuiging mag hem dragen.
Iemand die hem draagt om te laten zien dat ze Turk, Marokaan of in elk geval NIET bij het westen horen onmiddellijk afzetten.

En laat me dit zeggen, hoofddoek omwille van geloof is hoop en al 10 %... de rest is provocatie.
Lampedeir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 19:39   #59
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Scholen mogen beperkingen opleggen aan leerlingen wat betreft hoofddeksels.

En nee; je kunt de vrijheid van religie niet anhalen om uitzonderingen te bekomen op deze en andere voorschriften.
Toch wel, anders is die vrijheid dode letter. Ik vind wel dat minderjarigen nog geen beroep mogen doen op die vrijheid aangezien het onzeker is of ze die daadwerkelijk bezitten.

Citaat:
U bent vast slim genoeg om te bedenken waarom; juist ja; vanwege het gelijkheidsprincipe
Niets aan de hand, want de vrijheid van godsdienst geldt voor iedereen.

Citaat:
en de scheiding tussen kerk en staat wat een belangrijk verschil is tussen een theocratie en democratie!
Een hoofddoekdragende universiteitsstudente is in geen enkel opzicht een gevaar voor de scheiding van Kerk en Staat. Ze is er zelfs een uiting van: de staat moet zich niet moeien met de godsdienst van het individu; het individu zit niet op school als vertegenwoordiger van de staat.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 20:12   #60
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik zie het conflict niet met de scheiding van Kerk en Staat.
Je krijgt een schending van de scheiding tussen Kerk en staat als je via juridische middelen - onder het mom van vrije godsdienstbeleving - religieuze privileges kan afdwingen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be