Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 juni 2011, 12:56   #21
FDM
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 maart 2008
Locatie: NEEE
Berichten: 4.466
Standaard

en nog 22 europarlementariërs
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2011, 14:07   #22
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
we staan 4e wat betreft belastingdruk
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...plaats-4.dhtml

1. Denemarken
2. Zweden
3. Italië
4. België (43%)

en tegelijk onderhouden we hier 465 parlementsleden wat meer is dan Amerika

(74 senatoren nog niet meegerekend)
België heeft 40.000 betaalde politici, waarvan het gemidelde loon niet onder de 6000€/maand komt.

Heel België draait trouwens op slechts 1.000.000 in de privé werkende inwoners.

De echte belastingsdruk in België is trouwens 85% en geen 45%.
Men vergeet namelijk dat de loonkost waarvan er 3/4 voor de staat is, word doorgerekend in de prijs van de goederen en dat men daar nog eens BTW op mag betalen.

Een liter benzine kost zonder enige taksen, met wel het nettoloon van de werknemers in gerekend, slechts 0,10€.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2011, 14:43   #23
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
ik stel voor
100 in vlaanderen
100 federaal en
100 waalse parlementsleden
Ik hou meer van het getal 52

Of 32
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2011, 15:02   #24
louis49
Banneling
 
 
louis49's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2011
Berichten: 126
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Schaf de deelstaatparlementen af.

Dat zal stukken goedkoper zijn dan zoals het nu is en stukken goedkoper dan uw oplossing.
hebben we jaren geleden al geprobeerd , afgeschaft wegens groot succes
louis49 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2011, 16:59   #25
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

"Kampioen der belastingdruk" ...

De genitiefvorm der wordt hier verkeerd gebruikt. Belastingdruk is een masculinum, zodat hier des had moeten gebruikt worden, maar omdat deze vorm in modern Nederlands vreemd aandoet, ware het beter gewoon van de te gebruiken.

De verhaspeling komt wellicht doordat belasting een femininum is, waarnaar wél met der als genitief kan verwezen worden. In het meervoud is deze vorm nog wel te zien op bijvoorbeeld de (blauwe!) enveloppen van de Nederlandse belastingdienst: "De inspecteur der directe belastingen".
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2011, 18:58   #26
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frost Bekijk bericht
Mja er moet toch iets gebeuren.
Maar niet gelijk wat...
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2011, 19:03   #27
Fj9lnir
Gouverneur
 
Fj9lnir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2011
Locatie: Bærrrgæn
Berichten: 1.308
Standaard Kampioen des Belastingdruks

Ik pleit toch voor een oneven aantal parlementszetelkes zeulle.
Met de voorgestelde 100, 52, 32 enz., is het goed denkbaar dat er 50-50-gevallen voorkomen. Heeft niet elk fatsoendelijk parlement een oneven aantal zetels?
Dan zorgt een 51-50 (bij 101) of 50-49 (bij 99) niet voor blokkering.
Fj9lnir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2011, 20:55   #28
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Kampioen des Belastingdruks
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2011, 21:02   #29
Fj9lnir
Gouverneur
 
Fj9lnir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2011
Locatie: Bærrrgæn
Berichten: 1.308
Standaard

(ik vond dat uit uw pleidooi niet duidelijk genoeg naar voor kwam dat er bij "des" ook nog een -s achter het woord moest, vandaar...)
Hier in de streek is trouwens nog een van de weinige dialecten in het NL taalgebied waar nog een soort van naamval voorkomt in levende-/spreektaal, maar da's voor andere topics.

Laatst gewijzigd door Fj9lnir : 24 juni 2011 om 21:03.
Fj9lnir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2011, 21:18   #30
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fj9lnir Bekijk bericht
(ik vond dat uit uw pleidooi niet duidelijk genoeg naar voor kwam dat er bij "des" ook nog een -s achter het woord moest, vandaar...)
Wat die genitief-s betreft, hebt u volkomen gelijk. De constituent des druks werkt op de lachzenuwen in verband met de gelijkluidendheid met het Engelse woord voor verdovende middelen ...

Citaat:
Hier in de streek is trouwens nog een van de weinige dialecten in het NL taalgebied waar nog een soort van naamval voorkomt in levende-/spreektaal, maar da's voor andere topics.
Interessant. Welke streek betreft dat en kunt u een voorbeeld noemen waarin die naamval voorkomt?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2011, 22:28   #31
Fj9lnir
Gouverneur
 
Fj9lnir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2011
Locatie: Bærrrgæn
Berichten: 1.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Wat die genitief-s betreft, hebt u volkomen gelijk. De constituent des druks werkt op de lachzenuwen in verband met de gelijkluidendheid met het Engelse woord voor verdovende middelen ...
Ah... wij spreken in Belgie 'drugs' uit als 'drugs' en niet als 'dwuks' zoals in Nederland, dat zal het verschil zijn. In Antwerpen/Brabant spreken we het dan zelfs nog meer uit als "drúúgs" dus is er helemaal geen spraakverwarring meer


Citaat:
Interessant. Welke streek betreft dat en kunt u een voorbeeld noemen waarin die naamval voorkomt?
Ik woon in Zandvliet waar de Schelde van prov. Antwerpen in Noord-Brabant stroomt, maar het komt in heel de grensstreek hier wel voor denk ik, aan beide kanten (Zuid-Noord-Brabant (lol) en Noord-Antwerpen)
Het ziet eruit als ne genitief maar het is na voorzetsels dus eigenlijk in functie van de datief ofzo. Vooral bij namen of woorden die naar personen verwijzen.
Na medeklinker: +e, na klinker +s
"Dad is van Janne" (Dat is van Jan), als de persoon Janne zou heten zou het namelijk zijn "Dad is van Jannes"
"'k Zen gisteren baj Wiskes gewist" (ik ben gisteren bij Wiske/Louise geweest)
Volgens mij kan het ook bij woorden als 'tante' enz. die geen pers.naam zijn maar kan efkes niet op een goed voorbeeld komen, ik spreek het dorpsdialect namelijk niet maar ben soortement stadsimport

De muziekgroep "Fixkes" uit het naburige Stabroek (door velen gehaat of bemind), danken ook aan dit verschijnsel hun naam; iemand in de familie van de zanger werd Fraans van Fikskes genoemd, Frans van Vikske dus (naar zijn vader Victor); maar 'van vikske' moet dus altijd worden "van vikskes" in't dialect.


Edit: was ik nog vergeten dat het ook gewoon datief kan zijn, zonder voorzetsel.
Haj géft Janne nen boek - hij geeft Jan een boek.

EDIT 2: ook pure vooropgeplaatste genitief, "Janne vlaw" Jan's velo/fiets, hier kan dan bijv. ook 'oom' of andere niet-namen, als in "Dad is wóme vlaw" Dat is ooms fiets.

Dus bij nader inzien gewoon de samenval van genitief en datief (zowel als lijdend voorwerp als met voorzetsel), bij woorden die op een persoon wijzen.

Laatst gewijzigd door Fj9lnir : 24 juni 2011 om 22:45.
Fj9lnir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2011, 22:43   #32
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fj9lnir Bekijk bericht
Ah... wij spreken in Belgie 'drugs' uit als 'drugs' en niet als 'dwuks' zoals in Nederland, dat zal het verschil zijn. In Antwerpen/Brabant spreken we het dan zelfs nog meer uit als "drúúgs" dus is er helemaal geen spraakverwarring meer

Ik woon in Zandvliet waar de Schelde van prov. Antwerpen in Noord-Brabant stroomt, maar het komt in heel de grensstreek hier wel voor denk ik, aan beide kanten (Zuid-Noord-Brabant (lol) en Noord-Antwerpen)
Het ziet eruit als ne genitief maar het is na voorzetsels dus eigenlijk in functie van de datief ofzo. Vooral bij namen of woorden die naar personen verwijzen.
Na medeklinker: +e, na klinker +s
"Dad is van Janne" (Dat is van Jan), als de persoon Janne zou heten zou het namelijk zijn "Dad is van Jannes"
"'k Zen gisteren baj Wiskes gewist" (ik ben gisteren bij Wiske/Louise geweest)
Volgens mij kan het ook bij woorden als 'tante' enz. die geen pers.naam zijn maar kan efkes niet op een goed voorbeeld komen, ik spreek het dorpsdialect namelijk niet maar ben soortement stadsimport

De muziekgroep "Fixkes" uit het naburige Stabroek (door velen gehaat of bemind), danken ook aan dit verschijnsel hun naam; iemand in de familie van de zanger werd Fraans van Fikskes genoemd, Frans van Vikske dus (naar zijn vader Victor); maar 'van vikske' moet dus altijd worden "van vikskes" in't dialect.

Edit: was ik nog vergeten dat het ook gewoon datief kan zijn, zonder voorzetsel.
Haj géft Janne nen boek - hij geeft Jan een boek.
Zeer interessante, dialectische verklaring. Vooral die constructie van de genitief die een datief wordt. In het Duits doet zich dit semantische fenomeen ook voor en wel in dit voorbeeld:

- Der Genitiv ist dem Dativ sein Tod. of
- Der Genitiv ist des Dativs Tod.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 24 juni 2011 om 22:44.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2011, 13:21   #33
Pol Dolf
Minister-President
 
Pol Dolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2011
Locatie: Jezus 2
Berichten: 5.015
Standaard

Totale kostprijs Kamer: 115,9 miljoen euro

Hoewel de afslanking van het aantal 'bureaumandaten' (voorzitter, ondervoorzitter, secretarrissen) al een tijdje in de lucht hangt, is het er tot dusver niet van gekomen. Die afslanking is nodig om het totale kostenplaatje van de Kamer te reduceren. Volgens berekeningen van VUB-professor Herman Matthijs zouden die dit jaar oplopen tot 115,9 miljoen euro of 772.900 euro per Kamerlid. In 2005 was dat nog 705.600 euro.
Pol Dolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2011, 14:09   #34
vrijevlaming
Banneling
 
 
vrijevlaming's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 7.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pol Dolf Bekijk bericht
Totale kostprijs Kamer: 115,9 miljoen euro

Hoewel de afslanking van het aantal 'bureaumandaten' (voorzitter, ondervoorzitter, secretarrissen) al een tijdje in de lucht hangt, is het er tot dusver niet van gekomen. Die afslanking is nodig om het totale kostenplaatje van de Kamer te reduceren. Volgens berekeningen van VUB-professor Herman Matthijs zouden die dit jaar oplopen tot 115,9 miljoen euro of 772.900 euro per Kamerlid. In 2005 was dat nog 705.600 euro.
115,9 miljoen... Een groot deel van dat geld komt trouwens al terug door belastingen die de parlementleden en hun medewerker moeten betalen.

Dus neem nu nog dat de uiteindelijke kost 60 a 70% van dat bedrag is. Dat is per jaar 8€ per burger per jaar. De belastingsdruk zal inderdaad fabelachtig veel dalen.

Los daarvan vind ik dat er té veel parlementsleden zijn, maar ik zou nooit "belastingsdruk" als argument aanhalen. Ik zou eerder voorstander zijn om de federale parlementen af te schaffen in de huidige vorm, en de senaat te houden waar onbezoldigde gemeeschapssenatoren inzitten om de zaken die men nog federaal wil bespreken, te regelen. Al de rest moet naar de deelstaten.
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2011, 14:43   #35
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dank die parlementsleden af en we hebben minder belastingsdruk.
Niet allemaal. Drie vierde.

De helft door België af te schaffen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2012, 23:28   #36
Vlanin
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juli 2012
Locatie: den Boelvaar Sigaar
Berichten: 991
Standaard

bijna zoveul als frankrijk dat 6 keer groter is
Vlanin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2012, 19:14   #37
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
kampioen der belastingdruk heeft 465 parlementsleden
Stilistisch heel fraai, maar de vrouwelijke genitief ('der') past niet bij het substantief 'belastingdruk', dat een masculinum is.

Maar ik ben het eens met de vaststelling dat 465 parlementsleden een overkill is. Zij zouden beter allemaal kunnen verdwijnen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2012, 19:15   #38
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Niet allemaal. Drie vierde.

De helft door België af te schaffen.
Schaf heel België af en het probleem is de wereld uit.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2012, 20:44   #39
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Er zijn staten in de VS die een peulschil van de bevolking in het Vlaams gewest hebben met een volledig uitgerust parlement dat langer teruggaat dan onze pseudo-democratische vaad'ren des volk kunnen verknochten.

Het is belachelijk om te zeggen dat België meer parlementsleden heeft dan de VS. Ronduit onwaar.

Ik zal maar meteen verklaar: slechts ongeveer vijftien staten hebben meer inwoners dan Vlaanderen.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 31 oktober 2012 om 20:46.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2012, 01:01   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
en tegelijk onderhouden we hier 465 parlementsleden wat meer is dan Amerika

(74 senatoren nog niet meegerekend)
Waar haalt u uw cijfers eigenlijk vandaan?

In het Amerikaans parlement (House en Senat) zijn er 535 leden.

En dan moeten we, naar analogie, ook nog eens alle leden van de verschillende 'general assemblies' rekenen die er bestaan in de verschillende staten. Ooit al eens dat sommetje gepleegd?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be