Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 maart 2018, 16:22   #21
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Tiens



bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/03...y-moet-kiezen/

Als grensbewoner weet ik maar al te best welke voordelen Europa ons gebracht heeft. Ik ben de tijd van "niks aan te geven?" nog lang niet vergeten.
Sorry maar daar geloof ik geen barst van . Onze groei komt al 30 jaar haast nooit boven de 1 procent en als vroeger onze economie slecht ging hadden we tenminste nog het wapen van de devaluatie. Nu moeten we de crisis totaal ondergaan zonder zelf iets te kunnen doen.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2018, 16:25   #22
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Dan vergeet jij toch wel de positieve economische aspekten van de Unie.
Ik ben aandeelhouder in een bedrijf dat electriciteitskasten maakt.
Voordat er Europese technische normen werden uitgewerkt hadden wij in de fabriek 4 fabricagelijnen. Dit was nodig omdat onze export landen er verschillende fabricagenormen op nahielden.
Nu hebben wij nog 1 fabricagelijn en veel minder stock van van onderdelen.
Dit heeft ons een besparing van 24% opgeleverd.

Anderzijds vergeet je nog het vrije verkeer van goederen. Als er terug douaneposten aan de grenzen komen zullen er terug lange rijen vrachtwagens aan deze grenzen moeten aanschuiven wat voor de exportgerichte bedrijven veel geld gaat kosten om van de invoerrechten maar te zwijgen.

Anderzijds ben ik het ermee eens dat de Unie terug een uitsluitend economische unie moet zijn en zich niet moet bezig houden met de sociale problematiek.
Als mijn kinderen mijn gsm lader ook kunnen gebruiken, en die lader ook kan gebruikt worden voor mijn pitslamp en mijn sporthorloge is dat ook te danken aan Europa.

bron: https://androidworld.nl/nieuws/vanaf...lefoonoplader/
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2018, 16:27   #23
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Sorry maar daar geloof ik geen barst van . Onze groei komt al 30 jaar haast nooit boven de 1 procent en als vroeger onze economie slecht ging hadden we tenminste nog het wapen van de devaluatie. Nu moeten we de crisis totaal ondergaan zonder zelf iets te kunnen doen.
En na die devaluatie was mijn frank 10% minder waard, en werd dus alles dat geïmporteerd werd, of in het buitenland gekocht 10% duurder. Of denkt gij dat het merendeel toen in België geproduceerd werd?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2018, 16:37   #24
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
En die buurlanden liggen niet in Europa?

http://www.abh-ace.be/sites/default/...te_klanten.pdf

Aan Italië wordt 3x meer verkocht dan aan China.
Wel? Zonder de EU dreven wij toch ook handel met onze buurlanden?
Ik denk dat je in de suppermarkt heel lang zult moeten zoeken naar een product dat niet uit onze buurlanden + eventueel Spanje en Italië komt.
Ik heb er nu wel niet echt op gelet maar ik kan me niet herinneren ooit een product uit Polen, Bulgarije, Roemenië , Slovakije, Slovenië, Estland, letland, Litouwen enz... tegen gekomen te hebben.
Onze handel met deze landen is zo goed als 0
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2018, 16:45   #25
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Wel? Zonder de EU dreven wij toch ook handel met onze buurlanden?
Ik denk dat je in de suppermarkt heel lang zult moeten zoeken naar een product dat niet uit onze buurlanden + eventueel Spanje en Italië komt.
Ik heb er nu wel niet echt op gelet maar ik kan me niet herinneren ooit een product uit Polen, Bulgarije, Roemenië , Slovakije, Slovenië, Estland, letland, Litouwen enz... tegen gekomen te hebben.
Onze handel met deze landen is zo goed als 0
Zie mijn link. Polen is een even grote klant van België als China.
Ik zit 40 jaar in zaken. In dat verre verleden kocht ik idd. producten uit de buurlanden. Maar toen kon ik niet alles kopen, want ik was gebonden te kopen via de Belgische groothandel. Die om allerlei redenen een beperkte keuze had (o.a. stockkosten). Die natuurlijk zijn winst nam. Tel daarbij de importkosten, de kosten om geld te wisselen...

Kom mij niet af met een afbouw van Europa. Jongeren kunnen ze misschien wijsmaken dat het vroeger beter was. Ik weet wel beter.

Laatst gewijzigd door pajoske : 2 maart 2018 om 16:46.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2018, 16:54   #26
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Zie mijn link. Polen is een even grote klant van België als China.
Ik zit 40 jaar in zaken. In dat verre verleden kocht ik idd. producten uit de buurlanden. Maar toen kon ik niet alles kopen, want ik was gebonden te kopen via de Belgische groothandel. Die om allerlei redenen een beperkte keuze had (o.a. stockkosten). Die natuurlijk zijn winst nam. Tel daarbij de importkosten, de kosten om geld te wisselen...

Kom mij niet af met een afbouw van Europa. Jongeren kunnen ze misschien wijsmaken dat het vroeger beter was. Ik weet wel beter.
Ik vraag me toch wel af wie dat er baat bij had met deze constructie.
Een paar zijn er ongetwijfeld rijk mee geworden. Maar Jan met de pet ? Niets dan miserie.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2018, 17:04   #27
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Ik vraag me toch wel af wie dat er baat bij had met deze constructie.
Een paar zijn er ongetwijfeld rijk mee geworden. Maar Jan met de pet ? Niets dan miserie.
Jan met de pet is idd veel beter af met Europa zoals we het nu kennen. Wat niet wil zeggen dat Europa niet nog voor veel verbetering vatbaar is. Daarom voor mij veel meer Europa i.p.v. minder Europa. Ik hoop dat de jeugd verstandig genoeg is om onze Europese (handels-)geschiedenis een beetje te leren kennen en genoeg verstand heeft om door de leugens en halve waarheden te kijken die sommige volksmisleider hen vertellen.

Laatst gewijzigd door pajoske : 2 maart 2018 om 17:04.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2018, 17:31   #28
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Jan met de pet is idd veel beter af met Europa zoals we het nu kennen. Wat niet wil zeggen dat Europa niet nog voor veel verbetering vatbaar is. Daarom voor mij veel meer Europa i.p.v. minder Europa. Ik hoop dat de jeugd verstandig genoeg is om onze Europese (handels-)geschiedenis een beetje te leren kennen en genoeg verstand heeft om door de leugens en halve waarheden te kijken die sommige volksmisleider hen vertellen.
Jan met de pet heeft geen zak aan Europa gehad. Zelfs de charme van op verlof met andere munten ter rekenen zijn we binnen de EU kwijt.
Ondertussen nog wat derdewereldlanden er bijgenomen, het ex-oostblok, en miljoenen (Noord) Afrikanen en crapuul uit het MO geïmporteerd.

Het dagelijks leven x keer duurder geworden. Had men u gezegd dat je vandaag 120bfr voor een koffie of 280bfr voor een streekbiertje ging betalen, je ging ze stapelgek verklaren.
Fuck de EU.

Laatst gewijzigd door Skobelev : 2 maart 2018 om 17:38.
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2018, 17:52   #29
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Jan met de pet heeft geen zak aan Europa gehad. Zelfs de charme van op verlof met andere munten ter rekenen zijn we binnen de EU kwijt.
Ondertussen nog wat derdewereldlanden er bijgenomen, het ex-oostblok, en miljoenen (Noord) Afrikanen en crapuul uit het MO geïmporteerd.

Het dagelijks leven x keer duurder geworden. Had men u gezegd dat je vandaag 120bfr voor een koffie of 280bfr voor een streekbiertje ging betalen, je ging ze stapelgek verklaren.
Fuck de EU.
Heeft niks met de EU te maken. Des te meer met domme klanten die jalours waren dat hun cafébaas en zijn personeel gondkoop in het zwart konden werken. Witte kassa zegt u misschien iets. EN dan willen die klanten nog met een dure (visa-)kaart betalen. En natuurlijk moet sabam ook nog wat meeprofiteren. EN de klant is niet meer tevreden met een eenvoudig bruin café.
Maar allemaal niks, met de EU te maken.
IK ben al 40 jaar zelfstandig handelaar. Ik weet hoe de prijsevolutie is gegaan gedurende die jaren. Mij moetne ze met die zever niet afkomen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2018, 17:59   #30
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.243
Standaard

Alsof dat een evolutie van de laatste twee jaar zou zijn. Met de invoering van de € is alles met bokkensprongen duurder geworden. Ontken het zoveel je wil. Huurprijzen zijn nog een vb. Vandaag bij een jong gezin is dat een hap van 1/4de uit het gezamelijk budget, in onze tijd was dat 1/8ste. Waardoor komt de schaarste op de huurmarkt? Doordat er hier twee miljoen zijn aangespoeld die ook allemaal woonst moeten hebben. Hadden die hier niet toegekomen we waren vandaag met 8 miljoen ipv 12. open grenzen !!

Laatst gewijzigd door Skobelev : 2 maart 2018 om 18:00.
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2018, 18:09   #31
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Alsof dat een evolutie van de laatste twee jaar zou zijn. Met de invoering van de € is alles met bokkensprongen duurder geworden. Ontken het zoveel je wil. ...
héhéhé...

Stel dat we de Euro niet zouden gehad hebben, hoe duur zou alles nu dan niet geweest zijn ?
Gewoon de vraag eens omdraaien, en dan pas ga je zien wat het grote voordeel van de Euro was & is.

Stel dat we in het beste geval met onze Frank de koers van de Dollar zouden kunnen gevolgd hebben wat op zich al twijfelachtig was.
Dan zou nu .... alles 25% duurder geweest zijn tov de huidige prijzen.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2018, 18:18   #32
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
héhéhé...

Stel dat we de Euro niet zouden gehad hebben, hoe duur zou alles nu dan niet geweest zijn ?
Gewoon de vraag eens omdraaien, en dan pas ga je zien wat het grote voordeel van de Euro was & is.

Stel dat we in het beste geval met onze Frank de koers van de Dollar zouden kunnen gevolgd hebben wat op zich al twijfelachtig was.
Dan zou nu .... alles 25% duurder geweest zijn tov de huidige prijzen.
Zo eenvoudig is extrapolatie. Of het correct is is een ander paar mouwen. Fijne glazen bol dat u heeft, werkt die ook naar de toekomst? Hoe het zonder de € had geweest gaan we nooit weten. Ik herinner me wel nog dat de Zwitserse Frank 25bfr stond en nu 40. Daar gaat uw vergelijking.
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2018, 19:13   #33
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Alsof dat een evolutie van de laatste twee jaar zou zijn. Met de invoering van de € is alles met bokkensprongen duurder geworden. Ontken het zoveel je wil. Huurprijzen zijn nog een vb. Vandaag bij een jong gezin is dat een hap van 1/4de uit het gezamelijk budget, in onze tijd was dat 1/8ste. Waardoor komt de schaarste op de huurmarkt? Doordat er hier twee miljoen zijn aangespoeld die ook allemaal woonst moeten hebben. Hadden die hier niet toegekomen we waren vandaag met 8 miljoen ipv 12. open grenzen !!
Schaarste op de huurmarkt? Dat is heel eenvoudig: ik heb o.a. een te verhuren appartement verkocht:
De huurder is overbeschermd.
De risico's van slechte betalers is enorm gestegen. Jongeren willen wel de laatste GSM, maar hun huur betalen dat is er dikwijls te veel aan.
De verhuurder heeft allerlei verplichtingen bijgekregen: brandblussers, isolatie, electriciteitskeuringen, epc, dubbel beglazing enz; enz.
De verhuurder moet veel meer belastingen betalen dan vroeger. In het verleden betaalde hij onroerende voorheffing (grondbelating). Dwzhet bedrag van die voorheffing afgetrokken werd van de inkomstenbelasting. Na de gewestvorming en overdracht naar de gewesten is die voroheffing ene gewone extra belasting geworden.
De gewone kleine privé verhuurder geeft er de brui aan, verkoopt zijn te verhuren goederen, en de immomaatschappijen, die natuurlijk duurder zijn nemen de markt over.
De vele echtscheidingen zijn een van de voornaamste oorzaken van de gestegen vraag naar meer huurwoningen.

Heeft allemaal niks te maken met de EU.

Maar het is natuurlijk veel gemakkelijker om alle schuld op Europa te schuiven i.p.v. 5 minuten na te denken en de echte oorzaken te trachten achterhalen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2018, 20:07   #34
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
... Fijne glazen bol dat u heeft, werkt die ook naar de toekomst? Hoe het zonder de € had geweest gaan we nooit weten.....
Daar heb je nu wel een punt, maar als je weet in welke papieren Begië toen zat ?
Bijna vergelijkbaar met die van Griekenland. En het was dank zij Brussel en onze vorige rol in de EU dat we er eigenlijk bij mochten.
Voor ons was het echt wel kantje-boordje.
Hier en daar kan je er iets van terugvinden op het net, en de rode draad is daar ook de verhouding tussen de dollar en de frank mocht België niet meegedaan hebben met de Euro.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2018, 20:34   #35
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Alsof dat een evolutie van de laatste twee jaar zou zijn. Met de invoering van de € is alles met bokkensprongen duurder geworden. Ontken het zoveel je wil. Huurprijzen zijn nog een vb. Vandaag bij een jong gezin is dat een hap van 1/4de uit het gezamelijk budget, in onze tijd was dat 1/8ste. Waardoor komt de schaarste op de huurmarkt? Doordat er hier twee miljoen zijn aangespoeld die ook allemaal woonst moeten hebben. Hadden die hier niet toegekomen we waren vandaag met 8 miljoen ipv 12. open grenzen !!
In de jaren 80 propageerden de banken dat de som (huurprijs of afbetaling) tussen de 30 ?* 40 % van je beschikbaar inkomen moest liggen. Waar je die 1/8ste vandaan haalt is mij een raadsel.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2018, 21:51   #36
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.687
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
En na die devaluatie was mijn frank 10% minder waard, en werd dus alles dat geïmporteerd werd, of in het buitenland gekocht 10% duurder. Of denkt gij dat het merendeel toen in België geproduceerd werd?
Inderdaad de Belgische Frank was nog een symbolisch en economisch bindmiddel dat dit land hielp bij elkaar houden.

Dankzij Europa zijn we daar nu van af .

De Vlaamse Onafhankelijkheid kan er maar wel bij varen.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2018, 21:57   #37
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Maar we hebben gelukkig nog onze monarchie om het nog wat bij een te houden hé.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2018, 23:08   #38
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
In de jaren 80 propageerden de banken dat de som (huurprijs of afbetaling) tussen de 30 ?* 40 % van je beschikbaar inkomen moest liggen. Waar je die 1/8ste vandaan haalt is mij een raadsel.
Voor de aankoop van vastgoed was dat inderdaad de regel, niet om te huren.
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2018, 23:29   #39
Mindset
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2015
Berichten: 5.257
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Als mijn kinderen mijn gsm lader ook kunnen gebruiken, en die lader ook kan gebruikt worden voor mijn pitslamp en mijn sporthorloge is dat ook te danken aan Europa.

bron: https://androidworld.nl/nieuws/vanaf...lefoonoplader/
Dat is echt een verwezenlijking van formaat.
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2018, 23:34   #40
Mindset
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2015
Berichten: 5.257
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Zie mijn link. Polen is een even grote klant van België als China.
Ik zit 40 jaar in zaken. In dat verre verleden kocht ik idd. producten uit de buurlanden. Maar toen kon ik niet alles kopen, want ik was gebonden te kopen via de Belgische groothandel. Die om allerlei redenen een beperkte keuze had (o.a. stockkosten). Die natuurlijk zijn winst nam. Tel daarbij de importkosten, de kosten om geld te wisselen...

Kom mij niet af met een afbouw van Europa. Jongeren kunnen ze misschien wijsmaken dat het vroeger beter was. Ik weet wel beter.
Voor ondernemingen is EU wel beter. Geen btw. Geen douanerechten. Zou goedkoper moeten zijn voor consument maar conversie naar euro op 1/1/2002 maakte alles duurder.
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be