Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 augustus 2019, 18:57   #21
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.521
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
allez mannen, guinevere probeert ons te bekeren tot moslim, en alles wat jullie kunnen is alles in twijfel trekken!

foei!
U houdt dus niet van twijfel? Nou Guinevere houdt daar ook niet van. Jullie zijn een goed span.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2019, 18:59   #22
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hmm… wat is vroeg. Bovendien moet men een onderscheid maken tussen de verzen van Medina en deze van Mekka.
Zo’n 20 jaar na Mohamed. De teksten van het NT dateren van 90 NC als ik mij niet vergis.

Wat uiteraard niks zegt over wat er waar van is.
__________________
Ben ik ‘uw volk’?
https://forum.politics.be/showpost.p...9&postcount=10
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2019, 19:03   #23
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Zo’n 20 jaar na Mohamed. De teksten van het NT dateren van 90 NC als ik mij niet vergis.

Wat uiteraard niks zegt over wat er waar van is.
Dat is nog maar de vraag. Het tot stand komen van de koran is maar evenzeer dubieus als het tot stand komen van de evangelies. En de datum van het tot stand komen van de definitieve koran-teksten is tevens maar evenzeer dubieus als de teksten van de evangelies.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 25 augustus 2019 om 19:06.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2019, 19:08   #24
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.521
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Zo’n 20 jaar na Mohamed. De teksten van het NT dateren van 90 NC als ik mij niet vergis.

Wat uiteraard niks zegt over wat er waar van is.
Twintig jaar na Mohammed? Dat zegt genoeg. Mohammed heeft niets gedicteerd, of het is 20 jaar later nog geredigeerd. Tijdens zijn leven, als hij heeft bestaan, was er geen instituut dat zijn teksten beheerde en hij heeft ze niet geautoriseerd.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2019, 19:12   #25
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Twintig jaar na Mohammed? Dat zegt genoeg. Mohammed heeft niets gedicteerd, of het is 20 jaar later nog geredigeerd. Tijdens zijn leven, als hij heeft bestaan, was er geen instituut dat zijn teksten beheerde en hij heeft ze niet geautoriseerd.
Mondelinge overlevering, maar ze zijn wel vrij rap mee begonnen met op schrift stellen.

Overigens is de Koran uiteraard een ge-Arabiseerde potpourri van de Tora, OT en NT.
__________________
Ben ik ‘uw volk’?
https://forum.politics.be/showpost.p...9&postcount=10
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2019, 19:16   #26
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Mondelinge overlevering, maar ze zijn wel vrij rap mee begonnen met op schrift stellen.

Overigens is de Koran uiteraard een ge-Arabiseerde potpourri van de Tora, OT en NT.

Om u nu maar een voorbeeld te geven van de moeilijkheden waarmee de tekst van koran wordt bezwaard voor wat de ouderdom en de betekenis betreft:

The Arabic script as we know it today was unknown in Muhammad's time (as Arabic writing styles have progressed through time) and the Quran was preserved through memorization and written references on different materials. As Arab society started to evolve into using writing more regularly, writing skills evolved accordingly. Early Quranic Arabic lacked precision because distinguishing between consonants was impossible due to the absence of diacritical marks (a'jam). Vowelling marks (tashkil) to indicate prolongation or vowels were absent as well. Due to this there were endless possibilities for the mispronunciation of the word. The Arabic script as we know it today, the scripta plena, which has pointed texts and is fully vowelled was not perfected until the middle of the 9th century.


Het allemaal niet zo evident en/of eenvoudig als sommigen het willen voorstellen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 25 augustus 2019 om 19:23.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2019, 19:31   #27
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Om u nu maar een voorbeeld te geven van de moeilijkheden waarmee de tekst van koran wordt bezwaard voor wat de ouderdom en de betekenis betreft:

The Arabic script as we know it today was unknown in Muhammad's time (as Arabic writing styles have progressed through time) and the Quran was preserved through memorization and written references on different materials. As Arab society started to evolve into using writing more regularly, writing skills evolved accordingly. Early Quranic Arabic lacked precision because distinguishing between consonants was impossible due to the absence of diacritical marks (a'jam). Vowelling marks (tashkil) to indicate prolongation or vowels were absent as well. Due to this there were endless possibilities for the mispronunciation of the word. The Arabic script as we know it today, the scripta plena, which has pointed texts and is fully vowelled was not perfected until the middle of the 9th century.


Het allemaal niet zo evident en/of eenvoudig als sommigen het willen voorstellen.
Voor de datering wel, de interpretatie is een andere zaak. Het zijn ‘visioenen’ en dat merk je ook als je erin leest.

Wat vaststaat is dat er begin 600 NC een Mohamed was (of een groep Arabieren) die het Arabische woestijnvolk dat geprangd zat tussen Joden, Christenen en ‘Perzen’ een eigen identiteit/religie wou geven.
__________________
Ben ik ‘uw volk’?
https://forum.politics.be/showpost.p...9&postcount=10
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2019, 19:37   #28
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Voor de datering wel, de interpretatie is een andere zaak. Het zijn ‘visioenen’ en dat merk je ook als je erin leest.

Wat vaststaat is dat er begin 600 NC een Mohamed was (of een groep Arabieren) die het Arabische woestijnvolk dat geprangd zat tussen Joden, Christenen en ‘Perzen’ een eigen identiteit/religie wou geven.
Ik weet niet of dit vaststaat. U zegt dat het vaststaat. En als u dit zegt moet u mij eens de historische bron citeren waaruit ondubbelzinnig blijkt dat het klopt hetgeen u beweert.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 25 augustus 2019 om 19:44.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2019, 19:44   #29
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik weet niet of dit vaststaat. U zegt dat het vaststaat. En als u dit zegt moet u mij eens de historische bron citeren waaruit ondubbelzinnig blijkt dat het klopt hetgeen u beweert.
De tijdsperiode wel. Wie er echt achterzat en of Mohamed echt bestaan heeft is wat anders. Ik denk van wel, maar hij zal wel niet op zijn eentje al die ‘visioenen’ gehad hebben.

En dat het een afkooksel is van Thora/OT en NT is onbetwistbaar.
__________________
Ben ik ‘uw volk’?
https://forum.politics.be/showpost.p...9&postcount=10
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2019, 19:45   #30
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Voor de datering wel, de interpretatie is een andere zaak. Het zijn ‘visioenen’ en dat merk je ook als je erin leest.

Wat vaststaat is dat er begin 600 NC een Mohamed was (of een groep Arabieren) die het Arabische woestijnvolk dat geprangd zat tussen Joden, Christenen en ‘Perzen’ een eigen identiteit/religie wou geven.
Voor de datering zijn er serieuze twijfels. Zelfs al zijn er zeer oude koran-teksten gevonden (mogelijk de zgn. 'Birmingham-fragmenten'), dan zegt dit weinig over de ouderdom van de koran als geheel (als 'boek'). Het gaat nu over de vraag: "hoe oud is de koran zoals we die nu kennen?" En daar is er toch niet zo'n afgemeten duidelijkheid in te bespeuren.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 25 augustus 2019 om 19:57.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2019, 20:09   #31
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Wat wel dient gezegd te worden is dat de Koran vrij vroeg (na Mohamed) op schrift gesteld werd en dit in tegenstelling tot het NT.
Ja, zowat 100 jaar na datum. Zelfde zoals met het N.T.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2019, 20:10   #32
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De tijdsperiode wel. Wie er echt achterzat en of Mohamed echt bestaan heeft is wat anders. Ik denk van wel, maar hij zal wel niet op zijn eentje al die ‘visioenen’ gehad hebben.

En dat het een afkooksel is van Thora/OT en NT is onbetwistbaar.
Het is toch allemaal wat onduidelijk wat u hier allemaal stelt. Niemand kan goed verklaren hoe en waarom die Arabieren zo plots zijn komen opdagen. Er zal wel een reden zijn geweest. Sommigen opperen dat Perzië en Byzantium mekaar militair zo hadden uitgeput door elkaar langdurig te bekampen, dat er een soort machtsvacuüm ontstond en dat Arabische gewapende bendes (die gewoon waren vanuit de woestijn 'raids' te ondernemen) onder een kundige militaire leiding gebruik maakten van de zeer zwakke militaire positie van beide kampen en in de kortste keren hele streken veroverden. Het bindmiddel tussen deze Arabieren zou dan een soort nieuwe godsdienst geweest zijn, een monotheïsme. Een soort vage ontluikende islam. Maar dat zijn ook maar hypotheses die niet echt voldoening geven. Het zou echter wel degelijk kunnen zo gegaan zijn.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 25 augustus 2019 om 20:20.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2019, 20:11   #33
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Zo’n 20 jaar na Mohamed. De teksten van het NT dateren van 90 NC als ik mij niet vergis.
Een beetje maar.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2019, 20:12   #34
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is nog maar de vraag. Het tot stand komen van de koran is maar evenzeer dubieus als het tot stand komen van de evangelies. En de datum van het tot stand komen van de definitieve koran-teksten is tevens maar evenzeer dubieus als de teksten van de evangelies.
Mee eens.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2019, 20:13   #35
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Wat wel dient gezegd te worden is dat de Koran vrij vroeg (na Mohamed) op schrift gesteld werd en dit in tegenstelling tot het NT.
het is net andersom!
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2019, 20:15   #36
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hmm… wat is vroeg. Bovendien moet men een onderscheid maken tussen de verzen van Medina en deze van Mekka.
dat is ook een mythe. Er zijn geen verzen van Mekka (een stad die niet eens bestond in de 7e eeuw) en Medina.

Nergens in Koran is er verwijzing naar waar de verzen zijn geschreven.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2019, 20:15   #37
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Zo’n 20 jaar na Mohamed. De teksten van het NT dateren van 90 NC als ik mij niet vergis.

Wat uiteraard niks zegt over wat er waar van is.


bron ...?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2019, 20:18   #38
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het is toch allemaal wat vaag wat u hier allemaal stelt. Niemand kan goed verklaren hoe die Arabieren zo plots zijn komen opdagen. Er zal wel een reden zijn geweest Sommigen opperen dat Perzië en Byzantium zich zo hadden uitgeput door mekaar langgedurig te bekampen, dat er een machtsvacuüm ontstond en dat Arabische gewapende bendes onder een kundige militaire leiding gebruik maakten van de zwakke militaire positie van beide kampen en in de kortste keren hele streken veroverden. Maar dat zijn ook maar hypotheses die niet echt voldoening geven. Het zou echter wel degelijk kunnen zo gegaan zijn.
De hele ontstaansgeschiedenis kan je lezen in :
https://www.standaardboekhandel.be/p...-9789025369088
en
https://www.standaardboekhandel.be/p...-9789025310066
nog een aanrader is deze
https://www.standaardboekhandel.be/p...-9789021142104
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2019, 20:19   #39
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht


bron ...?
Probeer Wiki eens en met wat gezond verstand kom je er wel uit.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2019, 20:23   #40
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Nr 1 en nr 3 heb ik al een tijdje geleden gelezen en in mijn bezit. Nummer 2 lijkt me ook wel wat. Ik denk dat ik me dit boek ga aanschaffen. Bedankt voor de tip.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 25 augustus 2019 om 20:27.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be