Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 januari 2019, 11:34   #41
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is nochtans de gemiddelde beurswinst geweest in de 20ste eeuw (ttz, van 1900 tot 2000). Maw, als je telkens investeerde volgens de gemiddelde beurs, dan maakte je gemiddeld 8% winst per jaar. Sommige jaren deed je natuurlijk verlies. Andere jaren maakte je meer winst.
Dat is een nominaal percentage. Haal je daar inflatie van weg, dan zit je rond de 5%.
De beurs is wispelturig op korte termijn, of als je gaat "gokken". Op langere termijn (20 - 30 jaar) is ze eerder constant winstgevend. Het is dus een ideaal instrument voor zoiets als pensioensparen, tenminste als je heel goed diversifieert, en niet probeert van "de slimme" uit te hangen.

Als de stelling van de efficiente markt hypothese waar is, dan KAN je de slimme niet continue uithangen. Ttz, als je denkt dat je een slimme bent, heb je eigenlijk gewoon maar chance.
De beurs is GEEN instrument dat veilige beleggingen toelaat op korte termijn (ttz, minder dan 20 jaar). Daar is de beurs vrij riskant. Vandaar haar "slechte" naam. Maar de beurs is WEL een vrij stabiel winstgevend instrument op lange termijn, als je de zot niet uithangt.
Als de efficiënte markt hypothese juist is, dan moet je eigenlijk telkens proberen een heel gediversifieerde portefeuille aan te houden, die een soort van "index" is op de ganse beurs (zelfs buitenlandse beurzen). Dat wil zeggen dat je niet vaak uw portefeuille moet aanpassen, *en U vooral niks aantrekken van de individuele fluctuaties binnen die portefeuille (= "de slimme willen zijn")*.
Correcte omschrijving. Hoe langer de termijn, hoe beter het past. En diversificatie kost wat rendement, maar vormt een grotere veiligheid. Voor de kleinere beginnende belegger zijn beleggingsfondsen aan te raden. Veel beter dan een spaarboekje. Een goed moment om te starten is als de kranten vol staan met de ontzaglijke beursverliezen, die door deze of gene onderneming geleden werden.
__________________
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2019, 17:13   #42
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat moet toch geen hogere wiskunde zijn: als iets eerst stijgt met 40 procent, maar daarna terugvalt met 10 procent?
Allez, ik zal het je verklappen: je hebt dan nog altijd een stijging van 30 procent.

Tegenstanders van "ons" systeem (een geregulariseerde vrije markt) focussen op die kleine daling.
Maar mocht men daaraan toegeven, dan komen we in een systeem dat in andere landen al altijd bewezen dat het afgrijselijk slecht afloopt.

Die Europese communisten weten dat zelf ook wel, maar blijven het gebruiken om mee aan de macht te kunnen komen. Maar meer dan wat gerommel in de marge zullen ze nooit meer betekenen.
Ik denk het niet.

100 stijgt met 40%= 140.
140 verliest 10% van zijn waarde= blijft over 140-14=126.
De stijging is dan 26% t.o.v. het oorspronkelijk bedrag.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2019, 17:18   #43
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
niet overdrijven,

we gaan juist naar een maatschappij waar mensen met een waardevol vermogen ook vermogenstaks mogen betalen, dat is juist zeer waardevol,

hoera, leve de vermogenstaks
Vermogenstaks = diefstal.

Vermogenswinstbelasting dat is iets anders. Tenminste als het geen belasting is op fictieve winsten, en verlies door waardevermindering ook in rekening mag gebracht worden.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2019, 03:33   #44
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En ik investeer in mezelf. Meer gereedschap, kennis, vaardigheden en grondstoffen.
Dingen die de staat niet kan controleren of afpakken zonder grof alle geplogenheden te schenden.
Altijd plezant te lezen dat er nog posters zijn die niet constant zitten te mekkeren, klagen en bleiten of om aandacht en hulp te bedelen.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2019, 07:31   #45
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik denk het niet.

100 stijgt met 40%= 140.
140 verliest 10% van zijn waarde= blijft over 140-14=126.
De stijging is dan 26% t.o.v. het oorspronkelijk bedrag.
Als we zo beginnen zeveren, kunnen we voortdoen tot in het oneindige.
100 stijgt met 10 procent, maakt 110.
110 stijgt met 10 procent, maakt 121 ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2019, 09:20   #46
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

geef gewoon al uw geld aan mij en ik zal het met fenomenale winsten voor u beleggen! Dankzij mijn systeem Eddie-tron zal het geld met hopen binnenstromen
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2019, 09:30   #47
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als we zo beginnen zeveren, kunnen we voortdoen tot in het oneindige.
100 stijgt met 10 procent, maakt 110.
110 stijgt met 10 procent, maakt 121 ...
Ik verkoop iets aan 100 euro. Voor de overheid moet ik daar 21 procent btw bijtellen. Dat hangt dus in de winkel voor 121 euro. Hoeveel verwacht mijn klant dat hij moet betalen als dat in mijn de soldenverkoop staat aan -50 procent?

Laatst gewijzigd door pajoske : 6 januari 2019 om 09:35.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2019, 09:48   #48
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Correcte omschrijving. Hoe langer de termijn, hoe beter het past. En diversificatie kost wat rendement, maar vormt een grotere veiligheid. Voor de kleinere beginnende belegger zijn beleggingsfondsen aan te raden. Veel beter dan een spaarboekje. Een goed moment om te starten is als de kranten vol staan met de ontzaglijke beursverliezen, die door deze of gene onderneming geleden werden.
Een beginnende belegger zou ik eerder aanraden zijn spaargeld te stoppen in enkele goed geleide holdings van het genre Sofina, Ackermans & Van H., Brederode , GBL...Je hebt dan het voordeel dat je onmiddellijk een goede spreiding hebt. Bovendien beleggen die holdings ook een flink gedeelte van het beschikbaar vermogen in interessante maar niet-beursgenoteerde ondernemingen (private equity), waar je als particulier nooit gelegenheid toe krijgt. Natuurlijk zal de beurskoers van een holding ook op en neer gaan. Veel mensen kunnen het moeilijk verteren. Komt er op aan te beseffen dat de beurskoers van een onderneming en de waarde ervan niet dezelfde zijn.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2019, 10:07   #49
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat moet toch geen hogere wiskunde zijn: als iets eerst stijgt met 40 procent, maar daarna terugvalt met 10 procent?
Allez, ik zal het je verklappen: je hebt dan nog altijd een stijging van 30 procent.

Tegenstanders van "ons" systeem (een geregulariseerde vrije markt) focussen op die kleine daling.
Maar mocht men daaraan toegeven, dan komen we in een systeem dat in andere landen al altijd bewezen dat het afgrijselijk slecht afloopt.

Die Europese communisten weten dat zelf ook wel, maar blijven het gebruiken om mee aan de macht te kunnen komen. Maar meer dan wat gerommel in de marge zullen ze nooit meer betekenen.
Als die privé pensioenkassen eenmaal genoeg binnen hebben, gebeurd er hetzelfde als met onze "veilige banken" waar je nog 20 jaar voor dokt. En net zoals de banken maffia, die met steun van onze politici en gerecht, na de miljarden holdup vrijkomt, omdat het gerecht geen zwaar betaalde "verantwoordelijken" kan vinden.
Om je dood te lachen als iemand daarmee afkomt.

Laat de idioten die dit geloven, het systeem maar in stand houden.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2019, 12:36   #50
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat moet toch geen hogere wiskunde zijn: als iets eerst stijgt met 40 procent, maar daarna terugvalt met 10 procent?
Allez, ik zal het je verklappen: je hebt dan nog altijd een stijging van 30 procent.


Tegenstanders van "ons" systeem (een geregulariseerde vrije markt) focussen op die kleine daling.
Maar mocht men daaraan toegeven, dan komen we in een systeem dat in andere landen al altijd bewezen dat het afgrijselijk slecht afloopt.

Die Europese communisten weten dat zelf ook wel, maar blijven het gebruiken om mee aan de macht te kunnen komen. Maar meer dan wat gerommel in de marge zullen ze nooit meer betekenen.
Zeker van dat ge uw humaniora diploma gehaald hebt met basis vermelding betreffende huis- tuin- en keuken rekenkunde?
100 + 40% = 140.
140 - 10% = 126.
ZO: stijging is 26% in jouw voorbeeld, Mijnheer Einstein van de Schoof zijn kloten.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 6 januari 2019 om 12:49.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2019, 12:52   #51
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Als die privé pensioenkassen eenmaal genoeg binnen hebben, gebeurd er hetzelfde als met onze "veilige banken" waar je nog 20 jaar voor dokt. En net zoals de banken maffia, die met steun van onze politici en gerecht, na de miljarden holdup vrijkomt, omdat het gerecht geen zwaar betaalde "verantwoordelijken" kan vinden.
Om je dood te lachen als iemand daarmee afkomt.

Laat de idioten die dit geloven, het systeem maar in stand houden.
Je verwart met wat er allemaal aan het gebeuren is in je geliefde Venezuela, geleid door jouw vrienden van de plaatselijke communistische troepen.
Ze pompen daar gvd gratis olie op en nog krijgen ze hun rekeningen niet op orde. Er wordt - pijnlijk letterlijk - honger geleden. Maar niet door de apparatski's.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2019, 13:13   #52
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Want met de staat is het anders natuurlijk

De staat is precies "de grootste van allen". De staat is dat dinges dat meer dan de helft van alles wat ge als waarde produceert, gaat inpikken, om daar heel veel "nuttige" dingen mee te doen, zoals het uitdelen aan zij die niks van waarde produceren en het redelijk gul over hun eigen hoger personeel (en bijhorende copains) uitdelen, en vaststellen op 't einde dat ze *weeral* niet genoeg hebben afgeroomd en nog tekort komen.
Ah, ja, en ze doen daar inderdaad met een kleine fractie nuttige dingen mee, zoals gratis onderwijs en zo organiseren om de vrije markt daar naar de knoppen te helpen.
Je vergeet er een ding bij te vermelden. De duizenden miljarden die beleggers en "banken" zogezegd verloren zijn met de medewerking van politici en door het wanbeleid van zowel linkse als rechtse politici, die jouw stem nodig hebben om dit te kunnen blijven doen.

Of geloof jij in alle fabeltjes van verbetering van de toestand?

En voor degenen die geloven in meer zekerheid van de Nederlandse pensioenen, bij de eerstvolgende crash van de beurzen is hun reeds gelogen voorraad van 1000 miljard ook geen bal meer waard. Als je 1000 miljard voorraad hebt, moet je je de eerste 5 jaar geen zorgen en over de uitbetaling van de pensioenen en is het zeker niet nodig van mensen te korten op hun pensioen.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2019, 13:17   #53
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je verwart met wat er allemaal aan het gebeuren is in je geliefde Venezuela, geleid door jouw vrienden van de plaatselijke communistische troepen.
Ze pompen daar gvd gratis olie op en nog krijgen ze hun rekeningen niet op orde. Er wordt - pijnlijk letterlijk - honger geleden. Maar niet door de apparatski's.
Wat heb ik in hemelsnaam met Venezuela te maken.
Zal ik Brazilië aanhalen, waar een rechtse zak de boel aan het verkloten is?
Of Indonesië?

Laatst gewijzigd door subocaj : 6 januari 2019 om 13:17.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2019, 17:42   #54
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Wat heb ik in hemelsnaam met Venezuela te maken.
Zal ik Brazilië aanhalen, waar een rechtse zak de boel aan het verkloten is?
Of Indonesië?
Krijg ij echt geen erectie als je het woord Venezuela hoort? Dan ben je de enige met een lidkaart van uw communistische partij die daarbij met een slappe blijft zitten.
Idem dito voor Noord Korea.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be