Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 februari 2006, 20:22   #1
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard Veel solidariteit met illegale vluchtelingen !!!

[SIZE=2] Er zijn nog veel mensen met een groot hart. Dat hebben vanmiddag meer dan drieduizend man bewezen. Bravo, Antwerpen !!!!!!!!! . Zelfs Danneels krijgt van mij een [/SIZE]


Veel solidariteit met illegale vluchtelingen

wo 15/02/06 - In Antwerpen stapten vanmiddag goed 3.500 betogers mee op om hun solidariteit te tonen met mensen zonder papieren. Heel wat organisaties en scholen namen deel aan de manifestatie.

Het initiatief kwam van het actiecomité Hoop Op Papieren (HOP). Dat vraagt een regularisatie van wie hier al is ingeburgerd, maar nog geen papieren heeft.
De betoging in Antwerpen is een bonte verzameling geworden van scholen, buurtcomités, kleine linkse groeperingen, vakbonden en kerkelijke groepen.



Groot draagvlak

Linkse betogers met een affiche van Che Guevara liepen in de HOP-betoging naast katholieke manifestanten met kruisbeelden, en schoolkinderen met een foto van een illegaal klasgenootje dat wegmoet, of vluchtelingen die in een kerk verblijven.


(foto Belga)



Er stapten ook vakbondsvertegenwoordigers mee op, naast enkele imams en bisschop Vandenberghe van Antwerpen, en politici van verschillende politieke partijen.
Volgens de betogers bestaat er een groot draagvlak voor hun eisen, vooral dan bij de vele mensen die al in contact zijn gekomen met illegale vluchtelingen.


Humanitaire redenen

"We vragen dat mensen die al drie jaar een asielprocedure voeren, sowieso worden geregulariseerd. Ook mensen die om humanitaire redenen een regularisatie vragen, zouden papieren moeten krijgen", zegt organisatrice Hilde Kieboom.
Minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (VLD) vindt dat geen terechte eis. Hij wijst erop dat er individuele regularisatie bestaat voor mensen die onredelijk lang in een procedure verwikkeld zijn.


(foto VRT)



De actie krijgt de uitdrukkelijke steun van de Belgische kerkelijke overheden. Kardinaal Godfried Danneels moedigt de gelovigen vandaag in het weekblad Knack aan om mee te betogen.
"Het doel van de betogers is positief en kan helpen om het asielbeleid uit te diepen", zegt zijn woordvoerder. "De kardinaal mengt zich hiermee niet met de politiek. Het is niet verboden om aanpassingen van een wet te vragen."


Misdrijf

Een aantal scholen liep ook mee in de betoging. Heel wat illegale kinderen gaan immers al jaren naar Vlaamse scholen en zijn goed ingeburgerd.


(foto Belga)



"Wij hebben onze leden dan ook opgeroepen om mee te betogen", zegt Mieke Van Hecke van de katholieke onderwijskoepel. Het gemeenschapsonderwijs heeft de scholen niet opgeroepen om mee te betogen, maar wijst erop dat iedereen vrij is om te doen wat hij wil.
De betogers hebben ook felle kritiek geuit op minister Dewael, omdat die onlangs hulp geven aan illegalen een misdrijf noemde.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2006, 20:58   #2
Cynicus
Banneling
 
 
Cynicus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2003
Berichten: 3.399
Standaard

Indien de opvang, de scholing, enz. van asielzoekers en uitgeprocedeerden enkel zou worden gefinancierd door vrijwillige giften vanwege de bevolking, dan zouden diegenen die het goed voorhebben met die asielzoekers en uitgeprocedeerden, de kans krijgen zo solidair te zijn als ze zelf willen zonder dat de brave belastingbetaler daarvoor moet worden lastiggevallen. Dan zouden die 'hoppers' eens kunnen tonen hoe groot hun hart wel is.

Laatst gewijzigd door Cynicus : 18 februari 2006 om 21:00.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2006, 22:31   #3
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.351
Standaard

Ik heb geen eigen auto, en gebruik dan ook zelden de vele snelwegen waarmee dit landje zo dichtbezaaid is.

Toch moet ik me erbij neerleggen dat ik als brave belastingbetaler lastig gevallen word voor de aanleg en het onderhoud van al die wegen, om nog maar te zwijgen van pechdiensten, ziekenhuizen, strooizout, ...

Bovendien mag ik zelf opdraaien voor de kosten die de verzorging van mijn beschadigde luchtwegen met zich brengt.

Waar blijft de solidariteit van mijn gemotoriseerde landgenoten ???
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2006, 22:45   #4
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik heb geen eigen auto, en gebruik dan ook zelden de vele snelwegen waarmee dit landje zo dichtbezaaid is.

Toch moet ik me erbij neerleggen dat ik als brave belastingbetaler lastig gevallen word voor de aanleg en het onderhoud van al die wegen, om nog maar te zwijgen van pechdiensten, ziekenhuizen, strooizout, ...

Bovendien mag ik zelf opdraaien voor de kosten die de verzorging van mijn beschadigde luchtwegen met zich brengt.

Waar blijft de solidariteit van mijn gemotoriseerde landgenoten ???
Dus betaalt ge geen wegentaks noch torenhoge accijnzen en BTW op brandstof.
Maar ge geniet wel mee van de producten die langs die wegen aangevoerd worden en het openbaar vervoer dat van die wegen gebruik maakt.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2006, 22:54   #5
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht

Dus betaalt ge geen wegentaks noch torenhoge accijnzen en BTW op brandstof.
Dat zou er nog aan ontbreken !!


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht

Maar ge geniet wel mee van de producten die langs die wegen aangevoerd worden en het openbaar vervoer dat van die wegen gebruik maakt.
Ik gebruik zoveel mogelijk de fiets. Anders ga ik wel te voet.
Als ik mij over grote afstanden moet verplaatsen verkies ik de trein.

Dat de producten over de wegen aangevoerd worden is niet mijn keuze, en als het even kan zal ik ook eerder 'lokale' aankopen doen. De markt of de bio-winkel zijn daar zeer geschikt voor. Lokale productie is trouwens meestal veel goedkoper !!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2006, 23:30   #6
Alvader
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 30 mei 2003
Berichten: 2.694
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik heb geen eigen auto, en gebruik dan ook zelden de vele snelwegen waarmee dit landje zo dichtbezaaid is.

Toch moet ik me erbij neerleggen dat ik als brave belastingbetaler lastig gevallen word voor de aanleg en het onderhoud van al die wegen, om nog maar te zwijgen van pechdiensten, ziekenhuizen, strooizout, ...

Bovendien mag ik zelf opdraaien voor de kosten die de verzorging van mijn beschadigde luchtwegen met zich brengt.

Waar blijft de solidariteit van mijn gemotoriseerde landgenoten ???
Ik vraag mij af hoeveel u effectief meebetaalt. Als u weet hoe hoog de accijzen zijn op brandstoffen , dan meen ik dat heel veel van de aanlegkosten reeds betaald worden door accijzen en autotaks.
__________________
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2006, 23:31   #7
Alvader
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 30 mei 2003
Berichten: 2.694
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Als ik mij over grote afstanden moet verplaatsen verkies ik de trein.
En met wat denkt gij dat uw trein rijdt ? Zonneënergie ???
__________________
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2006, 23:32   #8
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Dat zou er nog aan ontbreken !!
Als ge wilt beweren dat gij voor de aanleg bijdraagt wel ja.
Citaat:
Ik gebruik zoveel mogelijk de fiets. Anders ga ik wel te voet.
Als ik mij over grote afstanden moet verplaatsen verkies ik de trein.

Dat de producten over de wegen aangevoerd worden is niet mijn keuze, en als het even kan zal ik ook eerder 'lokale' aankopen doen. De markt of de bio-winkel zijn daar zeer geschikt voor. Lokale productie is trouwens meestal veel goedkoper !!
Computerke, schoenen en fiets ook in de biowinkel gekocht ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2006, 23:33   #9
Alvader
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 30 mei 2003
Berichten: 2.694
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
De markt of de bio-winkel zijn daar zeer geschikt voor. Lokale productie is trouwens meestal veel goedkoper !!
Ja, deze twee, markt en bio-winkel, krijgen hun goederen geleverd via de "algemene Nous" ??? Nee ??? idd nee, ook deze maken gebruik van wegen ! = autobelasting en accijnzen.
__________________
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 01:12   #10
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik heb geen eigen auto, en gebruik dan ook zelden de vele snelwegen waarmee dit landje zo dichtbezaaid is.

Toch moet ik me erbij neerleggen dat ik als brave belastingbetaler lastig gevallen word voor de aanleg en het onderhoud van al die wegen, om nog maar te zwijgen van pechdiensten, ziekenhuizen, strooizout, ...

Bovendien mag ik zelf opdraaien voor de kosten die de verzorging van mijn beschadigde luchtwegen met zich brengt.

Waar blijft de solidariteit van mijn gemotoriseerde landgenoten ???
als ge geen eigen auto hebt, profiteert ge in elk geval van de auto's van andere mensen, want heel onze maatschappij draait om vervoer met auto's.Alles wat gij koopt of verbruikt is met de auto vervoerd: voedsel, kleren , schoolboeken, computers...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 08:10   #11
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
als ge geen eigen auto hebt, profiteert ge in elk geval van de auto's van andere mensen, want heel onze maatschappij draait om vervoer met auto's.Alles wat gij koopt of verbruikt is met de auto vervoerd: voedsel, kleren , schoolboeken, computers...
Hangt ervan hoe dat je profiteren definieerd natuurlijk. Bij mij weten zijn de ontelbare transportbedrijven geen sociale instellingen en wordt transport van goederen betaald door de distributie en uiteindelijk doorgerekend aan de eindverbruiker wanneer deze de kassa passeert.
Bovendien betalen de grootgebruikers van het wegennet in verhouding zeer weinig voor de aanleg en het onderhoud van het wegennet vermits BTW op brandstof voor het volle pond terugvorderbaar zijn en de rest van de taksen meetellen als bedrijfsonkosten. De gewone burger betaalt dus wel degelijk via de belastingen op zijn loon, aan de pomp, autotaksen, en uiteindelijk nog eens aan de kassa van de supermarkt.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 08:49   #12
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dus betaalt ge geen wegentaks noch torenhoge accijnzen en BTW op brandstof.
Maar ge geniet wel mee van de producten die langs die wegen aangevoerd worden en het openbaar vervoer dat van die wegen gebruik maakt.
Hoe zoude zelf zijn?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 11:16   #13
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha Bekijk bericht
Hangt ervan hoe dat je profiteren definieerd natuurlijk. Bij mij weten zijn de ontelbare transportbedrijven geen sociale instellingen en wordt transport van goederen betaald door de distributie en uiteindelijk doorgerekend aan de eindverbruiker wanneer deze de kassa passeert.
Bovendien betalen de grootgebruikers van het wegennet in verhouding zeer weinig voor de aanleg en het onderhoud van het wegennet vermits BTW op brandstof voor het volle pond terugvorderbaar zijn en de rest van de taksen meetellen als bedrijfsonkosten. De gewone burger betaalt dus wel degelijk via de belastingen op zijn loon, aan de pomp, autotaksen, en uiteindelijk nog eens aan de kassa van de supermarkt.
Bij mijn weten betaald die transportfirma niet voor het gebruik van de wegen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 11:17   #14
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Hoe zoude zelf zijn?
Ja zelfs uw wiet wordt via de wegen aangevoerd.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 11:21   #15
cookie@vws
Minister-President
 
cookie@vws's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2005
Locatie: Antwerpen City
Berichten: 4.672
Standaard

Deze discussie is er eigenlijk net een beetje over.... Kan je in één keer stellen dat het openbaar vervoer ook maar moet afgeschaft worden omdat velen het niet gebruiken..
__________________
cookie@vws is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 14:16   #16
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.865
Standaard

Ik zie hier "illegale" vluchtelingen staan........

Het probleem stelt zich ook met "legale" vluchtelingen.....

Het wordt tijd dat aan iemand die zich in Belgie probeert te vestigen ,om gelijk welke redenen een elementair mensenrecht toegekend wordt namelijk:binnen 1 (één) jaar de beslissing "binnen" of "buiten" krijgen en met GEVOLG...

Geen beroepsprocedures meer(pech voor de advocaatjes),geen gelul achteraf(pech voor de drukkingsgroepen.....geen dramas met reeds geintegreerde kinderen achteraf(want DAT is het ergste!)........


Momenteel zijn niet de pro-immigratie of de anti-immigratie strekkingen de onmensen,maar het ambtelijk - en gerechtelijk apparaat dat nog steeds faalt om aan mensen mede te delen waar ze staan,zoals ze daar staan......
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 15:12   #17
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Eigenlijk begrijp ik niet goed hoe kinderen van illegalen hier naar school kunnen gaan.
Illegalen hebben immers het bevel gekregen om het land te verlaten en beschikken niet over papieren.
Hoe kunnen die in een school ingeschreven worden ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 15:43   #18
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Eigenlijk begrijp ik niet goed hoe kinderen van illegalen hier naar school kunnen gaan.
Illegalen hebben immers het bevel gekregen om het land te verlaten en beschikken niet over papieren.
Hoe kunnen die in een school ingeschreven worden ?
Het gaat volgens mij ( maar ik kan mis zijn) om mensen waarvan de procedure nog lopende is.

Laatst gewijzigd door @lpha : 19 februari 2006 om 15:44.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 15:58   #19
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Eigenlijk begrijp ik niet goed hoe kinderen van illegalen hier naar school kunnen gaan.
Illegalen hebben immers het bevel gekregen om het land te verlaten en beschikken niet over papieren.
Hoe kunnen die in een school ingeschreven worden ?
scholen zijn verplicht om onderwijs te geven aan alle kinderen die zich aandienen. Of ze legaal zijn of niet is daarbij niet terzake. Misschien zijn er wel scholen die kinderen van uitgeprocedeerden weigeren maar ik heb er nog nooit van gehoord. Als ze ze weigeren dan hebben de uitgeprocedeerden natuurlijk geen mogelijkheden om daartegen te procederen.
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 16:00   #20
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha Bekijk bericht
Het gaat volgens mij ( maar ik kan mis zijn) om mensen waarvan de procedure nog lopende is.
Maar dan zijn het geen illegalen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be