Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 juni 2007, 21:11   #21
Samsa
Gouverneur
 
Samsa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juli 2006
Locatie: Oostende
Berichten: 1.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amedee Bekijk bericht
Over kartelvorming moet gepraat worden wanneer de volgende verkiezingen in zicht komen. Laat CAP eerst maar bewijzen dat ze ondertussen hun organisatie verder kunnen uitbouwen en hun "winst" kunnen consolideren. Het heeft nu weinig zin om het kartel te vormen volgens mij. Het zal tegen dan al moeilijk genoeg onderhandelen zijn, laat staan samenwerken.
het is nu toch evident dat kort voor de verkiezingen rap rap nog iets in elkaar flansen (in casu een kartel tussen pvda en cap in 2009) niet al te veel oplevert. Beweer je nu werkelijk dat pvda en cap tegen de 'hete herfst' die leterme al beloofd heeft of de verhoging van de inschrijvingsgelden voor het hoger onderwijs die het OESO al bevolen heeft, of weet ik veel wat nog allemaal, nog geen enkele stap moet zetten naar structurele en blijvende samenwerking?

dedzu toch, en ik die bij de binnenlopende verkiezingsuitslagen dacht dat daarover een brede consensus bestond...
__________________
"Kapitalisme is allerminst een onderdrukkingssysteem, maar veeleer een selectie van de waardevolsten, het bijeenbrengen van de besten en een sterk ontwikkeld gevoel voor individuele verantwoordelijkheid" - Het VBO had het niet beter kunnen zeggen, maar neen: het is Benito Mussolini
Samsa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 21:14   #22
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Koppijn zou je krijgen van die sectaire idiotiën. Je zit hier wel te spelen met de mogelijkheid om een front te creëren tegen het neoliberalisme. Partijbelangen laten voorgaan op deze immense uitdaging is MISDADIG.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 21:15   #23
Samsa
Gouverneur
 
Samsa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juli 2006
Locatie: Oostende
Berichten: 1.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Zolang de PVDA een marxistisch-leninistische partij is die geen afstand doet van haar maoistisch verleden zie ik niet in hoe CAP zou kunnen opgaan in de PVDA, vernieuwing of geen vernieuwing. Als ik me niet vergis erkent de PVDA trouwens geen fracties of tendensen binnen de partij waardoor CAP zelfs niet zou kunnen opgaan in de PVDA, althans niet als organisatie. Nu moest de PVDA dat wel doen dan is het een andere ball-game.
kom kom, de pvda als 'marxistisch-leninistische partij' haalt anders toch mooi veel meer dan CAP, de 'brede linkse formatie'. we kunnen ons nu toch onmogelijk wegsteken achter de 'ongeloofwaardigheid' van de pvda (niet dat die nu zò enorm is, maar de verkiezingsuitslagen zijn wat ze zijn)
__________________
"Kapitalisme is allerminst een onderdrukkingssysteem, maar veeleer een selectie van de waardevolsten, het bijeenbrengen van de besten en een sterk ontwikkeld gevoel voor individuele verantwoordelijkheid" - Het VBO had het niet beter kunnen zeggen, maar neen: het is Benito Mussolini
Samsa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 21:16   #24
Samsa
Gouverneur
 
Samsa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juli 2006
Locatie: Oostende
Berichten: 1.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Koppijn zou je krijgen van die sectaire idiotiën. Je zit hier wel te spelen met de mogelijkheid om een front te creëren tegen het neoliberalisme. Partijbelangen laten voorgaan op deze immense uitdaging is MISDADIG.
en dat al de avond van zo'n verkiezingsuitslagen. om alle hoop bij te verliezen
__________________
"Kapitalisme is allerminst een onderdrukkingssysteem, maar veeleer een selectie van de waardevolsten, het bijeenbrengen van de besten en een sterk ontwikkeld gevoel voor individuele verantwoordelijkheid" - Het VBO had het niet beter kunnen zeggen, maar neen: het is Benito Mussolini
Samsa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 21:18   #25
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Samsa Bekijk bericht
en dat al de avond van zo'n verkiezingsuitslagen. om alle hoop bij te verliezen
In Antwerpen is het alleszins mogelijk om te samen een bastion te vormen. Net zoals Nijmegen ed. dat waren voor SP in Nederland. Limburg is ook veelbelovend. Dat ze dit niet inzien, grenst aan het irreële.
__________________

Laatst gewijzigd door Praetorian : 10 juni 2007 om 21:19.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 21:33   #26
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Samsa Bekijk bericht
kom kom, de pvda als 'marxistisch-leninistische partij' haalt anders toch mooi veel meer dan CAP, de 'brede linkse formatie'. we kunnen ons nu toch onmogelijk wegsteken achter de 'ongeloofwaardigheid' van de pvda (niet dat die nu zò enorm is, maar de verkiezingsuitslagen zijn wat ze zijn)
De cijfers zijn wat ze zijn maar als ze zelf willen uitgroeien tot de Belgische variant van de SP, wat duidelijk hun ambitie is, zullen ze ook op ideologisch vlak een duidelijke koers en vernieuwde koers moeten varen. De SP heeft ook duidelijk afstand genomen van hun maoistische opvattingen.

PVDA haalde in Vlaanderen met ik dacht 0,9% een mooi resultaat waarvoor proficiat en CAP bleef met 0,4% onder de verwachtingen van de meeste mensen waaronder ik maar het verschil tussen CAP is dat a) niemand ons kent b) onze middelen beperkt zijn en c) we nog maar een aantal maanden bezig zijn. PVDA is door de meeste mensen gekend (al was het maar de naam), heeft een pak meer middelen en is c) al meer dan 30 jaar bezig. Het is één ding om een cijfer achter de komma te halen na een paar maanden, het is iets anders om dat te doen na 30 jaar, op een moment een groot deel van de mensen u reeds kent, niet. Het feit dat we niet opgenomen waren in Doe de stemtest en de¨PVDA wel heeft ons volgens mij ook parten gespeeld.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 10 juni 2007 om 21:35.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 21:34   #27
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Is het nodig dat CAP opgaat in de PVDA? Absoluut niet. Integendeel zelfs. Zoals iemand al opmerkte zijn we in de PVDA niet zo tuk op tendenzen. En terecht: tendenzen zijn een garantie voor een gebrek aan eenheid en op termijn voor splitsingen.

Moet de PVDA opgaan in CAP? Minder dan ooit. De vooruitgang van de PVDA is op de meeste plaatsen groter dan het resultaat van CAP. CAP haalt nauwelijks stemmen weg bij de SP.a (het communicerend vat Groen! vervult zijn functie perfect). CAP haalt nog minder arbeiders uit de klauwen van de fascisten. Over de hele lijn is de CAP als electoraal initiatief mislukt. Dat kan aan de korte voorbereidingstijd liggen. In elk geval slaagt de PVDA erin om verder te bouwen op de resultaten van oktober 2006. Niet zo spectaculair als toen, maar die verwachting zou ook niet realistisch zijn. Het potentieel voor een verkozene in 2011 is er echter. Kwestie van de ingeslagen weg verder te volgen.

Moet er een kartel gevormd worden tussen PVDA en CAP? Neen. Het is perfect mogelijk om ad-hoc fronten te vormen in de sociale strijdbewegingen zonder dat daar een formele langere termijnstructuur aan gegeven wordt. Zowel voor de PVDA als voor CAP zal het nodig zijn om de eigen organisatie verder uit te bouwen als doelstellingen voor 2009 en 2011 gehaald willen worden. En wat die verkiezingen betreft: dan kunnen perfect kartels opgezet worden. Of dat wenselijk is, zal door beide organisaties in eer en geweten beslist moeten worden op het moment dat de vraag zich aandient.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 21:35   #28
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
BLABLABLABLA
Opnieuw dezelfde zever, opnieuw partijbelangen laten primeren over wat werkelijk telt, het gevecht voor de arbeidersklasse tegen het neoliberalisme. Waarom zie ik nu telkens weer van beide kanten een systematische vlucht om eens verantwoordelijkheid te nemen. Dit is hier de echte mensenwereld, niet een conferentie onder gelijkgezinden.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 21:35   #29
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Je moet wel even voor ogen blijven houden dat ik, en allicht de andere PvdA mensen op dit forum, hun persoonlijke visie ventileren en niet 'het partij standpunt': dat wordt pas geformuleerd nadat er in de partij door alle leden over gediscussieerd is- PvdA is ook wat dat betreft een stuk beter georganiseerd dan CAP. Maar wat ik in de PvdA zal verdedigen is: laat ons nog even afwachten om te zien of CAP, dat zichzelf nog moet organiseren, de verkiezingen overleeft. Het beste resultaat wordt behaald in kanton Peer maar ik wil nog wel eens zien hoelang Jules DÓultremont met LSP-ers wil samenwerken. Dat gaat geen half jaar duren, dat weet ik wel heel zeker. En ik wil wel eens zien hoe lang Jef sleekx nu nog aan de kar zal trekken: ook in Mol, de thuishaven van Sleekx is het resultaat zeer laag.
Electoraal blijft de CAP nog ver onder eerdere eenheidsinitiatieven, dus ik denk dat de kater bij de CAP-afgezien van de LSP-ers- groot zal zijn. Als PvdA-er wil ik dat het kapitalisme vervangen wordt door sociale rechtvaardigheid. Als de partij doorvoor een goeie partner kan vinden dan ben ik daar helemaal voor. Maar het heeft geen zin om een relatie aan te gaan met een lijk dat roept: wij hebben het meeste potentieel dus sluit aan bij ons. CAP zal
1) zich eerst deftig moeten organiseren
2) wat bescheidener moeten opstellen: CAP is NIET het linkse eenheidsinitatief , het is een kleine partij die hooguit 1/3de van de PvdA voorstelt (tenminste: als er nu niet veel zullen afdruipen bij CAP).
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 21:36   #30
amedee
Partijlid
 
amedee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 april 2004
Berichten: 283
Standaard

kom kom, nu niet panikeren

Zoals eerder gezegd, de PVDA+ zal in de komende weken zijn analyses maken. Daarna volgen hoogstwaarschijnlijk in alle regio's vergaderingen onder de leden en het democratisch centralisme zal er voor zorgen dat er een duidelijk antwoord van de PVDA zal volgen.
Ik ben de PVDA+ niet, ik geef alleen maar mijn mening. Laat de uitslag nu maar bezinken en daarna zullen we wel zien.

Laatst gewijzigd door amedee : 10 juni 2007 om 21:40.
amedee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 21:43   #31
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
De cijfers zijn wat ze zijn maar als ze zelf willen uitgroeien tot de Belgische variant van de SP, wat duidelijk hun ambitie is, zullen ze ook op ideologisch vlak een duidelijke koers en vernieuwde koers moeten varen. De SP heeft ook duidelijk afstand genomen van hun maoistische opvattingen.
Blijven herhalen, kameraad, blijven herhalen. Ondertussen blijft het feit dat de PVDA van in het begin duidelijk heeft gemaakt dat ze een Belgische variant van de Nederlandse SP willen worden op het vlak van de manier van werken. Ideologisch willen ze dat allerminst.
Het is ook een eigenaardig signaal dat jij en je kameraden uitsturen: aan de ene kant het constante, min of meer (al naargelang de gelegenheid) verdoken verwijt dat de PVDA verworden is tot een reformistische partij (en dus effectief een "variant van de SP" - zowel de Nederlandse als de Belgische). En langs de andere kant het verwijt dat de PVDA maar geen afstand wil doen van haar maoïstisch verleden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
PVDA haalde in Vlaanderen met ik dacht 0,9% een mooi resultaat waarvoor proficiat en CAP bleef met 0,4% onder de verwachtingen van de meeste mensen waaronder ik maar het verschil tussen CAP is dat a) niemand ons kent b) onze middelen beperkt zijn en c) we nog maar een aantal maanden bezig zijn. PVDA is door de meeste mensen gekend (al was het maar de naam), heeft een pak meer middelen en is c) al meer dan 30 jaar bezig. Het is één ding om een cijfer achter de komma te halen na een paar maanden, het is iets anders om dat te doen na 30 jaar, op een moment een groot deel van de mensen u reeds kent, niet.
De PVDA haalt in heel Vlaanderen inderdaad een schitterend resultaat. Maar nog beter zijn de resultaten op die plaatsen waar we het in oktober al goed deden. Die worden minstens geconsolideerd. De formule werkt dus.
Wat die bekendheid betreft, ik heb de oefening de vorige keer al gemaakt en zal ze als alle resultaten binnenzijn deze keer nog eens maken, speciaal voor jou: na de vorige verkiezingen (2004) was het aantal stemmen van de PVDA 17% van de verdeelde folders. Mijn theorie daarover is dat als het programma van de PVDA evenveel media-aandacht zou krijgen als dat van de andere partijen, de PVDA minstens even groot zou zijn als Groen. Iets wat misschien ook op zou gaan voor CAP. Met dat vershil, kameraad, dat de PVDA dat resultaat haalt zónder zich te moeten wegsteken in een beweging die niet communistisch is.

Laatst gewijzigd door abou Anis : 10 juni 2007 om 21:45.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 21:55   #32
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Links is gedecimeerd in deze verkiezingen, en extreem-links heeft bewezen geen alternatief tijd zijn... Tijd voor een herbronning van links in de oppositie! Of CAP en PVDA+ aan deze herbronning iets bij te dragen hebben, is nog maar de vraag.

De andersglobalistische beweging stelde enkele jaren geleden een pertinente strategie van "globalisering van het verzet" voor. Nu heeft extreem-links, op de LCR na misschien, niets meer te bieden als wat conservatief sociaal-nationalisme.
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 21:56   #33
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Links is gedecimeerd in deze verkiezingen, en extreem-links heeft bewezen geen alternatief tijd zijn... Tijd voor een herbronning van links in de oppositie! Of CAP en PVDA+ aan deze herbronning iets bij te dragen hebben, is nog maar de vraag.

De andersglobalistische beweging stelde enkele jaren geleden een pertinente strategie van "globalisering van het verzet" voor. Nu heeft extreem-links, op de LCR na misschien, niets meer te bieden als wat conservatief sociaal-nationalisme.
Daarom dat er een verdubbeling is qua aantal stemmen voor ons? Nietzscheaans dichterlijk perspectivisme? Wij zitten hier wel te ruziën om het stemmenaantal nog eens te laten vergroten, niet omdat er een nederlaag is geleden.
__________________

Laatst gewijzigd door Praetorian : 10 juni 2007 om 21:58.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 21:57   #34
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Solidarnosc klaagt dat de CAP a) door niemand gekend is en b) dat hun middelen beperkt zijn. Daarmee zegt hij wat ik na de conferentie van 28/10/2006 tot mijn spijt vaststelde: CAP is niet uitgegroeid tot een breed links politiek alternatief: het bestaat uit LSP, enkele politieke daklozen en een zeer kliene groep ex-SPa-ers. CAP stelde zich tot doel 20.000 EURO in te zamelen , dat is al een zeer bescheiden doel waarmee ze al sinds februari bezig zijn. Nu meldt de CAPwebsite dat ze 15.000 EURO hebben ... tja: als je achterban zo klein is dat je weinig middelen hebt, dan kan je natuurlijk niet scoren.
Ik ben overigens ook ontevreden over de resultaten van PvdA, die weerspiegelen niet de impact en organisatiekracht van Pvda. Het kan veel beter en ik ben ervan overtuigd dat die electorale doorbraak er ook zal komen.
.
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 22:00   #35
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Links is gedecimeerd in deze verkiezingen, en extreem-links heeft bewezen geen alternatief tijd zijn... Tijd voor een herbronning van links in de oppositie! Of CAP en PVDA+ aan deze herbronning iets bij te dragen hebben, is nog maar de vraag.

De andersglobalistische beweging stelde enkele jaren geleden een pertinente strategie van "globalisering van het verzet" voor. Nu heeft extreem-links, op de LCR na misschien, niets meer te bieden als wat conservatief sociaal-nationalisme.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 22:06   #36
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vavli Bekijk bericht
Solidarnosc klaagt dat de CAP a) door niemand gekend is en b) dat hun middelen beperkt zijn. Daarmee zegt hij wat ik na de conferentie van 28/10/2006 tot mijn spijt vaststelde: CAP is niet uitgegroeid tot een breed links politiek alternatief: het bestaat uit LSP, enkele politieke daklozen en een zeer kliene groep ex-SPa-ers. CAP stelde zich tot doel 20.000 EURO in te zamelen , dat is al een zeer bescheiden doel waarmee ze al sinds februari bezig zijn. Nu meldt de CAPwebsite dat ze 15.000 EURO hebben ... tja: als je achterban zo klein is dat je weinig middelen hebt, dan kan je natuurlijk niet scoren.
Ik ben overigens ook ontevreden over de resultaten van PvdA, die weerspiegelen niet de impact en organisatiekracht van Pvda. Het kan veel beter en ik ben ervan overtuigd dat die electorale doorbraak er ook zal komen.
.
Die 0,4% weerspiegelt ook niet de impact en organisatiekracht van CAP mocht dat een geruststelling zijn voor u. Het kan veel beter.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 22:25   #37
becomeactive
Vreemdeling
 
becomeactive's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 januari 2007
Berichten: 18
Standaard

Ik vind die 1% een knap resultaat. Een verdubbeling die de vernieuwingstendens alleen maar kan bevestigen. 0.4 voor de CAP is ook geen slecht begin, al had ik er meer van verwacht.

De CAP opgaan in de PVDA: onmogelijk zonder fractievorming, dus neen.

De CAP'ers op PVDA+ lijsten: gaan ze nooit willen.

De PVDA opgaan in de CAP: politiek rendement te klein.

Een kartellijst: ideaal. De PVDA zet haar vernieuwingstendens door en maakt gebruik van een (beperkete) electorale impuls om opnieuw meer mensen te bereiken. De CAP heeft tijd om zich intern te organiseren en uit te groeien tot een volwaardig links alternatief. Dit scenario zou kunnen bekroond worden met de actieve steun van andere linkse formaties zoals de 15debe, de kp, lef,...

Een ander scenario is de verdere desintegratie van de CAP waarbij de LSP en de PVDA elk verrijkt worden met een deel 'politiek daklozen' en 'ex-spa'ers en waarbij er een heel deel de linkse politiek de rug toekeren.
becomeactive is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 22:29   #38
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Links is gedecimeerd in deze verkiezingen, en extreem-links heeft bewezen geen alternatief tijd zijn... Tijd voor een herbronning van links in de oppositie! Of CAP en PVDA+ aan deze herbronning iets bij te dragen hebben, is nog maar de vraag.

De andersglobalistische beweging stelde enkele jaren geleden een pertinente strategie van "globalisering van het verzet" voor. Nu heeft extreem-links, op de LCR na misschien, niets meer te bieden als wat conservatief sociaal-nationalisme.
Gaat het niet het aloude recept 'vermeende verrechtsende publieke opinie, verrechtsende sociaal-democratie' worden?
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 22:34   #39
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

0,4% is niet goed op een moment de SP.a haar zwaarste electorale nederlaag slikt sinds jaren en Groen! niet zo goed scoort. Dedecker met een ultraliberaal programma pakt stemmen af van de SP.a daar dit ons niet echt is gelukt. Dat is jammer want het potentieel was en is nog steeds aanwezig. Ik had gerekend op 0,7% a 0,8%. Dat is nog niet zo veel maar had de zaken komende maanden een stuk makkelijker gemaakt.

Nu nogmaals. De campagne vond ik eigenlijk best goed. We hebben behoorlijk wat nieuwe leden gewonnen en symphatisanten kunnen betrekken in de campagnes. Mediaandacht was relatief beperkt maar het is niet dat we niet in de media zijn gekomen. Volgens mij maar dat kan nooit bewezen worden had het resultaat van CAP best 0,2% a 0,3% beter geweest kunnen zijn mochten we zijn opgenomen in Doe de stemtest dat honderdduizenden keren is geraadpleegd. Enfin we zullen het nooit weten. Nu we weten komende jaren in ieder geval weer wat gedaan.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 22:35   #40
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door becomeactive Bekijk bericht
Ik vind die 1% een knap resultaat. Een verdubbeling die de vernieuwingstendens alleen maar kan bevestigen. 0.4 voor de CAP is ook geen slecht begin, al had ik er meer van verwacht.

De CAP opgaan in de PVDA: onmogelijk zonder fractievorming, dus neen.

De CAP'ers op PVDA+ lijsten: gaan ze nooit willen.

De PVDA opgaan in de CAP: politiek rendement te klein.

Een kartellijst: ideaal. De PVDA zet haar vernieuwingstendens door en maakt gebruik van een (beperkete) electorale impuls om opnieuw meer mensen te bereiken. De CAP heeft tijd om zich intern te organiseren en uit te groeien tot een volwaardig links alternatief. Dit scenario zou kunnen bekroond worden met de actieve steun van andere linkse formaties zoals de 15debe, de kp, lef,...


Een ander scenario is de verdere desintegratie van de CAP waarbij de LSP en de PVDA elk verrijkt worden met een deel 'politiek daklozen' en 'ex-spa'ers en waarbij er een heel deel de linkse politiek de rug toekeren.
Dit lijkt mij ook de beste optie...maar ik verwacht niet dat CAP het 4 jaar zal volhouden. Met uitzondering van de LSP, zal deze score voor de voormalige SPa-ers die toch wel wat meer gewoon zijn, niet echt een motvatie zijn om door te doen. Raf Verbeke zei een paar dagen geleden nog op 100.000 stemmen te rekenen: het ziet er naar uit dat ze nog niet 1/3 van dat objectief halen. Dus ik denk dat je laatste scenario het meest realistische is.
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be