Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Stefaan Van Hecke (Groen!) - 26 maart tot 1 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Stefaan Van Hecke (Groen!) - 26 maart tot 1 april Stefaan Van Hecke is fractieleider voor Groen! in de provincieraad. Stefaan zetelt sinds 2005 ook in de Merelbeekse gemeenteraad. Met een gemotiveerde ploeg kandidaten hoopt hij met Groen! een goed resultaat neer te zetten bij de federale verkiezingen.

 
 
Discussietools
Oud 29 maart 2007, 18:58   #1
Online
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Berichten: 8.192
Standaard Religieus geweld door verrijkers

Hoe staat Groen tegenover religieus geïnspireerd en vergoeilijkt geweld, zoals hieronder :

Citaat:
Broers verkrachtten 13-jarig meisje
do 22/03/07 - In Middelkerke zijn drie minderjarige broers opgepakt voor verkrachting. Ze zijn geplaatst door de jeugdrechter in Brugge.
Een jaar lang hebben de drie jongens van Marokkaanse afkomst een 13-jarig meisje uit hun buurt verkracht. De politie greep in na een klacht van de moeder.

De jongens van 15, 16 en 17 jaar zijn moslims en ze verklaarden dat ze het niet gedaan zouden hebben als het meisje dat ook was.

De oudste is naar de jeugdgevangenis in Everberg gebracht. De twee anderen verblijven in de jeugdinstelling in Ruiselede.
Vanwaar het criminele stilzwijgen van de Groenen als er leden van hun allochtone kiesvee schuldig zijn aan religieus-racistische wandaden ? Bent u zich bewust van die hypocriete selectiviteit ?
Online is offline  
Oud 29 maart 2007, 23:57   #2
Stefaan Van Hecke
 
 
Stefaan Van Hecke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 34
Standaard

Alle vormen van geweld zijn onaanvaardbaar. Of het geweld nu gepleegd werd door autochtonen of allochtonen. Het feit dat een misdrijf zou gepleegd zijn on religieuze motieven, verandert daar niets aan. Iedereen gelijk voor de wet. Je zal mij geen ander standpunt horen innemen. Je opmerking over het "criminele stilzwijgen" aanvaard ik niet. waarop baseer je je om te stellen dat we selectief zouden zijn ?
Stefaan Van Hecke is offline  
Oud 30 maart 2007, 01:04   #3
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Impliceert je uitspraak "het feit dat een misdrijf zou gepleegd zijn on religieuze motieven, verandert daar niets aan. Iedereen gelijk voor de wet" dat je vindt dat 'hate crimes' niet strenger moeten bestraft worden als andere?

Vaak hebben ze bijvoorbeeld een ernstiger negatief effect op sociale dynamieken in de maatschappj dan andere misdrijven. Voor argumenten pro en contra zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Hate_crime
__________________
Nynorsk is offline  
Oud 30 maart 2007, 06:27   #4
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

En bijkomend,is het niet belangrijker om de bron van die haat, hard aan te pakken? In dit specifieke geval uit de openingspost zijn het gasten van 17 jaar, die werden dat door iemand ingefluisterd, uit zichzelf denk ik niet dat ze daar achter konden komen.
Pieke is offline  
Oud 30 maart 2007, 07:01   #5
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
En bijkomend,is het niet belangrijker om de bron van die haat, hard aan te pakken? In dit specifieke geval uit de openingspost zijn het gasten van 17 jaar, die werden dat door iemand ingefluisterd, uit zichzelf denk ik niet dat ze daar achter konden komen.
Jamie Bulger?
driewerf is offline  
Oud 30 maart 2007, 07:09   #6
Stefaan Van Hecke
 
 
Stefaan Van Hecke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 34
Standaard

Nynorsk, in het strafwetboek zijn de strafbare feiten vaak gedetailleerd omschreven met verzwarende omstandigheden en zo. Ook de marge van straffen is vaak vrij ruim, bv. gevangenisstraf van 1 tot 5 jaar. Een rechter kan dan ook, op basis van elk individueel geval apart, de meest passende sanctie opleggen.
Maar met straffen alleen los je de problemen fundamenteel niet op. Het is belangrijk om te zoeken naar de oorzaken.
Als het gaat om jeugdcriminaliteit (en daar heb ik beroepshalve wel wat ervaring mee), ligt het probleem vaak bij de ouders en de wijze waarop ze hun kinderen (niet) hebben opgevoed. Zonder te veralgemenen.
Stefaan Van Hecke is offline  
Oud 30 maart 2007, 07:33   #7
guerin
Minister
 
Geregistreerd: 8 mei 2005
Berichten: 3.659
Standaard

Mensen komen in de criminaliteit terecht omdat zij in een doodlopende straat zijn of liever in een straat met als enig uitweg criminaliteit en dit schuive op ouders,zelfs zonder te veralgemenen,is vergeten dat ouders ook dikwijls in dat doodlopende straatje zijn.
De concurrentie is verantwoordelijk voor de afvalkoers,wat zal groen! eraan veranderen?
__________________
De profiteurs,dat zijn deze met zwembaden in hun tuinen,te veel autos op hun opritten enz
guerin is offline  
Oud 30 maart 2007, 08:24   #8
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Jamie Bulger?
elke bron van haat. Van allochtone over autochtone (Ja, zelfs HVT)
Pieke is offline  
Oud 30 maart 2007, 09:54   #9
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefaan Van Hecke Bekijk bericht
Nynorsk, in het strafwetboek zijn de strafbare feiten vaak gedetailleerd omschreven met verzwarende omstandigheden en zo. Ook de marge van straffen is vaak vrij ruim, bv. gevangenisstraf van 1 tot 5 jaar. Een rechter kan dan ook, op basis van elk individueel geval apart, de meest passende sanctie opleggen.
Maar met straffen alleen los je de problemen fundamenteel niet op. Het is belangrijk om te zoeken naar de oorzaken.
Als het gaat om jeugdcriminaliteit (en daar heb ik beroepshalve wel wat ervaring mee), ligt het probleem vaak bij de ouders en de wijze waarop ze hun kinderen (niet) hebben opgevoed. Zonder te veralgemenen.
Dat weet ik allemaal wel, de wet laat het dan ook toe om - gemiddeld gezien - strenger te straffen voor hate crimes. Maar wat is je persoonlijke mening?
Ik vraag je niet om te oordelen over individuele gevallen - u bent geen rechter (denk ik - ik weet niet wat je bent), en zonder dossierkennis kunnen we toch niet oordelen over individuele gevallen.

Ik hoop wel dat je over de etiologie van jeugdcriminaliteit een ruimer en genuanceerd beeld hebt dan je in dat ene zinnetje samenvat.
__________________
Nynorsk is offline  
Oud 2 april 2007, 16:22   #10
Frans Oghtendlicht
Parlementslid
 
Geregistreerd: 23 december 2006
Berichten: 1.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Impliceert je uitspraak "het feit dat een misdrijf zou gepleegd zijn on religieuze motieven, verandert daar niets aan. Iedereen gelijk voor de wet" dat je vindt dat 'hate crimes' niet strenger moeten bestraft worden als andere?

Vaak hebben ze bijvoorbeeld een ernstiger negatief effect op sociale dynamieken in de maatschappj dan andere misdrijven. Voor argumenten pro en contra zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Hate_crime
daar valt iets voor te zeggen, maar het vergt dan wel een objectieve en duidelijke omschrijving van 'hate crime'. En laat daar nu net het probleem zich situeren, wanneer is iets een hate crime? Als ik een allochtoon vermoord en ik wordt gevat kan ik nadien verklaren dat ik een gewone roofoverval deed, om alzo toch nog een lichtere straf te krijgen.
Frans Oghtendlicht is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be