Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 november 2020, 07:56   #1
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard Ons onderwijs - Religie - Islam

Via Theo Francken werd onderstaande vrijgegeven.

Het betreft een fragment uit een boek voor het vierde leerjaar.



Sta me toe, daar toch niet helemaal vrolijk van te worden.

Wie stelt die teksten op?
En vooral, wie stemt erin toe, dat dit soort teksten 'als normaal' mag worden beschouwd?
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson

Laatst gewijzigd door Travis Bickle : 2 november 2020 om 07:58.
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2020, 11:25   #2
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.582
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Via Theo Francken werd onderstaande vrijgegeven.

Het betreft een fragment uit een boek voor het vierde leerjaar.



Sta me toe, daar toch niet helemaal vrolijk van te worden.

Wie stelt die teksten op?
En vooral, wie stemt erin toe, dat dit soort teksten 'als normaal' mag worden beschouwd?
De vraag die velen na bepaalde feiten zich begonnen te stellen was: is Francken een ronselaar?

Dat het boekje bestaat, so be it maar dat het zijn weg moet vinden in 'ons' onderwijs of wat daar nog van overschiet, dat lijkt mij ver gezocht.

Vrolijk kan je er inderdaad niet van worden.

p.s.

Check: Komen er jaarlijks 50.000 migranten naar België via gezinshereniging, zoals Francken en Van Camp suggereren?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 2 november 2020 om 11:25.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2020, 00:03   #3
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Via Theo Francken werd onderstaande vrijgegeven.
Het betreft een fragment uit een boek voor het vierde leerjaar.



Sta me toe, daar toch niet helemaal vrolijk van te worden.

Wie stelt die teksten op?
En vooral, wie stemt erin toe, dat dit soort teksten 'als normaal' mag worden beschouwd?
Het zijn dezelfde teksten als deze die tijdens de katholieke godsdienstlessen worden ingepeperd. Zelfde trend.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2020, 06:46   #4
Eike
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 1 oktober 2020
Berichten: 15
Standaard

Religie en onderwijs zouden beter uit mekaars vaarwater blijven, zoals materie en anitmaterie.
Eike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2020, 12:28   #5
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eike Bekijk bericht
Religie en onderwijs zouden beter uit mekaars vaarwater blijven, zoals materie en anitmaterie.
Met een vak "levensbeschouwingen" zou ik kunnen leven.
Dat kan nog interessant zijn.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2020, 13:38   #6
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Met een vak "levensbeschouwingen" zou ik kunnen leven.
Dat kan nog interessant zijn.
Klopt. Zou gewoon veel beter zijn dan religie.Wie weet krijg je zelfs met zo'n vak meer begrip voor anderen.

Laatst gewijzigd door alice : 5 november 2020 om 13:39.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2020, 15:05   #7
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.270
Standaard

In NL is er ook een leraar moeten onderduiken.
https://nos.nl/artikel/2355304-minis...-situatie.html
Citaat:
De docent van het Emmauscollege is ondergedoken na bedreigingen. Hij had maandag bij de herdenking voor de vermoorde Franse docent Samuel Paty een spotprent getoond. Slob: "Die spotprent hing al vijf jaar in het lokaal, is niet opgehangen uit provocatie en gaat niet over de profeet."
https://www.telegraaf.nl/nieuws/7565...-tonen-cartoon

Citaat:
Het prikbord in het lokaal van de docent hing vol met uitspraken van onder meer spiritueel leraar Krishnamurti. Ook hing er een cartoon van Joep Bertrams over de aanslag op satirisch tijdschrift Charlie Hebdo, die in 2015 de Inktspotprijs won. Daarop staat een onthoofde man in een Charlie Hebdo-shirt die zijn tong uitsteekt naar de jihadist die hem zojuist heeft onthoofd.

Een aantal islamitische meisjes wilde dat de cartoon van het bord zou verdwijnen. Ze zeiden dat de docent zich schuldig maakte aan ’godslastering’. Op internet verscheen daarna een foto van de tekening, stiekem gemaakt door een leerling. Er werd gezegd dat de cartoon als provocatie door de docent zou zijn opgehangen. „Als dit niet heel snel weg wordt gehaald”, schrijft iemand op Instagram, „dan gaan we dit anders aanpakken.” Volgens de politie zijn er ook online bedreigingen tegen de leraar.
Het gaat zelfs al niet meer over "afbeelden van de profeet". Kritiek op islam kost je je hoofd.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2020, 15:08   #8
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
In NL is er ook een leraar moeten onderduiken.
https://nos.nl/artikel/2355304-minis...-situatie.html


https://www.telegraaf.nl/nieuws/7565...-tonen-cartoon



Het gaat zelfs al niet meer over "afbeelden van de profeet". Kritiek op islam kost je je hoofd.
Wel wie dit doet en wanneer de mogelijkheid er is, Nederlandse of andere Europese nationaliteit afpakken en op een vliegtuig zetten.
Die mensen hebben geen toekomst hier, hun tweede nationaliteit zal van pas komen en hen gelukkig maken !
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2020, 15:10   #9
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Het zijn dezelfde teksten als deze die tijdens de katholieke godsdienstlessen worden ingepeperd. Zelfde trend.
Dus u wil zeggen dat het een test is enkel voor de islamistische godsdienstles, maar dat niet opgedrongen wordt aan de andere leerlingen???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2020, 15:11   #10
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Wel wie dit doet en wanneer de mogelijkheid er is, Nederlandse of andere Europese nationaliteit afpakken en op een vliegtuig zetten.
Die mensen hebben geen toekomst hier, hun tweede nationaliteit zal van pas komen en hen gelukkig maken !
Denk je niet dat het daar al veel en veel te laat voor is???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2020, 15:54   #11
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.567
Standaard

Je wil niet weten hoe de kinderen in de scholen worden gebrainwasht, van in de kleuterschool al.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2020, 15:56   #12
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.804
Standaard

Dergelijke teksten hoorde ik regelmatig tijdens de eerste lezing op zondag (toen ik nog naar de mis moest gaan).

Ik vind daar niks bijzonder aan.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2020, 16:04   #13
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Denk je niet dat het daar al veel en veel te laat voor is???
Dag Marie! Maakt dit wat uit? Nu handelen blijft nodig hoor
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2020, 16:06   #14
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Je wil niet weten hoe de kinderen in de scholen worden gebrainwasht, van in de kleuterschool al.
Denk dat kleuters daar helemaal niet mee bezig zijn.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2020, 16:06   #15
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Dergelijke teksten hoorde ik regelmatig tijdens de eerste lezing op zondag (toen ik nog naar de mis moest gaan).

Ik vind daar niks bijzonder aan.
over welke testen heeft u het nu?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2020, 18:10   #16
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dag Marie! Maakt dit wat uit? Nu handelen blijft nodig hoor
Tuurlijk, maar zie jij ook maar ergens de minste politieke wil om het te doen???
Wij mogen nog veel praten en roepen in de woestijn...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2020, 18:30   #17
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Denk dat kleuters daar helemaal niet mee bezig zijn.
Neen, natuurlijk niet. Maar de kleuterleid(st)ers wel he. Die mogen geen voornaamwoorden meer gebruiken die naar geslachten verwijzen, moeten proberen jongens poppen op te dringen en meisjes brandweerwagentjes, .... en zo van die toestanden. Weet ik veel hoe diep en hoe ver ze in zulke dingen gaan.

In de VS en GB zijn tienduizenden meisjes die zich wat jongensachtig gedroegen nog voor hun puberteit aangeraden om testosteron te beginnen nemen om een geslachtsverandering te ondergaan terwijl wetenschappelijk onderzoek uitwijst dat bij slechts 10 tot 40% echt nodig is. Ze zijn daar de lesbische vrouwen aan het uitroeien en er mannen van aan het maken die dan later spijt krijgen dat ze geen kinderen kunnen krijgen en zelfmoord plegen.

Complete waanzin omdat amper iemand bij 'links' nog durft in te gaan tegen de ziekelijkste extreemste individuen. Bij de minste kritiek wordt je aan de schandpaal genageld. Je job, je carrière, je sociale relaties, ... bye bye. Dus zwijgt iedereen. Alleen stinkend rijke mensen die al binnen zijn zoals de Rowling durven hun mond open doen.

Tegen de wetenschap in drukt men er met psychisch en soms zelfs fysiek geweld door dat sekse een spectrum is en niet binair, dat gender geen biologische grond heeft en enkel een sociale constructie is. Ik weet niet in hoeverre ze in Europa meegaan maar als ik die Rosa site bezie is het volgens mij al te ver.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2020, 19:49   #18
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Neen, natuurlijk niet. Maar de kleuterleid(st)ers wel he. Die mogen geen voornaamwoorden meer gebruiken die naar geslachten verwijzen, moeten proberen jongens poppen op te dringen en meisjes brandweerwagentjes, .... en zo van die toestanden. Weet ik veel hoe diep en hoe ver ze in zulke dingen gaan.

In de VS en GB zijn tienduizenden meisjes die zich wat jongensachtig gedroegen nog voor hun puberteit aangeraden om testosteron te beginnen nemen om een geslachtsverandering te ondergaan terwijl wetenschappelijk onderzoek uitwijst dat bij slechts 10 tot 40% echt nodig is. Ze zijn daar de lesbische vrouwen aan het uitroeien en er mannen van aan het maken die dan later spijt krijgen dat ze geen kinderen kunnen krijgen en zelfmoord plegen.

Complete waanzin omdat amper iemand bij 'links' nog durft in te gaan tegen de ziekelijkste extreemste individuen. Bij de minste kritiek wordt je aan de schandpaal genageld. Je job, je carrière, je sociale relaties, ... bye bye. Dus zwijgt iedereen. Alleen stinkend rijke mensen die al binnen zijn zoals de Rowling durven hun mond open doen.

Tegen de wetenschap in drukt men er met psychisch en soms zelfs fysiek geweld door dat sekse een spectrum is en niet binair, dat gender geen biologische grond heeft en enkel een sociale constructie is. Ik weet niet in hoeverre ze in Europa meegaan maar als ik die Rosa site bezie is het volgens mij al te ver.
Is dat wel allemaal juist wat je daar vertelt ?
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2020, 21:48   #19
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Klopt. Zou gewoon veel beter zijn dan religie.Wie weet krijg je zelfs met zo'n vak meer begrip voor anderen.
Voor velen zou het een verruiming zijn, in plaats van opgedrongen kortzichtigheid.

Ik vraag mij af hoe dit wordt bepaald. Zijn scholen verplicht om godsdienstlessen te geven. Waarom al die keuzes. Het gemeenschapsonderwijs zou toch het voortouw moeten trekken en enkel levensbeschouwing geven.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)

Laatst gewijzigd door Rudy : 5 november 2020 om 22:16.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2020, 22:31   #20
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.519
Standaard

Dit is een gevaarlijke tekst! Aboe Bakr is niet zomaar een vriend van Mohamed. Het is een zakenman, persoonlijke lijfwacht, krijgsheer, en 'rechtmatige' opvolger van Mohamed. Maar, een dat is een grote maar, dit wordt zo gezien enkel door de Sunni moslims.

Citaat:
Sunni Muslims believe that Abu Bakr is the best man of all the human beings after the prophets.
De Shia moslims echter zien dit helemaal anders:

Citaat:
It is also believed that Abu Bakr and Umar conspired to take over power in the Muslim nation after Muhammad's death, in a coup d'état against Ali.
Wat hier gedaan wordt is een controversieel figuur in de islam voorstellen volgens de Sunni interpretatie. Dit kan niet gezond zijn om te introduceren in scholen.

Maar er is meer:

Citaat:
Abu Bakr's reign lasted for 27 months, during which he crushed the rebellion of the Arab tribes throughout the Arabian Peninsula in the successful Ridda Wars. In the last months of his rule, he sent Khalid ibn al-Walid on conquests against the Sassanid Empire in Mesopotamia and against the Byzantine Empire in Syria. This would set in motion a historical trajectory[67] (continued later on by Umar and Uthman ibn Affan) that in just a few short decades would lead to one of the largest empires in history.
Deze als 'gewetensvolle kanjer' verkochte figuur is in feite een agressieve krijgsheer die de islam groot maakte gewapenderhand! Volgens Shia stak hij zelfs het huis van Fatimah, een dochter van Mohamed, in brand. Erg 'gewetensvol'.

En die figuur wordt dus geïntroduceerd in ons onderwijs als een 'vriend' van Mohammed die ooit eens 8 slaven vrij liet, een detail in zijn bloederig leven.

Ik vermoed dat we te naïef geweest zijn in het accepteren van deze tekst in onze schoolboeken. Het zaad van conflict is hier aanwezig achter een op zich onschuldig verhaaltje.

Laatst gewijzigd door Bach : 5 november 2020 om 22:44.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be