Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Wetenschap & Technologie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Wetenschap & Technologie Van grondstoffen tot afgewerkt product, oude en nieuwe ontdekkingen, ... + de relatie tot de mens, macht, ...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 februari 2018, 13:40   #461
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.820
Standaard

Maar het leest soms wel sappig

Laat iedereen maar posten, ik amuseer mij en leer soms bij. Vooral over hoe anderen over bepaalde zaken denken. Een forum is om je mening en gedachten te ventileren. En iedereen is vrij om te reageren. Toch tof? In 2018 kan alles, of toch bijna alles
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2018, 13:42   #462
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ga ergens anders die debiliteit posten mannen. Conspiracy theorien en andere zever hoort hier niet thuis.
Citaat:
De sportauto van Tesla die met de Falcon Heavy de ruimte werd ingestuurd, wijkt af van het geplande traject. Dat heeft Elon Musk gisteren op Twitter bekendgemaakt. De CEO van SpaceX gaf toe dat Starman, de pop die achter het stuur zit, een beetje te hard op de gaspedaal had gedrukt.

In een tweet bevestigde Musk dat de finale bestemming van de missie is veranderd. "Koers gewijzigd waardoor traject voorbij Mars loopt en reis verderzet naar de planetoïdengordel.'

Musk liet een Tesla Roadster als ludiek experiment meevliegen met de eerste vlucht van de Falcon Heavy. Het doel was de heliocentrische baan die op ongeveer dezelfde afstand van de zon als van Mars ligt. Op zijn nieuwe traject zal de Falcon Heavy maandenlang onderweg zijn naar de asteroïdengordel tussen Mars en Jupiter. Hier is het risico op een catastrofale botsing groter dan op de oorspronkelijk gewenste koers. De missiemanagers hebben nog niet bevestigd of de koersverandering een ongeluk of intentioneel was.
https://www.demorgen.be/nieuws/tesla...oers-b5769335/

de juiste koers ... redelijk cruciaal bij ruimtevaart ... maw Musk kan wel een raket in de ruimte schieten, maar weet niet waar ze terecht komt.
en dan te bedenken dat zijn eigenlijk doel is mensen op mars te zetten ...

slechte punten, om niet te zeggen : gebuisd.


als SpaceX Spacesex was, heeft Elon ernaast geschoten.

https://www.youtube.com/watch?v=AbFy4OQbDEk

Laatst gewijzigd door Anna List : 8 februari 2018 om 13:51.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2018, 13:59   #463
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
https://www.demorgen.be/nieuws/tesla...oers-b5769335/

de juiste koers ... redelijk cruciaal bij ruimtevaart ... maw Musk kan wel een raket in de ruimte schieten, maar weet niet waar ze terecht komt.
en dan te bedenken dat zijn eigenlijk doel is mensen op mars te zetten ...

slechte punten, om niet te zeggen : gebuisd.


als SpaceX Spacesex was, heeft Elon ernaast geschoten.

https://www.youtube.com/watch?v=AbFy4OQbDEk
Dit zijn zo simpele berekeningen dat ik mij niet kan inbeelden dat dit "per accident" was.

dV = Isp*g*ln(mf/me)

Je weet hoeveel brandstof je verstookt per seconde, en aan de hand van deze rocket equation kan je dan perfect uitrekenen hoe lang je moet branden om een bepaalde dV te verkrijgen.

Laatst gewijzigd door Tavek : 8 februari 2018 om 14:00.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2018, 14:04   #464
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.820
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
als SpaceX Spacesex was, heeft Elon ernaast geschoten.
Wat gaat Amber daar van zeggen? Misschien dat hij de hulp van BVS moet inroepen want die is al verlekkerd op Musk. En als ruimtevaartspeciallist kan hij nog wat meepraten ook (grapke hé Tavek, moet toch kunnen).
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2018, 14:04   #465
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik vermoed dat ze daar eerder zoiets hadden van YOLO: laat maar branden, hoe verder hoe liever.

SpaceX en Elon kennende. Het ding kon toch geen orbit insertion doen bij Marsn, die nog niet eens in positie stond....dus veel maakt het niet uit.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2018, 15:48   #466
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.164
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Wat gaat Amber daar van zeggen? Misschien dat hij de hulp van BVS moet inroepen want die is al verlekkerd op Musk. En als ruimtevaartspeciallist kan hij nog wat meepraten ook (grapke hé Tavek, moet toch kunnen).
Kom je thuis iets tekort? (grapke hé)
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2018, 15:53   #467
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.164
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik vermoed dat ze daar eerder zoiets hadden van YOLO: laat maar branden, hoe verder hoe liever.

SpaceX en Elon kennende. Het ding kon toch geen orbit insertion doen bij Marsn, die nog niet eens in positie stond....dus veel maakt het niet uit.
Orbiting Mars was ook niet gepland, enkel richting Mars:

Citaat:
Reclamestunt

Als alles volgens plan verloopt, wordt de Tesla Roadster van Elon Musk, met David Bowies nummer Space Oddity dat in een oneindige loop wordt afgespeeld, de ruimte ingestuurd richting Mars. De auto zal niet in een rechte lijn naar de rode planeet vliegen, maar wordt in een heliocentrische baan gebracht. Dat wil zeggen: in een elliptische baan rond de zon, waarvan het verste punt samen met de baan van Mars rond de zon valt. De Tesla zal nooit ‘erg dicht’ in de buurt van Mars komen, maar het zal eindeloos door de ruimte vliegen.
Soit de volgende keer kunnen ze meer payload steken, of minder tanken.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 februari 2018 om 15:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2018, 16:04   #468
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Orbiting mars zou ook niet mogelijk zijn geweest. Diene auto kon niet vertragen om orbit insertion te doen bij mars....hij had daar namelijk de raketten niet voor.

Hij wou een simpele Hohnmann transfer orbit doen als ik naar zijn figuurkes kijk.



mu = G*M

R1 = straal orbit aarde
R2 = straal orbit mars

Dan weet je je nodige delta V. Met de rocket equation kan je dan berekenen hoe lang je moet branden aangezien je je mass flow kent van je raket.

Daarom dat ik niet geloof dat dit "een accidentje was". De berekeningen zijn poepsimpel. Men heeft gewoon het ding laten branden. YOLO.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2018, 17:22   #469
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard Starman in Roadster

Ik vind het gewoon subliem. Ik vraag me wel af wie die foto's maakt.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2018, 17:51   #470
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik vind het gewoon subliem. Ik vraag me wel af wie die foto's maakt.
de Illuminati
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2018, 18:20   #471
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.630
Standaard

Om onze goede vriend op zijn definitieve koers te zetten is die ene Merlin-motor een derde keer ontstoken (let wel,nadat hij al zeker 6 uren stil lag).Dit was onbekend terrein voor Space-X,na een zo lange stilstand en in de "onbeschermdheid" van de ruimte een derde keer herstarten.....Indikaties zijn nu dat Space-X zijn Merlin motoren zal kunnen herstarten bijna naar believen en gelijk waar...

Herstartbare- en variabele kracht-motoren,beide principes verenigd in de Merlin, zijn een "Heilige graal" in de raketmotor-technologie,en vergen aanzienlijke investeringen in O&O en produktie.....Space-X heeft al meer dan 100 Merlin-motoren gebouwd......

Wie dat niet kan,kan hoogstens ballistische raketten bouwen,van beperkte bruikbaarheid in de ruimtevaart...(maar wel bruikbaar in wapentuig natuurlijk )

DAT was zo ongeveer het laatste vinkje dat moest geplaatst worden in de checklist......de rest is "for fun".....


Die finale foto van onze goed vriende ,gezeten in zijn "payload" ,met de ganse Aardbol achter hem te zien,gaat regelrecht de geschiedenis in.
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 8 februari 2018 om 18:35.
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2018, 19:02   #472
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Om onze goede vriend op zijn definitieve koers te zetten is die ene Merlin-motor een derde keer ontstoken (let wel,nadat hij al zeker 6 uren stil lag).Dit was onbekend terrein voor Space-X,na een zo lange stilstand en in de "onbeschermdheid" van de ruimte een derde keer herstarten.....Indikaties zijn nu dat Space-X zijn Merlin motoren zal kunnen herstarten bijna naar believen en gelijk waar...

Herstartbare- en variabele kracht-motoren,beide principes verenigd in de Merlin, zijn een "Heilige graal" in de raketmotor-technologie,en vergen aanzienlijke investeringen in O&O en produktie.....Space-X heeft al meer dan 100 Merlin-motoren gebouwd......

Wie dat niet kan,kan hoogstens ballistische raketten bouwen,van beperkte bruikbaarheid in de ruimtevaart...(maar wel bruikbaar in wapentuig natuurlijk )

DAT was zo ongeveer het laatste vinkje dat moest geplaatst worden in de checklist......de rest is "for fun".....


Die finale foto van onze goed vriende ,gezeten in zijn "payload" ,met de ganse Aardbol achter hem te zien,gaat regelrecht de geschiedenis in.
Ding ding ding jackpot. Mijn vermoeden is dat men bij SpaceX schrik had dat men er niet ging geraken omdat brandstof in het vacuum verdween in de tussentijd. Musk heeft op de persconferentie gezegd dat hij geen indicatie had hoeveel % van de brandstof zo vervloog.

Nu weten ze het. Omdat ze hem helemaal leeg hebben geblazen.

Laatst gewijzigd door Tavek : 8 februari 2018 om 19:02.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2018, 19:18   #473
alberto
Minister-President
 
alberto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 december 2005
Locatie: Planeet Mars
Berichten: 4.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Die finale foto van onze goed vriende ,gezeten in zijn "payload" ,met de ganse Aardbol achter hem te zien,gaat regelrecht de geschiedenis in.
Inderdaad, geweldig, ik zou eens willen weten waar we staan binnen 500 of duizend jaar en verder.....
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2018, 20:15   #474
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.630
Standaard

Die twee teruggekeerde eerste-trappen zijn verleden jaar al eens in de ruimte geweest.Gezien ze van een vroegere versie zijn zullen ze niet nog eens ingezet worden.Space x wil zijn "vloot" kompleet uit het recentste model Falcon 9 gaan samenstellen...De baas zei wel dat hij hoopt die beroemde stabilsatievinnen er af te halen en hergebruiken.Die dingen zijn gemaakt van titanium,bijgevolg zeer moeilijk te vervaardigen ,en "freaking costly"

De centrale eerste-trap is een nogal gemodificeerde Falcon 9.Bij deze testvlucht moesten bij terugkeer 3 raketmotoren werken,slechst één deed het.De firma begrijpt blijkbaar ongeveer wat er misgegaan is.

Eigenlijk zal een eventuele produktie voor de "Falcon Heavy" uitsluitend bepaald worden door deze "center core" omdat deze ernstig afwijkt van de "side-cores" die in essentie Falcon 9's zijn waar wat beugels aan bevestigd zijn (exact wat er reeds met deze testvesrie gebeurd is die we zagen lanceren en terugkeren)

Er ligt voor Space x weer een druk lanceerschema van Falcon-9s voor,een volgende FH echter zal minstens 3 maanden,mogelijk zelfs 6 maanden op zich laten wachten.Er wordt al gesproken van 2 "extra heavy" klussen ervoor,een Saudische communicatiesatelliet en een lading voor de USAF.....


Maar het FH verhaal zal niet lang duren gezien Space-X asap zijn BFR wil ontwikkelen.....
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 8 februari 2018 om 20:17.
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2018, 21:31   #475
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Ik zou eigenlijk eens willen weten wat het overal kost om een raket naar boven te krijgen.
Nasa, Esa, Roscosmos, ISRO, CNSA.

Esa zit ergens tussen de Nasa en SpaceX. De rest, daar heb ik geen flauw idee van.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2018, 21:38   #476
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Ik zou eigenlijk eens willen weten wat het overal kost om een raket naar boven te krijgen.
Nasa, Esa, Roscosmos, ISRO, CNSA.

Esa zit ergens tussen de Nasa en SpaceX. De rest, daar heb ik geen flauw idee van.
https://en.wikipedia.org/wiki/Compar...chers_families
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2018, 06:54   #477
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.630
Standaard

De baas had zich een paar jaar geleden al eens laten ontvallen dat Space X eigenlijk ook de "fairings" (de 2 schelpen die rondom een payload zitten) zou willen recupereren....

Het is een beetje moeilijk voor te stellen hoe ze DAT nu weer voor mekaar gaan krijgen.

In een stukje haven van Los Angeles ,geleased door Space -X voor hun gaande operaties is ondertussen een heel merkwaardig omgebouwd schip ,de "Mr Steven", verschenen...

https://www.mercurynews.com/2018/01/...es-waterfront/


Ze MENEN het
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 9 februari 2018 om 06:55.
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2018, 07:34   #478
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

zoe zit het eigenlijk met de auteursrechten voor de erven van Bowie?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2018, 13:15   #479
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Die twee teruggekeerde eerste-trappen zijn verleden jaar al eens in de ruimte geweest.Gezien ze van een vroegere versie zijn zullen ze niet nog eens ingezet worden.Space x wil zijn "vloot" kompleet uit het recentste model Falcon 9 gaan samenstellen...De baas zei wel dat hij hoopt die beroemde stabilsatievinnen er af te halen en hergebruiken.Die dingen zijn gemaakt van titanium,bijgevolg zeer moeilijk te vervaardigen ,en "freaking costly"

De centrale eerste-trap is een nogal gemodificeerde Falcon 9.Bij deze testvlucht moesten bij terugkeer 3 raketmotoren werken,slechst één deed het.De firma begrijpt blijkbaar ongeveer wat er misgegaan is.

Eigenlijk zal een eventuele produktie voor de "Falcon Heavy" uitsluitend bepaald worden door deze "center core" omdat deze ernstig afwijkt van de "side-cores" die in essentie Falcon 9's zijn waar wat beugels aan bevestigd zijn (exact wat er reeds met deze testvesrie gebeurd is die we zagen lanceren en terugkeren)

Er ligt voor Space x weer een druk lanceerschema van Falcon-9s voor,een volgende FH echter zal minstens 3 maanden,mogelijk zelfs 6 maanden op zich laten wachten.Er wordt al gesproken van 2 "extra heavy" klussen ervoor,een Saudische communicatiesatelliet en een lading voor de USAF.....


Maar het FH verhaal zal niet lang duren gezien Space-X asap zijn BFR wil ontwikkelen.....
FH zal vooral een commercieel werkpaard worden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2018, 13:17   #480
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
De baas had zich een paar jaar geleden al eens laten ontvallen dat Space X eigenlijk ook de "fairings" (de 2 schelpen die rondom een payload zitten) zou willen recupereren....

Het is een beetje moeilijk voor te stellen hoe ze DAT nu weer voor mekaar gaan krijgen.

In een stukje haven van Los Angeles ,geleased door Space -X voor hun gaande operaties is ondertussen een heel merkwaardig omgebouwd schip ,de "Mr Steven", verschenen...

https://www.mercurynews.com/2018/01/...es-waterfront/


Ze MENEN het
Ik ben opgebleven voor de persconferentie na de lancering van FH. Daar legde hij al uit dat ze die fairings gewoon willen gaan "vangen". Ik kan me inbeelden dat ze daar een net in gaan spannen. En die fairings gaan met een parachute naar beneden komen.

De baas meent het als hij iets zegt. Alleen mag je zijn timings niet serieus nemen
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be