Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 januari 2007, 19:28   #1
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard Rangschik de volgende wereldproblemen naar prioriteit

Vorig jaar publiceerden wetenschappers voor een Amerikaanse Senaatscommissie een overzicht van 'wereldproblemen' en de risico's die ze op lange en middenlange termijn met zich meebrengen. De lijst van problemen en problematische scenarios is zeer ruim en er werd een risico-analyse gemaakt die toelaat deze problemen te rangschikken naar de aard van hun sérieux. 'Risico' wordt hier gedefinieerd in termen van menselijke levens die bedreigd worden. De tijdshorizon voor de scenarios is 45 jaar (dus tot 2050 ongeveer). Een aantal problemen zijn sterk van elkaar afhankelijk (bijvoorbeeld de uitputting van fossiele energiebronnen en de bevolkingsexplosie in het Zuiden), maar ze werden toch apart behandeld, omdat ze aparte domeinen vormen waarin kan worden geïntervenieerd.

Doet u gerust eens hetzelfde. Rangschik de volgende problemen en maak een hitlijstje: de grootste uitdaging voor de komende vijftig jaar eerst, de kleinste laatst.

Na uw inschatting zal ik het lijstje van de Amerikaanse wetenschappers posten.

-nucleaire proliferatie
-ongecontroleerde ontwikkeling van nanotechnologie
-klimaatsverandering
-internationaal terrorisme
-de obesitas-pandemie en de economische gevolgen ervan
-een verwachte dodelijke griep-pandemie (waarvan de avian influenza er een kan zijn)
-de uitputting van fossiele energiebronnen (olie, aardgas)
-de demografische explosie in het Zuiden
-de groter wordende ongelijkheid, de groeiende kloof tussen super-rijken en armen (vooral in de BRIC landen)
-de AIDS-pandemie en de steeds sterker wordende opgang van TBC die hieraan gekoppeld is

Deze wereldproblemen (in willekeurige volgorde) vormen de top-10 van de onderzoekers.

Laatst gewijzigd door C2C : 9 januari 2007 om 19:46.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2007, 19:29   #2
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Ik heb een aftje aan de binnenkant van mijn lip en het doet echt pijn.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2007, 19:37   #3
Uh-Huh
Banneling
 
 
Uh-Huh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2006
Locatie: "A"
Berichten: 7.491
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Ik heb een aftje aan de binnenkant van mijn lip en het doet echt pijn.
Dat zal waarschijnlijk het gevolg zijn van de (verwachte) dodelijke griep-pandemie.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2007, 19:43   #4
bruut geweld
Minister-President
 
bruut geweld's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: 't stad
Berichten: 4.282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht

-nucleaire proliferatie
--klimaatsverandering
-internationaal terrorisme
-de obesitas-pandemie en de economische gevolgen ervan
-de uitputting van fossiele energiebronnen (olie, aardgas)
-de demografische explosie in het Zuiden
-de groter wordende ongelijkheid, de groeiende kloof tussen super-rijken en armen (vooral in de BRIC landen)

.
deze puntjes zijn voornamelijk te reduceren tot één en hetzelfde probleem :
de kloof tussen arm en rijk en de frustraties daaruitvolgende van de armen en hun verzet daartegen en de pogingen van de rijken om hun priviliges te behouden.
__________________
KRITIEK OP ISRAEL IS TERECHT
MEYER: ZELF EEN HOLOCAUST SURVIVOR :"hetgeen israel de palestijnen aandoet is hetzelfde als datgene wat de nazi's de joden aandeden in de jaren 30" VN RESOLUTIES ISRAEL :Iran wel en zij niet? res 1 res 2
bruut geweld is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2007, 19:44   #5
Uh-Huh
Banneling
 
 
Uh-Huh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2006
Locatie: "A"
Berichten: 7.491
Standaard

1) klimaatsverandering
2) de uitputting van fossiele energiebronnen (olie, aardgas)
3) de groter wordende ongelijkheid, de groeiende kloof tussen super-rijken en armen (vooral in de BRIC landen)
4) nucleaire proliferatie
5) de demografische explosie in het Zuiden
6) de AIDS-pandemie
7) de obesitas-pandemie en de economische gevolgen ervan
8) ongecontroleerde ontwikkeling van nanotechnologie
9) een verwachte dodelijke griep-pandemie (waarvan de avian influenza er een kan zijn)
10) internationaal terrorisme

Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 9 januari 2007 om 19:51.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2007, 19:46   #6
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Ik vind ze alle negen even onbelangrijk eigenlijk. Mijn enige bekommernis is het ontstaan van de nanny-state om ze voor die miljoenen mensen die er wel belang aan hechten, eens op te gaan vangen.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2007, 19:47   #7
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Het is een top 9 eigenlijk maar kom:
Zoals je had kunnen vermoeden vergat ik de AIDS-pandemie; lijstje dus gecorrigeerd.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2007, 19:49   #8
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Zoals je had kunnen vermoeden vergat ik de AIDS-pandemie; lijstje dus gecorrigeerd.
We waren nog een catastrofe vergeten.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2007, 19:52   #9
Uh-Huh
Banneling
 
 
Uh-Huh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2006
Locatie: "A"
Berichten: 7.491
Standaard

Ik ben wel benieuwd naar het lijstje van die Amerikaanse wetenschappers.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2007, 19:59   #10
Basy Lys
Minister
 
Basy Lys's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 mei 2004
Locatie: Dar al-Harb
Berichten: 3.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Ik heb een aftje aan de binnenkant van mijn lip en het doet echt pijn.
Warmer klimaat opzoeken?

Laten behandelen met nanotechnologie?

Om het evenwicht te herstellen er ook een kweken aan de buitenkant?

Er buskruit op strooien?

Meer sex?
__________________
Le drame de notre temps, c'est que les gens bêtes pensent.
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2007, 20:02   #11
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
baseballpolitieker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 10.530
Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Mijn lijstje:
1-nucleaire proliferatie
2-de groter wordende ongelijkheid, de groeiende kloof tussen super-rijken en armen (vooral in de BRIC landen)
3-internationaal terrorisme
4-klimaatsverandering
5-de uitputting van fossiele energiebronnen (olie, aardgas)
6-de AIDS-pandemie en de steeds sterker wordende opgang van TBC die hieraan gekoppeld is
7-de demografische explosie in het Zuiden
8-de obesitas-pandemie en de economische gevolgen ervan
9-een verwachte dodelijke griep-pandemie (waarvan de avian influenza er een kan zijn)
10-ongecontroleerde ontwikkeling van nanotechnologie
__________________
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2007, 22:41   #12
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Vorig jaar publiceerden wetenschappers voor een Amerikaanse Senaatscommissie een overzicht van 'wereldproblemen' en de risico's die ze op lange en middenlange termijn met zich meebrengen. De lijst van problemen en problematische scenarios is zeer ruim en er werd een risico-analyse gemaakt die toelaat deze problemen te rangschikken naar de aard van hun sérieux. 'Risico' wordt hier gedefinieerd in termen van menselijke levens die bedreigd worden. De tijdshorizon voor de scenarios is 45 jaar (dus tot 2050 ongeveer). Een aantal problemen zijn sterk van elkaar afhankelijk (bijvoorbeeld de uitputting van fossiele energiebronnen en de bevolkingsexplosie in het Zuiden), maar ze werden toch apart behandeld, omdat ze aparte domeinen vormen waarin kan worden geïntervenieerd.

Doet u gerust eens hetzelfde. Rangschik de volgende problemen en maak een hitlijstje: de grootste uitdaging voor de komende vijftig jaar eerst, de kleinste laatst.

Na uw inschatting zal ik het lijstje van de Amerikaanse wetenschappers posten.

-nucleaire proliferatie
-ongecontroleerde ontwikkeling van nanotechnologie
-klimaatsverandering
-internationaal terrorisme
-de obesitas-pandemie en de economische gevolgen ervan
-een verwachte dodelijke griep-pandemie (waarvan de avian influenza er een kan zijn)
-de uitputting van fossiele energiebronnen (olie, aardgas)
-de demografische explosie in het Zuiden
-de groter wordende ongelijkheid, de groeiende kloof tussen super-rijken en armen (vooral in de BRIC landen)
-de AIDS-pandemie en de steeds sterker wordende opgang van TBC die hieraan gekoppeld is

Deze wereldproblemen (in willekeurige volgorde) vormen de top-10 van de onderzoekers.
Ik heb geen glazen bol en heb dus geen idee welk probleem het voornaamste zal worden. Ik kan de problematieken enkel rangschikken volgens mijn strikt persoonlijke en onwetenschappelijke voorkeur.

1)groter wordende ongelijheid
2)nucleaire proliferatie
3)klimaatsverandering
4)Aids en andere pandemieën
5)uitputting fosiele grondstoffen
6)demografische explosie
7)internationaal terrorisme
8)influenza-pandemie
9)obesitas
10)nanotechnologie
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.

Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 9 januari 2007 om 22:42.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2007, 23:48   #13
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Vorig jaar publiceerden wetenschappers voor een Amerikaanse Senaatscommissie een overzicht van 'wereldproblemen' en de risico's die ze op lange en middenlange termijn met zich meebrengen. De lijst van problemen en problematische scenarios is zeer ruim en er werd een risico-analyse gemaakt die toelaat deze problemen te rangschikken naar de aard van hun sérieux. 'Risico' wordt hier gedefinieerd in termen van menselijke levens die bedreigd worden. De tijdshorizon voor de scenarios is 45 jaar (dus tot 2050 ongeveer). Een aantal problemen zijn sterk van elkaar afhankelijk (bijvoorbeeld de uitputting van fossiele energiebronnen en de bevolkingsexplosie in het Zuiden), maar ze werden toch apart behandeld, omdat ze aparte domeinen vormen waarin kan worden geïntervenieerd.

Doet u gerust eens hetzelfde. Rangschik de volgende problemen en maak een hitlijstje: de grootste uitdaging voor de komende vijftig jaar eerst, de kleinste laatst.

Na uw inschatting zal ik het lijstje van de Amerikaanse wetenschappers posten.

-nucleaire proliferatie
-ongecontroleerde ontwikkeling van nanotechnologie
-klimaatsverandering
-internationaal terrorisme
-de obesitas-pandemie en de economische gevolgen ervan
-een verwachte dodelijke griep-pandemie (waarvan de avian influenza er een kan zijn)
-de uitputting van fossiele energiebronnen (olie, aardgas)
-de demografische explosie in het Zuiden
-de groter wordende ongelijkheid, de groeiende kloof tussen super-rijken en armen (vooral in de BRIC landen)
-de AIDS-pandemie en de steeds sterker wordende opgang van TBC die hieraan gekoppeld is

Deze wereldproblemen (in willekeurige volgorde) vormen de top-10 van de onderzoekers.

Ze moeten dus geschikt worden naar grootste risico in termen van mensenlevens eerst in het kader van de termijn hoop ik hé? Dus iets dat op korte termijn ineens kan gebeuren is dan belangrijker dan iets wat pas op lange termijn zichtbaar word?

1. Kloof tussen arm en rijk.
(Hoeveel levens heeft dat al wel niet gekost en kost het nog steeds? Met stip op één dus. Maar die levens tellen blijkbaar niet zo voor ons dus ik ga ervan uit dat de wetenschappers het er niet mee eens waren).

2. Nucleaire proliferatie:
(We zullen er maar niet aan denken hoeveel mogelijk mensen gedood kunnen worden indien hier iets mee misgaat zeker? Twee dus.)

3. Dodelijke griep-pandemie
(Misschien staat ze zelfs beter op één maar dit zal weer vooral de armste landen treffen. Dus die kloof dichten is prioritair. De mortaliteit van een komende pandemie schat ik heel hoog in, te meer omdat we er in onze geglobaliseerde wereld ontzettend kwetsbaar voor zijn en er na een eerste golf die we overleefden met tamiflu een tweede golf kan komen die resistent is hiervoor. Wetenschappers onderschatten het potentiële sterftecijfer hiervan ontzettend zwaar.)

4. Demografische explosie in het zuiden.
Indien er maatregelen komen worden ziektes als aids minder doorgegeven en daalt de kans op ziektes sowieso. Om nog maar te zwijgen van de kansen op armoede etcetera. Misschien moet dit wel op nummer één.

5. Internationaal terrorisme
Ik weet niet hoe ver ze willen gaan maar als ze ver willen gaan dan zijn er plenty of possibilities zeg maar. Kan potentieel ook heel veel doden opleveren.

6. Aids-pandemie

7. Klimaatverandering
Hoe sneller we er iets aandoen hoe beter. Doch ik verwacht geen actie voordat we the real big stuff hebben gezien.

8. Obesitas.

9. Ongecontroleerde ontwikkeling van nanotechnologie
Kan potentieel natuurlijk wel heel verkeerd aflopen indien we er roekeloos mee omspringen.

10. Uitputting van fossiele brandstoffen.

Ik denk dat de wetenschappers vooral dingen bovenaan op hun lijst hebben gezet die zich in heel korte tijd kunnen ontwikkelen tot dramatische proporties met eventueel bijkomende sensatie, om het cru te verwoorden. Het zoveelste aidsslachtoffer of kind dat sterft van de honger schokt niemand meer. Het lijkt dus ook niet prioritair. De bevolkingsexplosie is ook iets waarvan de dramatische effecten zich pas op middellange tot lange termijn laten zien dus om daar nu wat aan te doen...
Een plotse aanslag, nucleaire oorlog, plots oprukkende pandemie lijkt in het licht daarvan veel dramatischer... Vooral omdat we dit niet gewoon zijn waarschijnlijk en bovenstaande dingen die zich ook afspelen wel?
Het feit dat we gewoon worden aan dingen en dat we niet goed zijn in het inschatten van gevolgen in lange termijn, gesterkt door het feit dat een regeeerambt maar een beperkt aantal jaren duurt waardoor maatregelen voor honderd jaar later nemen helemaal een zinloze effort lijkt want de bevolking zal er weinig effect van zien tegen de volgende verkiezingen...

Het grootste probleem staat er trouwens niet bij: watertekort.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 18:36   #14
Uh-Huh
Banneling
 
 
Uh-Huh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2006
Locatie: "A"
Berichten: 7.491
Standaard

Hallo, iemand thuis?!
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 11:37   #15
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Ik heb een aftje aan de binnenkant van mijn lip en het doet echt pijn.
En waaruit leid je af dat dit een wereldprobleem is/kan worden?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 11:37   #16
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Mijn topper is de mens-veroorzaakte klimaatwissel.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2007, 20:01   #17
Nierika
Europees Commissaris
 
Nierika's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2005
Berichten: 7.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Vorig jaar publiceerden wetenschappers voor een Amerikaanse Senaatscommissie een overzicht van 'wereldproblemen' en de risico's die ze op lange en middenlange termijn met zich meebrengen. De lijst van problemen en problematische scenarios is zeer ruim en er werd een risico-analyse gemaakt die toelaat deze problemen te rangschikken naar de aard van hun sérieux. 'Risico' wordt hier gedefinieerd in termen van menselijke levens die bedreigd worden. De tijdshorizon voor de scenarios is 45 jaar (dus tot 2050 ongeveer). Een aantal problemen zijn sterk van elkaar afhankelijk (bijvoorbeeld de uitputting van fossiele energiebronnen en de bevolkingsexplosie in het Zuiden), maar ze werden toch apart behandeld, omdat ze aparte domeinen vormen waarin kan worden geïntervenieerd.

Doet u gerust eens hetzelfde. Rangschik de volgende problemen en maak een hitlijstje: de grootste uitdaging voor de komende vijftig jaar eerst, de kleinste laatst.

Na uw inschatting zal ik het lijstje van de Amerikaanse wetenschappers posten.

-nucleaire proliferatie
-ongecontroleerde ontwikkeling van nanotechnologie
-klimaatsverandering
-internationaal terrorisme
-de obesitas-pandemie en de economische gevolgen ervan
-een verwachte dodelijke griep-pandemie (waarvan de avian influenza er een kan zijn)
-de uitputting van fossiele energiebronnen (olie, aardgas)
-de demografische explosie in het Zuiden
-de groter wordende ongelijkheid, de groeiende kloof tussen super-rijken en armen (vooral in de BRIC landen)
-de AIDS-pandemie en de steeds sterker wordende opgang van TBC die hieraan gekoppeld is

Deze wereldproblemen (in willekeurige volgorde) vormen de top-10 van de onderzoekers.
Pff, en morgen kletst er een komeet met de afmetingen van een Hailey-Bopp tegen onze planeet. En zo blijven we bezig met statistiekjes en procentjes.
__________________
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2007, 20:05   #18
Nierika
Europees Commissaris
 
Nierika's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2005
Berichten: 7.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Ik heb een aftje aan de binnenkant van mijn lip en het doet echt pijn.
Zwijg me ervan.
Meest voorkomende oorzaak: Oververmoeidheid. Simpelweg op je lip bijten kan al leiden tot een verwoestende aft.
Mogelijke randoorzaken: overdadige chocolade-consumptie, alhoewel ook bananen volgens mijn eigen onbewezen bevindingen een negatieve invloed uitoefenen.
__________________
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)

Laatst gewijzigd door Nierika : 14 januari 2007 om 20:05.
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2018, 23:25   #19
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.237
Standaard

Ik ben hier juist naar een filmpje van Peter Piot aan het kijken geweest. Die zet een mogelijke van het griep-virus veruit op de eerste plaats. Ik ga hem volgen.
  1. een verwachte dodelijke griep-pandemie (waarvan de avian influenza er een kan zijn)
  2. klimaatsverandering
  3. de AIDS-pandemie en de steeds sterker wordende opgang van TBC die hieraan gekoppeld is
  4. de groter wordende ongelijkheid, de groeiende kloof tussen super-rijken en armen (vooral in de BRIC landen)
  5. nucleaire proliferatie
  6. de obesitas-pandemie en de economische gevolgen ervan
  7. de demografische explosie in het Zuiden
  8. internationaal terrorisme
  9. de uitputting van fossiele energiebronnen (olie, aardgas)
  10. ongecontroleerde ontwikkeling van nanotechnologie
Pandemics with Peter Piot
video WEF
13 feb 2017
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 4 maart 2018 om 23:25.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be