Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Johan Sauwens (CD&V) - 2 tot 8 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Johan Sauwens (CD&V) - 2 tot 8 februari "Ooit was hij een van de sterkhouders binnen de VU. Hij was zelfs tot driemaal toe lid van de regering. De laatste maal kwam er een abrupt einde aan door een bezoek aan Sint-Maartensfonds. Na het uiteenvallen van de partij vond hij politiek onderdak

 
 
Discussietools
Oud 1 februari 2004, 23:33   #1
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Meneer Sauwens,

Ik heb u altijd als een correcte en eerlijke Vlaamsgezinde beschouwd, dus u zult me wel begrijpen dat ik een zeker ongeloof koesterde toen u koos voor de CD&V in plaats van voor de N-VA.
Bent u al vergeten dat het Bart De Wever was die temidden van een koor woest huilende wolven die om uw vel schreeuwden na de Sint-Maartensaffaire, voor u opkwam?
Maar kom, het verleden ligt achter ons en het heden is dat wat telt. En over dat heden wilde ik vragen: Hoe groot acht u uw geloofwaardigheid als Vlaamsgezinde, als u de partij deelt met mensen als Jos Chabert en diens kabinetchef, Bianca Debaets?
Deze dame staat zelfs vierde op de CD&V-lijst in Brussel! Sta me toe één van haar teksten te plaatsen hier:

17_06_2002_Standpunt inzake de Vlaamse feestdag en solidariteit in België door Bianca Debaets
Het feestgedruis trilt nog na. De harde eisen, zoals een eigen grondwet ook. Hoever reikt de arrogantie van Vlaanderen?
Overal in Europa zijn nationalistische en uitgesproken extreem-rechtse partijen in opmars met als gemeenschappelijke leidraad vreemdelingenhaat. Of die vreemdeling nu een Waal, een Marokkaan of een Kosovaars vluchteling is, doet er niet toe. Vreemdelingen buiten, eigen volk eerst!

Als christen-democraat, werkzaam op een CD&V kabinet kan ik niet langer stilzwijgend toekijken hoe onverdraagzaamheid zich als een teek vasthecht in onze samenleving, wij ons steeds meer terugtrekken in een alsmaar kleiner wordende, vertrouwde cocoon. Het is zo verdomd makkelijk en gezellig, Vlamingen onder elkaar.

Ik was er gisteren (naschrift van B Plus: 11 juli) bij, als Vlaming ja, als Nederlandstalige Brusselaar ook, maar vooral als wereldburger.

De Vlaamse ontvoogding was een terechte strijd voor meer culturele autonomie en erkenning. Maar de strijd is gestreden: we zijn één der best beschermde volkeren ter wereld, inclusief eigen parlement en minister-president. Nog meer zelfstandigheid zal ons ooit zuur opbreken. L'histoire se répète, niets is eeuwig, ook een bloeiende economie en lage werkloosheidscijfers niet.

Ben ik nu minder Vlaming? Ik denk het niet. Ik hou van mijn taal en cultuur, maar besef dat cultuur zoveel rijker is, als ze het resultaat is van een kruisbestuiving met andere culturen. En die hoeven heus niet altijd zo exotisch te zijn. Een sprong over de taalgrens is minstens even interessant als een reis naar het Verre Oosten.

Als ik het voor het zeggen had, dan had ik gisteren op groot scherm "Misère au Borinage" van Henri Storck geprogrammeerd. Solidariteit met Afghaanse vluchtelingen is nobel, maar solidariteit in eigen land minstens even noodzakelijk. Zou dat geen mooie 11-juli toespraak zijn?


Bianca Debaets
Lid B Plus Kabinetsmedewerkster van Brussels minister Jos Chabert (CD&V)

Hoe moet ik geloven dat u met zulke mensen daadwerkelijk zal opkomen voor méér Vlaamse bevoegdheden?
Mao zei ooit: "Laat duizend bloemen bloeien..." Maar ik vrees dat het bloemenperkje van de CD&V mij een beetje te divers gekleurd is voor iemand als ik, die van eerlijkheid houdt.
zorroaster is offline  
Oud 2 februari 2004, 17:11   #2
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Het is goed dat er binnen de CD&V nog mensen zijn die niet tegen België zijn.
*KNIP*

vanwege niet onderbouwde persoonlijke aanval.

Hou er rekening mee dat 'krediet' in dit forum-onderdeel enorm snel opgebruikt is.


Peter Johan
Patriot! is offline  
Oud 3 februari 2004, 19:39   #3
Johan Sauwens
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 1 februari 2004
Berichten: 64
Standaard

De stellingen van mevrouw Debaets die u aanhaalt zijn de allerindivdueelste uitdrukking van een allerindividueelste standpunten. Ik stel alleen vast dat mevrouw Debaets, hoe verdienstelijk op ander vlakken ook, ingaan tegen de partijlijn en dat mevrouw Debaets - ondanks hoge steun - geen verkiesbare plaats heeft.
Johan Sauwens is offline  
Oud 3 februari 2004, 19:41   #4
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Sauwens
De stellingen van mevrouw Debaets die u aanhaalt zijn de allerindivdueelste uitdrukking van een allerindividueelste standpunten. Ik stel alleen vast dat mevrouw Debaets, hoe verdienstelijk op ander vlakken ook, ingaan tegen de partijlijn en dat mevrouw Debaets - ondanks hoge steun - geen verkiesbare plaats heeft.
Enkel maar de volgelingen van het olijke triumviraat Vandenbrande-Grouwels-Sauwens zijn verkiesbaar.
Bruno* is offline  
Oud 3 februari 2004, 19:45   #5
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Sauwens
De stellingen van mevrouw Debaets die u aanhaalt zijn de allerindivdueelste uitdrukking van een allerindividueelste standpunten. Ik stel alleen vast dat mevrouw Debaets, hoe verdienstelijk op ander vlakken ook, ingaan tegen de partijlijn en dat mevrouw Debaets - ondanks hoge steun - geen verkiesbare plaats heeft.

U zorgt er dus voor dat Belgischgezinden geen kans maken in uw partij. Leve de democratie.
Patriot! is offline  
Oud 4 februari 2004, 15:02   #6
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Ik ben lid van Vivant, maar ik wil gerust met Bianca campagne gaan voeren opdat ze toch verkozen wordt! Ze verdient het, itt mensen als Grouwels.
Patriot! is offline  
Oud 4 februari 2004, 15:43   #7
Johan Sauwens
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 1 februari 2004
Berichten: 64
Standaard

Ik heb zelf geen enkele zeggenschap gehad bij Bruselse lijstvorming. Ik heb niets tegen mevrouw Debaets, die ik niet eens ken. Ik stel alleen vast:
* dat deze mevrouw zich in haar publieke stellingnamen als medewerkster van een CD&V-minister niet altijd houdt aan een van de belangrijkere partijstandpunten
* dat de Brusselse afdeling haar geen verkiesbare plaats heeft gegeven, ook al heeft zij naar verluidt steun van enkele belangrijke partijfiguren

Voor het overige staat het Vivant natuurlijk vrij om, anders dan CD&V, Belgischgezinde standpunten naar voor te schuiven.
Johan Sauwens is offline  
Oud 5 februari 2004, 18:30   #8
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Sauwens
De stellingen van mevrouw Debaets die u aanhaalt zijn de allerindivdueelste uitdrukking van een allerindividueelste standpunten. Ik stel alleen vast dat mevrouw Debaets, hoe verdienstelijk op ander vlakken ook, ingaan tegen de partijlijn en dat mevrouw Debaets - ondanks hoge steun - geen verkiesbare plaats heeft.
Blij dat u zo eerlijk antwoord geeft, mijnheer Sauwens.

Alleen denk ik dat je het belang van mevr. Debaets binnen de CD&V een beetje onderschat, al dacht ik dat u als CD&V'er een beter oog op zou hebben.
Als kabinetsmedewerker en poulain van uw enige minister, dhr. Jos Chabert, zou ik haar toch enige invloed durven aanwrijven. Of kent u nog kabinetsmedewerkers die de vierde plaats op een lijst krijgen?

In elk geval: Als N-VA'er vond ik het toch een troost na de rampzalige peiling van daarnet dat CD&V zijn dalende trend heeft afgebroken en er eindelijk is in geslaagd het SP.A-Spirit-populisme een neus kon zetten.
zorroaster is offline  
Oud 5 februari 2004, 18:38   #9
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

een beetje CD&V-ers (Sauwens, Grouwels,Vandenbrande) en het racistische Blok: vlaggeschip van Europa's meest achterlijke ideologie. Over de N-VA spreken we al niet meer.
Bruno* is offline  
Oud 6 februari 2004, 16:07   #10
Johan Sauwens
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 1 februari 2004
Berichten: 64
Standaard

Mijn ijverige medewerker komt uit Brussel. Ik ben dus wel wat op de hoogte over wat daar leeft. Op nationaal niveau komt het Brusselse getouwtrek (in alle partijen overigens) weinig aan bod. Vergeet niet dat de Vlamingen in Brussel in een Franstalig bolwerk opereren met heel andere politieke zeden en cultuur. De Vlaamse wind komt daar altijd wat later. Het is niet aan mij om de "vuile was" van de partij hier uit te hangen, maar ik kan wel het volgende kwijt: de vierde plaats is inderdaad niet min, maar is eigenlijk maar een troostprijs.
Johan Sauwens is offline  
Oud 6 februari 2004, 18:01   #11
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Ja? Wel ik hoop van ganser harte dat Mevrouw Debaets verkozen wordt. Ik vind het zeer triestig dat haar eigen partijgenoten haar publiek afvallig worden omdat ze durft uit te komen voor haar mening.
Bruno* is offline  
Oud 6 februari 2004, 20:37   #12
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlaanderen Boven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2003
Locatie: Leuven, Vlaanderen
Berichten: 12.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
een beetje CD&V-ers (Sauwens, Grouwels,Vandenbrande) en het racistische Blok: vlaggeschip van Europa's meest achterlijke ideologie. Over de N-VA spreken we al niet meer.
Waarom reageren mensen eigenlijk nog op jou?

Je doet niets anders dan schelden. Wat voor een zielig ventje ben jij eigenlijk? Ik zal Belgicisme nooit 'Europa's meest achterlijke ideologie noemen', ook al ben ik het er totaal niet mee eens.

De BUB is alvast gestegen in de achting van heel wat mensen, nu jij er weg bent.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 6 februari 2004, 22:06   #13
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
een beetje CD&V-ers (Sauwens, Grouwels,Vandenbrande) en het racistische Blok: vlaggeschip van Europa's meest achterlijke ideologie. Over de N-VA spreken we al niet meer.
Waarom reageren mensen eigenlijk nog op jou?

Je doet niets anders dan schelden. Wat voor een zielig ventje ben jij eigenlijk? Ik zal Belgicisme nooit 'Europa's meest achterlijke ideologie noemen', ook al ben ik het er totaal niet mee eens.

De BUB is alvast gestegen in de achting van heel wat mensen, nu jij er weg bent.
Beste, Hans zei vandaag nog exact hetzelfde. Alleen over het "Vlaemsch-nationalisme" dan... en zo'n partij stijgt in uw achting?
Patriot! is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be