Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Tinne Van der Straeten (Groen!) - 15 tot 21 maart
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Tinne Van der Straeten (Groen!) - 15 tot 21 maart "Deze vinnige jongedame kwam meermaals in het nieuws ondermeer omdat ze als Groen!-woordvoerster bizar genoeg ging werken voor een sp!aga kabinet dat samengesteld is uit rode en groene mensen, met name dat van Pascal Smet. Voor de Europese lijst mag

 
 
Discussietools
Oud 15 maart 2004, 13:09   #1
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Ik heb vaak de indruk dat de zucht naar Groene! actie en bestuur bij velen enkel gestoeld is op een romantisch-nostalgisch verlangen naar een soort verloren paradijs.
In de realiteit wil niemand zijn auto's opgeven, wil niemand zeulen met glazen flessen, vloeken we ons allen rot op de hoge fysieke en fiscale lasten van een peperduur groen huisvuilbeleid etc.

M.a.w. is Groen!e visie en Groen! beleid wel een echte verzuchting van een meerderheid der Belgen?
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline  
Oud 15 maart 2004, 13:38   #2
Steenuil
Lokaal Raadslid
 
Steenuil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2003
Berichten: 387
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Ik heb vaak de indruk dat de zucht naar Groene! actie en bestuur bij velen enkel gestoeld is op een romantisch-nostalgisch verlangen naar een soort verloren paradijs.
In de realiteit wil niemand zijn auto's opgeven, wil niemand zeulen met glazen flessen, vloeken we ons allen rot op de hoge fysieke en fiscale lasten van een peperduur groen huisvuilbeleid etc.

M.a.w. is Groen!e visie en Groen! beleid wel een echte verzuchting van een meerderheid der Belgen?
OK, niemand wil zijn auto opgeven. Ook ik niet. Maar niemand wil in de file staan. Als we zo door doen dan is de auto over x aantal jaar niet meer onze vrijheid. Openbaar vervoer is voor veel mensen een goede oplossing om naar het werk te geraken.

U hebt problemen met het fiscaal aantrekkelijk maken van glazen herbruikbare flessen en gelijktijdig hekelt u het Groen! huisvuilbeleid. Op zich al een rare combinatie maar u vergeet dat dat zogezegde peperdure beleid niet bepaald van Groen! komt. Niet dat ik het niet steun hé. Maar in Nijlen zijn ze begin jaren 90 reeds begonnen met gescheiden afvalafhaling. En daar was echt geen Groen! in het college te vinden hoor. De realiteit is dat afvalverwerking zeer veel geld kost.

Dat Groen! niet bij 100% van de Belgen leeft, daar heb ik geen probleem mee. Dat is logisch en gezond. Maar je merkt toch maar al te vaak dat als het over je eigen buurt gaat, dat men dan wel een groene reflex heeft.
__________________
www.groen.be
www.verazoekt.be
Steenuil is offline  
Oud 15 maart 2004, 13:58   #3
Xnorf
Gouverneur
 
Xnorf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 maart 2004
Locatie: Limburg
Berichten: 1.496
Standaard

openbaar de goede oplossing? ik dacht het niet , ik kom dagelijks met de bus en ben verplicht om een half uur te laat te komen om dan savonds verplicht een kwartier eerder te stoppen om niet de kans te lopen dat de bus al weg is voor ik aan de halte ben. heb ik dan het geluk die bus al niet te missen dan rest er nog de vraag of mijn volgende bus nog aan mijn overstap halte staat... indien dit niet het geval is kan ik nogmaals een half uur wachten vooraleer ik een volgende lijn heb. Neem ik dan deze bus dan kan ik op de volgende overstaphalte nogmaals een half uur wachten. Deze rit is dan ook nog eens 25 minuten trager over dezelfde afstand dan een andere lijn die ik niet kan nemen omdat deze enkel is afgestemd op het schoolverkeer.

met andere woorden : met wat geluk ben ik dagelijks 3,5 uur onderweg terwijl iemand die verder woont dan ik er met de auto slechts 1 uur in zijn wagen zit . en dan spreken we over een rit van pakweg 60 km
Xnorf is offline  
Oud 15 maart 2004, 13:59   #4
tool2kil
Lokaal Raadslid
 
tool2kil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Mortsel
Berichten: 320
Standaard

De meerderheid van de bevolking wil een centrum-beleid. En zolang we hier met coalitieregeringen zitten zit dat wel snor.
__________________
De jongen uit het groene Mortsel
The one and only motherfucker from hell.
tool2kil is offline  
Oud 15 maart 2004, 14:24   #5
Steenuil
Lokaal Raadslid
 
Steenuil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2003
Berichten: 387
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xnorf
openbaar de goede oplossing? ik dacht het niet , ik kom dagelijks met de bus en ben verplicht om een half uur te laat te komen om dan savonds verplicht een kwartier eerder te stoppen om niet de kans te lopen dat de bus al weg is voor ik aan de halte ben. heb ik dan het geluk die bus al niet te missen dan rest er nog de vraag of mijn volgende bus nog aan mijn overstap halte staat... indien dit niet het geval is kan ik nogmaals een half uur wachten vooraleer ik een volgende lijn heb. Neem ik dan deze bus dan kan ik op de volgende overstaphalte nogmaals een half uur wachten. Deze rit is dan ook nog eens 25 minuten trager over dezelfde afstand dan een andere lijn die ik niet kan nemen omdat deze enkel is afgestemd op het schoolverkeer.

met andere woorden : met wat geluk ben ik dagelijks 3,5 uur onderweg terwijl iemand die verder woont dan ik er met de auto slechts 1 uur in zijn wagen zit . en dan spreken we over een rit van pakweg 60 km
Ik zeg toch ook niet dat het voor iedereen een goede oplossing is. Maar het is ook geen goede oplossing dat iedereen 3,5 uur onderweg is met zijn auto. Dus als je iets verder dan vandaag wil kijken dan moet aan oplossingen beginnen denken.

Ook een oplossing (maar ook weer niet voor iedereen van toepassing natuurlijk): ga dichter bij je werk wonen zodat je met de fiets of te voet kan gaan werken.
__________________
www.groen.be
www.verazoekt.be
Steenuil is offline  
Oud 15 maart 2004, 14:42   #6
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenuil
U hebt problemen met het fiscaal aantrekkelijk maken van glazen herbruikbare flessen en gelijktijdig hekelt u het Groen! huisvuilbeleid.
Dit is helemaal niet zo contradictorisch als ik het wil laten uitschijnen.
Ik hekel het fiscale straffen vanwege dr Groenen: PET-flessen worden met een toeslag bedacht. Accijnzen op diesel etc. TTaksen op scheermesjes enz.
Belastingverhogingen zijn zowat de enige merkbare en structurele 'oplossingen' die groen ooit verwezenlijkte.
Van duurzaam energiebeleid, waar zowel mens financieel als het milieu beter van wordt, daar zie je enkel een zeldzame groene vogel zoals Herman Allaert op dit forum mee aandraven.
De groene beleidsmensen daarentegen blonken uit door kortzichtige politiek en ergerlijke maatregelen waar absoluut geen meerderheid voor bestond.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline  
Oud 15 maart 2004, 14:45   #7
Xnorf
Gouverneur
 
Xnorf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 maart 2004
Locatie: Limburg
Berichten: 1.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenuil
Ook een oplossing (maar ook weer niet voor iedereen van toepassing natuurlijk): ga dichter bij je werk wonen zodat je met de fiets of te voet kan gaan werken.
is het u al opgevallen dat u onrealistische praat verkoopt?
Xnorf is offline  
Oud 15 maart 2004, 15:05   #8
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenuil
Ook een oplossing (maar ook weer niet voor iedereen van toepassing natuurlijk): ga dichter bij je werk wonen zodat je met de fiets of te voet kan gaan werken.
Iemand die dan een vijftal keer van werk en woning verandert (geen zeldzaamheid) betaalt via registratierechten zowat een half huis extra aan de fiscus om te kunnen werken.
Dan spreek ik nog niet over bijkomende kosten als herinrichting, verhuis etc.
Geef toe dat uw voorstel niet echt realistisch is.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline  
Oud 15 maart 2004, 15:12   #9
tool2kil
Lokaal Raadslid
 
tool2kil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Mortsel
Berichten: 320
Standaard

Tuurlijk niet. Maar:
Ik woon in Mortsel en werk in Antwerpen, ik kan kiezen: ofwel ga ik met de auto (en zit ik in de file) ofwel neem ik het openbaar vervoer (zelfs terugbetaald door het werk).

Het is niet aan de groenen om iedereen de auto te doen opzijzetten, wel om het openbaar vervoer waar mogelijk als alternatief te promoten.
__________________
De jongen uit het groene Mortsel
The one and only motherfucker from hell.
tool2kil is offline  
Oud 15 maart 2004, 15:14   #10
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Ik woon in Wilrijk. Hier heb ik de hypocrisie zelf meegemaakt vanwege de bevolking. Hier was enkele jaren geleden discussie ontstaan rond de afvalverbrandingsoven. De hele gemeenschap stond kritiek te leveren op de vervuiling die die oven veroorzaakte.

Toen kwam het selectief huisvuil ophalen. Plots was er groot protest en heb ik meermaals moeten constateren dat de mensen te lui zijn om hun afval te sorteren. Dan vraag ik me toch wel af wat ze nu eigenlijk willen. Een toverfee die hun afval komt wegtoveren?

Dat is het probleem van elke groene partij. Een groen beleid kan enkel gevoerd worden als de bevolking bereid is inspanningen te leveren. In eerste instantie zal een groene partij goed scoren, tot ze hun programma ook willen uitvoeren.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 15 maart 2004, 15:15   #11
Tinne Van der Straeten
Burger
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 125
Standaard

hallo allemaal,
laat ik maar beginnen met te zeggen dat er in de eerste post: niemand wil zijn auto opgeven, met glazen flessen zeulen, ... dat er toch zeker een grond van waarheid in zit. Ook ik rijd graag met de auto. (ik heb er wel geen, maar omdat ik in Bxl woon, er geen nodig heb, en met dat toch alleen meer teveel geld zou kosten).

Maar waar staat een groene partij dan voor?

Groen! is een progressieve partij die vandaag groene keuzes wil maken voor morgen. Wij geloven immers dat onze aarde eindig is, en dat we vandaag maatregelen moeten nemen opdat onze kinderen en kleinkinderen ook een gezond leefmilieu zouden hebben. We willen mensen die groene keuzes willen maken dan ook allerlei stimulansen geven.
Bijvoorbeeld. Wat ons leefmilieu betreft, als we met z'n allen blijven vervuilen gaan we steden krijgen waar je op den duur niet meer kan buiten komen. In Los Angeles en Athene is dat al het geval, in Brussel ook op bepaalde dagen. Daarom willen we mensen stimuleren met premies en kortingen voor milieuvriendelijke aankopen. In Vlaanderen zijn er veel dieselwagens, die zeer vervuilend zijn. Je zou kunnen zeggen laat die auto thuis, maar ik denk dat dat niet realistisch is. Wat wel realistisch is, is mensen een premie geven om een dieselroetfilter te laten installeren, dan wordt zo'n wagen een stuk milieuvriendelijker!

Een ander voorbeeld: de glazen flessen. Vorige legislatuur hadden wij een systeem van ecoboni bedacht: voor milieuvriendelijke verpakkingen betaal je minder. Concreet: een bak bier kopen, is twee pintjes gratis met het systeem van de ecoboni. Spa, de waterfabriek, produceert in Nederland spa-water in herbruikbare pet. Waarom in Nederland? Omdat ze daar een systeem van ecoboni hebben, in België niet, dus hier is het enkel glas. Zulke zaken kunnen ervoor zorgen dat ook fabrieken gaan nadenken over milieuvriendelijkere verpakkingen, omdat het opbrengt voor de consument. En dan wordt iedereen er beter van!

Daarom: mensen die groene keuzes willen maken willen wij stimuleren!
groetjes
Tinne
Tinne Van der Straeten is offline  
Oud 15 maart 2004, 15:23   #12
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tinne Van der Straeten
hallo allemaal,
laat ik maar beginnen met te zeggen dat er in de eerste post: niemand wil zijn auto opgeven, met glazen flessen zeulen, ... dat er toch zeker een grond van waarheid in zit. Ook ik rijd graag met de auto. (ik heb er wel geen, maar omdat ik in Bxl woon, er geen nodig heb, en met dat toch alleen meer teveel geld zou kosten).

Maar waar staat een groene partij dan voor?

Groen! is een progressieve partij die vandaag groene keuzes wil maken voor morgen. Wij geloven immers dat onze aarde eindig is, en dat we vandaag maatregelen moeten nemen opdat onze kinderen en kleinkinderen ook een gezond leefmilieu zouden hebben. We willen mensen die groene keuzes willen maken dan ook allerlei stimulansen geven.
Bijvoorbeeld. Wat ons leefmilieu betreft, als we met z'n allen blijven vervuilen gaan we steden krijgen waar je op den duur niet meer kan buiten komen. In Los Angeles en Athene is dat al het geval, in Brussel ook op bepaalde dagen. Daarom willen we mensen stimuleren met premies en kortingen voor milieuvriendelijke aankopen. In Vlaanderen zijn er veel dieselwagens, die zeer vervuilend zijn. Je zou kunnen zeggen laat die auto thuis, maar ik denk dat dat niet realistisch is. Wat wel realistisch is, is mensen een premie geven om een dieselroetfilter te laten installeren, dan wordt zo'n wagen een stuk milieuvriendelijker!

Een ander voorbeeld: de glazen flessen. Vorige legislatuur hadden wij een systeem van ecoboni bedacht: voor milieuvriendelijke verpakkingen betaal je minder. Concreet: een bak bier kopen, is twee pintjes gratis met het systeem van de ecoboni. Spa, de waterfabriek, produceert in Nederland spa-water in herbruikbare pet. Waarom in Nederland? Omdat ze daar een systeem van ecoboni hebben, in België niet, dus hier is het enkel glas. Zulke zaken kunnen ervoor zorgen dat ook fabrieken gaan nadenken over milieuvriendelijkere verpakkingen, omdat het opbrengt voor de consument. En dan wordt iedereen er beter van!

Daarom: mensen die groene keuzes willen maken willen wij stimuleren!
groetjes
Tinne
En als we nu eens ophielden met ons voort te planten? Dan kunnen we het milieu rustig uitputten zonder ons zorgen te maken om de toekomst van 'onze kinderen' en kan een andere diersoort (of de stilte) de hegemonie op aarde overnemen.

Met iets minder gekheid: kan de aarde 7 miljard (en meer) bewoners wel aan?
Den Duisteren Duikboot is offline  
Oud 15 maart 2004, 15:28   #13
tool2kil
Lokaal Raadslid
 
tool2kil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Mortsel
Berichten: 320
Standaard

[quote]En als we nu eens ophielden met ons voort te planten? Dan kunnen we het milieu rustig uitputten zonder ons zorgen te maken om de toekomst van 'onze kinderen' en kan een andere diersoort (of de stilte) de hegemonie op aarde overnemen.

Met iets minder gekheid: kan de aarde 7 miljard (en meer) bewoners wel aan? [quote]

Do we have a choice?
__________________
De jongen uit het groene Mortsel
The one and only motherfucker from hell.
tool2kil is offline  
Oud 15 maart 2004, 15:30   #14
Steenuil
Lokaal Raadslid
 
Steenuil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2003
Berichten: 387
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xnorf
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenuil
Ook een oplossing (maar ook weer niet voor iedereen van toepassing natuurlijk): ga dichter bij je werk wonen zodat je met de fiets of te voet kan gaan werken.
is het u al opgevallen dat u onrealistische praat verkoopt?
Voor u is het dus onmogelijk om dichter bij uw werk te gaan wonen. Ik heb dat wel gedaan omdat ik geen zin had om elke dag 30 minuten in de file te staan. Dus zo onrealistisch is het nu ook weer niet.
__________________
www.groen.be
www.verazoekt.be
Steenuil is offline  
Oud 15 maart 2004, 15:31   #15
Xnorf
Gouverneur
 
Xnorf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 maart 2004
Locatie: Limburg
Berichten: 1.496
Standaard

de aarde kan tot 15 miljard bewoners aan (heb ik ergens gelezen)
Xnorf is offline  
Oud 15 maart 2004, 15:33   #16
Xnorf
Gouverneur
 
Xnorf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 maart 2004
Locatie: Limburg
Berichten: 1.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenuil
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xnorf

is het u al opgevallen dat u onrealistische praat verkoopt?
Voor u is het dus onmogelijk om dichter bij uw werk te gaan wonen. Ik heb dat wel gedaan omdat ik geen zin had om elke dag 30 minuten in de file te staan. Dus zo onrealistisch is het nu ook weer niet.
je moet ook maar iets vinden , en als je dan ontslagen wordt kan je weer vertrekken. de visie van groen is toch dat mensen meer landelijk gaan wonen en dat de verstedelijking stopt? als iedereen dicht bij zijn werk moet wonen lopen delandelijke gebieden leeg
Xnorf is offline  
Oud 15 maart 2004, 15:46   #17
Herman Desmedt ©HD
Minister-President
 
Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xnorf
de aarde kan tot 15 miljard bewoners aan (heb ik ergens gelezen)
Inderdaad, als je de andere diersoorten en een boel voor ons onnuttige planten zo goed als uitroeit !
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD
Herman Desmedt ©HD is offline  
Oud 15 maart 2004, 15:51   #18
Tinne Van der Straeten
Burger
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 125
Standaard

eerst en vooral: dicht bij je werk gaan wonen is een enorme oplossing voor het fileprobleem, en vooral bijzonder handig. ik kon nog nooit zo lang slape 's morgens sinds ik in bxl woon en werk. mijn wekker staat rond acht uur ongeveer, gewoon zalig.

Dat we willen dat iedereen landelijk gaat wonen en de verstedelijking stopt is niet zo!

Wij geloven niet in verder verkavelen. Voor ons is dat geen optie, omdat iedereen weet dat we niet verder kunnen verkavelen. Dan geven we al onze open ruimte op. Bovendien heeft het geen zin om stadsdelen te laten verloederen: dan vluchten er nog meer mensen naar de groene rand.
Wat willen we dan wel? Dat we creatief omgaan met wonen en woonvormen.
Wonen moet betaalbaar worden: dan kan door een systeem van richthuurprijzen waarmee de prijs aan de kwaliteit gelinkt wordt. Daarmee halen we ineens al die ongezonde krotten van de markt.
Ook moeten we experimenteren met wonen: zo moet het delen van een huis met vrienden makkelijker kunnen.

Wij willen dus de steden aantrekkelijker maken, zodat het terug interessant wordt om daar te gaan wonen. Dan moeten minder mensen zich verplaatsen, en beschermen we onze -schaarse- open ruimte!

groetjes
Tinne
Tinne Van der Straeten is offline  
Oud 15 maart 2004, 15:52   #19
Tinne Van der Straeten
Burger
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 125
Standaard

eerst en vooral: dicht bij je werk gaan wonen is een enorme oplossing voor het fileprobleem, en vooral bijzonder handig. ik kon nog nooit zo lang slape 's morgens sinds ik in bxl woon en werk. mijn wekker staat rond acht uur ongeveer, gewoon zalig.

Dat we willen dat iedereen landelijk gaat wonen en de verstedelijking stopt is niet zo!

Wij geloven niet in verder verkavelen. Voor ons is dat geen optie, omdat iedereen weet dat we niet verder kunnen verkavelen. Dan geven we al onze open ruimte op. Bovendien heeft het geen zin om stadsdelen te laten verloederen: dan vluchten er nog meer mensen naar de groene rand.
Wat willen we dan wel? Dat we creatief omgaan met wonen en woonvormen.
Wonen moet betaalbaar worden: dan kan door een systeem van richthuurprijzen waarmee de prijs aan de kwaliteit gelinkt wordt. Daarmee halen we ineens al die ongezonde krotten van de markt.
Ook moeten we experimenteren met wonen: zo moet het delen van een huis met vrienden makkelijker kunnen.

Wij willen dus de steden aantrekkelijker maken, zodat het terug interessant wordt om daar te gaan wonen. Dan moeten minder mensen zich verplaatsen, en beschermen we onze -schaarse- open ruimte!

groetjes
Tinne
Tinne Van der Straeten is offline  
Oud 15 maart 2004, 16:10   #20
tool2kil
Lokaal Raadslid
 
tool2kil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Mortsel
Berichten: 320
Standaard

Ik denk idd dat Groen nu net wil dat de Belg net niet op het platteland gaat wonen. Er is al voldoende lintbebouwing...
__________________
De jongen uit het groene Mortsel
The one and only motherfucker from hell.
tool2kil is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be