Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Bekijk resultaten enquête: Zal de huidige jonge generatie op latere leeftijd een '68je doen?
Ja 1 6,67%
Ja, dat kan 10 66,67%
Onwaarschijnlijk 3 20,00%
Nee 1 6,67%
Aantal stemmers: 15. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 mei 2008, 02:03   #21
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
'68: jong, links, later rechts.

Anno '08: jong, rechts ... later links?

Komt er een linkse beweging van dertigers, veertigers en vroege vijftigers binnen tien �* twintig jaar?
Ik heb 1968 ook mee gemaakt,en ben zeker dat onze jeugd dit ook zou doen
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 09:06   #22
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Polle Tieker Bekijk bericht
Nee. Het is vooral de bedoeling dat ieder de macht heeft om over zijn eigen leven te beschikken en niet dat een hoopje linkse (of rechtse) politici daarmee aan de haal gaan.

Het was trouwens een vraag gericht aan lombas, van wie het mij - gezien zijn vorige posts - verwondert dat-ie dat zo leuk vindt.
Ik heb altijd al meer sympathie gehad voor links dan voor rechts. Pakken meer.

En ja, ik ben altijd blij als communistische partijen verkiezingen winnen.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 13:38   #23
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris
 
jamás será vencido's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Locatie: Sociaal Europa
Berichten: 6.000
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
'68: jong, links, later rechts.

Anno '08: jong, rechts ... later links?

Komt er een linkse beweging van dertigers, veertigers en vroege vijftigers binnen tien �* twintig jaar?
Resultaat van je enquete zal afhangen van waar je hem post
__________________
jamás será vencido is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 16:55   #24
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht

Komt er een linkse beweging van dertigers, veertigers en vroege vijftigers binnen tien �* twintig jaar?
Ongetwijfeld.
Is het niet uit overtuigen dan wel uit noodzaak...
Zodra de moter van de huidige economie letterlijk zonder brandstof valt over pakwek 20-30 jaar en er een einde komt aan de euforie van het kan altijd meer en sneller....
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 17:01   #25
Bolsjewiek
Minister
 
Bolsjewiek's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Limburg
Berichten: 3.697
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Ik heb 1968 ook mee gemaakt,en ben zeker dat onze jeugd dit ook zou doen
Ik sta altijd klaar.
__________________
"Vrijheid is niets meer dan een lege doos zolang de ene klasse de andere tot de hongerdood kan veroordelen en er geen maatregelen tegen hen worden genomen"
Jacques Roux, Franse radicaal en Enragé

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 17:11   #26
Pølle
Minister-President
 
Pølle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2007
Berichten: 2.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
En ja, ik ben altijd blij als communistische partijen verkiezingen winnen.
Da's toch vreemd voor iemand die z'n vrijheid zo koestert? Nu, ik weet wel heel weinig van buitenlandse politiek, misschien ligt het daaraan.

Trouwens, Bolsjewiek, mei '68 had in feite weinig met communisme en 'links' te maken, het ging vooral over vrijheid, anarchisme, etc. Later hebben de linksen mei '68 wel 'opgeëist'. Toentertijd keken de linkse partijen etc. eerder meewarig, verbaasd naar al die studentjes, ze wilden er eigenlijk niet veel mee te maken hebben.

Allee, dat heb ik toch gelezen; ik bestond toen nog niet.
__________________
Tout va bien.

Laatst gewijzigd door Pølle : 4 mei 2008 om 17:13.
Pølle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 17:15   #27
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek Bekijk bericht
Ik sta altijd klaar.
Voor alle zekerheid kunnen we misschien beter nu al een werkgroep oprichten om onze spontane revolte voor te bereiden en te plannen.
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 17:19   #28
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Polle Tieker Bekijk bericht
Da's toch vreemd voor iemand die z'n vrijheid zo koestert? Nu, ik weet wel heel weinig van buitenlandse politiek, misschien ligt het daaraan.

Trouwens, Bolsjewiek, mei '68 had in feite weinig met communisme en 'links' te maken, het ging vooral over vrijheid, anarchisme, etc. Later hebben de linksen mei '68 wel 'opgeëist'. Toentertijd keken de linkse partijen etc. eerder meewarig, verbaasd naar al die studentjes, ze wilden er eigenlijk niet veel mee te maken hebben.

Allee, dat heb ik toch gelezen; ik bestond toen nog niet.
Streven naar ontvoogding en vrijheid is links
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 17:20   #29
Bolsjewiek
Minister
 
Bolsjewiek's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Limburg
Berichten: 3.697
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Polle Tieker Bekijk bericht
Da's toch vreemd voor iemand die z'n vrijheid zo koestert? Nu, ik weet wel heel weinig van buitenlandse politiek, misschien ligt het daaraan.

Trouwens, Bolsjewiek, mei '68 had in feite weinig met communisme en 'links' te maken, het ging vooral over vrijheid, anarchisme, etc. Later hebben de linksen mei '68 wel 'opgeëist'. Toentertijd keken de linkse partijen etc. eerder meewarig, verbaasd naar al die studentjes, ze wilden er eigenlijk niet veel mee te maken hebben.

Allee, dat heb ik toch gelezen; ik bestond toen nog niet.
De oude garde van de PVDA deelt je mening toch niet volledig blijkbaar.
Maar ja, AMADA was dan ook een product van mei '68.
__________________
"Vrijheid is niets meer dan een lege doos zolang de ene klasse de andere tot de hongerdood kan veroordelen en er geen maatregelen tegen hen worden genomen"
Jacques Roux, Franse radicaal en Enragé

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 17:20   #30
Bolsjewiek
Minister
 
Bolsjewiek's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Limburg
Berichten: 3.697
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha Bekijk bericht
Streven naar ontvoogding en vrijheid is links
Inderdaad.
__________________
"Vrijheid is niets meer dan een lege doos zolang de ene klasse de andere tot de hongerdood kan veroordelen en er geen maatregelen tegen hen worden genomen"
Jacques Roux, Franse radicaal en Enragé

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 17:34   #31
Bill Ayers
Burgemeester
 
Bill Ayers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 mei 2006
Berichten: 494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek Bekijk bericht
Inderdaad.
Dus links zijn is revolteren tegen een alles-regulerende, alles-controlerende, stelende overheid? Genoteerd.
Bill Ayers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 19:47   #32
Bolsjewiek
Minister
 
Bolsjewiek's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Limburg
Berichten: 3.697
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bill Ayers Bekijk bericht
Dus links zijn is revolteren tegen een alles-regulerende, alles-controlerende, stelende overheid? Genoteerd.
jep, en we plaatsen een allesregulerende, allescontrolerende, eerlijke Volksregering in de plaats.
__________________
"Vrijheid is niets meer dan een lege doos zolang de ene klasse de andere tot de hongerdood kan veroordelen en er geen maatregelen tegen hen worden genomen"
Jacques Roux, Franse radicaal en Enragé

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 20:10   #33
Bill Ayers
Burgemeester
 
Bill Ayers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 mei 2006
Berichten: 494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek Bekijk bericht
jep, en we plaatsen een allesregulerende, allescontrolerende, eerlijke Volksregering in de plaats.
Voor mij niet, danku. Of ga je ze opleggen met geweld? Tofkes.
Bill Ayers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 20:19   #34
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Polle Tieker Bekijk bericht
Da's toch vreemd voor iemand die z'n vrijheid zo koestert? Nu, ik weet wel heel weinig van buitenlandse politiek, misschien ligt het daaraan.

Trouwens, Bolsjewiek, mei '68 had in feite weinig met communisme en 'links' te maken, het ging vooral over vrijheid, anarchisme, etc. Later hebben de linksen mei '68 wel 'opgeëist'. Toentertijd keken de linkse partijen etc. eerder meewarig, verbaasd naar al die studentjes, ze wilden er eigenlijk niet veel mee te maken hebben.

Allee, dat heb ik toch gelezen; ik bestond toen nog niet.

ik was er net niet bij maar weet wel dat mei 68 heel veel te maken had met anti-kapitalisme. Het klopt wel dat de bestaande linkse partijen argwanend toekeken: de studenten waren tot dan toe vooral rechts geweest en plots kwamen die af met 'arbeiders studenten: een front' Hun inschatting was dat het eerder een gril was dan een diepgaande beweging en voor veel studenten was dat ook zo: na de studies integreerden ze zich in het bestaande systeem . Wat ons landje betreft, ging dat niet op voor enkele tientallen studenten die in de fabrieken gingen werken en Amada oprichtten, de voorganger van PvdA. Ook in andere landen had je gelijkaardige bewegingen waarvan de meeste een stille dood stierven. Maar dat is een ander verhaal: hoe dan ook mei 68 barstte van de anti kapîtalistische geluiden (in allerlei kleuren: maoistisch, trostkistisch, anarchistisch) Terug naar ons land: er is pas een boek verschenen van dokter Van Bever, een lid van PvdA die 9 maanden in de haven van Antwerpen werkte (Dokter in overall). De PvdA past de idealen van mei 68, studenten (intelectuelen) arbeiders een front nog steeds toe.
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2008, 10:34   #35
Pølle
Minister-President
 
Pølle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2007
Berichten: 2.829
Standaard

Hm, nog wat meer gelezen en daar zegt men in feite dat de anarchisten 'eerst' waren, en dat de communistische partijen pas later de gelegenheid aangrepen om te strijden tegen het kapitalisme. Inderdaad is onder andere de Amada daarvan gekomen. Ook ergens gelezen dat de studenten in hun standpunten anarchistisch waren, maar dat ze zich toch associeerden met communistische partijen etc. Beetje vreemd.

Soit, in veel landen was er juist een strijd tegen het communistisch regime. En links/rechts, achja. Ik noem communisme links, en ik vind niet dat het communisme een ideologie is die zoveel met vrijheid te maken heeft .
__________________
Tout va bien.
Pølle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2008, 10:39   #36
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
ericferemans's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2005
Berichten: 12.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
'68: jong, links, later rechts.

Anno '08: jong, rechts ... later links?

Komt er een linkse beweging van dertigers, veertigers en vroege vijftigers binnen tien �* twintig jaar?
Je vergelijkt appelen met citroenen.

Steeds gaat men de opvallende jeugdfenomenen als representatief voorstellen voor de gehele groep. FOUT.

De jeugd in de late zestiger jaren was voor 95 procent totaal inactief. Die gingen braaf naar school, lazen wat meer, gingen wat meer uit in jeugdhuizen dan in dancings, keken minder tv, hadden geen computerspelletjes en waren brave dutsen die met pa en ma gezelschapsspelletjes speelden.
In de weekend gingen ze naar de chiro, de scouts of het (kahtoliek!) jeughdhuis, soms ook naar het zwembad, vaak op familiebezoek.
De optand tegen het ouderlijk gezag, waar zoveel over gepraat wordt was het gevolg van de tweede wereldoorlog, het was het gevolg van het trauma dat vele ouders hadden opgelopen: ze bezagen hun kinderen plots als vervangers van de gezinswarmte, die zij zelf hadden moeten missen door de dreiging van de oorlog, en zochten warmte bij hun kinderen, en niet omgekeerd.
De contestatie was dan ook maar een psychologische afzetting tegen dit nogal paniekerige gedrag van ouders. Een generatieconflict vanuit de oorlog, geen grote culturele revolutie, zoals men vaak beweert. Wel werd de horizon van jongeren groter dan die van hun ouders: door de massa media. Maar dat is dan een gevolg van de technologische, niet van de politieke ontwikkeling.
Hetzelfde geld voor de vrouwen: de pil maakte hun vrij, niet de anarchistische oproepen of de feministische beweging.


Tegenwoordig is de jeugd veel onafhankelijker, vroegrijper, geïnformeerder over internationale problemen (maar vooral over vedetten en sportfiguren uit het buitenland...). Is dat rechtser? Ik denk het niet.

Verschillende onderzoekingen wezen nu en in het verleden al op het feit dat kinderen de politieke overtuigingen van hun ouders in grote mate overnemen.
Slechts een kleine minderheid verzet zich hiertegen, bolt het af en hangt de ezel uit om later braaf in het zelfde spoor te lopen.

Het is nooit anders geweest, het zal nooit anders zijn.

Net als nu stemden de jonge mensen op de klassieke partijen: toen vooral de tjeven en de liberalen, en een minderheid stemde links of op de nationalistische partijen. Politieke activiteit bij de jeugd was schijnbaar hoger in de jaren zestig en begin jaren zeventig: studentenopstanden, protestbetogingen.... Maar die waren niet zo "links":
- Leuven Vlaams: is dat "links"?
- Verzet tegen de restrictieve wetten op abortus en anticonceptie: is dat zo links of eerder anti-reactionnair?
- was de provo-beweging behalve op televisie wel echt groter dan de anarchistische groepjes nu?
- Hoeveel procent van de studenten zagen betogen eerder als een soort van uitstapje dan dat ze actief waren in een politieke beweging, hoeveel wisten er eigenlijk waar die betogingen over gingen?

Ik denk dat het politieke bewustzijn toen nog veel lager lag dan nu, omdat er minder informatie was over milieu, over wereldproblemen, over armoede, over migratie. Maar of de jeugd daardoor linkser of rechtser is? Waarschijnlijk is het crack hetzelfde.

In elk geval is de maatschappij anders: er is meer gekleurd nieuws: de media zijn voornamelijk in handen van het establishment, wat in landen zoals Italië, de VS en Rusland duidelijk een vervormd beeld geeft van de realiteit. Bij ons is het (nog) niet HELEMAAL zo ver, maar het is goed bezig.

Jongeren zijn altijd al voornamelijk met zichzelf bezig. Pas as ze kinderen hebben worden ze bewust van het feit dat ze moeten voor anderen zorgen.

Door de verdergaande liberalisering, voornamelijk gestemd door de rechtse soixante huitards heeft de jeugd het moeilijker:

- ze moeten hard en lang studeren, harder en langer werken, verdienen minder dan hun ouders.
- hun vrijheid is beperkt omdat ze onder stress staan en daardoor eerder naar de pillen en de wiet grijpen (minder kater?) dan pinten pakken en sociaal leven.
- hun toekomst wordt door de media als grijs voorgesteld, en ze worden opgestookt tegen de oudere generatie om de liberale superrijken verder te blijven dienen als werkslaven.

daarnaast hebben ze minder sex dan de vijftig plussers, zo blijkt uit enquetes:
- Aids is de rem op hun sexleven (gevolg van het toerisme)
- Door de hoge werkdruk zijn ze minder aan sex toe en de jongens zijn zelf minder vruchtbaar.

Laatst gewijzigd door ericferemans : 5 mei 2008 om 10:54.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2008, 21:33   #37
Bolsjewiek
Minister
 
Bolsjewiek's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Limburg
Berichten: 3.697
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bill Ayers Bekijk bericht
Voor mij niet, danku. Of ga je ze opleggen met geweld? Tofkes.
Geen eerlijke maatschappij voor Bill...staat genoteerd.
__________________
"Vrijheid is niets meer dan een lege doos zolang de ene klasse de andere tot de hongerdood kan veroordelen en er geen maatregelen tegen hen worden genomen"
Jacques Roux, Franse radicaal en Enragé

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2008, 21:36   #38
Bolsjewiek
Minister
 
Bolsjewiek's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Limburg
Berichten: 3.697
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Polle Tieker Bekijk bericht
Soit, in veel landen was er juist een strijd tegen het communistisch regime. En links/rechts, achja. Ik noem communisme links, en ik vind niet dat het communisme een ideologie is die zoveel met vrijheid te maken heeft .
Vaak komt er in het Communisme inderdaad een botsing tussen individuele "vrijheid" en gelijkheid.
Mij keuze is snel gemaakt uiteraard: gelijkheid is honderden keren belangrijker.
Maar de echte vrijheid is de vrijheid om over je leven te beschikken, en dat voor iedereen. Individualisme beperkt juist de vrijheid van de ene door de andere.
__________________
"Vrijheid is niets meer dan een lege doos zolang de ene klasse de andere tot de hongerdood kan veroordelen en er geen maatregelen tegen hen worden genomen"
Jacques Roux, Franse radicaal en Enragé

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2008, 21:51   #39
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Voor alle zekerheid kunnen we misschien beter nu al een werkgroep oprichten om onze spontane revolte voor te bereiden en te plannen.
Dan zal een goeie theoretische onderbouw ook belangrijk zijn. We kunnen alvast verwijzen naar de gelijkenissen tussen uitspraken van Max Weber en Francis Fukuyama, naar de cycli van de hoogtes en laagtes van extreem-rechts denken, en naar de vindingrijkheid van de mensen...

Wie weet!
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2008, 22:02   #40
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek Bekijk bericht
Vaak komt er in het Communisme inderdaad een botsing tussen individuele "vrijheid" en gelijkheid.
Mij keuze is snel gemaakt uiteraard: gelijkheid is honderden keren belangrijker.
Maar de echte vrijheid is de vrijheid om over je leven te beschikken, en dat voor iedereen. Individualisme beperkt juist de vrijheid van de ene door de andere.
Mijn probleem met het communisme is dat jullie materiele gelijkheid boven individuele vrijheid plaatsen. Dat is een onderdrukkend systeem dat bovendien een zware rem betekent op de natuurlijke ontwikkeling van een samenleving.
Het zijn de meest getalenteerden die een ganse samenleving tot een hoger niveau kunnen tillen, en net deze mensen worden gefnuikt ...

Ik pleit voor maximale en gelijke vrijheid die materieel ondersteunt word dmv van het onvoorwaardelijk basisinkomen, zodat het individu gevrijwaard blijft van uitbuiterijen door de andere en zijn vrijheid ten volle kan genieten.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be