Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 september 2009, 18:36   #81
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
FRansen zouden zeken Strasburg kiezen. De rest van Europa ... Brussel. Punt.
Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn, als ik u was.

Hoe meer de Europese Unie uitbreidt naar het oosten, hoe meer sprake er is van de Europese instellingen meer naar het centrum van de EU te verleggen.

En Brussel ligt al lang niet meer in het centrum van de EU, nietwaar......
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 18:48   #82
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn, als ik u was.

Hoe meer de Europese Unie uitbreidt naar het oosten, hoe meer sprake er is van de Europese instellingen meer naar het centrum van de EU te verleggen.

En Brussel ligt al lang niet meer in het centrum van de EU, nietwaar......
En waarom zou Europa in godsnaam betalen voor haar hoofdstad wanneer andere landen zullen staan te springen om die functie gratis en voor niets aan te bieden?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 18:51   #83
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
En waarom zou Europa in godsnaam betalen voor haar hoofdstad wanneer andere landen zullen staan te springen om die functie gratis en voor niets aan te bieden?
waar staat dat de EU iets betaald aan Brussel?
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 18:55   #84
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
waar staat dat de EU iets betaald aan Brussel?
Nergens. Dat is enkel waar de Brusselaars van uitgaan in het geval dat Brussel een Europees hoofdstedelijk district zou worden.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 3 september 2009 om 18:55.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 18:59   #85
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Nergens. Dat is enkel waar de Brusselaars van uitgaan in het geval dat Brussel een Europees hoofdstedelijk district zou worden.
correctie: ervan dromen.
als ze merken dat ze van de EU geen eurocent krijgen, zullen ze wel snel aansluiten bij Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 3 september 2009 om 18:59.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 19:37   #86
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
...... Ik beschouw me alvast als een Fransman en verwerp meer en meer België.
Vive la République, Vive la France!
Vive le France !, inderdaad.

U mag zich voor mijn part gerust als Fransman beschouwen, maar het probleempje voor u is, Everytime, dat u daarmee nog geen Fransman bent.

Wij hebben hier al diverse keren over dit onderwerp een vriendelijke gedachtenwisseling gehad, en de conclusie blijft steeds dezelfde : u blijkt toch niet zo makkelijk België te kunnen verlaten dan uw veelvuldig uitgedrukt verlangen doet vermoeden.

Eens zult u, om het u zelf wat draaglijker te maken, een beslissing moeten nemen : ofwel naar Frankrijk verhuizen, en er de Franse nationaliteit aanvragen (die zult u wel krijgen, maak u geen zorgen), of Belg blijven in België, en u Vlaming cq. Belg cq. Waal cq. zelfs eventueel Brusselaar voelen.

Tot zolang raad ik u oprecht aan van één en ander niet al te uitbundig te idealiseren. Ook als u ooit Fransman zou worden, zult u niet wonderbaarlijk van de hel in de hemel terechtkomen, hoor. Er moet hier net zo goed gewerkt en gewroet worden om het bestaan, alles is hier ook niet steeds duizend procent in orde, iedereen is het hier ook niet altijd volkomen met een ander eens, en wij staan hier ook niet alle dagen in de straat met de Franse vlag te zwaaien, nietwaar.

Let wel, ik ben een Franse en La France is mijn land : geloof mij, als iemand daar een vinger zou naar uitsteken zou ik mij héél nerveus maken, en u zou het in voorkomend geval ongetwijfeld tot in Bruxelles horen donderen.
Er zou extreem veel en lange marteling aan te pas moeten komen om mij ooit aan mijn Franse aard en nationaliteit te doen verzaken en bijvoorbeeld de Belgische nationaliteit te doen aannemen. En dan nog.

Maar ik kan mij goed inbeelden dat Vlamingen, Walen of Brusselaars evenzeer een hechte binding ervaren met hun regio of streek. Méér nog : ik kan er zelfs begrip voor opbrengen dat Vlamingen, Walen of Brusselaars zich "Belg" voelen, en daar voor staan.

Waar ik geen begrip voor heb, is dat mensen ten allen prijze aan het warrig en met haken en ogen aan mekaar hangend Belgisch staatsbestel willen blijven vasthouden, wijl deze constructie, zelfs met de inmiddels aangebrachte ingrijpende wijzigingen, van bij den beginne een serieuze vergissing was.

Waar ik zo mogelijk nog minder begrip voor heb, is dat deze staatsconstructie sommigen zelfs blind maakt voor het onweerlegbaar feit dat de bewoners ervan bestaan uit duidelijk te onderscheiden bevolkingsgroepen, die - behoudens de nationaliteit - weinig tot niets met mekaar te maken hebben en willen hebben, zowel op cultureel vlak, als op vele andere vlakken.

Wie die realiteit van zaken zelfs niet wil zien, zal nooit een remedie vinden voor het "Belgisch" probleem, en ligt mede aan de basis van het uiteindelijk verdwijnen van de staat België.

Geef toe : dat sommigen dit absoluut niet blijken te snappen, is op z'n minst onbegrijpelijk.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 19:58   #87
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Vive le France !, inderdaad.

U mag zich voor mijn part gerust als Fransman beschouwen, maar het probleempje voor u is, Everytime, dat u daarmee nog geen Fransman bent.

Wij hebben hier al diverse keren over dit onderwerp een vriendelijke gedachtenwisseling gehad, en de conclusie blijft steeds dezelfde : u blijkt toch niet zo makkelijk België te kunnen verlaten dan uw veelvuldig uitgedrukt verlangen doet vermoeden.

Eens zult u, om het u zelf wat draaglijker te maken, een beslissing moeten nemen : ofwel naar Frankrijk verhuizen, en er de Franse nationaliteit aanvragen (die zult u wel krijgen, maak u geen zorgen), of Belg blijven in België, en u Vlaming cq. Belg cq. Waal cq. zelfs eventueel Brusselaar voelen.

Tot zolang raad ik u oprecht aan van één en ander niet al te uitbundig te idealiseren. Ook als u ooit Fransman zou worden, zult u niet wonderbaarlijk van de hel in de hemel terechtkomen, hoor. Er moet hier net zo goed gewerkt en gewroet worden om het bestaan, alles is hier ook niet steeds duizend procent in orde, iedereen is het hier ook niet altijd volkomen met een ander eens, en wij staan hier ook niet alle dagen in de straat met de Franse vlag te zwaaien, nietwaar.

Let wel, ik ben een Franse en La France is mijn land : geloof mij, als iemand daar een vinger zou naar uitsteken zou ik mij héél nerveus maken, en u zou het in voorkomend geval ongetwijfeld tot in Bruxelles horen donderen.
Er zou extreem veel en lange marteling aan te pas moeten komen om mij ooit aan mijn Franse aard en nationaliteit te doen verzaken en bijvoorbeeld de Belgische nationaliteit te doen aannemen. En dan nog.

Maar ik kan mij goed inbeelden dat Vlamingen, Walen of Brusselaars evenzeer een hechte binding ervaren met hun regio of streek. Méér nog : ik kan er zelfs begrip voor opbrengen dat Vlamingen, Walen of Brusselaars zich "Belg" voelen, en daar voor staan.

Waar ik geen begrip voor heb, is dat mensen ten allen prijze aan het warrig en met haken en ogen aan mekaar hangend Belgisch staatsbestel willen blijven vasthouden, wijl deze constructie, zelfs met de inmiddels aangebrachte ingrijpende wijzigingen, van bij den beginne een serieuze vergissing was.

Waar ik zo mogelijk nog minder begrip voor heb, is dat deze staatsconstructie sommigen zelfs blind maakt voor het onweerlegbaar feit dat de bewoners ervan bestaan uit duidelijk te onderscheiden bevolkingsgroepen, die - behoudens de nationaliteit - weinig tot niets met mekaar te maken hebben en willen hebben, zowel op cultureel vlak, als op vele andere vlakken.

Wie die realiteit van zaken zelfs niet wil zien, zal nooit een remedie vinden voor het "Belgisch" probleem, en ligt mede aan de basis van het uiteindelijk verdwijnen van de staat België.

Geef toe : dat sommigen dit absoluut niet blijken te snappen, is op z'n minst onbegrijpelijk.
Wat een nonsens. Alsof er geen verschillen bestaan tussen Normandiërs, Parijzenaars, Elzassers, Bretoenen en Corsicanen. En alsof er - anderzijds - geen verschillen bestaan tussen Nederlandstalige Belgen. Als u d�*�*rvoor een bewijs wil, moet u slechts de discussies op dit forum volgen. Het zijn de Belgen die moeten beslissen over de toekomst van België. Tot op heden is er sedert 1830 nog nooit een meerderheid gevonden voor een splitsing van ons land. Trouwens, voor een "française" spreekt u verdacht goed Nederlands.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 20:01   #88
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn, als ik u was.

Hoe meer de Europese Unie uitbreidt naar het oosten, hoe meer sprake er is van de Europese instellingen meer naar het centrum van de EU te verleggen.

En Brussel ligt al lang niet meer in het centrum van de EU, nietwaar......
Brussel ligt tussen de 3 grote landen en is daarom de meest geschikte hoogfdstad.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 20:02   #89
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Brussel ligt tussen de 3 grote landen en is daarom de meest geschikte hoogfdstad.
als het tussen italie, duitsland en polen ligt, liggen de instellingen toch ook tussen 3 grote landen?
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 20:03   #90
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
En waarom zou Europa in godsnaam betalen voor haar hoofdstad wanneer andere landen zullen staan te springen om die functie gratis en voor niets aan te bieden?
Voor niets gaat de zon op.
Natuurlijk willen de lidstaten iets betalen voor hun hoofdstad.
Liever een onafhankelijke hoofdstad als een Brussel DC ,dan een hoofdstad binnen een lidstaat en zeker niet in een grote lidstaat.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 20:06   #91
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Voor niets gaat de zon op.
Natuurlijk willen de lidstaten iets betalen voor hun hoofdstad.
Liever een onafhankelijke hoofdstad als een Brussel DC ,dan een hoofdstad binnen een lidstaat en zeker niet in een grote lidstaat.
neen Sidharta, dat gaan ze niet doen.
eigen nationale belangen zijn veel belangrijker dan één of ander stadje in één onstabiel land te steunen, laat staan dat die stad onafhankelijk wordt.

de meeste europese landen hebben één of meerdere steden die zelfs groter zijn dan Brussel.
Brussel is voor hen niet meer dan een provinciestad.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 20:06   #92
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
als het tussen italie, duitsland en polen ligt, liggen de instellingen toch ook tussen 3 grote landen?
Italie en Polen zijn geen hoofdrol spelers.
je kent toch de geschiedenis van Europa.
Bovendien ,Brussel is al de hoofdstad.Waarom zal je deze verplaatsen ,met alle kapitaalsvernietiging als gevolg en als dat niet nodig is.
Het bestaan van Belgie is voor Europa niet belangijk ,het bestaan van Brussel wel.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 20:07   #93
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Italie en Polen zijn geen hoofdrol spelers.
je kent toch de geschiedenis van Europa.
Bovendien ,Brussel is al de hoofdstad.Waarom zal je deze verplaatsen ,met alle kapitaalsvernietiging als gevolg en als dat niet nodig is.
Het bestaan van Belgie is voor Europa niet belangijk ,het bestaan van Brussel wel.
dat denk je.
er zijn genoeg steden die op de eu-instellingen azen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 20:08   #94
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
neen Sidharta, dat gaan ze niet doen.
eigen nationale belangen zijn veel belangrijker dan één of ander stadje in één onstabiel land te steunen, laat staan dat die stad onafhankelijk wordt.

de meeste europese landen hebben één of meerdere steden die zelfs groter zijn dan Brussel.
Brussel is voor hen niet meer dan een provinciestad.
De EU hoofdstad hoeft niet groot te zijn ,onafhankelijkheid is belangrijker.
Wat is er tegen dat Brussel hoofdstad blijft ,na een splitsing van Belgie?
Brussel kan toch ook in dat geval ,een confederatie aangaan met Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 3 september 2009 om 20:10.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 20:09   #95
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
De EU hoofdstad hoeft niet groot te zijn ,onafhankelijkheid is belangrijker.
Wat is er tegen dat Brussel hoofdstad blijft ,na een splitsing van Belgie?
de andere EU-lidstaten zelf.
vooral de oost-europese willen dat de eu-instellingen centraler komen te liggen.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 3 september 2009 om 20:11.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 20:13   #96
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
de andere EU-lidstaten zelf.
Alles draait om machtsevenwicht.
Daarom is Brussel hoofdstad geworden en niet Berlijn, of Parijs ,of Rome.
Niemand in Europa wilt een Romeins rijk of een Duits rijk of een Frans rijk.
Juist daarom is Brussel belangrijk.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 20:17   #97
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.057
Standaard

Laten we pogen de Zwitsers te overtuigen zich aan te sluiten bij de EU. Dan kan Bern, Zürich of Lausanne Europese hoofdstad worden. En "Bruxelles" een toontje lager zingen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 20:17   #98
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Alles draait om machtsevenwicht.
Daarom is Brussel hoofdstad geworden en niet Berlijn, of Parijs ,of Rome.
Niemand in Europa wilt een Romeins rijk of een Duits rijk of een Frans rijk.
Juist daarom is Brussel belangrijk.
Oostenrijk gaat toch ook? of tsjechie?
ze zullen wel iets vinden, maar het zal wsl brussel ni zijn.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 20:31   #99
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Aha, meneer ontrekt zijn nieuws bij VTM. Dat verklaart veel.
??? Rare conclusies. Ik kijk al 30 jaar niet meer naar al die rotzooi. En ik dacht dat mijn appreciatie voor de VTM wel duidelijk was, of? Leer eens lezen he.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 20:35   #100
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Wat een nonsens. Alsof er geen verschillen bestaan tussen Normandiërs, Parijzenaars, Elzassers, Bretoenen en Corsicanen. En alsof er - anderzijds - geen verschillen bestaan tussen Nederlandstalige Belgen. Als u d�*�*rvoor een bewijs wil, moet u slechts de discussies op dit forum volgen. Het zijn de Belgen die moeten beslissen over de toekomst van België. Tot op heden is er sedert 1830 nog nooit een meerderheid gevonden voor een splitsing van ons land. Trouwens, voor een "française" spreekt u verdacht goed Nederlands.
Tiens, nu is (min of meer) goed Nederlands spreken ook al verdacht...

En vooral als het om een buitenlandse gaat, blijkbaar. Alsof de Nederlandse taal exclusief zou voorbehouden zijn aan het volk dat u graag als dom gepeupel beschouwt.

Maar soit, uw gedachtengang kent wel meer rare kronkels.

Het is u dus niet opgevallen dat ik het helemaal niet had over verschillen tussen Normandiërs, Parijzenaars, Elzassers en Bretoenen, etc..., evenmin als over de verschillen tussen Gentenaars en Aalstenaars. Ik had het zelfs niet over de verschillen tussen mezelf en mijn zus, en die zijn er, al zijn we nochtans familie van elkaar.

Zij die lezen wat er daadwerkelijk in mijn post staat, weten waarover ik het heb, wees gerust.

Laatst gewijzigd door Hallebarde : 3 september 2009 om 20:41.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be