Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Vera Dua (Groen!) - 17 tot 23 mei
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Vera Dua (Groen!) - 17 tot 23 mei "Samen met haar ploeg trekt ze zonder kartel naar de verkiezing. Een gewaagde zet van deze Groen!e partij die volgens de peilingen flirt met de kiesdrempels. Ze nam het roer als voorzitster over in moeilijke tijden en pakte uit met een eerlijke verki

 
 
Discussietools
Oud 20 mei 2004, 08:48   #1
Patrice
Gouverneur
 
Geregistreerd: 17 april 2004
Berichten: 1.110
Standaard

We weten dat GROEN! tegen de genetische manipulatie van groenten is (hoewel dat na grondig onderzoek eventueel een oplossing kan vormen, indien de natuur weer een evenwicht kan vinden), maar hoe staat GROEN! tegenover het genetisch manipuleren van muggen? Onderzoekers experimenteren hiermee om een malariamug te creëren die malaria in haar ingewanden doodt. Door een kleine hoeveelheid los te laten in de natuur die zich dan voortplant, denken ze de verspreiding van malaria te kunnen tegengaan.

http://www.global-reality.com/biotec....asp?NewsID=58
Patrice is offline  
Oud 20 mei 2004, 09:38   #2
jules
Staatssecretaris
 
jules's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 oktober 2003
Locatie: Antwerpen en zo
Berichten: 2.565
Standaard

[quote="Patrice"]We weten dat GROEN! tegen de genetische manipulatie van groenten is (hoewel dat na grondig onderzoek eventueel een oplossing kan vormen, indien de natuur weer een evenwicht kan vinden)/quote]

Hmm, ik zou daar toch voorzichtig mee zijn : je schrijft zelf "indien de natuur weer een evenwicht kan vinden". Het probleem is dat de soort-soort relaties evolutionair tot het huidige evenwicht gekomen zijn. Het is echt onmogelijk te voorspellen wat de effecten van genetisch gewijzigde dingen op het ecosysteem gaan zijn. De kans dat er iets veranderd is klein, dat wel, maar als er iets verstoord raakt kunnen de gevolgen cqatastrofaal zijn. Ik pleit dan ook tot voorzichtigheid.
jules is offline  
Oud 20 mei 2004, 10:41   #3
Herman Desmedt ©HD
Minister-President
 
Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
Standaard

Deze vraag sluit eigenlijk aan bij http://www.fora.be/viewtopic.php?t=15345
De problematiek houdt evenwel bij deze niet op. In de labo's wordt nu al ge-experimenteerd met kunst-vlees.
Bekend voorbeeld : http://www.sciscoop.com/story/2002/12/30/11725/889
smakelijk !
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD
Herman Desmedt ©HD is offline  
Oud 21 mei 2004, 17:28   #4
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Mmmm ... dit zou een oplossing kunnen zjin voor het voedselprobleem maar moet dan wel worden gegeven samen met condooms anders nog meer overbevolking en weer voedseltekort ...

Maar ik zou het persoonlijk liever niet eten. :-s
Groentje-18 is offline  
Oud 22 mei 2004, 03:19   #5
Herman Desmedt ©HD
Minister-President
 
Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
Mmmm ... dit zou een oplossing kunnen zjin voor het voedselprobleem maar moet dan wel worden gegeven samen met condooms anders nog meer overbevolking en weer voedseltekort ...

Maar ik zou het persoonlijk liever niet eten. :-s
Het voedselprobleem is momenteel nog steeds een vals probleem. Het voedsel is slecht verdeeld en in het Westen consumeert men er teveel.
Binnen één generatie wordt het wel een probleem.
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD
Herman Desmedt ©HD is offline  
Oud 22 mei 2004, 07:52   #6
Vera Dua
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 mei 2004
Berichten: 42
Standaard

Geachte,

Het probleem met GGO's is dat men de gevolgen ervan niet kan inschatten. Er bestaat geen enkele wetenschappelijke zekerheid over de precieze effecten van het aanmaken van GGO's. Het beste bewijs daarvan schuilt in uw stelling die bol staat van 'zou', 'misschien', 'eventueel'. Er is dus grote voorzichtigheid geboden. Het voorzorgsprincipe moet hier zeker gehanteerd worden.

Vera Dua
Vera Dua is offline  
Oud 22 mei 2004, 07:58   #7
Patrice
Gouverneur
 
Geregistreerd: 17 april 2004
Berichten: 1.110
Standaard

Ik ben er volkomen mee eens dat we voorzichtig moeten zijn, maar zou u experimenten in een afgesloten ruimte compleet verbieden om te verhinderen dat men het ooit zou gebruiken? En wat vindt u van die mug?
Patrice is offline  
Oud 22 mei 2004, 09:49   #8
Herman Desmedt ©HD
Minister-President
 
Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrice
Ik ben er volkomen mee eens dat we voorzichtig moeten zijn, maar zou u experimenten in een afgesloten ruimte compleet verbieden om te verhinderen dat men het ooit zou gebruiken? En wat vindt u van die mug?
Ik heb in die andere draad al een lijstje gevraagd (indien mogelijk) van meer specifieke GGO's. Zie: http://www.fora.be/viewtopic.php?t=15345
Het zou (denk ik) zeer interessant zijn te weten te komen wat er nog op de Europese agenda staat, na de recente goedkeuring voor BT-11 producten.
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD
Herman Desmedt ©HD is offline  
Oud 30 mei 2004, 13:15   #9
camaris
Schepen
 
Geregistreerd: 19 mei 2004
Berichten: 449
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Het voedselprobleem is momenteel nog steeds een vals probleem. Het voedsel is slecht verdeeld en in het Westen consumeert men er teveel.
Binnen één generatie wordt het wel een probleem.
Vals probleem?
En al de mensen die sterven van de honger (vooral in Afrika, Azie, Zuid-Amerika,...) delen uw mening denkt u? Ik denk dat GGO's zeker op termijn een deel van de honger kunnen oplossen. Er zijn natuurlijk ook nadelen.

Maar als er zoals een tijdje geleden voedselhulp van de verenigde staten gewijgerd werd omdat er GGO's bijzaten vind ik dat werkelijk schandalig. Het zijn de hoge pietjes van de regering in die landen (die hun buikje waarschijnlijk kunnen rondeten), die zoiets kunnen beslissen (natuurlijk ondersteund door het gejubel van milieu-activisten). Ze vinden het blijkbaar belangrijker een signaal te kunnen geven dat ze tegen GGO's zijn, dan hun bevolking van voedsel te voorzien.
Waar gaat het toch naartoe?
camaris is offline  
Oud 30 mei 2004, 14:12   #10
DaBlacky
Europees Commissaris
 
DaBlacky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 7.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door white coat
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Het voedselprobleem is momenteel nog steeds een vals probleem. Het voedsel is slecht verdeeld en in het Westen consumeert men er teveel.
Binnen één generatie wordt het wel een probleem.
Vals probleem?
En al de mensen die sterven van de honger (vooral in Afrika, Azie, Zuid-Amerika,...) delen uw mening denkt u? Ik denk dat GGO's zeker op termijn een deel van de honger kunnen oplossen. Er zijn natuurlijk ook nadelen.

Maar als er zoals een tijdje geleden voedselhulp van de verenigde staten gewijgerd werd omdat er GGO's bijzaten vind ik dat werkelijk schandalig. Het zijn de hoge pietjes van de regering in die landen (die hun buikje waarschijnlijk kunnen rondeten), die zoiets kunnen beslissen (natuurlijk ondersteund door het gejubel van milieu-activisten). Ze vinden het blijkbaar belangrijker een signaal te kunnen geven dat ze tegen GGO's zijn, dan hun bevolking van voedsel te voorzien.
Waar gaat het toch naartoe?
Met vals probleem bedoeld HD dat die honger niet ontstaat door klimaat, droogte en dergelijk, maar door uitbuiting.
DaBlacky is offline  
Oud 30 mei 2004, 17:05   #11
camaris
Schepen
 
Geregistreerd: 19 mei 2004
Berichten: 449
Standaard

OK, in dat geval snap ik zijn redenering. Maar toch kunnen die factoren niet helemaal uitgesloten worden. De bodems in de tropische streken zijn niet bepaald geschikt voor een landbouw met hoge opbrengst...
Uitbuiting speelt natuurlijk ook een rol, maar niet de enige.
camaris is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be