Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Yves Leterme (CD&V) - 7 tot 13 juni
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Yves Leterme (CD&V) - 7 tot 13 juni "Huidig voorzitter van de partij en Volksvertegenwoordiger in het federale parlement. Deze man wordt, gezien de jongste peilingen, getipt als volgende minister-president van Vlaanderen. Hoe ziet hij het regeringswerk van een vernieuwde christen-democ

 
 
Discussietools
Oud 9 juni 2004, 11:51   #1
Karen_
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Berichten: 9
Standaard

Mijnheer Leterme,

Hier enkele bedenkingen bij de €0.8 auteursrechten per lege DVD-R/W die Fientje Moerman heeft ingevoerd.

"Dvd's zijn opgeslagen omdat er dan al auteursrechten op betaald zijn...
maar... wat als ik er m'n eigen files op wil zetten? m'n eigen
opgenomen filmpjes van op vakantie ? mag ik dan het bedrag
terugvorderen omdat het m'n "eigen" media is en niet die van
een ander?"

"Heb zo een kleine DVD-digi-cam en als ik daar naar hartelust mee zit te filmen en ik wil dat verzamelen op DVD dan betaal ik auteursrechten ????? Klopt toch iets niet!!
Ik ben zelf bezig als fotograaf en trek men foto's op hoge resolutie ( 1 gig ramdrive per sessie) en wil dan alles op DVD zetten. Auteursrechten ???? Voor wie .... Ik heb ze gemaakt!!!! Sjonge sjonge. Omdat er een aantal idioten zijn die dvd's gebruiken om andermans materiaal op te zetten , moeten de mensen die hun eigen data maken dan maar mee boeten !! Ppffttt daar heb ik dan weer eens een probleem mee !
Dit maar om te zeggen dat weer eens regeltjes uitgevonden worden die er maar toe gaan aanzetten om een illegaal circuit op te stellen. Ik wil geen taks betalen voor men zelfgemaakte data op te plaatsen."

Deze vraag is ook al een Vincent Van Quickenborne gesteld, maar zoals te verwachten geen antwoord.

Het liefst zou ik deze taks zo snel mogelijk afgeschaft zien. De traditionele videorecorder wordt stilaan vervangen door de DVD recorder, het kan niet dat men auteursrechten moet betalen om bvb een herhaling van het journaal op DVD te bekijken.
Karen_ is offline  
Oud 9 juni 2004, 12:48   #2
tool2kil
Lokaal Raadslid
 
tool2kil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Mortsel
Berichten: 320
Standaard

Tja het enige alternatief is geen taks, maar dan zijn de artiesten daar de dupe van...
Misschien is zo'n kleine bedrag daarom wel te verantwoorden.
__________________
De jongen uit het groene Mortsel
The one and only motherfucker from hell.
tool2kil is offline  
Oud 9 juni 2004, 13:15   #3
Karen_
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Berichten: 9
Standaard

De overheid kan ook zwaardere straffen geven.

En zover ik weet was er enkel een taks op beschrijfbare *audio* cd's, niet op *data* cd-r's.
Karen_ is offline  
Oud 9 juni 2004, 13:54   #4
camaris
Schepen
 
Geregistreerd: 19 mei 2004
Berichten: 449
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tool2kil
Tja het enige alternatief is geen taks, maar dan zijn de artiesten daar de dupe van...
Misschien is zo'n kleine bedrag daarom wel te verantwoorden.
Als diezelfde artiesten hun werk op video uitbrengen kan het toch ook zomaar gekopieerd worden zonder dat er een haan naar kraait, moeten dan daar ook taksen op geheven worden?
Trouwens ik betwijfel of de artiesten echt veel van die taksen gaan te zien krijgen als ze afgeroomd zijn door de overheid en de sabam...
camaris is offline  
Oud 9 juni 2004, 14:23   #5
tool2kil
Lokaal Raadslid
 
tool2kil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Mortsel
Berichten: 320
Standaard

@Karen: straffen heeft enkel met de afdwingbaarheid van een wet te maken. Dat kan op zich dus geen alternatief zijn voor de huidige regeling. Vroeger werd er trouwens ook veel geklaagd over uauteursrechten (op videocasettes en het overnemen van cd's op cassettes), dus dat is niks nieuws. Volgens mij zit op casettes bijv. al wel een auteursrechtentaks in.
En of de auteurs iets te zien krijgen van die rechten... het zal alleszins al meer zijn dan wanneer er geen auteursrechten geheven worden
Trouwens: Sabam roomt niet af, maar zorgt net voor de inning van auteursrechten...
Natuurlijk is het altijd pijnlijk om meer te moeten betalen, maar hier denk ik wel dat er nog wat voor te zeggen valt.
__________________
De jongen uit het groene Mortsel
The one and only motherfucker from hell.
tool2kil is offline  
Oud 11 juni 2004, 15:48   #6
Yves Leterme
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 37
Standaard

Beste Karen,

Ik begrijp uw opmerkingen en kan u voor een groot stuk volgen. Wanneer u de blanco DVD's gebruikt om er eigen opnamen mee te doen betaalt u eigenlijk voor het illegaal kopiëren van beschermde werken van andere auteurs. In die zin is een bijdrage op blanco's inderdaadi n uw concreet geval onrechtvaardig.
Het probleem is echter dat er op dit ogenblik weinig andere middelen zijn om de rechten van auteurs te beschermen tegen illegaal kopiëren dat verder gaat dan het kopiëren voor eigen gebruik.

Een mogelijke oplossing daarvoor zou in de toekomst kunnen zijn dat er technische hulpmiddelen komen om het veelvuldig kopiëren van beschermde werken tegen te gaan, zonder dat afbreuk wordt gedaan aan het in de wet ingeschreven recht op een kopie voor eigen gebruik.

Op dit ogenblik wordt de wet op de auteursrechten aangepast in het parlement. Wij zullen er vanuit CD&V op toezien dat minstens dergelijke technische middelen wettelijk beschermd worden tegen kraken.

Yves Leterme
Yves Leterme is offline  
Oud 14 juni 2004, 15:29   #7
Xnorf
Gouverneur
 
Xnorf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 maart 2004
Locatie: Limburg
Berichten: 1.496
Standaard

En denk je nu echt dat 80 cent iemand gaat tegenhouden om een film te kopieren en te verkopen ? Het is altijd de eerlijke mens die moet betalen. Dat is net zoals met de fiscale amnestie. Wie beschermt er trouwens de rechten van de 1 miljoen vlaams blok kiezers die men negeert ?
__________________
Hmmmmm...
Xnorf is offline  
Oud 15 juni 2004, 14:22   #8
Ares
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 9
Standaard

Ik vrees dat de mensen die echt veel copieeren en verspreiden tegenwoordig hun toevlucht nemen tot grote harddisks (die per GB goedkoper zijn dan gelijk welke vorm van optische media) & trafiek via het internet.
Ares is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be