Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Yves Leterme (CD&V) - 7 tot 13 juni
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Yves Leterme (CD&V) - 7 tot 13 juni "Huidig voorzitter van de partij en Volksvertegenwoordiger in het federale parlement. Deze man wordt, gezien de jongste peilingen, getipt als volgende minister-president van Vlaanderen. Hoe ziet hij het regeringswerk van een vernieuwde christen-democ

 
 
Discussietools
Oud 12 juni 2004, 16:06   #1
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

beste mr leterme,

ik hoorde daarstraks op het nieuws dat uw partij tegen de wet die tabakverkoop aan jongeren onder de 16 verbied stemde. waarom? ik kan moeilijk geloven dat u jongeren aan de sigaretten wil.

verderop is er ook een topic over de pensioenen. ik zou het ten zeerste apprecieren moest u hier ook uw zegje over doen.

mvg, inge
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 12 juni 2004, 16:09   #2
Yves Leterme
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 37
Standaard

We hebben niet tegengestemd, maar ons onthouden. We steunen het principe, maar het wetsvoorstel zit niet goed in elkaar. vandaar.
Yves Leterme is offline  
Oud 12 juni 2004, 16:14   #3
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

en kan je ook zeggen waarom? of is dat te uitgebreid?
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 12 juni 2004, 16:22   #4
X-Shape
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 23 mei 2004
Berichten: 22
Standaard

Ik vermoed dat je op de site van de kamer de debatten nog eens kan nalezen. Daar staat de argumentatie vermeld. Waarschijnlijk betreft het een ingewikkelde uitwerking in KB's die in de praktijk moeilijk zijn.
X-Shape is offline  
Oud 12 juni 2004, 16:40   #5
lawcrawler
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 11 juni 2004
Berichten: 8
Standaard

als jurist vind ik het toch wel *raar* dat cd&v ineens zo bezorgd is om de wetgevingstechniek, en de problematiek van de ontoegankelijke uitvoeringsmaatregelen. Vele "duistere" wetgeving stamt uit cvp-tijdperk, en wat dan te zeggen van sommige regeringen die er een sport van maakten bij volmachtwet te regeren, en het volk te overladen met genummerde KB's waarvan de legitimiteit bij momenten toch in vraag kan worden gesteld.
__________________
You shall not bend the law; you shall not look at the person or accept any gift; because a gift blinds the eyes of the wise and twists the words of the innocents. You shall only pursue justice
lawcrawler is offline  
Oud 12 juni 2004, 20:49   #6
alan
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 10 juni 2004
Berichten: 19
Standaard

roken of niet ,weet je wat de staat moet doen verbod op roken zo is iedereen gezond maar de staat zijn kas is dan niet bijgevuld,ze willen de mensen stoppen met roken ,maar aan de andere kant winnen ze massa geld schande
alan is offline  
Oud 12 juni 2004, 21:08   #7
Maus
Banneling
 
 
Maus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2003
Locatie: Nijlen / Mechelen
Berichten: 766
Standaard

Ik vind dit wetsontwerp (of is het al een wet?) ook een beetje "idioot" ...

Ik ben compleet anti - roken zelf. Ben bijna 20, maar nog geen sigaret aangeraakt (terwijl 3/4 van mijn gezin rookt). Het is mede door hen dat ik zo "strijdlustig" ben. Ik zie immers alle dagen hoe duur die sigaretten zijn, hoe verslavend ze werken, dat ze vreselijk stinken, ... en dan zeg ik "nee bedankt, voor mij niet" en ik probeer mijn mede-huisgenoten te overtuigen om op zijn minst buiten te gaan roken (dat niet heel het huis stinkt naar die kankerstokjes).

Maar een verbod voor -16-jarigen noem ik idioot. Voor deze wet lag de grens immers op 14 jaar. Werd dat echter (echt) gehandhaafd? Neen, natuurlijk niet!
En zelfs als er een "strengere" reglementering op komt, geraken jongeren (-16-jarigen) zó aan sigaretten. Ze vragen aan een (oudere) vriend of vriendin om een pakje mee te pakken, ze lenen ergens sigaretten, ...
Ik heb het zelfs ooit geweten dat een moeder sigaretten kocht voor haar 12 �* 13-jarige dochter en 11-jarige zoon!!!

Reglementering: OK, maar ze gaat weinig uithalen!
Maus is offline  
Oud 12 juni 2004, 22:34   #8
skaldis
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 maart 2004
Berichten: 3.520
Standaard

Is het nu echt nodig om over zo'n zaken wetten uit te vaardigen ?
skaldis is offline  
Oud 12 juni 2004, 23:10   #9
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

ik zag gisteren een ventje lopen, hij was hooguit 12 jaar, me een saf in zijn bakkes. ge kon zien dat hij er nog niks van kon, maar stoer da hij zich voelde!

ik werk in het weekend in een supermarkt en daar zie je elk weekend hoe minderjarige sigaretten en alcohol komen kopen. niemand is op de hoogte van de wetgeving. dus ja, wetgeving is nodig, en controle op de naleving ook. indien ouders vinden dat hun kind mag roken en drinken kunnen zij hier nog over beslissen. tieners kunnen het nu wel niet meer achter hun rug doen.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 12 juni 2004, 23:26   #10
skaldis
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 maart 2004
Berichten: 3.520
Standaard

en toch is er helemaal geen wet nodig, er zijn gewoon niet genoeg mensen met een beetje gezond verstand. Vijftig jaar geleden kreeg zo'ne kleine een tik van de winkelier omdat hij probeerde sigaretten te kopen. Nu maken ze wetten dat ge gene tik meer moogt geven. De enigste wet die wel kan in dit geval volgens mij omdat ge dan te doen hebt met bedrijven ipv mensen is die op het verbod van reklamevoor sigaretten. Die moet zeker blijven.
skaldis is offline  
Oud 17 juni 2004, 19:19   #11
wobblez
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 juni 2004
Berichten: 16
Standaard

Inderdaad een beetje gezond verstand en een beetje inspanning van ouders, school en omgeving zouden moeten volstaan. Of gaan we nu een 15-jarige in Mol of Ruislede steken omdat hij een pakje sigaretten koopt in het winkeltje aan school.
Roken is inderdaad niet gezond, maar mogen we uiteindelijk zelf nog iets beslissen of niet. Laten we maar tijd verspillen aan debatten rond roken vanaf 14 of 16 en misschien binnen enkele jaren aan 18 jaar. De regering heeft blijkbaar tijd genoeg om zich met zo een zaken bezig te houden. Dit terwijl er oneindig veel zwaardere problemen liggen te wachten. O.A. woongelegenheid, verzorgingssector, werkloosheid, vlaams blok dat blijft oprukken. Of is dat juist de reden waarvoor we van deze dwaze regeltjes gaan blijven zoeken.
wobblez is offline  
Oud 17 juni 2004, 21:51   #12
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wobblez
Inderdaad een beetje gezond verstand en een beetje inspanning van ouders, school en omgeving zouden moeten volstaan. Of gaan we nu een 15-jarige in Mol of Ruislede steken omdat hij een pakje sigaretten koopt in het winkeltje aan school.
Roken is inderdaad niet gezond, maar mogen we uiteindelijk zelf nog iets beslissen of niet. Laten we maar tijd verspillen aan debatten rond roken vanaf 14 of 16 en misschien binnen enkele jaren aan 18 jaar. De regering heeft blijkbaar tijd genoeg om zich met zo een zaken bezig te houden. Dit terwijl er oneindig veel zwaardere problemen liggen te wachten. O.A. woongelegenheid, verzorgingssector, werkloosheid, vlaams blok dat blijft oprukken. Of is dat juist de reden waarvoor we van deze dwaze regeltjes gaan blijven zoeken.
ik denk dat met de nieuwe wet niet minderjarige kopers worden gestraft, maar wel mensen die aan minderjarigen verkopen. verder staat nergens dat minderjarigen niet mogen roken, als ouders vinden dat hun kinderen mogen roken, dan kopen ze zelf sigaretten voor hun kinderen. vroeger lag de beslissing bij de -16-jarige, nu ligt die bij de ouder. dit lijkt mij goed.

er zijn idd ergere problemen, zoals woongelegenheid, verzorgingssector, werkloosheid die u aanhaalt. dit zijn echter problemen die ministers moeten aanpakken, terwijl deze wet in het parlement is gemaakt.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 18 juni 2004, 21:20   #13
Ugur
Vreemdeling
 
Ugur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2004
Locatie: Limburg
Berichten: 69
Standaard

Aankoop van sigaretten verbieden zou niet werken volgens mij, deze kinderen voelen zich juist stoer omdat ze iets doen dat niet mag van hun ouders: roken, als het dan ook al niet meer mag van de OVERHEID dan wordt het een absolute must voor ze !

De prijs van sigaretten zou verhoogd moeten worden tot zelfs 10 euro -> resultaat: onmiddelijke verlaging van rokes !
Ugur is offline  
Oud 19 juni 2004, 01:40   #14
wobblez
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 juni 2004
Berichten: 16
Standaard

Citaat:
De prijs van sigaretten zou verhoogd moeten worden tot zelfs 10 euro -> resultaat: onmiddelijke verlaging van rokers
Als die prijstijgingen zo gaan doorgaan zien we binnekort een nieuwe groep bij de criminelen, Rokers die tasjes en dergelijke gaan pikken om hun dagelijkse dosis nicotine te betalen.

A.C.A.B.
wobblez is offline  
Oud 19 juni 2004, 10:24   #15
Ugur
Vreemdeling
 
Ugur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2004
Locatie: Limburg
Berichten: 69
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wobblez
Citaat:
De prijs van sigaretten zou verhoogd moeten worden tot zelfs 10 euro -> resultaat: onmiddelijke verlaging van rokers
Als die prijstijgingen zo gaan doorgaan zien we binnekort een nieuwe groep bij de criminelen, Rokers die tasjes en dergelijke gaan pikken om hun dagelijkse dosis nicotine te betalen.

A.C.A.B.
Dat gaat dan toch wel een zeer BEPERKTE groepje mensen zijn, ik denk niet dat ze een celstraf gaan riskeren voor een pakje sigaretten ...
Ugur is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be