Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 maart 2015, 20:48   #61
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Eerst moest ik even glimlachen met die kompromissamenstelling van diegenen diegenen Dietsland willen en diegenen die de Nederlanden willen.
Het klinkt ook nogal omslachtig; men zou het eventueel kunnen afkorten tot De Herenigde Dietse Nederlanden.
Maar als Wallonië niet meewil is dat bij nader inzien een zeer korrekte benaming.
Welja, ik ben ervoor gewonnen !
In de naam van ons land zijn toevoegingen als herenigd, verenigd en Diets een redundant augmentatief. De Bondsrepubliek Duitsland (BRD) heette na 1 oktober 1990 namelijk ook niet Herenigde Bondsrepubliek of Verenigde Bondsrepubliek.

De (historische) term Verenigd Koninkrijk der Nederlanden is juridisch onjuist, alhoewel de samenvoeging - de hereniging op zich - van Noord en Zuid in 1815 dat niet was. Daarna heette het land dus het Koninkrijk der Nederlanden. Dat bestaat dus nog steeds, het separatisme van 1830 ten spijt.
VKN is min of meer de historische term om de periode 1815-1830 ermee aan te duiden.

De term Diets is bij een Heel-Nederlands model van zover van toepassing dat hij betrekking heeft op Nederland-Vlaanderen: de Dietse Nederlanden.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2015, 22:49   #62
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
In de naam van ons land zijn toevoegingen als herenigd, verenigd en Diets een redundant augmentatief.
Hoplaba begod!
Dat ga ik graag effe opgezoeken voor mijn medeforummers !

Redundantie:
Redundantie betekent in de taalkunde dat bepaalde taalcomponenten overbodig zijn voor de informatieoverdracht. Die overbodige componenten zelf worden redundant genoemd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Redunda...28taalkunde%29

Augmentafief:
Een vergrootwoord of augmentatief is het tegenovergestelde van een verkleinwoord. Een vergrootwoord wordt gemaakt door aan een basiswoord een voor- of achtervoegsel toe te voegen.

In het Nederlands en Duits functioneert het voorvoegsel "groot" om een vergrootwoord aan te duiden, zo kennen we grootouder, grootmeester en groothandel. Maar men kan dit niet zoals een verkleinwoord op bijna ieder woord toepassen. In het Italiaans, Spaans en Portugees is het verschijnsel vergroting veel productiever; men kan van bijna ieder woord een vergrootwoord maken op dezelfde manier als een verkleinwoord, namelijk door middel van een achtervoegsel.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vergrootwoord

Ik zou eerder schrijven: die toevoegingen zijn redundante augmentatieven.
Waarbij “redundante” een adjektief is en “augmentatieven” de meervoudsdvorm van een substantief.

Welnu, de woorden herenigd, verenigd en Diets zijn mijns inziens zeker geen augmentatieven of vergrootwoorden, zoals ik hier bij deze, dank zij u, pleeg bij te leren, laat staan redundante augmentatieven.

Maar goed, blijft dan nog de vraag of het dan redundanten zijn of overbodigheden voor de informatieoverdracht:

Aangaande “herenigd” :
Nu heb ik in mijn post # 19 pogen duidelijk te maken dat “herenigd” weldegelijk zinvol is.
Wilt u daar eens op in gaan aub.
Citaat:
De Bondsrepubliek Duitsland (BRD) heette na 1 oktober 1990 namelijk ook niet Herenigde Bondsrepubliek of Verenigde Bondsrepubliek.
Het grote verschil met Duitsland is echter dat er generaties Duitsers waren die zowel de scheiding als de hereniging hebben meegemaakt. Voor die Duitsers was een hereniging dus een vanzelfsprekendheid. Dat ligt bij ons wel eventjes anders. Wij moeten de geschiedenisboeken induiken om te weten wat wenselijk is, wat de norm-aliteit is en wat de abnormaliteit. Om de weten hoe de geschiedenis is ontspoord, wie daarbij de winnaars en wie de verliezers waren, en wat in dat opzicht Historische Gerechtigheid betekent. Wel, de Herenigde Nederlanden zet de mensen net ertoe aan daarover na te denken. De eerste vraag die bij Jan met de Pet zal opkomen is immers: “hoezo herenigde” en misschien komt hij dan wel tot het juiste inzicht. En dat is toch wat wij willen bereiken ?

Aangaande “ Diets”
:
Citaat:
De term Diets is bij een Heel-Nederlands model voor zover van toepassing dat hij betrekking heeft op Nederland-Vlaanderen: de Dietse Nederlanden.
Inderdaad, ik zie dat niet anders. Want in de Nederlanden wordt ook Frans en Duits gesproken. Bijgevolg is in een Grootnederlands staatkundig model het woord “Diets” wel degelijk op zijn plaats. Of wilt gij de Nederlanden reduceren tot Vlaaanderen en Nederland ? Neen toch! De Nederlanden gaan van Den Doolaard tot aan de Somme, verdomme!, heb ik hier van U geleerd!
De Dietse Nederlanden geeft dus aan dat d�*t niet alles is, dat er nog andere Nederlanden zijn.



Citaat:
De (historische) term Verenigd Koninkrijk der Nederlanden is juridisch onjuist, alhoewel de samenvoeging - de hereniging op zich - van Noord en Zuid in 1815 dat niet was.
Daarna heette het land dus het Koninkrijk der Nederlanden. Dat bestaat dus nog steeds, het separatisme van 1830 ten spijt.
VKN is min of meer de historische term om de periode 1815-1830 ermee aan te duiden.
Dat is juist! Het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden (VKN) is nooit de officiële naam geweest. Wel Koninkrijk der Nederlanden. VKN is gangbaar gebleven om het onderscheid te maken met rest-Nederland van na 1830/1839.
Maar waar wilt ge met die wetenschap nu naartoe in deze ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 maart 2015 om 23:02.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2015, 21:08   #63
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Berthold van Regensburg:
Ir wizzet wol, daz die niderlender und die oberlender gar ungelîch sint and der sprâche und and den siten. Die von Oberlant, dort her von Zürich, die redent vil anders danne die von Niderlande, von Sahsen, die sint ungelîch and der sprâche.
Dat is nog aardig leesbaar. Maar nooit geweten dat men met Oberlant ook nog Zwitserland bedoelt. Is geografisch eigenlijk wel logisch.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2015, 19:25   #64
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
iets mis met 'de lage landen' ?
Dat is een geografische aanduiding!
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2015, 19:43   #65
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik ga natuurlijk niet beweren dat de Nederlanden geen prima benaming zou zijn.
Als romantikus verkies ik echter Dietsland omdat het authentieker is, tenminste in die zin dat Diets de eerste benaming was waarmee onze taal werd aangeduid, lang voordat andere benamingen als Nederduits en Nederlands de kop opstaken.

IK ben er mij echter terdege van bewust dat Dietsland een "beladen" begrip is. Maar laat dat het probleem zijn van diegenen die die beladen associatie maken; ikzelf weiger aan te nemen dat het kleinzielige, kortzichtige klootjesvolk de norm stelt van wat aanvaardbaar is en wat niet. Dat is trouwens ook het probleem van diegenen die de Prinsenvlag en zelfs de Leeuwevlag beschouwen als kollaboratievlaggen, maar niet het mijne.

Integendeel, ik pleit resoluut voor een eerherstel van Dietsland, een kultuurhistorische benaming van het Nederlandse taalgebied, dat waarschijnlijk voor het eerst gebruikt werd rond 1860 door een bevlogen geest als Constant Hansen die terecht meende dat Dietsland ook echt objektief 'bestond'; alleen niet staatkundig verenigd was, maar dat wel moest worden, en hij probeerde dit te promoten.
In hun streven van Nederland en Vlaanderen te verenigen in één staat zouden vanaf de jaren 1920 voormannen van de Grootnederlandse Beweging zoals Jan Derk Domela Nieuwenhuis Nyegaard en de historikus Pieter Geyl de term Dietsland overnemen. (Twee personen die overigens in aanvaring kwamen met de nazi's omwille van hun Grootnederlandse ideeën. Geyl zat zelfs vast in het koncentratiekamp van Buchenwald. )
Dietsland werd vervolgens in de Vlaamse Beweging een populair begrip voordat de nazi's hun intrede deden. Reeds de jaren 20 waren er tal van Dietse verenigingen.
Deze bijvb. http://nl.wikipedia.org/wiki/Dietsch_Studentenverbond
(En dat is bijvb. iets dat niet gesteld wordt in het Wikistuk over Dietsland dat te weinig neutraal is en te eenzijdig de klemtoon legt op de nazistische associatie.)
En o ironie: In het Grossdeutsche Reich dat de nazi's wilden was geen plaats voor een Dietsland. Het éne sloot als het ware het andere uit. Wel hebben kollaborerende Dietsers hun wensen voor werkelijkheid genomen. Zij die echter wel een klare kijk hadden gingen in het verzet. Zij die de eed aan Hitler aflegden pleegden verraad aan Dietsland en toonden daarmee aan dat ze als puntje bij paaltje kwam, ze in de eerste plaats nazi's waren.

Iets anders: Ik houd ook van de schoonheid van het gotische schrift en smokkel dat lettertype soms op mijn werk in verslagen. Het zegt echter meer over mijn kollega's zelf, die 'Sieg Heil' schreeuwen bij het zien daarvan, dan over de gotische Fraktur op zich.
De gotische Fraktur bleef eeuwenlang de meest gebruikte drukletter, maar werd in de meeste landen allengs vervangen door antiqua-typen (onze rechtopstaande leter). En wat de ironie wil in dit geval: In Duitsland bleef het gotische type de norm tot 1941; maar toen werd het door Hitler verboden, waarschijnlijk omdat het gebruik van de Antiqua een internationale propagandaverspreiding beter mogelijk maakte.

Interessante Wikilinks:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederla...msgeschiedenis)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Diets

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dietsland (al moet ik dringend de objektiviteit van dat artikel een beetje meer in balans brengen ipv mijn tijd te verdoen op dit forum....)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederland

http://nl.wikipedia.org/wiki/Benamin...de_Lage_Landen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Benamingen_van_Nederland

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands
Een hereniging heeft alleen kans als dit door brede lagen van de bevolking gesteund wordt.
En dat houdt in dat ook progressieve mensen zich moeten kunnen vinden in de terminologie en bv de vlag die gebruikt zal worden. Dus ook voor gematigd linkse mensen zoals ik.
Dietsland of Dietschland en zijn termen die 99,9 % van de Nederlanders nooit zullen willen gebruiken, met uitzondering van het ultrarechtse Nederlandse Volksunie en haar Vlaamse verwanten.
Ik associeer Dietsland en de Prinsenvlag met een tijd die niemand meer terug wilt. Vergeet dat en gebruik de meest logische en correcte naam: Koninkrijk der Verenigde Nederlanden.
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2015, 20:11   #66
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

De enige correcte naam is Antwerpen en hinterland.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2015, 20:29   #67
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Een hereniging heeft alleen kans als dit door brede lagen van de bevolking gesteund wordt.
En dat houdt in dat ook progressieve mensen zich moeten kunnen vinden in de terminologie en bv de vlag die gebruikt zal worden. Dus ook voor gematigd linkse mensen zoals ik.
Dietsland of Dietschland en zijn termen die 99,9 % van de Nederlanders nooit zullen willen gebruiken, met uitzondering van het ultrarechtse Nederlandse Volksunie en haar Vlaamse verwanten.
Ik associeer Dietsland en de Prinsenvlag met een tijd die niemand meer terug wilt. Vergeet dat en gebruik de meest logische en correcte naam: Koninkrijk der Verenigde Nederlanden.
Klopt wel, de term Diets is te zwaar beladen voor de politiek correcte Noord Nederlanders. Helaas wat mij betreft. Dus uw voorstel lijkt mij beter.
Ook de Prinsenvlag is discutabel, beter is het om de officieuze Benelux vlag te gebruiken: rood wit en en blauw met een leeuw en zwart vlak in het midden. Zal voor onze zuiderburen ook acceptabel zijn.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2015, 20:35   #68
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
De enige correcte naam is Antwerpen en hinterland.
Antwerpen als toekomstig hoofdstad misschien is een leuke gedachte. Komt nog wel. Misschien kan Antwerpen de haven van Rotterdam opkopen of daarmee fuseren?
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 20 maart 2015 om 20:37.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2015, 22:09   #69
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Een hereniging heeft alleen kans als dit door brede lagen van de bevolking gesteund wordt.
1. Dat zal in de eerste plaats afhangen van de regeringsleiders en daar knelt reeds het eerste schoentje want wie de macht heeft is geneigd zich daaraan vast te klampen. Een herenigning zal immers voor beide partijen een beetje machtsdeling inhouden.

2. Hoeveel wetten worden er niet gestemd door de regeringsmeerderheid zonder dat die zouden goedgekeud worden door een volksreferendum?

3. Daar kan natuurlijk voor gezorgd worden; dat is gewoon een kwestie van kommunikatie en marketing! Bijvb een aanpassing van het geschiedenisleerplan dat komaf maakt met enkele vervalsingen - "de Hollandse bezetting" - kan daar zeker al heel wat toe bijdragen.
In de handen van de machthebbers niets zo maakbaar en kneedbaar is dan nationale identiteit. Spijtig dat bijvb Bart De Wever geen Dietser is, wat die met zijn charisma niet zou kunnen bewerkstelligen....
Of hoe de heropleveving der Dietse Gedachte zoals veel toevalsgebonden kan zijn.


Citaat:
En dat houdt in dat ook progressieve mensen zich moeten kunnen vinden in de terminologie en bv de vlag die gebruikt zal worden. Dus ook voor gematigd linkse mensen zoals ik.
Ook ik ben eerder links dan rechts, maar ik weiger te denken in stereotiepen;dat ik namelijk een heel pakket zou moeten verwerpen en aanvaaarden nét omdat ik mij tot links beken.

Citaat:
Dietsland of Dietschland en zijn termen die 99,9 % van de Nederlanders nooit zullen willen gebruiken, met uitzondering van het ultrarechtse Nederlandse Volksunie en haar Vlaamse verwanten.
IK denk eerder dat het zo is dat 99 % van de Nederlanders (en misschien ook wel Vlamingen) nog nooit heeft gehoord van Dietsland.
Citaat:
Ik associeer Dietsland en de Prinsenvlag met een tijd die niemand meer terug wilt.
Dat stelde u al. En ook het gotische lettertype ?
Maar is dat allemaal niet ten onrechte ? Wat vindt ge uiteindelijk van hetgeen ik stel in mijn post die ge hebt gekwoot ?
Citaat:
Vergeet dat en gebruik de meest logische en correcte naam: Koninkrijk der Verenigde Nederlanden.
# 19 op bladzijde 1 nog niet gelezen... ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 maart 2015 om 22:22.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2015, 23:42   #70
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Ik associeer Dietsland en de Prinsenvlag met een tijd die niemand meer terug wilt.
Maar waarom steeds maar fokussen op de bezettingstijd toen menig optechte Dietser trouwens in aanvaring kwam met de nazi's en niet op het interbellum met de jaren twintig toen de Dietse gedachte een relatief grote aanhang kende.
http://www.geheugenvannederland.nl/?...blMoormannG070
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2015, 09:12   #71
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Antwerpen als toekomstig hoofdstad misschien is een leuke gedachte. Komt nog wel. Misschien kan Antwerpen de haven van Rotterdam opkopen of daarmee fuseren?
U wil dat de haven van A'pen ge-Jost wordt ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2015, 09:35   #72
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U wil dat de haven van A'pen ge-Jost wordt ?
Ik denk dat u het niet helemaal snapt, denkt u daadwerkelijk dat Antwerpen gejost wordt?
Na hereniging zal Antwerpen de grootse haven zijn, ligt ook verder landinwaarts, is dus goedkoper. Rotterdam zal eerder gejost worden.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2015, 10:55   #73
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik denk dat u het niet helemaal snapt, denkt u daadwerkelijk dat Antwerpen gejost wordt?
Na hereniging zal Antwerpen de grootse haven zijn, ligt ook verder landinwaarts, is dus goedkoper. Rotterdam zal eerder gejost worden.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2015, 11:07   #74
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik denk dat u het niet helemaal snapt, denkt u daadwerkelijk dat Antwerpen gejost wordt?
Na hereniging zal Antwerpen de grootse haven zijn, ligt ook verder landinwaarts, is dus goedkoper. Rotterdam zal eerder gejost worden.
Dat was trouwens reeds zo op het einde van het VKN !
Maar dergelijke materialistische overwegingen interesseren mij geen zak.
Elke kruideniersmentaliteit hoort een oprechte Grootnederlander vreemd te zijn.
Hoe dan ook, een hereniging zal sowieso in het gemeenschappelijk belang zijn; in 1830 waren er alleen maar twee verliezers en ja, ook in materieel opzicht.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 maart 2015 om 11:13.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2015, 12:06   #75
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Antwerpen als toekomstig hoofdstad misschien is een leuke gedachte. Komt nog wel. Misschien kan Antwerpen de haven van Rotterdam opkopen of daarmee fuseren?
Hoezo hoofdstad? Niks te hoofdstad. Antwerpen stadstaat, en al de rest vazalstaten. En die staten moeten ervoor zorgen dat alles netjes geregeld is zodat wij onze auto's overal zonder problemen kunnen parkeren.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2015, 13:33   #76
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Er zal ook rekening moeten worden gehouden met het Caribisch gedeelte van Nederland. Het Koninkrijk der Nederlanden bestaat uit Nederland met Bonaire, Sint Eustatius en Saba als bijzondere gemeentes.
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2015, 13:41   #77
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Hoezo hoofdstad? Niks te hoofdstad. Antwerpen stadstaat, en al de rest vazalstaten. En die staten moeten ervoor zorgen dat alles netjes geregeld is zodat wij onze auto's overal zonder problemen kunnen parkeren.
Ook goed!
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2015, 14:48   #78
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Er zal ook rekening moeten worden gehouden met het Caribisch gedeelte van Nederland. Het Koninkrijk der Nederlanden bestaat uit Nederland met Bonaire, Sint Eustatius en Saba als bijzondere gemeentes.
En ook rekening houden met Friesland en West-Friesland.
De oorlogen tegen de graven van Holland zijn niet voor niets geweest.

En de andere deelgebieden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_v...e_deelgebieden

Laatst gewijzigd door cato : 21 maart 2015 om 15:04.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2015, 15:15   #79
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
En ook rekening houden met Friesland en West-Friesland.
De oorlogen tegen de graven van Holland zijn niet voor niets geweest.

En de andere deelgebieden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_v...e_deelgebieden
Wij Hollandse Nederlanders zijn van oorsprong merendeels Friezen die de Frankische taal hebben overgenomen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2015, 15:57   #80
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Wij Hollandse Nederlanders zijn van oorsprong merendeels Friezen die de Frankische taal hebben overgenomen.
Volgens sommigen zou de West Vlaamse streektaal ook een Fries of Saksisch substraat in zich dragen. West Vlaams is wat mij betreft de mooiste streektaal van Vlaanderen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be