Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 februari 2021, 12:36   #361
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Dat heet Nederlandse kleinzieligheid en is er schoolvoorbeeld van. Hij bedoelt van op de letter in vorm en spelling dezelfde taal. Da's al. Voorts geloof ik mijn eigen zintuigen meer dan een Limburger die enkel alles uit boeken haalt met een agenda hoor.
Maar die Limburger haalt het wel uit waar gebeurde feiten. Terwijl de andere het 'uit zijn zintuigen' haalt. Het verschil was er en het was groot genoeg om Willems te doen besluiten het boek dan maar niet in het 'Hollands' uit te geven. En nogmaals, het verschil zal nog groter geweest zijn in de zogezegde 'beschaafde' spreektaal.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 februari 2021 om 12:48.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2021, 12:38   #362
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Maar die Limburger haalt het wel uit waar gebeurde feiten. Terwijl de anderen het uit zijn 'zintuigen' haalt.
Daarom heeft die provincie ook stereotypen he? Want ook jij verstaat de taal die we nu Vroegmodernederlands noemen. Dus het is zeker een domme conclusie.

Laatst gewijzigd door Weyland : 12 februari 2021 om 12:39.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2021, 12:40   #363
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Mensen konden vroeger veel onzin verkondigen. Te meer omdat ik anno 2021 de geschreven taal van de Antwerpenaar van de 16de eeuw begrijp van vóór de Republiek alsook alle varianten van het geschreven Nederlands sinds die periode. Die taal verschilt gewoon weinig van de taal die wij hier nu schrijven.

Op Netflix bestaat er ook een serie, genaamd Hollands Hoop, waar Peter Van den Begin de gênante rol heeft aangenomen van psychiatrische patiënt (hoort bij het acteur-zijn, en dat is prima) en als enige personnnage ondertiteld wordt, ook al praat hij Algemeen Nederlands.

Iedereen weet dat het pertinente onzin is dat Hollanders geen AN met Vlaams accent zouden begrijpen, maar toch wordt hij ondertiteld als enige persoon.

Het is wel degelijk een agenda. Van Maanen verkondigde onzin uit Hollandse beterweterigheid he en het Nederlands was na twee eeuwen in hevig verval geraakt in onze contreien, na een stiefmoederlijke behandeling door de Habsburgers en vooral na Napoleons bewind. Iedereen weet dat, behalve sommigen.

Weet je wat dit is? Een schoolvoorbeeld van 'Nederlandse kleinzieligheid' en tunnelvisie. Nederlands in de historische zijn en niet kleinstaatse zin.
Nu, het Nederlands dat 400 jaar geleden gebruikt werd werd, zouden vele niet eens meer begrijpen.
Nederlands behoort immers bij de levende talen.
Dit wil zeggen dat Nederlands een taal is die nog steeds verandert.
En je zou ervan versteld staan hoe weinig men begrijpt in de noordelijke lage landen van de taal gebruikt in de zuidelijke lage landen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2021, 12:42   #364
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nu, het Nederlands dat 400 jaar geleden gebruikt werd werd, zouden vele niet eens meer begrijpen.
Nederlands behoort immers bij de levende talen.
Dit wil zeggen dat Nederlands een taal is die nog steeds verandert.
En je zou ervan versteld staan hoe weinig men begrijpt in de noordelijke lage landen van de taal gebruikt in de zuidelijke lage landen.
Ja, en ik versta teksten vanaf die tijd. Toen was de vroegmoderne vorm van onze taal min of meer ontstaan in ong. de vorm die we kennen. Komaan zeg, dat begrijp je toch?

Verder kan jij er misschien nooit komen, maar mij verstaan ze wel degelijk in het Noorden en Noorderlingen kunnen ook domme onwaarheden geloven en voor waar aannemen.

Ik vertrouw mijn eigen ervaringen meer dan een persoon die niks van Noorderlingen moet hebben en er een irrationale afkeer van heeft.

Laatst gewijzigd door Weyland : 12 februari 2021 om 12:44.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2021, 12:50   #365
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Daarom heeft die provincie ook stereotypen he? Want ook jij verstaat de taal die we nu Vroegmodernederlands noemen. Dus het is zeker een domme conclusie.
U bedoelt 'gij', neem ik aan.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 februari 2021 om 12:51.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2021, 12:53   #366
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U bedoelt 'gij', neem ik aan.
Ik kijk anders tegen taal aan. Minder star, minder éénvormig. Ik gebruik Zuiderse uitdrukkingen en trek me niks aan van enige Noorderse invloeden.

Laatst gewijzigd door Weyland : 12 februari 2021 om 12:54.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2021, 13:05   #367
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik kijk anders tegen taal aan. Minder star, minder éénvormig. Ik gebruik Zuiderse uitdrukkingen en trek me niks aan van enige Noorderse invloeden.
Natuurlijk en ik respecteer in zekere mate uw houding in deze. Alleen, voor mijn part vind ik dat ik als Vlaming mijn taaleigen zoveel mogelijk moet proberen te beschermen en te behouden. Meer is dit allemaal niet. En daarom vind ik het spijtig dat men steeds maar meer woorden overneemt van het Hollands Nederlands. Ook op (en zeker door) de Vlaamse scholen. Deze zijn niet goed bezig op dit punt.

En hier sluit ik voor mijn part deze discussie af, want we hebben er al eindeloos over gepalaverd.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 februari 2021 om 13:07.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2021, 13:20   #368
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Natuurlijk en ik respecteer in zekere mate uw houding in deze. Alleen, voor mijn part vind ik dat ik als Vlaming mijn taaleigen zoveel mogelijk moet proberen te beschermen en te behouden. Meer is dit allemaal niet. En daarom vind ik het spijtig dat men steeds maar meer woorden overneemt van het Hollands Nederlands. Ook op (en zeker door) de Vlaamse scholen. Deze zijn niet goed bezig op dit punt.

En hier sluit ik voor mijn part deze discussie af, want we hebben er al eindeloos over gepalaverd.
Eigenlijk zeg ik met moeite je/jou (ook al schrijf ik het gemakkelijker). Ik begrijp uw houding hoor. Nu, dit betreft een persoonlijk voornaamwoord.

In een zeker opzicht zou men ook niet te star moeten optreden met taal. Het is soms moeilijk een balans erin te vinden.

Zelf herinner ik op het programma Blokken een deelnemer met die studeerde in Amsterdam. Die jongeman zei "Waar ik studeer moet een Vlaming oppassen met woorden als 'amai' of 'allez', want daar wordt mee gelachen." Ik vind de onzekerheid daar echt van af druipen. Soms gaat het ook voor mij veel te ver, en gij(!) hebt zeker een punt met deze klacht.

Laatst gewijzigd door Weyland : 12 februari 2021 om 13:22.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2021, 13:31   #369
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Eigenlijk zeg ik met moeite je/jou (ook al schrijf ik het gemakkelijker). Ik begrijp uw houding hoor. Nu, dit betreft een persoonlijk voornaamwoord.

In een zeker opzicht zou men ook niet te star moeten optreden met taal. Het is soms moeilijk een balans erin te vinden.

Zelf herinner ik op het programma Blokken een deelnemer met die studeerde in Amsterdam. Die jongeman zei "Waar ik studeer moet een Vlaming oppassen met woorden als 'amai' of 'allez', want daar wordt mee gelachen." Ik vind de onzekerheid daar echt van af druipen. Soms gaat het ook voor mij veel te ver, en gij(!) hebt zeker een punt met deze klacht.
Het laatste dan hierover.

Taal is een levend iets. Natuurlijk. Het leeft, woorden veranderen, blijven, verdwijnen en nieuwe woorden komen constant de taalrangen vervoegen. Bij om het even welke taal is dit het geval.

Maar dat impliceert niet dat men zijn eigen taaleigen, dat een waar cultuurgoed is, moet verkwanselen aan een andere gelijkaardige taal. Daar waak ik voor en daar pas ik voor. Ik zeg dit als Nederlandstalige en Vlaamse Belg. En dit heeft niets met politiek, of zgn. 'hollanderhaat' te maken.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 februari 2021 om 13:37.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2021, 13:41   #370
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris
 
Koenaard Depuydt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2020
Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
Berichten: 2.844
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Natuurlijk en ik respecteer in zekere mate uw houding in deze. Alleen, voor mijn part vind ik dat ik als Vlaming mijn taaleigen zoveel mogelijk moet proberen te beschermen en te behouden. Meer is dit allemaal niet. En daarom vind ik het spijtig dat men steeds maar meer woorden overneemt van het Hollands Nederlands. Ook op (en zeker door) de Vlaamse scholen. Deze zijn niet goed bezig op dit punt.

En hier sluit ik voor mijn part deze discussie af, want we hebben er al eindeloos over gepalaverd.
Geachte Oosterling

U blijft echter nog steeds geen bezwaar hebben op de invoer van Romaanse woorden: respecter(en) = eerbiedigen - voor mijn part = wat mij betreft - palaveren (palavra) = praten of babbelen, enz.
Dit gegeven is volledig in strijd met het beschermen van uw (Zuid)-Nederlands taaleigen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U bedoelt 'gij', neem ik aan.
In het uiterste oosten lijkt vooral "du" gebezigd te worden.



Met westerse groeten
__________________
Een goede Vlaming draagt geen muilband. Hij rookt, besproeit, sluikstort of gokt nooit en heeft geen hond of poes. Hij begeeft zich te voet of met het rijwiel en onthoudt zich van geurwater, geestrijke of zoete dranken en andere verslavende middelen. Hij is gespierd en streeft dus een gezond lichaamsgewicht na. Hij beschermt zijn wondermooie Nederlandse taal en zijn schitterend Vlaams land tegen vreemde smetten. Hij laat zijn leven niet door een wijf vergallen.

Laatst gewijzigd door Koenaard Depuydt : 12 februari 2021 om 13:42.
Koenaard Depuydt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2021, 13:53   #371
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenaard Depuydt Bekijk bericht
Geachte Oosterling

U blijft echter nog steeds geen bezwaar hebben op de invoer van Romaanse woorden: respecter(en) = eerbiedigen - voor mijn part = wat mij betreft - palaveren (palavra) = praten of babbelen, enz.
Dit gegeven is volledig in strijd met het beschermen van uw (Zuid)-Nederlands taaleigen.



In het uiterste oosten lijkt vooral "du" gebezigd te worden.



Met westerse groeten
Palaveren is pidgintaal. En het behoort zeker tot ons taaleigen. Ik heb daar dan ook geen probleem mee. Maar het woordje jullie behoort niet tot ons taaleigen. Ik heb daar wel problemen mee. Is het zo duidelijk? Laten we het daar dan bij houden.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2021, 15:09   #372
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Nederduits (in die tijd) was Nederlands. Maar niet alle Nederlands is Nederduits.
Neen, dialekten terzijde gelaten; (standaard)nederlands = (standaard)nederduits (tenminste het Nederduits van de Nederlanden, maar trecies daarover hebben we het hier, want Goossens telt zomaar eventjes 35 betekenissen van Nederduits...)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het verschilde zeker in die tijd met het Nederlands dat de toenmalige ambtenaren uit het Zuiden gebruikten indien ze Vlaams hanteerden in hun administratieve documenten.
Wat zou dan wel Vlaams zijn. Er zijn 5 verschillende definities...
Wat was dan wel het verschil, waar hadden ze het precies over. Over een spellingskwestie waarschijnlijk.
Citaat:
Ook de gewone mens verstonden de Hollanders niet altijd wanneer ze hun Nederlands spraken. Ze dachten dat de Hollanders een soort Duits spraken. JF Willems bericht daarover. We hebben het trouwens hier al over gehad
En toen is gebleken dat ge Willems totaal verkeerd begrepen hebt.
Het gewone volk sprak toen overal ter wereld dialekt. Vandaar de moeilijkheden toen ze standaardtaal hoorden.
En een geluk maar dat ze toen eindelijk hun standaardtaal hoorden, en daarmee terug in kontakt werden gebracht, na de periode van het Franse kultuurimerialisme toen Nederlandstalige kranten verboden werden, tijdens diktator Napoleon !
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 februari 2021 om 15:39.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2021, 15:19   #373
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Van Maanen zegt dus dat de taal niet zo gekend is in de Zuidelijke provincies en dat mensen van het Zuiden die moet gaan aanleren. Niet meer en niet minder. Zoveel is duidelijk.
Ik denk eerder dat u het bent die het licht van de zon in deze blijft ontkennen.
Het is verkeerd daaruit te besluiten dat er twee verschillende talen zouden zijn.

Van Maanen heeft het in wezen puur over het verschil tussen dialekt, dat hij Vlaams noemt, en de standaardtaal die hij Nederduits noemt.
En als hij zegt dat de mensen Nederduits - hun standaarstaal - moeten leren, heeft hij natuurlijk overschot van gelijk.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 februari 2021 om 15:42.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2021, 15:20   #374
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De Republiek deed maar net hetzelfde met de katholieke priesters. Zij maakte jacht op die priesters.
Link ?
En werden die analoog met de Franse manier van optreden naar de kampen gestuurd.
En werden die zoals in het zuiden op de brandstapel gezet ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 februari 2021 om 15:23.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2021, 15:31   #375
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Weg met de betonstop.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De Verfransing van Wallonië is uitgevoerd door Vlamingen.
De Vlamingen die daar gingen werken spraken immers Frans en geen Waals.
Het werd dan nog eens in de hand gewerkt door de scholen, de economie en kerk.
Vaak word vergeten dat autochtone Walen een minderheid zijn in Wallonië en dat 75% van de huidige bevolking in Wallonië inwijkelingen zijn die daar na 1830 zijn gaan werken en leven.
Van de laatste 10 ministers-presidenten van Wallonië was er slechts 1 een autochtone Waal; Willy Borsus.
Voor de Vlamingen die er gingen wonen mochten geen Nederlandstalige scholen oprichten; ze hadden immers ook geen faciliteiten zoals de franssprekenden in de Brusselse Rand en de Vlaamse faciliteitengemeenten.
Maar de "demografische drainage" naar het zuiden gaat nog steeds verder.
We beleven nu de ""immo-uittocht, na de "industriële uittocht", en na de "agrarische uittocht" van boeren op zoek naar landbouwgrond.
En de kortzichtige politici doen er niets aan omdat de mensen in eigen streek zouden blijven; wél integendeel, door de betonstop zal de emografische afvloeiing nog aangezwengeld worden.
De volgende generatie Vanderbiesten, Coolsen, Vancauwenberghen, Oncelinxen enz... is al een ganse tijd in de maak.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 februari 2021 om 15:40.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2021, 15:33   #376
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Voor de Vlamingen die er gingen wonen mochten geen Nederlandstalige scholen oprichten; ze hadden immers ook geen faciliteiten zoals de franssprekenden in de Brusselse Rand en de Vlaamse faciliteitengemeenten.
..
"Ja maar de Grondwet bepaalde dat het gebruik der talen vrij was"


TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2021, 15:42   #377
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ja, en ik versta teksten vanaf die tijd. Toen was de vroegmoderne vorm van onze taal min of meer ontstaan in ong. de vorm die we kennen. Komaan zeg, dat begrijp je toch?

Verder kan jij er misschien nooit komen, maar mij verstaan ze wel degelijk in het Noorden en Noorderlingen kunnen ook domme onwaarheden geloven en voor waar aannemen.

Ik vertrouw mijn eigen ervaringen meer dan een persoon die niks van Noorderlingen moet hebben en er een irrationale afkeer van heeft.
Weyland, we weten reeds zeer lang dat het sommigen (ook op dit forum) er alles aan gelegen is elk samengaan en elke taalkundige/culturele eenheid tussen Nederland en Vlaanderen mordicus te blijven ontkennen en bestrijden. Dat deze toenadering in de dagelijkse realiteit vooruitgaat in de meest uiteenlopende sectoren zal deze belgicisme-verknochten natuurlijk wel ongerust maken. Het internet en de e-commerce heeft deze evolutie een flinke ruggesteun gegeven. Laat het nu net in dit domein zijn dat Nederland in Vlaanderen een tweede thuismarkt gevonden heeft. In de informaticasector denk ik bv. ook aan het samenwerkingsverband tussen het Leuvense Imec en het Nederlandse ASML dat zich op de Amsterdamse beurs als een waar vlaggeschip heeft gereveleerd. Ook het samengaan van de Gentse haven met die van Terneuzen, de succesvolle fusie van Ahold en Delhaize enz. Kortom, er zit flinke groei in die samenwerking.
N'en déplaise aux belgicistes!
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2021, 16:04   #378
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Voor de Vlamingen die er gingen wonen mochten geen Nederlandstalige scholen oprichten; ze hadden immers ook geen faciliteiten zoals de franssprekenden in de Brusselse Rand en de Vlaamse faciliteitengemeenten.
Maar de "demografische drainage" naar het zuiden gaat nog steeds verder.
We beleven nu de ""immo-uittocht, na de "industriële uittocht", en na de "agrarische uittocht" van boeren op zoek naar landbouwgrond.
En de kortzichtige politici doen er niets aan omdat de mensen in eigen streek zouden blijven; wél integendeel, door de betonstop zal de emografische afvloeiing nog aangezwengeld worden.
De volgende generatie Vanderbiesten, Coolsen, Vancauwenberghen, Oncelinxen enz... is al een ganse tijd in de maak.
Ik ben grote voorstander van de betonstop. Hoe eerder hoe liever.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2021, 16:20   #379
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Weg met de betonstop! Waar blijven de maatregelen tegen de demografische afvloeiiing

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik ben grote voorstander van de betonstop. Hoe eerder hoe liever.
Weet dat die bij mijn weten niet bestaat in Wallonië en dat bijgevolg de belgische verhouding NL/F zal veranderen ten voordele van F en ten nadele van NL.
Voor ons betekent dat bijgevolg een potentiële kultuurkrimp en voor onze kulturele tegenstander een kultuurgroei.
Want, inderdaad, de volgende Nobelprijswinnaar literatuur met een Vlaamse naam, maar schrijvende in het Frans, is nu misschien in de maak.

Waar blijven de maatregelen tegen de demografische afvloeiing naar het zuiden ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 februari 2021 om 16:24.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2021, 16:31   #380
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Weet dat die bij mijn weten niet bestaat in Wallonië en dat bijgevolg de belgische verhouding NL/F zal veranderen ten voordele van F en ten nadele van NL.
Voor ons betekent dat bijgevolg een potentiële kultuurkrimp en voor onze kulturele tegenstander een kultuurgroei.
Want, inderdaad, de volgende Nobelprijswinnaar literatuur met een Vlaamse naam, maar schrijvende in het Frans, is nu misschien in de maak.

Waar blijven de maatregelen tegen de demografische afvloeiing naar het zuiden ?
Iedereen in België is vrij te gaan wonen waar hij wilt.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be