Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 januari 2017, 10:49   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.597
Standaard Komt onze vrijheid van meningsuiting in het gedrang?

Laatste tijden is er nogal redelijk wat over te doen in de media, het nieuws andere kanalen.

Zullen we binnen aanzienlijke tijd niets meer mogen zeggen, zullen we op niets meer mogen reageren, zullen we ons moeten hullen in het zwijgen, krijgen we zwijgplicht.

Natuurlijk gaat het hem in veel gevallen om gesproken/geschreven (sociale media en andere) teksten/reacties die er soms zwaar over zijn ...

'Indien er al een probleem is met mensenrechten, dan is het niet met de vrije meningsuiting'

Vrijheid van meningsuiting. Waar is de grens?

Detail tekst:

Citaat:
"Oh Allah, vernietig de vreselijke christenen, oh Allah, dood hen allen, spaar geen enkele!” Een uitspraak die voor heel wat controverse zorgde in België. Niet alleen in het politieke wereldje maar ook door de man in de straat werd deze daad, gesteld door een 15-jarige jongen uit Verviers amper 2 weken nadat in het Franse Normandië een priester zomaar de keel werd overgesneden door enkele Jihadi’s, zwaar veroordeeld. Hierdoor laaide het debat omtrent vrije meningsuiting uiteraard opnieuw op en wordt er de vraag gesteld of er een grens moet getrokken worden. Tot waar aanvaarden we als maatschappij het recht op vrije meningsuiting en zelfbeschikkingsrecht?
Waar gaat het allemaal naartoe denk je dan?

Hoe en waar moeten we dat gaan plaatsen?

Alles afschaffen, kranten, sociale media, zwijgplicht???

Laten we het houden op ...

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2017, 11:13   #2
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.038
Standaard

Er is in België helemaal geen vrijheid van meningsuiting.
Als ik "morgen" en plein public kritiek uit op de islam of mohammed, is de kans reeël dat ik volgende week dood ben.
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2017, 11:15   #3
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.854
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Er is in België helemaal geen vrijheid van meningsuiting.
Als ik "morgen" en plein public kritiek uit op de islam of mohammed, is de kans reeël dat ik volgende week dood ben.
Omwille van dit soort Witte Ridder-complexen ben ik er ook tegenstander van dat bepaalde onfrisse meningen door justitie beteugeld worden.

Het maakt ze niet minder wansmakelijk. Maar een vervolging geeft de auteur ervan een geheel onverdiend aureool van martelaar.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2017, 11:28   #4
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.038
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Omwille van dit soort Witte Ridder-complexen ben ik er ook tegenstander van dat bepaalde onfrisse meningen door justitie beteugeld worden.

Het maakt ze niet minder wansmakelijk. Maar een vervolging geeft de auteur ervan een geheel onverdiend aureool van martelaar.
heel de koran staat vol "onfrisse meningen", die hier regelmatig in de praktijk worden omgezet.
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 4 januari 2017 om 11:32.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2017, 14:25   #5
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.597
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Er is in België helemaal geen vrijheid van meningsuiting.
Als ik "morgen" en plein public kritiek uit op de islam of mohammed, is de kans reeël dat ik volgende week dood ben.
Dat risico zit er inderdaad in.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2017, 14:38   #6
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.597
Standaard

Staat u mij toe beste forumleden, nog even verder in te gaan op de vrijheid van meningsuiting via bepaalde kanalen aangeroepen op (FB, Twitter, Skype, chatboxen) de PC('s) die in de huiskamer hun plaatsje kregen.

Misschien is het wel een héél eigenaardige denkpiste van mijnentwege die ik nu ga bewandelen maar misschien is het wel stof tot nadenken.

Vrijheid van meningsuiting wil men aan banden leggen.

Dan zie ik véél thuiscomputers binnenkort verdwijnen in de zin van dat dat juist datgene was waar velen onder ons zich met bezig hielden, op (A)sociale media hun zegje doen.

Dat zegje in veel gevallen doorspekt met leugens en volgestampt met schuttingtaal, bargoens, het koeterwaals en andere inbreuken tegen de Nederlandsche taal.

Schaft men dit af dan gaan er zoals ik al wist te schrijven veel PC's verdwijnen met als gevolg dat het een héle handel met zich meeneemt die niet meer zal aangesproken worden, kopen van pc en andere onderdelen.

En toen zei iemand in een 'ver verleden' (Van Quickenborne) iedereen zijn/haar PC.

Die zag het al aankomen dat er een serieuze terugval op komst was.

Dus moest men dat zien op te vangen met alle mogelijke diensten zoals banken en andere volledig beschikbaar te maken via de PC, u kan er al bijna niet meer naast, de app's vliegen u rond de oren.

De jongere mensen worden in dit (rare)wereldje geboren maar wat met sommige ouderen die daar niet of nooit aan meegedaan hebben omdat ze er gewoon geen boodschap aan hadden of zelfs jongeren die er niet willen aan meedoen want PC is een dure 'hobby'.

Gaat men die mensen negeren? Of zegt men: ga maar een cursus volgen?

Misschien denken sommige mensen die mijn prachtige tekst naar het forum toe nu lezen: Die heeft te lang op Mars gezeten.

p.s. Ik ben al jaar en dag de mening toegedaan dat de gezelschapsspellen terug ter tafel zullen komen. (Monopoly, Schaken, Cluedo, Dammen ... )
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 4 januari 2017 om 14:44.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2017, 14:58   #7
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Er is in België helemaal geen vrijheid van meningsuiting.
Als ik "morgen" en plein public kritiek uit op de islam of mohammed, is de kans reeël dat ik volgende week dood ben.
In uw voorbeeld is er helemaal geen schending van uw recht op meningsuiting.
Het recht op meningsuiting slaat op de negatieve verplichting van de overheid om u uw mening te laten uiten.

Er zijn in België ook passiemoorden. Betekent dat dat er in België geen recht op leven is?
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2017, 22:52   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.245
Standaard

Er zijn de laatste tijd toch al wat draden geweest over wat het precies inhoudt, die vrije mening, en die vrije meningsuiting. Plus de verantwoordelijkheid voor wat je doet en zegt.

Dit gezeverd zijnde, pas ik voor een 36ste herhaling.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2017, 08:13   #9
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Laat ze vooral één Vlaming vervolgen.
Dan komt er een Vlaams front naar voren met andere bewijzen uit de sociale media en heeft het gerecht veel maal meer werk dan de racistische Vlaming vervolgen.

Het was een minderheid op de sociale media dat zich negatief uitliet. Waarom zo'n minderheid massaal belichten? Dat is manipulatie en een vertekend beeld schetsen.

United we stand.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be