Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met academici en ideologen (2005) > Tarik Fraihi - 4 april t.e.m. 10 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Tarik Fraihi - 4 april t.e.m. 10 april Fraihi is filosoof en docent aan de EHSAL. Hij werkt tevens voor de studiedienst van de sp.a. Schreef het boek 'De smaak van de ongelijkheid' waarin hij het minderhedenbeleid op de korrel neemt. En niet te vergeten: de interculturele website 'Kif Kif' waarvan hij voorzitter is.

 
 
Discussietools
Oud 5 april 2005, 15:23   #1
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard Krijgen allochtonen in ons onderwijs niet genoeg kansen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dina
Maar waar we stilaan wél genoeg van krijgen is om steeds de schuld te krijgen als er met de migranten iets misloopt. Nooit worden ZIJ eens voor hun verantwoordelijkheden gesteld. Als ik hoor dat zij niet dezelfde kansen in het onderwijs krijgen, dan begrijp ik dat niet. Die leerkracht daar vooraan in de klas vertelt toch exact hetzelfde aan �*lle leerlingen? Van welke afkomst ze ook zijn? Hebben zij - door hun afkomst - een bepaalde achterstand of moeilijkheid om de lessen te volgen? Dat kan, maar dat kan evengoed voor autochtone kinderen die uit minder gegoede milieus komen (want die bestaan ook!).
Ik vind dit een zeer interessante quote van Dina omdat 1. er enorm veel Vlamingen zo denken en 2. ik het eigenlijk eens ben met haar.

Als er naar ons onderwijs wordt verwezen, dan klinkt het steevast dat "allochtonen daarin niet genoeg kansen krijgen" of dat "er iets mis met ons onderwijs". Toch wordt in internationale studies steevast bevestigd dat ons onderwijs bij de beste ter wereld hoort, en ben ik niet van mening dat alle leraars dermate racistisch zijn dat allochtonen systematisch worden benadeeld.

Daarom aan mr. Fraihi de vraag: wat is er dan wél aan de hand? Hebben de allochtonen niet door wat de bedoeling en waarde is van onderwijs en een diploma? Worden zij vanuit hun cultuur niet voldoende gepushed om te presteren? Of ligt het aan ons onderwijssysteem en aan onze onderwijzers?
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline  
Oud 5 april 2005, 15:49   #2
Dina
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 13 mei 2002
Berichten: 312
Standaard

Mag ik hier misschien een paar opmerkingen aan vastknopen die ik al een paar keer van vlaamse leerkrachten in het Brusselse heb gehoord?

Een kind in het eerste leerjaar. Op een contactavond voor ouders maakt de leerkracht aan verschillende ouders duidelijk dat het écht wel belangrijk is om hun kind élke dag een stukje te doen lezen, want dat het kind niet zo goed mee kan in de klas. Steevast krijgt die leerkracht van anderstalige (lees goed! ik zei NIET : allochtone ) ouders te horen : jamaar, thuis leest hij wel vlot.

Vraag van de leerkracht : hoe kunt u dit zo zeker weten als u zelf niet begrijpt wat uw zoon leest?

Wanneer leerkrachten teveel opmerkingen maken over de prestaties van zoon/dochter, krijgen zij nogal vaak van allochtone ouders (niet allemaal!) de kritiek : u bent racistisch.
Ik ken een leerkracht die zo begaan was met haar oogappels dat zij aan die valse beschuldigingen na 15 jaar uiteindelijk tenonder is gegaan.

Eén oplossing in mijn ogen : van de ouders dezelfde inspanningen verlangen als van hun kinderen. Wanneer anderstalige ouders hun kinderen bv. in het nederlandstalig onderwijs willen droppen, moeten zij worden verplicht een intensieve taalcursus te volgen, die zij ook met succes dienen te beëindigen. Geef ze één jaar de kans. En wees streng met die ouders. Die kinderen kunnen er tenslotte niet aan doen.

Een ander probleem is de overvloed aan anderstalige kinderen in één klas. In Brusselse scholen zijn échte nederlandstalige kinderen een uitzondering geworden met een maximum van 2 �* 3 nederlandstaligen op een groep van ongeveer 25. Dit k�*n niet werken. Onvermijdelijk klitten de verschillende taalgroepen samen, zodat er alleen nog tijdens de lesuren nederlands wordt gepraat. Dat is véél te weinig.

Mijn ervaring in die ene Brusselse school? Niettegenstaande die leerkrachten supergemotiveerd waren om �*lle leerlingen iets bij te brengen, heb ik er uiteindelijk toch mijn kinderen weggehaald. Ik zie nu het verschil, geloof me.
En dan denk ik aan al die kinderen - anderstaligen, allochtonen en die paar vlaamse - die ginder nog zitten en waarvan er niet veel terecht zal komen.
Wiens schuld dit is, doet er misschien niet toe. Wie het gaat oplossen wel. En nog meer : wie gaat dat betalen?
Dina is offline  
Oud 5 april 2005, 16:48   #3
tarik Fraihi
Vreemdeling
 
tarik Fraihi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 65
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Ik vind dit een zeer interessante quote van Dina omdat 1. er enorm veel Vlamingen zo denken en 2. ik het eigenlijk eens ben met haar.

Als er naar ons onderwijs wordt verwezen, dan klinkt het steevast dat "allochtonen daarin niet genoeg kansen krijgen" of dat "er iets mis met ons onderwijs". Toch wordt in internationale studies steevast bevestigd dat ons onderwijs bij de beste ter wereld hoort, en ben ik niet van mening dat alle leraars dermate racistisch zijn dat allochtonen systematisch worden benadeeld.

Daarom aan mr. Fraihi de vraag: wat is er dan wél aan de hand? Hebben de allochtonen niet door wat de bedoeling en waarde is van onderwijs en een diploma? Worden zij vanuit hun cultuur niet voldoende gepushed om te presteren? Of ligt het aan ons onderwijssysteem en aan onze onderwijzers?
Het loopt volgens mij ernstig mis. Niet alleen rond het onderwijs, maar ook op andere domeinen.
Wat mij vooral stoort is het zelfbeklag rond dit thema en de beschuldigende vinger naar de andere.
Ons onderwijssysteem is ongetwijfeld één van de beste in de wereld. Toch zien we dat allochtone scholieren gemiddeld veel slechter presteren. En ook in het onderwijs mogen we ons niet obsessief gaan focussen op de taal. Er is een reële taalachterstand, maar ook daar zijn de oorzaken een samenloop van allerlei factoren (niet enkel de thuistaal of het gebrekkige Nederlands van de ouders).

*wacht effe, ik doe straks verder*
__________________
Tarik Fraihi

Laatst gewijzigd door tarik Fraihi : 5 april 2005 om 16:51.
tarik Fraihi is offline  
Oud 5 april 2005, 16:52   #4
Grellig
Minister
 
Grellig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2005
Berichten: 3.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tarik Fraihi
Toch zien we dat allochtone scholieren gemiddeld veel slechter presteren.
Vindt u dat gek?Er zijn er veel die de straat verwarren met het klaslokaal!
__________________
Al het zichtbare is verbonden met het onzichtbare; het hoorbare met het onhoorbare; het tastbare met het ontastbare; en, misschien , het denkbare met het ondenkbare.

Novalis
Grellig is offline  
Oud 5 april 2005, 17:01   #5
tarik Fraihi
Vreemdeling
 
tarik Fraihi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 65
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tarik Fraihi
Het loopt volgens mij ernstig mis. Niet alleen rond het onderwijs, maar ook op andere domeinen.
Wat mij vooral stoort is het zelfbeklag rond dit thema en de beschuldigende vinger naar de andere.
Ons onderwijssysteem is ongetwijfeld één van de beste in de wereld. Toch zien we dat allochtone scholieren gemiddeld veel slechter presteren. En ook in het onderwijs mogen we ons niet obsessief gaan focussen op de taal. Er is een reële taalachterstand, maar ook daar zijn de oorzaken een samenloop van allerlei factoren (niet enkel de thuistaal of het gebrekkige Nederlands van de ouders).

*wacht effe, ik doe straks verder*
* ik ben terug*

Uit recent onderzoek blijkt het volgende:

-[font=MetaNormal-Roman]De thuistaal blijkt geen invloed te hebben op schoolresultaten. Of iemand nu Frans, Engels, Duits, Arabisch, Berbers, Turks of een andere vreemde taal spreekt thuis doet weinig terzake. De breuklijn (verschil in schoolresultaten) loopt tussen westerse en niet-westerse jongeren. De resultaten van westerse allochtonen is vergelijkbaar met autochtonen. [/font]
-[font=MetaNormal-Roman]54% van de jongeren van niet-Europese origine verwerft geen diploma dat toegang geeft tot het hoger onderwijs. 38 % behaald geen diploma van het secundair onderwijs, en 16 % heeft enkel een diploma 6de jaar beroepssecundair onderwijs (= verschaft geen toegang tot hoger onderwijs)[/font]
[font=MetaNormal-Roman]Het totaal gemiddelde van alle scholieren in Vlaanderen dat geen toegang heeft tot hoger onderwijs is 27%. [/font]
-[font=MetaNormal-Roman]Slechts 1 op 5 (21 %) start aan het hoger onderwijs. Het totaal gemiddelde van alle scholieren die doorstromen naar hoger onderwijs ligt op 52 %.[/font]
-[font=MetaNormal-Roman]Terwijl de helft (49 %) van de autochtonen een hoger onderwijs diploma haalt, geldt dit slechts voor 1 op 6 niet-westerse allochtonen (17 %). [/font]
-[font=MetaNormal-Roman]De niet-Europese allochtonen scoren slechter dan autochtone jongeren van wie de moeder geen diploma lager onderwijs heeft of een de vader een ongeschoolde arbeider is. [/font]
-[font=MetaNormal-Roman]Gemiddeld starten van de 52 % studenten dat aan het hoger onderwijs begint 31 % aan de universiteit. Van de 21 % niet-westerse allochtonen dat aan het hoger onderwijs start, beginnen 8 tot 9 % aan de unif. Het aantal allochtone studenten is gestegen van 3 % in 1993 naar 9% in 2003. [/font]
-[font=MetaNormal-Roman]De slaagpercentage aan de universiteiten liggen tussen 45 �* 47%, bij niet-westerse allochtone studenten is dit 15%[/font]
-[font=MetaNormal-Roman]Wanneer we kijken naar de beroepsstatus van schoolgaande kinderen en jongeren met een niet-westers nationaliteit, dan is 54% van de vader en 80% van de moeders van niet actief. Bij de genaturaliseerde niet-westerse allochtonen ligt de percentage lager, maar blijft alarmerend hoog (correcte cijfer heb ik niet gevonden, mijn vermoeden is dat dit voor vaders tussen 30% en 40% schommelt en bij de moeders zeker de 50% blijft overschrijden). Het diploma van de moeder en de activiteitsgraad van de vader ( de beroepsstatus van de ouders) is heel bepalend voor de verdere schoolcarrière van het kind. [/font]
__________________
Tarik Fraihi

Laatst gewijzigd door tarik Fraihi : 5 april 2005 om 17:03.
tarik Fraihi is offline  
Oud 5 april 2005, 17:05   #6
LeMmOnN
Gouverneur
 
LeMmOnN's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 maart 2005
Locatie: Barcelona
Berichten: 1.246
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tarik Fraihi
Het loopt volgens mij ernstig mis. Niet alleen rond het onderwijs, maar ook op andere domeinen.
Wat mij vooral stoort is het zelfbeklag rond dit thema en de beschuldigende vinger naar de andere.
Ons onderwijssysteem is ongetwijfeld één van de beste in de wereld. Toch zien we dat allochtone scholieren gemiddeld veel slechter presteren. En ook in het onderwijs mogen we ons niet obsessief gaan focussen op de taal. Er is een reële taalachterstand, maar ook daar zijn de oorzaken niet samenloop van allerlei factoren (niet enkel de thuistaal of het gebrekkige Nederlands van de ouders).

*wacht effe, ik doe straks verder*
Zielig,
ons onderwijssysteem is ongetwijfeld één vd beste in de wereld, tot hier volg ik, maar nu... allochtonen presteren gemiddeld veel slechter, alleeh eigenlijk volg ik hier ook nog...

nu komt het... een taalachterstand?? hoe zou dat komen? en hoe haal je een achterstand in??? (de manier is bij iedereen (allochtoon of autochtoon) dezelfde)

Ken je een manier om een achterstand in te halen Tarik?? (is zoals bij een week ziek zijn en school gemist hebben, is zoals kinderen met kanker die een jaar in het ziekenhuis liggen en ook met een leerachtstand kampen) "de moeite doen" maw je inspannen om bij te benen, je inspannen om onze taal te leren, dat is nodig, meer niet. Je moet het wel willen natuurlijk.

Er is niets zo simpel als een achterstand oplopen (vraag maar aan de rode duivels en die verwijten het ook altijd de coach), en dan zeggen dat het de schuld is van een ander.

En zelfbeklag en de beschuldigende vinger: mijn beste Tarik, de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet (is geen racistische mop he seg)
__________________
Politics is the art of preventing people from taking part in affairs which properly concern them
(Paul Valery)
LeMmOnN is offline  
Oud 5 april 2005, 17:09   #7
tarik Fraihi
Vreemdeling
 
tarik Fraihi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 65
Standaard

* ik moet mijn er van door. Werk het straks wel af*
__________________
Tarik Fraihi
tarik Fraihi is offline  
Oud 5 april 2005, 17:16   #8
Dina
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 13 mei 2002
Berichten: 312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tarik Fraihi
* ik ben terug*

Uit recent onderzoek blijkt het volgende:
Ik ga niet alles quoten, we moeten ook aan de webspace denken he.

Moet ik uit het laatste gedachtenstreepje dan afleiden dat niet-westerse allochtonen minder slaagkansen hebben wanneer hun ouders niet werken?
Dan stel ik mij de vraag waarin het verschil dan ligt tussen niet-westerse allochtonen met werkloze ouders, westerse allochtonen met werkloze ouders en eventueel ook autochtonen met werkloze ouders.
Als het volgens die studie niet de taal is, is het dan de opvoeding? De "cultuur"?
Dina is offline  
Oud 5 april 2005, 17:23   #9
tarik Fraihi
Vreemdeling
 
tarik Fraihi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 65
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dina
Ik ga niet alles quoten, we moeten ook aan de webspace denken he.

Moet ik uit het laatste gedachtenstreepje dan afleiden dat niet-westerse allochtonen minder slaagkansen hebben wanneer hun ouders niet werken?
Dan stel ik mij de vraag waarin het verschil dan ligt tussen niet-westerse allochtonen met werkloze ouders, westerse allochtonen met werkloze ouders en eventueel ook autochtonen met werkloze ouders.
Als het volgens die studie niet de taal is, is het dan de opvoeding? De "cultuur"?
*snel snel nog*

goed gezien Dina.
De studie stel vast dat bij niet-westerse en westese allochtonen en autochtonen met laaggeschoolde moeders en lagere beroepsstatus van de vaders (dus iets breder dan werklozen) de schoolresultaten gemiddeld gelijk lopen. Nadruk op gemiddeld. Autochtonen scoren in die positie iets beter, maar het verschil is verwaarloosbaar.

Cultuur heeft er iets mee te maken, maar niet cultuur zoals die meestal wordt begrepen.
__________________
Tarik Fraihi
tarik Fraihi is offline  
Oud 5 april 2005, 17:27   #10
tarik Fraihi
Vreemdeling
 
tarik Fraihi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 65
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dina
Ik ga niet alles quoten, we moeten ook aan de webspace denken he.

Moet ik uit het laatste gedachtenstreepje dan afleiden dat niet-westerse allochtonen minder slaagkansen hebben wanneer hun ouders niet werken?
Dan stel ik mij de vraag waarin het verschil dan ligt tussen niet-westerse allochtonen met werkloze ouders, westerse allochtonen met werkloze ouders en eventueel ook autochtonen met werkloze ouders.
Als het volgens die studie niet de taal is, is het dan de opvoeding? De "cultuur"?
* snel moest allang weg zijn*

Met taalachterstand op school zie je laatste positing bij inburgering. Taalachterstand betekent niet dat ze geen Nederlands kunnen. Integendeel, ze spreken goed Nederlands, maar onvoldoende om het niveua te halen nodig om bij te blijven (schrijven, wiskundige taal, abstracte taal,...). Je begrijpt wel wat ik bedoel.
__________________
Tarik Fraihi
tarik Fraihi is offline  
Oud 5 april 2005, 17:32   #11
Dina
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 13 mei 2002
Berichten: 312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tarik Fraihi
*snel snel nog*

goed gezien Dina.
De studie stel vast dat bij niet-westerse en westese allochtonen en autochtonen met laaggeschoolde moeders en lagere beroepsstatus van de vaders (dus iets breder dan werklozen) de schoolresultaten gemiddeld gelijk lopen. Nadruk op gemiddeld. Autochtonen scoren in die positie iets beter, maar het verschil is verwaarloosbaar.

Cultuur heeft er iets mee te maken, maar niet cultuur zoals die meestal wordt begrepen.
Als het verschil "verwaarloosbaar" is tussen niet westerse allochtonen, westerse allochtonen en autochtonen, is er eigenlijk niet echt een verschil.
Men kan dus stellen dat kinderen (in het algemeen) met geschoolde ouders meer kans maken in het beroepsleven, dan kinderen met ongeschoolde ouders.

Dat autochtonen "iets" beter scoren kan te maken hebben met de taal.
Zij hebben dan toch al dat streepje voor op de anderen.

Dat er dan, verhoudingsgewijs, meer allochtonen problemen hebben op school (en later om werk te vinden) dan autochtonen, wil dus zeggen dat er verhoudingsgewijs méér allochtone ouders zijn zonder degelijke basiskennis, dan autochtone.

Waarbij ik mij dan ook meteen de bedenking maak waarom we nog meer migranten zouden moeten aantrekken om later voor ons pensioen te zorgen, als ze toch in de werkloosheid terecht komen.
Dina is offline  
Oud 5 april 2005, 17:34   #12
Dina
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 13 mei 2002
Berichten: 312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tarik Fraihi
* snel moest allang weg zijn*
Tja, het kan soms een echte verslaving zijn he?
Citaat:

Met taalachterstand op school zie je laatste positing bij inburgering. Taalachterstand betekent niet dat ze geen Nederlands kunnen. Integendeel, ze spreken goed Nederlands, maar onvoldoende om het niveua te halen nodig om bij te blijven (schrijven, wiskundige taal, abstracte taal,...). Je begrijpt wel wat ik bedoel.
Wat ik dus al zei : taal is méér dan je kunnen uitdrukken bij de bakker. Het is een begin, maar niet voldoende als je iets wilt bereiken in het leven.
Dina is offline  
Oud 5 april 2005, 17:47   #13
LA'er
Provinciaal Gedeputeerde
 
LA'er's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2003
Locatie: Antwerpen stad
Berichten: 823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tarik Fraihi
* snel moest allang weg zijn*

Met taalachterstand op school zie je laatste positing bij inburgering. Taalachterstand betekent niet dat ze geen Nederlands kunnen. Integendeel, ze spreken goed Nederlands, maar onvoldoende om het niveua te halen nodig om bij te blijven (schrijven, wiskundige taal, abstracte taal,...). Je begrijpt wel wat ik bedoel.
Spreken goed Nederlands?

Wat is Nederlands? Een zin van 15 woorden met daartussen minstens 4 in het Arabisch of Berbers of wat dan ook noem ik geen Nederlands.

Een goede begeleiding en het creëren van extra kansen zodat de allochtonen Nederlands kunnen leren. Zij die de kans niet benutten, dat is dan jammer. Je moet de kansen grijpen die er zijn. zij die dat niet doen moeten de consequenties daarvan maar dragen.
__________________
Het Liberaal Appel profileert zich als een rechts-liberale partij voor mensen die genoeg hebben van een te links beleid en het Vlaams Belang een stap te ver vinden.
Meer info op www.liberaalappel.org of [email protected]
LA'er is offline  
Oud 5 april 2005, 19:22   #14
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Het slaagpercentage van allochtonen op de hogeschool gent is alvast indrukwekkend lager dan dat van autochtone studenten.

Evenals hun aanwezigheid....
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline  
Oud 5 april 2005, 19:33   #15
sinan123
Banneling
 
 
Geregistreerd: 14 september 2004
Locatie: Rotterdam
Berichten: 3.785
Standaard

Raven, aangezien je nog steeds bezig met men haat te zaaien. Wat is jouw oplossing voor het ''allochtonenprobleem''. Sirieus antwoord graag.
sinan123 is offline  
Oud 5 april 2005, 19:47   #16
Drag0n
Vreemdeling
 
Drag0n's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 mei 2004
Berichten: 52
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Het slaagpercentage van allochtonen op de hogeschool gent is alvast indrukwekkend lager dan dat van autochtone studenten.

Evenals hun aanwezigheid....
Ik denk dat het in vele hogescholen zo is... Ik ken ook veel allo's die toen ze 12 jaar waren het toenmalige pms op bezoek kregen. Die zeiden dat hun kind(eren) niet meer mee kunnen op school, en dat het best is dat ze naar de BLO gaan. Als onwetende ouder ga je natuurlijk akkoord en dan nog horen dat een speciale bus hen iedere ochtend komt halen. Gemakkelijk eh!

Nu soit, het komt er eigenlijk op neer dat ze indertijd te gemakkelijk migranten naar het BLO stuurden. Ik ben zo'n geval...ik hoorde zoals veel van mijn soortgenoten daar niet thuis. Ik haalde schitterende resultaten, maar 'k moest van mijn ouders in die school blijven. Toen ik een jaar of 16 was weigerde ik om nog naar school te gaan. Dan hebben mijn ouders uiteindelijk (na veel gezaag) beslist om mij in een gewone school in te schrijven. In het begin had ik moeite maar naar een paar jaar hard werken ben ik er geraakt. Ik zit nu eindelijk op een HOGESCHOOL! Misschien wat later dan mijn klasgenoten, maar beter laat dan nooit!

mvg
Drag0n

Laatst gewijzigd door Drag0n : 5 april 2005 om 20:07.
Drag0n is offline  
Oud 5 april 2005, 22:31   #17
tarik Fraihi
Vreemdeling
 
tarik Fraihi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 65
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Vindt u dat gek?Er zijn er veel die de straat verwarren met het klaslokaal!
tuurlijk vind ik dat gek. ik vind het niet normaal dat er redelijk veel jongeren zijn die de straat verwarren met het klaslokaal. Vind jij dat normaal soms?
__________________
Tarik Fraihi

Laatst gewijzigd door tarik Fraihi : 5 april 2005 om 22:31.
tarik Fraihi is offline  
Oud 5 april 2005, 22:38   #18
tarik Fraihi
Vreemdeling
 
tarik Fraihi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 65
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dina
Als het verschil "verwaarloosbaar" is tussen niet westerse allochtonen, westerse allochtonen en autochtonen, is er eigenlijk niet echt een verschil.
Men kan dus stellen dat kinderen (in het algemeen) met geschoolde ouders meer kans maken in het beroepsleven, dan kinderen met ongeschoolde ouders.

Dat autochtonen "iets" beter scoren kan te maken hebben met de taal.
Zij hebben dan toch al dat streepje voor op de anderen.

Dat er dan, verhoudingsgewijs, meer allochtonen problemen hebben op school (en later om werk te vinden) dan autochtonen, wil dus zeggen dat er verhoudingsgewijs méér allochtone ouders zijn zonder degelijke basiskennis, dan autochtone.

Waarbij ik mij dan ook meteen de bedenking maak waarom we nog meer migranten zouden moeten aantrekken om later voor ons pensioen te zorgen, als ze toch in de werkloosheid terecht komen.
- Er is wel een verschil: verschil tussen laaggeschoolde en hooggeschoolde ouders.
- taal is niet de enige reden en zeker niet de belangrijkste, anders zouden de westerse allochtonen duidelijk veel minder scoren dan autochtonen. Westerse allochtonen die thuis ook een andere taal spreken dan het Nederlands, scoren ongeveer even goed als autochtonen. Plus je geeft al een andere reden aan, nl. de basiskennis over het onderwijs.
- verhoudingsgewijs hebben niet 'de allochtonen' meer problemen in het onderwijs, wel de 'niet-westerse allochtonen'. Wat een groot verschil is.
__________________
Tarik Fraihi

Laatst gewijzigd door tarik Fraihi : 5 april 2005 om 22:40.
tarik Fraihi is offline  
Oud 5 april 2005, 22:42   #19
Dina
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 13 mei 2002
Berichten: 312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tarik Fraihi
- verhoudingsgewijs hebben niet 'de allochtonen' meer problemen in het onderwijs, wel de 'niet-westerse allochtonen'. Wat een groot verschil is.
Je zei daarnet al dat het verschil tussen die twee groepen verwaarloosbaar is.

Maar goed. Aan wat is dat - minieme - verschil dan te wijten?
Dina is offline  
Oud 5 april 2005, 22:43   #20
tarik Fraihi
Vreemdeling
 
tarik Fraihi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 65
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LA'er
Spreken goed Nederlands?

Wat is Nederlands? Een zin van 15 woorden met daartussen minstens 4 in het Arabisch of Berbers of wat dan ook noem ik geen Nederlands.

Een goede begeleiding en het creëren van extra kansen zodat de allochtonen Nederlands kunnen leren. Zij die de kans niet benutten, dat is dan jammer. Je moet de kansen grijpen die er zijn. zij die dat niet doen moeten de consequenties daarvan maar dragen.
Met goed Nederlands bedoel ik waarschijnlijk wat jij onder goed Nederlands verstaat. We hebben het hier over allochtone jongeren, niet over nieuwkomers, minderjarige asielzoekers en al de anderen.
__________________
Tarik Fraihi
tarik Fraihi is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be