Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 maart 2012, 14:31   #1
andy.v
Burger
 
andy.v's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 januari 2012
Berichten: 170
Standaard Hoffelijkheid en respect gevraagd

Aangezien er toch heel wat mensen actief zijn op dit forum zou ik er graag even "misbruik" van maken om een vriendelijke oproep te lanceren: graag wat hoffelijkheid, geduld en respect op de weg!

Voor de bumperklevers: hou daar toch eens mee op, het frustreert enorm en heeft alleen maar als resultaat dat men nog trager gaat rijden. De wet van de sterkste, de grootste en de snelste geldt niet op de rijweg.

Voor de "bumpergekleefden": als je een wagen ziet naderen met een hogere snelheid dan die van jou, maak dan zo snel mogelijk plaats. Ben je aan het inhalen, steek dan alvast je rechter richtingaanwijzer aan om aan te geven dat je dit wel degelijk van plan bent. Misschien rijdt die andere te snel, maar so what, het is niet aan ons om hierover te oordelen.

Voor de halsstarrig links rijdenden: doe dit niet, het is levensgevaarlijk. Bij 3 vakken: rij niet in het midden, want iemand die rechts rijdt en wil inhalen moet 2 vakken overbruggen en heeft gedurende een kort moment (indien hij het niet in 2 keer doet) bij dat diagonaal manoeuvre een blinde hoek! Gebeurt er een ongeval, dan bent u aansprakelijk.

Voor degenen die niet weten wat te doen wanneer ze links moeten op een rotonde: linker richtingaanwijzer uitsteken voor je de rotonde oprijdt en die net voor je er weer af rijdt naar rechts overschakelen.

Voor degenen die wachten om de rotonde op te rijden: schuif niet in voor de neus van een wagen die al op de rotonde rijdt!

Als je aan een zebrapad komt en er staat iemand te wachten om over te steken: ALTIJD stoppen!

En de allerbelangrijkste: zijn er kinderen in de buurt, hou er dan rekening mee dat ze "domme" dingen kunnen doen. Kruis je een kind op een fiets, dan vertraag je (misschien valt dat kind wel?). Rijden ze met de fiets naast elkaar dan blijf je erachter.

Allemaal zaken die voor een volwassene met wat gezond verstand perfect logisch zouden moeten zijn, maar vreemd genoeg zijn er ook heel wat die voor een minuutje eerder arriveren graag met hun leven en dat van de anderen spelen.

Het verkeer moet vlot gaan en zonder frustraties, pas dan zal het voor iedereen een beetje veiliger worden op de weg. De rijweg dient om van punt A naar punt B te gaan, niet om een machtsstrijd te voeren.

Zo, mijn gal is eruit. Reacties zijn welkom, maar ik zou blijer zijn indien deze post in bepaalde verkeerssituaties even voor ogen genomen wordt

Met dank voor jullie begrip en medewerking.

Andy

Laatst gewijzigd door andy.v : 26 maart 2012 om 14:32.
andy.v is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2012, 14:52   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Mooie opener Andy.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2012, 14:58   #3
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.081
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andy.v Bekijk bericht
Aangezien er toch heel wat mensen actief zijn op dit forum zou ik er graag even "misbruik" van maken om een vriendelijke oproep te lanceren: graag wat hoffelijkheid, geduld en respect op de weg!

Voor de bumperklevers: hou daar toch eens mee op, het frustreert enorm en heeft alleen maar als resultaat dat men nog trager gaat rijden. De wet van de sterkste, de grootste en de snelste geldt niet op de rijweg.

Voor de "bumpergekleefden": als je een wagen ziet naderen met een hogere snelheid dan die van jou, maak dan zo snel mogelijk plaats. Ben je aan het inhalen, steek dan alvast je rechter richtingaanwijzer aan om aan te geven dat je dit wel degelijk van plan bent. Misschien rijdt die andere te snel, maar so what, het is niet aan ons om hierover te oordelen.

Voor de halsstarrig links rijdenden: doe dit niet, het is levensgevaarlijk. Bij 3 vakken: rij niet in het midden, want iemand die rechts rijdt en wil inhalen moet 2 vakken overbruggen en heeft gedurende een kort moment (indien hij het niet in 2 keer doet) bij dat diagonaal manoeuvre een blinde hoek! Gebeurt er een ongeval, dan bent u aansprakelijk.

Voor degenen die niet weten wat te doen wanneer ze links moeten op een rotonde: linker richtingaanwijzer uitsteken voor je de rotonde oprijdt en die net voor je er weer af rijdt naar rechts overschakelen.

Voor degenen die wachten om de rotonde op te rijden: schuif niet in voor de neus van een wagen die al op de rotonde rijdt!

Als je aan een zebrapad komt en er staat iemand te wachten om over te steken: ALTIJD stoppen!

En de allerbelangrijkste: zijn er kinderen in de buurt, hou er dan rekening mee dat ze "domme" dingen kunnen doen. Kruis je een kind op een fiets, dan vertraag je (misschien valt dat kind wel?). Rijden ze met de fiets naast elkaar dan blijf je erachter.

Allemaal zaken die voor een volwassene met wat gezond verstand perfect logisch zouden moeten zijn, maar vreemd genoeg zijn er ook heel wat die voor een minuutje eerder arriveren graag met hun leven en dat van de anderen spelen.

Het verkeer moet vlot gaan en zonder frustraties, pas dan zal het voor iedereen een beetje veiliger worden op de weg. De rijweg dient om van punt A naar punt B te gaan, niet om een machtsstrijd te voeren.

Zo, mijn gal is eruit. Reacties zijn welkom, maar ik zou blijer zijn indien deze post in bepaalde verkeerssituaties even voor ogen genomen wordt

Met dank voor jullie begrip en medewerking.

Andy
Waarom zegt u dit allemaal? dit is toch common knowledge? (enfin, toch voor mij )
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2012, 15:02   #4
andy.v
Burger
 
andy.v's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 januari 2012
Berichten: 170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Waarom zegt u dit allemaal? dit is toch common knowledge? (enfin, toch voor mij )
Zoals ik zei:

Citaat:
Allemaal zaken die voor een volwassene met wat gezond verstand perfect logisch zouden moeten zijn
Is blijkbaar niet voor iedereen common knowledge, anders zou het niet dagelijks gebeuren
andy.v is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2012, 15:38   #5
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.081
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andy.v Bekijk bericht
Zoals ik zei:



Is blijkbaar niet voor iedereen common knowledge, anders zou het niet dagelijks gebeuren
Je hebt wel gelijk. Ik zie dagelijks mensen op de baan die hun rijbewijs precies bij de waspoeder hebben gekregen...
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2012, 15:45   #6
kameleon
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2008
Berichten: 3.351
Standaard

-Laat minstens een halve meter tussen je wagen en een fietser die je inhaalt.
-Als je voorrang van rechts hebt, neem hem dan gewoon i.p.v. beginnen twijfelen en hem dan toch afstaan terwijl dat helemaal niet moet !
__________________
I'm a barbie girl
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2012, 15:46   #7
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.081
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
-Laat minstens een halve meter tussen je wagen en een fietser die je inhaalt.
-Als je voorrang van rechts hebt, neem hem dan gewoon i.p.v. beginnen twijfelen en hem dan toch afstaan terwijl dat helemaal niet moet !
Is het tegenwoordig niet de regel dat, zelfs als je twijfelt, je sowieso voorrang van rechts hebt?
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2012, 15:48   #8
andy.v
Burger
 
andy.v's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 januari 2012
Berichten: 170
Standaard

Ik woon op 5 minuten van mijn werk. Elke rit kan ik minstens 5 verkeersovertredingen vaststellen...

Gisteren van Poperinge naar Deerlijk gereden. Je kunt je niet voorstellen hoeveel keer ik een X5, opgefokte sportmachine, e.d. in mijn bumper had. En dan rij ik toch de maximum toegelaten snelheid van 120... Moest mijn auto kunnen vliegen, dan maak ik wel plaats voor die lieve mensen, maar dat lukt alsnog niet. En mij tussen 2 vrachtwagens wurmen zie ik ook niet zitten...

Ik weet het, het is naïef, maar als iedereen nu eens een inspanning zou doen...
andy.v is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2012, 15:49   #9
andy.v
Burger
 
andy.v's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 januari 2012
Berichten: 170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Is het tegenwoordig niet de regel dat, zelfs als je twijfelt, je sowieso voorrang van rechts hebt?
Klopt. Voorrang van rechts moet je ALTIJD geven, zelfs als de wagen die van rechts komt stilstaat. Nog zo'n regel die velen nog niet kennen.

http://www.lokalepolitie.be/5394/bib...an-rechts.html

Laatst gewijzigd door andy.v : 26 maart 2012 om 15:52.
andy.v is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2012, 15:51   #10
kameleon
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2008
Berichten: 3.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Is het tegenwoordig niet de regel dat, zelfs als je twijfelt, je sowieso voorrang van rechts hebt?
Inderdaad. Maar die regel is nog maar enkele jaren in voege maar hoeveel chauffeurs scholen hun verkeerskennis geregeld bij ?
__________________
I'm a barbie girl
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2012, 15:54   #11
andy.v
Burger
 
andy.v's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 januari 2012
Berichten: 170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Inderdaad. Maar die regel is nog maar enkele jaren in voege maar hoeveel chauffeurs scholen hun verkeerskennis geregeld bij ?
Als iedereen die het weet dit correct begint toe te passen, dan zullen de anderen het ook wel beginnen weten, zeker? Denk ik..hoop ik...

Wet is trouwens al van 2007.

Laatst gewijzigd door andy.v : 26 maart 2012 om 15:54.
andy.v is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2012, 15:59   #12
kameleon
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2008
Berichten: 3.351
Standaard

Ik ken de regel en als wielertoerist is het enorm frustrerend. Ik vertraag op tijd als ik zie dat de voorrang van rechts vlot kan genomen worden door de wagen die rechts van me komt, maar die blijft dan staan gapen als een koe.
Dan moet ik in het ergste geval uit mijn klikpedalen komen, stoppen om dan zo een wuifhandje te krijgen van 'rij jij maar eerst'. En als je dan weer in je klikpedalen moet komen.....lukt niet altijd van de eerste keer.
__________________
I'm a barbie girl
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2012, 16:01   #13
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.081
Standaard

Het beste voorbeeld dat ik kan geven van absolute randdebielen in het verkeer is het kruispunt in Willebroek vlak voor de viaduct van de N16 over de A12. Hier kruist de N16 de oprit om naar de A12 richting Antwerpen te gaan. Akkoord: het is een vreselijk slecht kruispunt, ma bon.

Bijna maandelijks gebeurt er daar wel een ongeluk omdat idioten een STOPbord negeren en toch doorrijden, denkende dat ze voorrang van rechts krijgen. Gevolg: Files, een afgesloten N16 en gewoon tijsdsverlies om niets. Zucht...
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2012, 16:49   #14
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andy.v Bekijk bericht
Als je aan een zebrapad komt en er staat iemand te wachten om over te steken: ALTIJD stoppen!
Hier zijn we dus niet mee akkoord... Bij veel 70-(of zelfs 90-)banen met zebrapaden is het vaak bijzonder gevaarlijk om te stoppen om een voetganger te laten oversteken. Niet enkel voor de achterliggers maar ook voor die voetganger zelf. De Bisschoppenhoflaan in Deurne is daar een mooi voorbeeld van: er zijn al verschillende voetgangers doodgereden die mogen oversteken van de wagen op de ene rijstrook om vervolgens op de rijstrook ernaast door een minder hoffelijke bestuurder te worden doodgereden. In zo'n geval is het vaak beter om gewoon duidelijk door te rijden en de voetganger te laten wachten tot de doodrijders voorbij zijn.
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2012, 17:15   #15
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Je hebt wel gelijk. Ik zie dagelijks mensen op de baan die hun rijbewijs precies bij de waspoeder hebben gekregen...
Als die idiote regeling eens werd afgeschaft-rijles krijgen van nonkel of tante- en leren rijden via een degelijke rijschool zag het er heel anders uit. Dan konden ze eerst flink zweten, examen doen met nog meer zweten en dan bij slagen de waspoeder krijgen. Konden ze er hun zweethemd mee wassen.
Gelukkig moet men in N-Nederland naar een rijschool. In Belziek gaat alles met de franse slag blijkbaar ook rijles.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2012, 17:16   #16
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.081
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Als die idiote regeling eens werd afgeschaft-rijles krijgen van nonkel of tante- en leren rijden via een degelijke rijschool zag het er heel anders uit. Dan konden ze eerst flink zweten, examen doen met nog meer zweten en dan bij slagen de waspoeder krijgen. Konden ze er hun zweethemd mee wassen.
Gelukkig moet men in N-Nederland naar een rijschool. In Belziek gaat alles met de franse slag blijkbaar ook rijles.
Ik heb leren rijden via mijn grootvader, en toch kan ik beter rijden dan velen die ik ken die het hebben gedaan via de rijschool...
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2012, 17:23   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
-Laat minstens een halve meter tussen je wagen en een fietser die je inhaalt.
wettelijk is het zelfs het dubbele of 1 meter.
Citaat:
-Als je voorrang van rechts hebt, neem hem dan gewoon i.p.v. beginnen twijfelen en hem dan toch afstaan terwijl dat helemaal niet moet !
Als je het echt weet en hebt en krijgt, soms is het beter ze niet te nemen anders kan je het niet meer navertellen.

Best de VVR snel afschaffen op al de kruispunten buiten de bebouwde kom, is voor niets nodig, en wordt meestal misbruikt.

Maar dat is de bedoeling niet van dit topic.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2012, 19:23   #18
CyberpunX
Staatssecretaris
 
CyberpunX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2004
Locatie: .b/e
Berichten: 2.929
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Ik heb leren rijden via mijn grootvader, en toch kan ik beter rijden dan velen die ik ken die het hebben gedaan via de rijschool...
Dan ben jij een uitzondering die de regel bevestigd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Is het tegenwoordig niet de regel dat, zelfs als je twijfelt, je sowieso voorrang van rechts hebt?
Ja. De reden dat mensen 'twijfelen' kan een situatie zijn die je zelf niet altijd ziet. Er zijn ook genoeg idioten die geen voorrang geven en niet iedereen staat te springen om een andere wagen te rammen 'omdat dat je recht is'.

Ze zouden iedereen met een rijbewijs van ouder dan 10j beter eens opnieuw naar het examencentrum sturen. Fileprobleem direct opgelost.

Laatst gewijzigd door CyberpunX : 26 maart 2012 om 19:24.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2012, 20:33   #19
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andy.v Bekijk bericht
Voor de bumperklevers: hou daar toch eens mee op, het frustreert enorm en heeft alleen maar als resultaat dat men nog trager gaat rijden. De wet van de sterkste, de grootste en de snelste geldt niet op de rijweg.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andy.v Bekijk bericht
Voor de "bumpergekleefden": als je een wagen ziet naderen met een hogere snelheid dan die van jou, maak dan zo snel mogelijk plaats. Ben je aan het inhalen, steek dan alvast je rechter richtingaanwijzer aan om aan te geven dat je dit wel degelijk van plan bent. Misschien rijdt die andere te snel, maar so what, het is niet aan ons om hierover te oordelen.
Wel opletten dat je de ingehaalde in de haast niet gaat snijden.
Voor de rest

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andy.v Bekijk bericht
Voor de halsstarrig links rijdenden: doe dit niet, het is levensgevaarlijk. Bij 3 vakken: rij niet in het midden, want iemand die rechts rijdt en wil inhalen moet 2 vakken overbruggen en heeft gedurende een kort moment (indien hij het niet in 2 keer doet) bij dat diagonaal manoeuvre een blinde hoek! Gebeurt er een ongeval, dan bent u aansprakelijk.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andy.v Bekijk bericht
Voor degenen die niet weten wat te doen wanneer ze links moeten op een rotonde: linker richtingaanwijzer uitsteken voor je de rotonde oprijdt en die net voor je er weer af rijdt naar rechts overschakelen.
Nee, dit is niet wettelijk en werkt verwarrend.
Bij oprijden rechts of niet pinken, bij het afrijden rechts pinken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andy.v Bekijk bericht
Voor degenen die wachten om de rotonde op te rijden: schuif niet in voor de neus van een wagen die al op de rotonde rijdt!


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andy.v Bekijk bericht
Als je aan een zebrapad komt en er staat iemand te wachten om over te steken: ALTIJD stoppen!
En niet vergeten: vertragen aan zebrapaden zodat ge op tijd kunt stoppen.



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andy.v Bekijk bericht
En de allerbelangrijkste: zijn er kinderen in de buurt, hou er dan rekening mee dat ze "domme" dingen kunnen doen. Kruis je een kind op een fiets, dan vertraag je (misschien valt dat kind wel?). Rijden ze met de fiets naast elkaar dan blijf je erachter.
x 5
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2012, 20:35   #20
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
-Laat minstens een halve meter tussen je wagen en een fietser die je inhaalt.
Een halve meter is echt wel weinig.
Een lichte zijwind en ge kunt al problemen hebben.

1 meter is het wettelijke minimum dacht ik.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be