Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Bekijk resultaten enquête: Heeft CD&V nog een toekomst?
Ja 13 35,14%
Neen 24 64,86%
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête

 
 
Discussietools
Oud 14 september 2003, 13:21   #21
Bolter
Gouverneur
 
Geregistreerd: 20 oktober 2002
Locatie: Zonhoven
Berichten: 1.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:
Blijft over : SPa , VLD en Vlaams Blok als belangrijkste spelers in Vlaanderen...

Voor regeringsvorming blijven er bij het instandhouden van het cordon weinig mogelijkheden over...
Dit zal uiteindelijk nefast zijn voor Vlaanderen zelf...
Waarom, er zal wel een nieuwe centrumpartij opstaan.
Dat zeg jij...

Een nieuwe partij oprichten die zich zal kunnen handhaven is in het huidige politieke landschap geen sinecure..
Daar heeft de vorige regering wel goed werk van gemaakt...
De VLD en SPa zullen wel alles in het werk stellen om een dergelijke nieuwe partij de nek om te wringen..

Maar.. Tezelfdertijd geef je toe dat er nood is aan een centrumpartij..
En de CD&V is die partij waarin plusminus nog 1 op vijf kiezers vertrouwen heeft...
Het is wel zo dat we ons verleden moeten begraven.
Enkel de ervaring uit die periode moet de CD&V meenemen om de toekomst aan te pakken op een betere en andere wijze..
En ze is daar trouwens mee bezig.

Ondanks de felle tegenkantingen die de CD&V ondervindt durf ik stellen dat de visie die ze verdedigd zeker niet te verwerpen is...
Integendeel...

En er zullen mensen zijn die dit inzien, misschien vandaag niet, maar dan morgen wel...
En blijkbaar helpt de regring ons een handje om morgen toch dichterbij te brengen..
Voorlopig in het voordeel van het Vlaams Blok. Maar ook van deze partij zal de aantrekkingskracht verdwijnen als ook de kiezer doorheeft dat deze enkel gebouwd is op onvrede...
Bolter is offline  
Oud 14 september 2003, 13:35   #22
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Voorlopig in het voordeel van het Vlaams Blok.
al zo'n 12 jaar
Bruno* is offline  
Oud 14 september 2003, 14:40   #23
Seba
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 september 2003
Berichten: 7.241
Standaard

Citaat:
Ondanks de felle tegenkantingen die de CD&V ondervindt durf ik stellen dat de visie die ze verdedigd zeker niet te verwerpen is...
Integendeel...

En er zullen mensen zijn die dit inzien, misschien vandaag niet, maar dan morgen wel...
En blijkbaar helpt de regring ons een handje om morgen toch dichterbij te brengen
100% akkoord. Ik heb vandaag Yves Leterme gezien in de zevende dag en Phillippe Heylen in wakker op zondag op ATV(de Winter en de Wever waren er ook), en die mannen weten tenminste duidelijk waarover ze spreken. Eén ding staat vast: die paarse "meerderheid" moet gebroken worden bij de volgende Vlaamse verkiezingen, hoe dan ook. Als de NVA nu maar samen met de CD&V was gegaan hé...
Seba is offline  
Oud 14 september 2003, 18:23   #24
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
spreken. Eén ding staat vast: die paarse "meerderheid" moet gebroken worden bij de volgende Vlaamse verkiezingen, hoe dan ook.
in Rusland kan je naar 't schijnt makkelijk aan wapens komen.
Bruno* is offline  
Oud 14 september 2003, 18:59   #25
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
in Rusland kan je naar 't schijnt makkelijk aan wapens komen.
Ach, zo ver hoef je toch niet te reizen. Volkert van der G. haalde z'n wapen ook gewoon uit België...
Dimitri is offline  
Oud 14 september 2003, 20:30   #26
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
CD&V moet zgn. voor meer VL kiezen. Welke enquete toont aan dat dit een populair thema is, of iets waarvan de mensen overtuigd zijn?
Ik meen dat een meerderheid van Vlamingen denkt dat:
** de miljardentransfer van Vlaanderen naar Wallonië onaanvaardbaar is.
** vlaanderen zichzelf moet kunnen besturen zonder eerst toelating te krijgen van Wallonië
** een volksvetegenwoordiger in vlaanderen niet meer stemmen moet nodig hebben dan in Wallonië.
** misbruiken in de werkloosheid niet alleen in Vlaanderen maar ook in Wallonië moet bestreden worden.

Zeker allemaal populaire thema's, en zo zijn er nog zeer veel!
luc broes is offline  
Oud 14 september 2003, 23:41   #27
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Waarom moet mijn provincie (Vl-Brabant, of ruimer: Brabant) dan wel onder voogdij van het Vlaams Gewest staan? Zijn wij te dom voor zelfbestuur?
Bruno* is offline  
Oud 15 september 2003, 09:53   #28
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Ze staan er een beetje als verweesd bij, nu moeder godsdienst gestorven is.


Fraai gezegd.
Dank je.
__________________
Antoon is offline  
Oud 15 september 2003, 10:03   #29
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
CD&V moet zgn. voor meer VL kiezen. Welke enquete toont aan dat dit een populair thema is, of iets waarvan de mensen overtuigd zijn?
Belgicistisch denken is politiek niet productief. Integendeel.

1) De enorme verschillen in stemgedrag tussen de Vlamingen en de Walen.

2) De even grote verschillen in inhoud (programma's) tussen Vlaamse en Waalse zusterpartijen. (P.S.<-> SP.A-Spirit /// VLD <-> PR /// etc... )

3) De onhoudbaarheid van de 'solidariteit' tussen zusterpartijen in veel dossiers ( bijv. Ecolo-Agalev mbt FN ).

4) De onmogelijkheid voor echte Belgicistische partijen om te scoren tijdens verkiezingen (bijv. BUB).
__________________
Antoon is offline  
Oud 15 september 2003, 10:39   #30
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Citaat:
Ondanks de felle tegenkantingen die de CD&V ondervindt durf ik stellen dat de visie die ze verdedigd zeker niet te verwerpen is...
Integendeel...

En er zullen mensen zijn die dit inzien, misschien vandaag niet, maar dan morgen wel...
En blijkbaar helpt de regring ons een handje om morgen toch dichterbij te brengen
100% akkoord. Ik heb vandaag Yves Leterme gezien in de zevende dag en Phillippe Heylen in wakker op zondag op ATV(de Winter en de Wever waren er ook), en die mannen weten tenminste duidelijk waarover ze spreken. Eén ding staat vast: die paarse "meerderheid" moet gebroken worden bij de volgende Vlaamse verkiezingen, hoe dan ook. Als de NVA nu maar samen met de CD&V was gegaan hé...
Als er geen kartel is zal er na de verkiezingen toch een coalitie moeten gevormd worden. Dan zullen we zeker moeten samenwerken om de paarse meerderheid te breken.

Bij deze hoop ik maar 1 ding dat de mensen volgende keer 2 keer zullen nadenken voor ze stemmen, en dat ze zich niet laten inpakken door typen als Bracke en Crabbé
giserke is offline  
Oud 15 september 2003, 10:51   #31
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Citaat:
Ondanks de felle tegenkantingen die de CD&V ondervindt durf ik stellen dat de visie die ze verdedigd zeker niet te verwerpen is...
Integendeel...

En er zullen mensen zijn die dit inzien, misschien vandaag niet, maar dan morgen wel...
En blijkbaar helpt de regring ons een handje om morgen toch dichterbij te brengen
100% akkoord. Ik heb vandaag Yves Leterme gezien in de zevende dag en Phillippe Heylen in wakker op zondag op ATV(de Winter en de Wever waren er ook), en die mannen weten tenminste duidelijk waarover ze spreken. Eén ding staat vast: die paarse "meerderheid" moet gebroken worden bij de volgende Vlaamse verkiezingen, hoe dan ook. Als de NVA nu maar samen met de CD&V was gegaan hé...
Als er geen kartel is zal er na de verkiezingen toch een coalitie moeten gevormd worden. Dan zullen we zeker moeten samenwerken om de paarse meerderheid te breken.

Bij deze hoop ik maar 1 ding dat de mensen volgende keer 2 keer zullen nadenken voor ze stemmen, en dat ze zich niet laten inpakken door typen als Bracke en Crabbé
De invloed van Bracke en Crabbé moet je niet overschatten. Vergeet niet dat de mensen ook massaal op het Vlaams Blok hebben gestemd. Niet bepaald als de beste keuze voorgesteld door Bracke en Crabbé.
__________________
Antoon is offline  
Oud 15 september 2003, 11:06   #32
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Citaat:
Ondanks de felle tegenkantingen die de CD&V ondervindt durf ik stellen dat de visie die ze verdedigd zeker niet te verwerpen is...
Integendeel...

En er zullen mensen zijn die dit inzien, misschien vandaag niet, maar dan morgen wel...
En blijkbaar helpt de regring ons een handje om morgen toch dichterbij te brengen
100% akkoord. Ik heb vandaag Yves Leterme gezien in de zevende dag en Phillippe Heylen in wakker op zondag op ATV(de Winter en de Wever waren er ook), en die mannen weten tenminste duidelijk waarover ze spreken. Eén ding staat vast: die paarse "meerderheid" moet gebroken worden bij de volgende Vlaamse verkiezingen, hoe dan ook. Als de NVA nu maar samen met de CD&V was gegaan hé...
Als er geen kartel is zal er na de verkiezingen toch een coalitie moeten gevormd worden. Dan zullen we zeker moeten samenwerken om de paarse meerderheid te breken.

Bij deze hoop ik maar 1 ding dat de mensen volgende keer 2 keer zullen nadenken voor ze stemmen, en dat ze zich niet laten inpakken door typen als Bracke en Crabbé
De invloed van Bracke en Crabbé moet je niet overschatten. Vergeet niet dat de mensen ook massaal op het Vlaams Blok hebben gestemd. Niet bepaald als de beste keuze voorgesteld door Bracke en Crabbé.

Het VB heeft het geluk dat de huidige meerderheid gratis reclame geeft aan het VB. Zonder dat het VB daar ook maar iets hoefty voor te doen.
En de media doet net hetzelfde. Uw mandatarisen worden gewoon gevraagd voor het spectakel
giserke is offline  
Oud 15 september 2003, 11:08   #33
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Uw mandatarisen worden gewoon gevraagd voor het spectakel
Mijn mandatarissen? En wie mag dat wel zijn?
__________________
Antoon is offline  
Oud 15 september 2003, 13:11   #34
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Citaat:
Ondanks de felle tegenkantingen die de CD&V ondervindt durf ik stellen dat de visie die ze verdedigd zeker niet te verwerpen is...
Integendeel...

En er zullen mensen zijn die dit inzien, misschien vandaag niet, maar dan morgen wel...
En blijkbaar helpt de regring ons een handje om morgen toch dichterbij te brengen
100% akkoord. Ik heb vandaag Yves Leterme gezien in de zevende dag en Phillippe Heylen in wakker op zondag op ATV(de Winter en de Wever waren er ook), en die mannen weten tenminste duidelijk waarover ze spreken. Eén ding staat vast: die paarse "meerderheid" moet gebroken worden bij de volgende Vlaamse verkiezingen, hoe dan ook. Als de NVA nu maar samen met de CD&V was gegaan hé...
Als er geen kartel is zal er na de verkiezingen toch een coalitie moeten gevormd worden. Dan zullen we zeker moeten samenwerken om de paarse meerderheid te breken.

Bij deze hoop ik maar 1 ding dat de mensen volgende keer 2 keer zullen nadenken voor ze stemmen, en dat ze zich niet laten inpakken door typen als Bracke en Crabbé
De invloed van Bracke en Crabbé moet je niet overschatten. Vergeet niet dat de mensen ook massaal op het Vlaams Blok hebben gestemd. Niet bepaald als de beste keuze voorgesteld door Bracke en Crabbé.
VB wel te zien op Bracke & Crabbé
Bruno* is offline  
Oud 20 september 2003, 12:24   #35
Libertus
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 september 2003
Locatie: Alken
Berichten: 3
Standaard

natuurlijk heeft een partij zoals cd&v nog een toekomst.Maar dan zal het nieuwe en dynamische verkondigers van hun boodschap moeten zoeken.
En ook niet onbelangrijk andere partijen zoals SPA en AGALEV zijn in de vroegere visvijver van CD&V komen vissen. Denk maar aan de verschillende jeugdbewegingen, wat vroeger een kweekvijver was voor veel huidige CD&V-mandatarissen.
Libertus is offline  
Oud 20 september 2003, 14:06   #36
Be real
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 september 2003
Berichten: 1
Standaard

Juist, je leest het goed:

CD&V leeft!!!

Ik heb gemerkd dat jullie onderling een leuk potje "trachten gelijk te krijgen" hebben gespeeld.
Daar is niks mis mee, integendeel.
Het geeft blijk van een gezonde motivatie en interesse in de politiek (ook al is dit niet in iedere post even duidelijk naar boven gekomen).
De politiek is dus nog niet dood bij de mensen.
Dat kan ik hieruit afleiden.
En als politiek niet ten dode is opgeschreven, blijft CD&V haar plaats toe-eigenen!
Wat nu een nederlaag is kan morgen een overwinning zijn (Vraag maar aan Steve'ke).
Het is voorbarig om te stellen dat dit voor de CD&V reeds voor morgen is, maar net zo min kan je stellen dat dit niet zo zal zijn.
De politiek is niet meer zoals vroeger een duidelijke lijn die je van ver ziet afkomen.
Het succes van deze of gene evenmin.
Maar wat blijkt op dit forum, iedereen (of velen toch) gaat ervan uit dat de CD&V enkel nog naar beneden kan gaan qua aantal stemmen.
In 4 jaar kan er echter veel gebeuren.
De druk ligt vooral bij de regeringspartijen, zij moeten zich (blijven) bewijzen.
Gebeurt er iets dat de bevolking niet zint, dan worden deze partijen afgestraft.
Trouwens deze legislatuur kunnen de regeringsspartijen niet meer afkomen met het excuus dat de fouten die er zijn reeds gemaakt werden door de vorige regering.
Die kous is af. Dat zou in eigen vel snijden.
Een underdog positie ligt de Belgen wel, dus ook de CD&V.
Dus als ze hun eigen krachten versterken en een goede positie uitzoeken dan is het enkel nog de tijd en communicatie die de ommekeer in de hand zullen brengen.
Geduld blijft de ultieme kracht, ook hier.

Om dit onderwerp te beeïndigen, wil ik mijn stelling even ui t de doeken doen:

CD&V leeft dus volgens mij.
En wel om de volgende reden:
Zoals ik eerder stelde is er in de politiek en in het leven geen duidellijke lijn meer. Alles wordt flexibel, individualistisch en onoverzichtelijker.
Dat is een maatschappelijke trend!!!
Waar krijgen de mensen dan nood aan?
Juist: duidelijkheid, overzicht en een betrouwbare lijn.
Terwijl de andere partijen het druk hebben met regeren, krijgt de CD&V nu de kans om hieraan te werken.
Het is trouwens dé partij die (in het verleden bewezen heeft dat ze) overkomt als een partij die staat voor overzicht en duidelijkheid.
De wisselvallige vernieuwing is gestart vanuit andere partijen, die er nu de vruchten van oogsten, maar later met de braakliggende grond opgescheept zitten.
Deze vernieuwing was trouwens gericht tegen het beleid van de voormalige CVP (remember?).

Dus van zodra de bevoking de vernieuwing beu begint te geraken en er de hiaten van gaat inzien, komen ze terug naar de oude bekende partij.

Asl enige opmerking hierbij wil ik wel stellen dat de CD&V hier gebruik van moet maken en zich niet moet laten meeslepen met de dwaze trend van 'vernieuwing' en popularisme.
Wel moeten ze binnen de partij de nodige aanassingen verrichten, maar dat staat los van de voorvermelde 'vernieuwing'.


We zullen zien........
Be real is offline  
Oud 20 september 2003, 14:47   #37
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Als de CD&V zich profileert als een partij voor/midden de mensen voor arbeiders, boeren, middenstanders. Voor de werkende bevolking en zich centriaal profileerd hebben zij zeker nog een toekomst.
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline  
Oud 20 september 2003, 18:25   #38
Antwerpenaar
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 september 2003
Berichten: 5
Standaard

CD&V zou zich beter bezig houden met het geven van de eigen hefbomen voor Groot-Antwerpen, zie: http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=6177
Antwerpenaar is offline  
Oud 21 september 2003, 12:05   #39
Het Skill Effect
Banneling
 
 
Het Skill Effect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2003
Berichten: 7.917
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antwerpenaar
... [size=7]Groot-Antwerpen[/size]...

Het Skill Effect is offline  
Oud 22 september 2003, 11:06   #40
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Ik zag gisteren een interview met oud-premier Wilfried Martens (CD&V) op de Vrt (7e dag). Wat had die man nu voor inhoudelijks te zeggen? Een resem mooie woorden en termen die uitendelijk hol zijn.
Bruno* is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be