Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 november 2018, 17:03   #41701
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U weet toch waar die "fundamentalistische gelovigen" hun eerste optraden gaven, niet?!

Juist, in de Westhoek.

In het graafschap Vlaanderen.

Ik weet trouwens niet hoe er toe komt bij de troebelen van toen te denken in actuele kampen van "mijn kamp" tegenover "uw kamp". Waar haalt u dat vandaan? Bent u blijven steken in die tijd?
Inderdaad, in het stuk Vlaanderen dat Lodewijk XIV ons ontstolen heeft. Meer bepaald in het plaatsje Steenvoorde.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 17:05   #41702
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hij zal toch niet over één nacht ijs zijn gegaan om zoiets te beweren. Zeker hij die - ook als Nederlands historicus als ik het goed begrijp - wat meer kennis heeft dan de doorsnee mens over de Tachtig Jarige Oorlog en meehielp de recente TV-serie over dit onderwerp te maken.
Het is niet de eerste historicus die stupiditeiten uitkraamt.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 17:09   #41703
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het is niet de eerste historicus die stupiditeiten uitkraamt.
Dat zal wel, maar als men een TV-serie in Nederland, zeker over het symbolisch onderwerp als de Tachtigjarige Oorlog , uitbrengt dan kan men zich niet al veel stommiteiten veroorloven. Wat men hier laat zien moet men kunnen onderbouwen. En door zich meer en meer te verdiepen in dit onderwerp beroepshalve, zal hij zo goed als zeker tot deze uitspraken gekomen zijn.

Mij verwonderen zulke uitspraken niet in ieder geval. U echter als Oranje-getrouwe en aan Guillaume d'Orange-verknochte fan, hebt het hier blijkbaar moeite mee. Het zij zo.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 november 2018 om 17:24.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 17:21   #41704
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Inderdaad, in het stuk Vlaanderen dat Lodewijk XIV ons ontstolen heeft. Meer bepaald in het plaatsje Steenvoorde.
Pff, uw Steenvoorde-liedje wordt nu wel stilaan afgezaagd. Een perpetuum met nog maar weinig inhoud. Iedereen die ook maar het minste afweet over de Beeldenstorm, weet dit ondertussen wel. Geestelijke armoede troef aan uw kant.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 17:23   #41705
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Pff, uw Steenvoorde-liedje wordt nu wel stilaan afgezaagd. Een perpetuum met nog maar weinig inhoud. Iedereen die ook maar het minste afweet over de Beeldenstorm, weet dit ondertussen wel. Geestelijke armoede troef aan uw kant.
Waar is de Beeldenstorm dan wel ontstaan volgens uw eigen fanatieke en sterk gekleurde overtuiging?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 17:26   #41706
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Waar is de Beeldenstorm dan wel ontstaan volgens uw eigen fanatieke en sterk gekleurde overtuiging?
Nu begint u er alwéér over. Volgens mij is het niet helemaal uitgesloten dat u hier regelmatig over droomt.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 november 2018 om 17:39.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 17:34   #41707
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat is zijn enig doel. Doet zo een beetje denken aan pipo's die onafgebroken de hedendaagse Duitsers proberen te beladen met schuldgevoelens voor de fouten van nhun groot- of overgrootvaders.
Toch toevallig dan dat historicus Adriaenssen dit ook doet. En Brouwers en Wouters ook. En tevens Hans Goedkoop. Allemaal Nederlandse historici.

Maar ik denk dat ik het weet waarom ze dit doen : deze Nederlandse historici zullen wellicht allemaal belgicisten zijn.

Maar mensen toch!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 november 2018 om 17:36.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 17:44   #41708
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Nu begint u er alwéér over. Volgens mij is het helemaal niet uitgesloten dat u hier regelmatig over droomt.
Ik stel dus vast dat je, duidelijk zeer tegen uw zin, moet aanvaarden dat het Calvinisme in De Nederlanden bij ons in het hedendaagse Vlaanderen, meer bepaald de Westhoek op gang kwam. Het Calvinisme was dus evenzeer een Vlaamse aangelegenheid. Nogal wiedes, vermits deze tak van de Reformatie in Frankrijk, en meer bepaald in Parijs aan de Sorbonne (waar Jean Calvin vertoefde) is ontstaan.
Dat het u verveelt wanneer ik daar alwéér over begin doet mij genoegen. Het haalt uw dogma "het Zuiden was katholiek" lekker onderuit.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 17:48   #41709
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Inderdaad, in het stuk Vlaanderen dat Lodewijk XIV ons ontstolen heeft. Meer bepaald in het plaatsje Steenvoorde.
Tja dat is altijd zo geweest. Kijk naar de Generaliteitslanden. Die hoorden eigenlijk bij het zuiden en hebben nooit iets vandoen gehad met de latere Calvinistische Republiek. Bovendien en off topic, ik hoor u nooit fulmineren over de fenomenale gebiedsroof van uw Joodse Israëlische vrienden.

Met andere woorden: sommige gebiedsroven hekelt u en over andere gebiedsroven stapt u al fluitend heen.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 17:53   #41710
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hij zal toch niet over één nacht ijs zijn gegaan om zoiets te beweren. Zeker hij die - ook als Nederlands historicus als ik het goed begrijp - wat meer kennis heeft dan de doorsnee mens over de Tachtigjarige Oorlog en meehielp de recente TV-serie over dit onderwerp te realiseren.

En hij zal zeker meer kennis hebben vergaard dan u over dit onderwerp. Daar wil wel wat geld op inzetten.
Het gaat helemaal niet over de feiten, maar wel om de kadering van de feiten. Zoals ik al eerder opmerkte.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 17:54   #41711
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Mij verwonderen zulke uitspraken niet in ieder geval. U echter als Oranje-getrouwe en aan Guillaume d'Orange-verknochte fan, hebt het hier blijkbaar moeite mee. Het zij zo.
Quercus, een Oranje-getrouwe of -fan?

Kunt u Q eens citeren waaruit blijkt dat hij in die categorie valt?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 17:55   #41712
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Tja dat is altijd zo geweest. Kijk naar de Generaliteitslanden. Die hoorden eigenlijk bij het zuiden en hebben nooit iets vandoen gehad met de latere Calvinistische Republiek. Bovendien en off topic, ik hoor u nooit fulmineren over de fenomenale gebiedsroof van uw Joodse Israëlische vrienden.

Met andere woorden: sommige gebiedsroven hekelt u en over andere gebiedsroven stapt u al fluitend heen.
Kronkel, kronkel, kronkel... en op een ander onderwerp wippen.

De zogenaamde Generaliteitslanden zijn uiteindelijk bij de Republiek terecht gekomen omdat de frontlijn op het einde van de Tachtigjarige Oorlog uitgerekend gelegen was waar nu de noordgrens tussen Nederland en la Belgique zich bevindt.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 17:56   #41713
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Pff, uw Steenvoorde-liedje wordt nu wel stilaan afgezaagd. Een perpetuum met nog maar weinig inhoud. Iedereen die ook maar het minste afweet over de Beeldenstorm, weet dit ondertussen wel. Geestelijke armoede troef aan uw kant.
Waarom is dat dan "afgezaagd"? Vindt u het dan vervelend te erkennen dat er een heel breed gedragen calvinistische en anabaptistische stroming in de zuidelijke, Dietstalige Nederlanden? En dat de geweldadige opstoot kwam in de Westhoek waar religieuze motieven zich mengden met economische? Eveneens in de zuidelijke, Dietstalige Nederlanden?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 17:57   #41714
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Toch toevallig dan dat historicus Adriaenssen dit ook doet. En Brouwers en Wouters ook. En tevens Hans Goedkoop. Allemaal Nederlandse historici.

Maar ik denk dat ik het weet waarom ze dit doen : deze Nederlandse historici zullen wellicht allemaal belgicisten zijn.

Maar mensen toch!
Geen enkele van die Nederlanders kadert de Reformatie als tegenstelling tussen Noord en Zuid, wat u hier voortdurend maar vrij onbeholpen tracht te doen. Geen enkele.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 17:58   #41715
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het gaat helemaal niet over de feiten, maar wel om de kadering van de feiten. Zoals ik al eerder opmerkte.
U houdt nogal eens graag van woordenspelletjes.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 17:59   #41716
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Tja dat is altijd zo geweest. Kijk naar de Generaliteitslanden. Die hoorden eigenlijk bij het zuiden en hebben nooit iets vandoen gehad met de latere Calvinistische Republiek.
Uw goedkope uithaal naar Israël knik ik er gewoon uit, want het heeft er niets van doen. Wel een stuntelige poging tot stemmingmakerij.

Ik weet trouwens niet waar u het vandaan haalt dat "de Generaliteitslanden" bij het Zuiden hoorden. Er was voor de scheiding immers geen Noord of Zuid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 17:59   #41717
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Quercus, een Oranje-getrouwe of -fan?

Kunt u Q eens citeren waaruit blijkt dat hij in die categorie valt?
Hij lijkt het onderscheid niet te kunnen (of eerder niet te willen) maken tussen een Vlaamse orangist en een (ingebeelde) aanhanger van het Nederlandse koningshuis.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 18:03   #41718
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Geen enkele van die Nederlanders kadert de Reformatie als tegenstelling tussen Noord en Zuid, wat u hier voortdurend maar vrij onbeholpen tracht te doen. Geen enkele.
Niets van dit alles. Ik zeg alleen dat die Nederlandse historici vinden dat Willem van Oranje ofwel moet beschouwd worden als een crimineel en/of massamoordenaar, ofwel iemand die synoniem is van geweld, verwoesting, zijn woord nooit hield en eigenlijk een dictator was, terwijl de derde meent te moeten besluiten dat men de calvinisten tijdens de 80-jarige oorlog moet beschouwen als lijkend op IS of de Taliban.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 november 2018 om 18:05.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 18:11   #41719
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U houdt nogal eens graag van woordenspelletjes.
Niets te maken met woordspelletjes. Wel alles met correcte benadering. Je hebt de historische feiten en vervolgens kan je daar een moreel sausjes over gieten. Alleen: wat zoveel eeuwen geleden is gebeurd, hoort in de toenmalige context te worden bekeken. Niet vanuit ons referentiekader. En al zeker niet alsof het om een reeks geïsoleerde feiten gaat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 18:13   #41720
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Niets van dit alles. Ik zeg alleen dat die Nederlandse historici vinden dat Willem van Oranje ofwel moet beschouwd worden als een crimineel en/of massamoordenaar, ofwel iemand die synoniem is van geweld, verwoesting, zijn woord nooit hield en eigenlijk een dictator was, terwijl de derde meent te moeten besluiten dat men de calvinisten tijdens de 80-jarige oorlog moet beschouwen als lijkend op IS of de Taliban.
Wat Nederlandse (of andere) historici "vinden", doet er uiteindelijk weinig toe. De morele beoordeling vanuit ons perspectief heeft weinig van doen met de toenmalige context en de omgangsvormen van die tijd.

U gaat ook heel eenzijdig om met die morele beoordeling: graag uitpakkend als het om de protestanten gaat; heel zwijgzaam als de Spaanse troepen ter sprake komen. Wil je dan eens als Spielerei de morele toer opgaan, wees dan consequent en beoordeel de twee partijen met dezelfde normering. Juist dat doet u niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be