Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 december 2010, 19:28   #81
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
U speelt met termen en begrippen naar gelang het u uitkomt.

Het "België" waarvan u hier beweert dat het al bestond in 1790 is gewoon het zuidelijke deel van de Nederlanden, terwijl het "België" dat u verdedigt een racistisch separatistisch project uit 1830 is dat vandaag aan zijn eind aan het komen is.

Vandernoot en consoorten streden niet voor een separatistische latijnse staat, zoals de samenzweerders van 1830.

Die twee betekenissen door elkaar mengen getuigt niet van veel intellectuele hygiëne. Het is gewoon een variant op de nationalistische geschiedvervalsing �* la Pirenne die moest dienen om een welbepaald nationalistisch project aanvaardbaar te maken en te propageren.

Het blijft me steeds weer verbazen hoe iemand als u ervan overtuigd blijft dat hij met dat soort truuken van de foor anno 2010 (lang nadat het separatistisch project zijn faillliet bewezen heeft dus), ook maar iemand zou kunnen overtuigen.
U kan vanalles beweren, dat maakt het nog niet tot de waarheid.

Het België van 1790 heeft maar gedurende een heel beperkte tijd (t.t.z. in de 15de en 16de eeuw en van 1815-1830) deel uitgemaakt van de Nederlanden.

België is ouder dan 1830 en komt in grote lijnen (het prinsbisdom Luik en een deel van Luxemburg daargelaten) overeen met de Zuidelijke Nederlanden. En net als élke West-Europese staat (op Italië na) is België gevormd nadat een bevolking honderden jaren lang samenleefde in een federale staat. Die werd vanaf het eind van de 18de eeuw - in de meeste landen - omgevormd tot (een burgerlijke) een soevereine eenheidsstaat. Daarbij werd komaf gemaakt met het lappendeken van graafschappen, hertogdommen, prinsbisdommen etc.). Dat proces kon natuurlijk decennia in beslag nemen.

Op het moment dat het Latijn verdrongen werd, werd het niet noodzakelijk vervangen door de volkstaal (zeker niet wanneer die niet uniform was, maar versnipperd in verschillende streektalen zoals in België). En waar men in Friesland het Nederlands als bestuurstaal aannam, in Frankrijk het Frans, in Noorwegen het Deens en in Spanje het Castiliaans, werd in België het Frans de taal van de centrale administratie, van het hoger onderwijs, van het leger en van het gerecht (maar niet zo in de provincies, de steden, het lagere onderwijs...)
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2010, 20:49   #82
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
U kan vanalles beweren, dat maakt het nog niet tot de waarheid.

Het België van 1790 heeft maar gedurende een heel beperkte tijd (t.t.z. in de 15de en 16de eeuw en van 1815-1830) deel uitgemaakt van de Nederlanden.

België is ouder dan 1830 en komt in grote lijnen (het prinsbisdom Luik en een deel van Luxemburg daargelaten) overeen met de Zuidelijke Nederlanden. En net als élke West-Europese staat (op Italië na) is België gevormd nadat een bevolking honderden jaren lang samenleefde in een federale staat. Die werd vanaf het eind van de 18de eeuw - in de meeste landen - omgevormd tot (een burgerlijke) een soevereine eenheidsstaat. Daarbij werd komaf gemaakt met het lappendeken van graafschappen, hertogdommen, prinsbisdommen etc.). Dat proces kon natuurlijk decennia in beslag nemen.

Op het moment dat het Latijn verdrongen werd, werd het niet noodzakelijk vervangen door de volkstaal (zeker niet wanneer die niet uniform was, maar versnipperd in verschillende streektalen zoals in België). En waar men in Friesland het Nederlands als bestuurstaal aannam, in Frankrijk het Frans, in Noorwegen het Deens en in Spanje het Castiliaans, werd in België het Frans de taal van de centrale administratie, van het hoger onderwijs, van het leger en van het gerecht (maar niet zo in de provincies, de steden, het lagere onderwijs...)
Volgens mij kan je niet eens van echte landen spreken voor de 18e of 19e eeuw. Het begrip 'land' of 'natie' of 'volk', zoals we het vandaag kennen bestond toen gewoonweg niet.

De term 'België' stond gedurende eeuwen gelijk met de term 'Nederland.' Zie bijvoorbeeld deze afbeelding van de 'Belgische leeuw' (Leo Belgicus), daterende uit 1617.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2010, 22:49   #83
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Volgens mij kan je niet eens van echte landen spreken voor de 18e of 19e eeuw. Het begrip 'land' of 'natie' of 'volk', zoals we het vandaag kennen bestond toen gewoonweg niet.

De term 'België' stond gedurende eeuwen gelijk met de term 'Nederland.' Zie bijvoorbeeld deze afbeelding van de 'Belgische leeuw' (Leo Belgicus), daterende uit 1617.
1) Er waren wel landen, maar niet in de huidige betekenis v.h. woord. Zoals ik aangaf duurde de transformatie van "protonatie" naar "natie" wel decennia, dus het kwam ook niet van de ene op de andere dag.

2) Inderdaad, België-als-term kende verschillende betekenisverschuivingen.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2010, 23:07   #84
Pieter B
Staatssecretaris
 
Pieter B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.776
Standaard

Misschien is België ooit, op een bepaald punt in haar bestaan wel een natie staat geweest. Maar enkel in een toplaag van de bevolking. Zo lang zij alle touwtjes in handen hadden was België een echte natie.

De emancipatie van het plebs is de doodsteek geweest voor de natiestaat België.

Misschien is dat spijtig, maar het is iets dat je niet zomaar keert. Niemand in België gelooft nog in België, niet de Walen en niet de Vlamingen.

De verhoudingen zijn zodanig verwrongen dat ik niet denk dat het huidige systeem ooit nog echt zal werken.
__________________
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2010, 23:10   #85
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Misschien is België ooit, op een bepaald punt in haar bestaan wel een natie staat geweest. Maar enkel in een toplaag van de bevolking. Zo lang zij alle touwtjes in handen hadden was België een echte natie.

De emancipatie van het plebs is de doodsteek geweest voor de natiestaat België.

Misschien is dat spijtig, maar het is iets dat je niet zomaar keert. Niemand in België gelooft nog in België, niet de Walen en niet de Vlamingen.

De verhoudingen zijn zodanig verwrongen dat ik niet denk dat het huidige systeem ooit nog echt zal werken.
België =/= federalisme. Ik lees altijd berichten van nationalisten die in de naam van de hele bevolking menen te spreken. Nochtans tonen alle peilingen en studies aan dat er in België - en zelfs in het Vlaams gewest - slechts 10 �* 20% separatisten zijn.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2010, 23:17   #86
Pieter B
Staatssecretaris
 
Pieter B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
België =/= federalisme. Ik lees altijd berichten van nationalisten die in de naam van de hele bevolking menen te spreken. Nochtans tonen alle peilingen en studies aan dat er in België - en zelfs in het Vlaams gewest - slechts 10 �* 20% separatisten zijn.
Ik ben geen separatist, noch nationalist. Ik vindt het een spijtige vaststelling dat België niet kan werken. En dat ligt niet aan de separatisten.
En neen, ik denk ook niet dat een unitair België zou werken. Er is een reden waarom dat niet meer bestaat.
__________________
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2010, 23:28   #87
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Ik ben geen separatist, noch nationalist. Ik vindt het een spijtige vaststelling dat België niet kan werken. En dat ligt niet aan de separatisten.
En neen, ik denk ook niet dat een unitair België zou werken. Er is een reden waarom dat niet meer bestaat.
Die reden is puur politiek en ingegeven door nationalistische motieven. Wie beweert dat structuren niet werken omdat "de anderen" andere opinies hebben, moet tegen democratie zijn.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2010, 00:44   #88
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Dit fragment ter overweging



Krantenknipsel d.d. 8 augustus 1790, te midden van de eerste Belgische revolutie.

"Koning Leopold" = Leopold II van Oostenrijk die gevraagd wordt om de grondwetten van de Belgische provincies te herstellen;

O' Hearn en Bouiffes: afgevaardigden van Van Der Noot op rondreis aan verschillende Europese hoven.
Als niet-geschiedkundige wens ik mij niet te mengen in de louter geschiedkundige discussie in deze draad.

Mag ik echter vragen wat wij verondersteld worden te overwegen bij het lezen van bedoeld knipsel ?
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2010, 08:55   #89
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Die reden is puur politiek en ingegeven door nationalistische motieven. Wie beweert dat structuren niet werken omdat "de anderen" andere opinies hebben, moet tegen democratie zijn.
en dat komt door die 10% separatisten? toch raar hé? wat doet die andere 90% dan?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2010, 09:27   #90
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Dit fragment ter overweging



Krantenknipsel d.d. 8 augustus 1790, te midden van de eerste Belgische revolutie.

"Koning Leopold" = Leopold II van Oostenrijk die gevraagd wordt om de grondwetten van de Belgische provincies te herstellen;

O' Hearn en Bouiffes: afgevaardigden van Van Der Noot op rondreis aan verschillende Europese hoven.
In die periode was België een synoniem voor Nederland. Verenigde Belgische Staten was hetzelfde als Verenigde Nederlandse Staten. Niet zo een slimme zet van u. Het is pas tijdens de Franse tijd en de Nederlandse tijd dat er meer en meer een verschil gemaakt werd tussen Belgisch en Nederlands. Maar zoals gezegd zal u het debat verliezen als u wil aantonen dat België bestond voor 1830 door gebruik te maken van de terminologie.

En dat terwijl heel duidelijk is wanneer er sprake was. De genese van België is er geweest na de val van Antwerpen. 1585 als ik me niet vergis. Men kan daar een boom over opzetten met enkele gebieden als Loon en het huidige Nederlands Limburg en over het feit dat er zeer gedecentraliseerd bestuurd werd, maar daar is in essentie de Nederlanden opgesplitst in België en Nederland, al waren die namen zeker niet in gebruik als dusdanig. Dit is zo overduidelijk dat ik je ervan verdenk dat je een match wou spelen met een opstelling waarbij je niet anders kon dan verliezen. Is er een gokchinees langs geweest misschien?
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2010, 10:05   #91
Pieter B
Staatssecretaris
 
Pieter B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Die reden is puur politiek en ingegeven door nationalistische motieven. Wie beweert dat structuren niet werken omdat "de anderen" andere opinies hebben, moet tegen democratie zijn.
Ik weet niet wat je met nationalistische motieven bedoeld. Maar inderdaad, de reden dat België niet werkt is omdat er geen gemeenschappelijk natie gevoel bestaat.
Walen willen geen Vlaamse inmenging en omgekeerd willen Vlamingen geen Waalse inmenging.
__________________
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2010, 11:44   #92
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Die reden is puur politiek en ingegeven door nationalistische motieven. Wie beweert dat structuren niet werken omdat "de anderen" andere opinies hebben, moet tegen democratie zijn.
en jij bent geen nationalist?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2010, 12:03   #93
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
U kan vanalles beweren, dat maakt het nog niet tot de waarheid.

Het België van 1790 heeft maar gedurende een heel beperkte tijd (t.t.z. in de 15de en 16de eeuw en van 1815-1830) deel uitgemaakt van de Nederlanden.

België is ouder dan 1830 en komt in grote lijnen (het prinsbisdom Luik en een deel van Luxemburg daargelaten) overeen met de Zuidelijke Nederlanden. En net als élke West-Europese staat (op Italië na) is België gevormd nadat een bevolking honderden jaren lang samenleefde in een federale staat. Die werd vanaf het eind van de 18de eeuw - in de meeste landen - omgevormd tot (een burgerlijke) een soevereine eenheidsstaat. Daarbij werd komaf gemaakt met het lappendeken van graafschappen, hertogdommen, prinsbisdommen etc.). Dat proces kon natuurlijk decennia in beslag nemen.

Op het moment dat het Latijn verdrongen werd, werd het niet noodzakelijk vervangen door de volkstaal (zeker niet wanneer die niet uniform was, maar versnipperd in verschillende streektalen zoals in België). En waar men in Friesland het Nederlands als bestuurstaal aannam, in Frankrijk het Frans, in Noorwegen het Deens en in Spanje het Castiliaans, werd in België het Frans de taal van de centrale administratie, van het hoger onderwijs, van het leger en van het gerecht (maar niet zo in de provincies, de steden, het lagere onderwijs...)
Je kan je visie en je project alleen overeind houden als je een hele reeks feiten afzwakt, minimaliseert, vergoelijkt, uitvlakt of gewoon negeert. En als je weigert evidente verbanden te zien.

Dat mag allemaal, alle nationalistische extremisten doen het.

Maar het blijft onzin natuurlijk. En de oorzaak waarom je visie en je project maar geen verf willen pakken, maar dat terzijde.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2010, 12:05   #94
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar ge hebt blijkbaar uw lesje nog niet goed geleerd.
Helaas, ik ben hardleers... (mooi woord hé, als je erover nadenkt?).

Citaat:
Ik heb u reeds verschillende keren op uw plaats gezet omdat ge taalfouten schreef en de misplaatste lef had anderen op fouten te wijzen. Als ge wilt, wil ik het wel nog eens overdoen. Ik zal niet lang moeten zoeken om een fout bij u te vinden. En meer dan één.
I love it! Asjeblief, zet me nog eens op mijn plaats.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2010, 12:07   #95
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Natuurlijk moet het Leo Belgicus zijn. 'Leo' is altijd mannelijk in het Latijn.
Neen maar... u meent het!
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2010, 12:08   #96
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Neen maar... u meent het!
man gij hebt totaal geen gevoel voor humor eh.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2010, 12:12   #97
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Niemand in België gelooft nog in België, niet de Walen en niet de Vlamingen.
Niemand heeft daar ooit echt in geloofd. Degenen die het gecreëreerd hebben, zagen het als een tussenstation naar annexatie bij Frankrijk. En van de bijgesleurde koning Leopold zijn geschriften bekend waarin hij uiterst defaitistisch doet over het bestaan van een Belgische natie. Hij schreef letterlijk dat "zijn staat" alleen bijeen kon gehouden worden door hopen smeergeld uit te strooien.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2010, 12:14   #98
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Die reden is puur politiek en ingegeven door nationalistische motieven.
Dat die bestaan én aan aanhang winnen, heeft natuurlijk ook een reden. Maar die veeg jij systematisch onder de mat om je sprookjesbeeld overeind te kunnen houden.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2010, 12:17   #99
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
man gij hebt totaal geen gevoel voor humor eh.
Hé Pelgrim, Leo Belgica schrijven in plaats van Leo Belgicus is één van de beste moppen die ik de laatste jaren hoorde. Ik zie nu pas in dat dat ongelooflijk fijne humor is (met dank aan System, wat zouden we hier somber zijn als hij niet af en toe met dergelijke billenkletsers uit de hoek kwam).
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2010, 17:34   #100
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Hé Pelgrim, Leo Belgica schrijven in plaats van Leo Belgicus is één van de beste moppen die ik de laatste jaren hoorde. Ik zie nu pas in dat dat ongelooflijk fijne humor is (met dank aan System, wat zouden we hier somber zijn als hij niet af en toe met dergelijke billenkletsers uit de hoek kwam).
Zonder dank. Als ik iets kan bijdragen om uw mogelijk grauw bestaan te verlichten, dan is dit met plezier gedaan.

Laatst gewijzigd door system : 22 december 2010 om 17:35.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be