Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 september 2012, 09:05   #41
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Daar kan ik allemaal inkomen. Er is geen bewijs dat Rabbi Jehoshuah getrouwd was en er is al evenmin een bewijs dat hij het niet was. Maar zoals u zegt, het huwelijk is in het Judaïsme nog véél meer een vaste waarde dan dat in het Christendom het geval is. Ook in het hedendaags Judaïsme wordt van een kandidaat Rabbijn verwacht dat hij gehuwd is.
Verder is er nog iets. Het gebeurde in vroegere tijden in Joodse kringen heel frekwent dat een gehuwd man een hele tijd van huis wegtrok om bij een of andere rabbi in de leer te gaan of om zelf onderricht te geven. Dat werd algemeen aanvaard. Het had dus gekund dat Jezus "ergens" een echtgenote had. Trouwens in de Evangeliën staat toch dat, toen Jezus de kern van zijn volgelingen begon samen te stellen, gehuwde vissers aan de over van het meer van Galilea zich bij hem aansloten. Ondermeer Petrus was een gehuwd man.
Het gebeurde even vaak dat de vrouw mee ging met haar echgenoot.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2012, 09:08   #42
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Daar kan ik allemaal inkomen. Er is geen bewijs dat Rabbi Jehoshuah getrouwd was en er is al evenmin een bewijs dat hij het niet was. Maar zoals u zegt, het huwelijk is in het Judaïsme nog véél meer een vaste waarde dan dat in het Christendom het geval is. Ook in het hedendaags Judaïsme wordt van een kandidaat Rabbijn verwacht dat hij gehuwd is.
Verder is er nog iets. Het gebeurde in vroegere tijden in Joodse kringen heel frekwent dat een gehuwd man een hele tijd van huis wegtrok om bij een of andere rabbi in de leer te gaan of om zelf onderricht te geven. Dat werd algemeen aanvaard. Het had dus gekund dat Jezus "ergens" een echtgenote had. Trouwens in de Evangeliën staat toch dat, toen Jezus de kern van zijn volgelingen begon samen te stellen, gehuwde vissers aan de over van het meer van Galilea zich bij hem aansloten. Ondermeer Petrus was een gehuwd man.

Wij kunnen wel afleiden uit het evangelie dat Jezus trouwe volgelingen had die met hem ronddtrokken. En dat deze adepten zowel mannen als vrouwen waren. En dat het vermoedelijk de vrouwen waren die Jezus financieel steunden, zo kunnen we onrechtstreeks afleiden uit het evangelie.

Het enige probleem dat ik ontwaar hier, is de vraag of het mogelijk was in die tijd dat Joodse ongetrouwde én getrouwde vrouwen ( denk aan de vrouw van Chuzas, rentmeester van Herodes Antipas ) zo maar konden rondtrekken met een niet -getrouwde man (of zelfs met een getrouwde) Jezus.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2012, 09:28   #43
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wij kunnen wel afleiden uit het evangelie dat Jezus trouwe volgelingen had die met hem ronddtrokken. En dat deze adepten zowel mannen als vrouwen waren. En dat het vermoedelijk de vrouwen waren die Jezus financieel steunden, zo kunnen we onrechtstreeks afleiden uit het evangelie.

Het enige probleem dat ik ontwaar hier, is de vraag of het mogelijk was in die tijd dat Joodse ongetrouwde én getrouwde vrouwen ( denk aan de vrouw van Chuzas, rentmeester van Herodes Antipas ) zo maar konden rondtrekken met een niet -getrouwde man (of zelfs met een getrouwde) Jezus.
Echtscheidingen waren toen schering en inslag.

Maar als een vrouw gehuwd wilde blijven, moest ze onderdanig blijven aan hara echgenoot.
Het rondtrekken met andere mannen, gehuwde en ongehuwde, zonder de eigen echtgenoot leide dus steeds tot een echtscheiding.
Trouwens niet alle volgelingen waren Joden, vele waren zelfs ongelovigen.
De financiele steun kwam van overal., maar verliep vermoedelijk inderdaad vaak via de vrouwen. Dit omdat ze minder verdacht waren en geen functie beklede in het Romeinse rijk die in gevaar kwam door de ondersteuning.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2012, 11:54   #44
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Echtscheidingen waren toen schering en inslag.
Maar als een vrouw gehuwd wilde blijven, moest ze onderdanig blijven aan hara echgenoot.
Het rondtrekken met andere mannen, gehuwde en ongehuwde, zonder de eigen echtgenoot leide dus steeds tot een echtscheiding.
Trouwens niet alle volgelingen waren Joden, vele waren zelfs ongelovigen.
De financiele steun kwam van overal., maar verliep vermoedelijk inderdaad vaak via de vrouwen. Dit omdat ze minder verdacht waren en geen functie beklede in het Romeinse rijk die in gevaar kwam door de ondersteuning.
Echtscheidingen met de vleet in het de tijd van Jezus in Judea of Galilea? Hebt u daar informatie over? Benieuwd die te horen.

Neen, ik denk juist het tegenovergestelde. De echtelijke relaties waren volgens mij eerder zeer stabiel in die tijd. De vrouw werd geleerd onderdanig te zijn aan de man, veel binnenshuis te blijven, niet in hun eentje met vreemde mannen te praten en dergelijke, kortom zoals het nu nog beleefd wordt in vele islamitische landen. Men hield zich aan de Wet m.b.t. tot de familie, de kinderen, de echtelijke trouw (strenge straffen voor overspel -in theorie toch-) en dergelijke.

Dus ik denk niet dat er heel veel echtscheidingen voorkwamen. Natuurlijk wanneer het te bont werd, waren er zeker ook echtscheidingen. Maar dat waren eerder uitzonderingen volgens mij. Tenzij dat u me kunt overtuigen door teksten dat het anders was in die tijd.

Laatst gewijzigd door system : 21 september 2012 om 11:57.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2012, 12:24   #45
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.806
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Echtscheidingen met de vleet in het de tijd van Jezus in Judea of Galilea? Hebt u daar informatie over? Benieuwd die te horen.

Neen, ik denk juist het tegenovergestelde. De echtelijke relaties waren volgens mij eerder zeer stabiel in die tijd. De vrouw werd geleerd onderdanig te zijn aan de man, veel binnenshuis te blijven, niet in hun eentje met vreemde mannen te praten en dergelijke, kortom zoals het nu nog beleefd wordt in vele islamitische landen. Men hield zich aan de Wet m.b.t. tot de familie, de kinderen, de echtelijke trouw (strenge straffen voor overspel -in theorie toch-) en dergelijke.

Dus ik denk niet dat er heel veel echtscheidingen voorkwamen. Natuurlijk wanneer het te bont werd, waren er zeker ook echtscheidingen. Maar dat waren eerder uitzonderingen volgens mij. Tenzij dat u me kunt overtuigen door teksten dat het anders was in die tijd.
Dat denk ik evenmin. In Deuteronomium 24:1-2 is wel één zin gewijd aan de echtscheidingsprocedure. De Orale Torah heeft dat daarna verder uitgewerkt. Echtscheiding is dus in het Judaïsme vanuit religieus standpunt altijd mogelijk geweest (in tegenstelling tot het Christendom waar in principe echtscheiding niet kon). Maar frekwent was het zeker niet.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2012, 12:32   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ha ja, natuurlijk. Het Nieuwe Testament is geschreven lang vóór de Hebreeuwse Tanakh (het zogezegd "Oude" Testament) nietwaar?
U verwart zaken. Onbewust of bewust? Het rabbijns jodendom verschilt immers op allerlei zaken van het oorspronkelijke godsdienst van de Joden zoals ze geopenbaard werd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2012, 12:35   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Wat een slecht geschreven artikel over een mogelijk zeer interessante aangelegenheid.

(1) Wat voor een koptisch schrijfsel is dat? Van welke eeuw? Uit welk land? Hoe moeten we uit die woorden concluderen dat Jezus getrouwd was?

(2) De voornaamste bronnen over Jezus stellen niet dat hij getrouwd was. Zonder sterke bewijzen, mag je daar ook niet van uitgaan. De katholieke kerk moet niet bewijzen dat Jezus NIET getrouwd was, de mensen die beweren dat dat WEL zo was moeten met goede bronnen komen!
Inderdaad, vanuit een bepaalde hoek draait men steeds de rollen om en plaatst men de wagen voor het paard. Er is ook een heel duidelijke tendens aanwezig onder die denkrichting, nl. het onbevooroordeeld verkiezen van apocriefe teksten (vaak heel fragmentarisch) boven de canonieke. Er zit daar natuurlijk een bepaalde ideologie achter, eerder dan de wil de geschiedenis op een correcte manier te benaderen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2012, 12:42   #48
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, vanuit een bepaalde hoek draait men steeds de rollen om en plaatst men de wagen voor het paard. Er is ook een heel duidelijke tendens aanwezig onder die denkrichting, nl. het onbevooroordeeld verkiezen van apocriefe teksten (vaak heel fragmentarisch) boven de canonieke. Er zit daar natuurlijk een bepaalde ideologie achter, eerder dan de wil de geschiedenis op een correcte manier te benaderen.
Dat is kort door de bocht. Als ik bijvoorbeeld zeg dat de kerk fout is te beweren dat jezus niet getrouwd was en dan dit geschrift bovenhaal, dan wil dat niet zeggen dat ik overtuigd ben dat hij wel getrouwd was. Alleen dat hun standpunten betwijfelbaar zijn.

Want zoals je zegt, die apocriefe teksten zijn niet betrouwbaarder dan de bijbel. (wat alweer geen statement in het voordeel van de bijbel is)

In dit geval lijkt de bewijslast inderdaad bij de kerk te liggen aangezien het veel logischer zou zijn dat hij wel getrouwd was.
__________________

Laatst gewijzigd door Travis66 : 21 september 2012 om 12:43.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2012, 12:47   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Dat is kort door de bocht. Als ik bijvoorbeeld zeg dat de kerk fout is te beweren dat jezus niet getrouwd was en dan dit geschrift bovenhaal, dan wil dat niet zeggen dat ik overtuigd ben dat hij wel getrouwd was. Alleen dat hun standpunten betwijfelbaar zijn.

Want zoals je zegt, die apocriefe teksten zijn niet betrouwbaarder dan de bijbel. (wat alweer geen statement in het voordeel van de bijbel is)

In dit geval lijkt de bewijslast inderdaad bij de kerk te liggen aangezien het veel logischer zou zijn dat hij wel getrouwd was.
Waarom zou de bewijslast bij de Kerk liggen? Bij mijn weten ligt die bij de uitdager. Als Kerk met een onverdeelde traditie is er immers de zogenaamde traditie, de bron naast de Schrift, en die leert ook dat Jezus celibatair door het leven ging.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2012, 12:57   #50
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom zou de bewijslast bij de Kerk liggen? Bij mijn weten ligt die bij de uitdager. Als Kerk met een onverdeelde traditie is er immers de zogenaamde traditie, de bron naast de Schrift, en die leert ook dat Jezus celibatair door het leven ging.
Zoals ik zei, omdat er meer getrouwde joden waren dan ongetrouwde.
In de meeste gevallen heb je gelijk hoor, de uitdager moet met bewijzen komen. Maar dat geldt alleen als je bestaande bewijzen wil weerleggen, en voor zover ik weet heeft de kerk er geen, enkel opinies en "geloof".
__________________
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2012, 13:46   #51
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Jezus begon pas rond z'n 30e met prediken. Lijkt me niet aannemelijk, gezien de maatrschappij waar in hij leefde, dat hij al die tijd ongehuwd zal zijn gebleven. Men mag er vanuit gaan dat dit gewoonweg verwacht werd van hem.

Waarom wil men Jezus eigenlijk graag als ongehuwd blijven zien? Wat is de zin of het belang ervan of hij ongehuwd was of niet?

Laatst gewijzigd door Adrian M : 21 september 2012 om 13:47.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2012, 14:01   #52
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Jezus begon pas rond z'n 30e met prediken. Lijkt me niet aannemelijk, gezien de maatrschappij waar in hij leefde, dat hij al die tijd ongehuwd zal zijn gebleven. Men mag er vanuit gaan dat dit gewoonweg verwacht werd van hem.

Waarom wil men Jezus eigenlijk graag als ongehuwd blijven zien? Wat is de zin of het belang ervan of hij ongehuwd was of niet?
Indien het in die maatschappij doodnormaal was om gehuwd te zijn en dit volgens ieders verwachting was, EN Jezus ook effectief getrouwd was, waarom werd dit dan in de biografieën van Jezus niet gewoon vermeld? Waarom zegt Paulus het nooit? Het is niet dat ik per se wil dat Christus ongetrouwd bleef, maar ik zie gewoon niet waarom de apocriefe teksten meer autoriteit zouden moeten krijgen dan de gecanoniseerde.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2012, 14:06   #53
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, vanuit een bepaalde hoek draait men steeds de rollen om en plaatst men de wagen voor het paard. Er is ook een heel duidelijke tendens aanwezig onder die denkrichting, nl. het onbevooroordeeld verkiezen van apocriefe teksten (vaak heel fragmentarisch) boven de canonieke. Er zit daar natuurlijk een bepaalde ideologie achter, eerder dan de wil de geschiedenis op een correcte manier te benaderen.
2
Daarom dat men ook op elk obscuur papyrusblaadje, dat zelfs maar in de verste verte suggereert dat Christus getrouwd was, springt.

Laatst gewijzigd door respublica : 21 september 2012 om 14:08.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2012, 14:19   #54
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.806
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U verwart zaken. Onbewust of bewust? Het rabbijns jodendom verschilt immers op allerlei zaken van het oorspronkelijke godsdienst van de Joden zoals ze geopenbaard werd.
U blijft hardnekkig bij steeds maar dezelfde leugen hangen. We hebben dat thema hier reeds eerder bediscussieerd i.v.m. de Tempeloffers en ik heb u toen met ettelijke citaten uit de Profeten duidelijk aangetoond dat u er volstrekt naast zat. Eigenlijk is het potsierlijk. Mag ik uw aandacht vestigen op het zeer deskundige katholieke Institut Biblique de Jérusalem vestigen? Deze instelling heeft zeer goede contacten met het Rabbijns Judaïsme en houd er volstrekt niet de mening op na die hier cultiveert. Het is dergelijk soort enge visie die in het verleden bij de Joden veel leed heeft veroorzaakt. Het soort katholicisme dat u huldigt sluit eigenlijk aan bij hetgeen eeuwen terug gebeurde en waarbij de Joden voor de keuze werden gesteld: ofwel zich bekeren tot het (katholiek) Christendom (zoniet brandstapel); ofwel verbannen worden. Gelukkig zijn er heel wat andere Christenen die uw visie niet delen. Wat mij als Noachiet toch enigszins gerust stelt.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2012, 15:07   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
U blijft hardnekkig bij steeds maar dezelfde leugen hangen. We hebben dat thema hier reeds eerder bediscussieerd i.v.m. de Tempeloffers en ik heb u toen met ettelijke citaten uit de Profeten duidelijk aangetoond dat u er volstrekt naast zat. Eigenlijk is het potsierlijk. Mag ik uw aandacht vestigen op het zeer deskundige katholieke Institut Biblique de Jérusalem vestigen? Deze instelling heeft zeer goede contacten met het Rabbijns Judaïsme en houd er volstrekt niet de mening op na die hier cultiveert. Het is dergelijk soort enge visie die in het verleden bij de Joden veel leed heeft veroorzaakt. Het soort katholicisme dat u huldigt sluit eigenlijk aan bij hetgeen eeuwen terug gebeurde en waarbij de Joden voor de keuze werden gesteld: ofwel zich bekeren tot het (katholiek) Christendom (zoniet brandstapel); ofwel verbannen worden. Gelukkig zijn er heel wat andere Christenen die uw visie niet delen. Wat mij als Noachiet toch enigszins gerust stelt.
Wat modernisten allemaal vertellen heeft weinig zin en brengt ook niet de volle waarheid aan het licht. Dat laatste geeft ons de kerkelijke traditie waardoor duidelijk wordt dat het jodendom zoals het zich nu aandient, iets anders is dan de aan Mozes geopenbaarde godsdienst. Naar het einde van uw bericht slaat u echt wel prietpraat uit, zeker daar waar u meent persoonlijk te kunnen worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2012, 15:08   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Indien het in die maatschappij doodnormaal was om gehuwd te zijn en dit volgens ieders verwachting was, EN Jezus ook effectief getrouwd was, waarom werd dit dan in de biografieën van Jezus niet gewoon vermeld? Waarom zegt Paulus het nooit? Het is niet dat ik per se wil dat Christus ongetrouwd bleef, maar ik zie gewoon niet waarom de apocriefe teksten meer autoriteit zouden moeten krijgen dan de gecanoniseerde.
Dat laatste is toch vrij eenvoudig: de jonge Kerk heeft daarover geoordeeld, juist omdat de band met het levendig onderricht van de apostelen en de apostelleerlingen nog heel nauw was. Daarom kunnen we met geloof en zekerheid voortgaan op dit onderscheidingsvermogen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2012, 15:17   #57
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.806
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat modernisten allemaal vertellen heeft weinig zin en brengt ook niet de volle waarheid aan het licht. Dat laatste geeft ons de kerkelijke traditie waardoor duidelijk wordt dat het jodendom zoals het zich nu aandient, iets anders is dan de aan Mozes geopenbaarde godsdienst. Naar het einde van uw bericht slaat u echt wel prietpraat uit, zeker daar waar u meent persoonlijk te kunnen worden.
En wat is dan die "prietpraat"?
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2012, 15:23   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
En wat is dan die "prietpraat"?
Lees even uw eigen bericht opnieuw.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2012, 16:39   #59
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.806
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Lees even uw eigen bericht opnieuw.
Dat is natuurlijk het eenvoudigste ... En u komt dat het best uit.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.

Laatst gewijzigd door quercus : 21 september 2012 om 16:41.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2012, 21:44   #60
Munglik
Minister-President
 
Munglik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2012
Berichten: 4.305
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
aux armes citoyens!

ambassades afgebrand, betogingen met slachtoffers over heel de wereld, knuppels in aanslag, verbranden van de vlaggen (zou dat wel mogen van het CGKR?)

http://www.gva.be/nieuws/in-de-rand/...-getrouwd.aspx
mogelijk.

Het bewijst alleen dat die kopten dachten dat hij getrouwd was.
__________________
The range of choice open to the individual is not the decisive factor in determining the degree of human freedom, but what can be chosen and what is chosen by the individual.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be