Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 september 2012, 22:26   #41
K.Alf
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 september 2012
Berichten: 349
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
God schuift telkens een stukje naar achter op naarmate de wetenschap zich ontwikkelt. Van heer der schepping, naar Horlogier par excellence, naar ongedefinieerde kracht achter het ontstaan van het heelal. En dat zal waarschijnlijk ook weer verlegd worden naarmate we meer inzicht krijgen in dat laatste.

Da's ook evolutie.
K.Alf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2012, 22:29   #42
K.Alf
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 september 2012
Berichten: 349
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Het typische niveau van de anti-religieuze fanaticus

Proberen anderen te ridiculiseren. Het maakt alleen jullie eigen dogmatisch geloof in de evolutietheorie nog wat ongeloofwaardiger.
Als ik jou was zou ik het maar eens bekijken, echt, tot het einde
K.Alf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2012, 22:43   #43
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
In het geval van de Bijbel is het zo goed gebeurd dat de oorsprong van het scheppingsverhaal in Mesopotamië rond 4000 jaar voor Christus perfect na te trekken is. Aan de hand van details die een latere schrijver onmogelijk zou kunnen verzonnen hebben of 'van horen zeggen' zou neergeschreven hebben. Vaak is er zelfs aan de verhalen getwijfeld. Zoals de zeer vroege verwijzingen naar paarden en kamelen in het Nabije Oosten. Maar vandaag onweerlegbaar bevestigd.
Waar situeren de dinos zich in dat verhaal ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2012, 23:09   #44
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.511
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Ach, begin al eens het ontstaan van twee soorten uit een gemeenschappelijke voorouder ondubbelzinnig aan te tonen, zodat andere alternatieven uitgesloten worden. Neem maar kat en hond. Stapje voor stapje, zonder aannames in de trend van: "en toen wachtten we 10 miljoen jaar en kreeg de kat een snor, want dat had een evolutionair voordeel, ook al weten we niet welk, maar we verzinnen wel wat".
Daarna kan je aan het echte werk beginnen: ontstaan van meercelligheid, van specializatie van cellen, van gedelegeerde voortplanting, van sexuele voortplanting, van elk van de organen, van gedrag, van bewustzijn.
En tenslotte mag je dan aantonen dat de macroparameters van de evolutie voorspeld kunnen worden via de evolutietheorie. Volume, fractaliteit van de boom des levens, snelheid van verwerven van complexiteit.

Natuurlijk is jullie reactie op dit antwoord al op voorhand bekend: de evolutietheorie is ledig en voorspelt absoluut niets, er is dus niets aan te tonen. Een tautologie is immers per definitie altijd waar.
U bent niet snel tevreden. Maar God zetten het ganse mechaniek voor ons plezier in een handomdraai in elkaar en het werkt nog steeds zonder voortdurende servicebeurten? Niet gek voor een beginnend knutselaar zou ik zeggen. En u zou niet graag een filmpje zien van Gods knutselende handen voor u het wilt geloven?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2012, 05:25   #45
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Ach, begin al eens het ontstaan van twee soorten uit een gemeenschappelijke voorouder ondubbelzinnig aan te tonen, zodat andere alternatieven uitgesloten worden. Neem maar kat en hond. Stapje voor stapje, zonder aannames in de trend van: "en toen wachtten we 10 miljoen jaar en kreeg de kat een snor, want dat had een evolutionair voordeel, ook al weten we niet welk, maar we verzinnen wel wat".
Daar hebben we natuurlijk helemaal niet de elementen voor en zullen die nooit hebben, omdat er te weinig van overblijft in de fossiele record he.

We zouden daarvoor alle specimens moeten hebben met al hun genetische informatie, en bovendien een haarfijne reconstructie van hun biotoop, van al hun interacties en dergelijke meer: maw, wat jij vraagt is een soort van national-geographic documentaire van 10 miljoen jaar lang, met de daarbij horende genetische analyses van alle beesten die erin voorkomen, en bovendien met alle verborgen fysiologische reacties in hun lichamen.

Zo een beschrijving hebben we zelfs bijlange nog niet van de hedendaagse biosfeer, hoe zouden we dat dan zonder hiaat kunnen hebben uit vervlogen tijden ?

Zo, dat probleem is dan weer van de baan: om evolutie aan te tonen of zelfs maar plausibel te maken aan fonne moeten er dingen gebeuren die onmogelijk zijn.

Dat is een geruststellende gedachte.

Je zou het als volgt kunnen beschouwen:

we hebben uit wat literaire fragmenten hier en daar een aanwijzing van de toestand van een historische schaakpartij van 3000 jaar geleden: dat na de 30ste zet een zwart paard op e4 stond, dat na de 21ste zet een pion op d3 genomen is door een dame.

We kennen ook de moderne regels van het schaakspel.

Te bewijzen theorie: "dat historische schaakspel is volgens de regels van het schaakspel gespeeld."

Fonne stelt dat je daar helemaal niet kan van uitgaan, want zolang hij de lijst van alle zetten die OVERWOGEN WERDEN door alle spelers, niet kan nagaan, de theorie van het oude schaakspel volgens de moderne regels niet kan gestaafd worden.
En dat natuurlijk stellen dat schaakspellen volgens de schaakregels worden gespeeld, een tautologie is die ledig is. Hoe kan je AANNEMEN dat dat oude spel volgens de regels van het schaakspel werden gespeeld ?

Als iemand vraagt: jamaar, volgens jou, volgens welke regels zou het dan WEL gespeeld zijn ?

Dan zegt hij dat je niet moet beginnen over uitgesloten derde ; we weten niet volgens welke regels dat oude spel gespeeld werd, en daarmee basta. En alle zeveraars die ervan uitgaan dat dat volgens de regels van het schaakspel werd gespeeld, zijn dogmatische gelovers.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2012, 07:42   #46
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.031
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Ik zie niet in waarom evolutie en godsdienst per definitie niet kunnen samengaan, net zoals het ontstaan van het heelal. Als god alles geschapen heeft kan het ook verlopen zijn zoals de wetenschap aangeeft, evolutie kan het plan van god zijn.
Waarom creationisten blijven hameren op hun denkwijze dat de aarde maar 4000 jaar oud is blijft me verbazen.
Dat doen de Joden in ieder geval niet. Het is weliswaar zo dat zij, voor hun religieuze feestdagen, werken met een eigen jaartelling. Volgens die jaartelling, die tien dagen geleden is begonnen op Rosh Hashana, zijn we nu in het jaar 5773. Het begin is de Schepping. Maar de rabbi's zeggen zelf dat ze ook wel weten dat dit niet klopt, maar dat dergelijke telling puur op traditie berust.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2012, 08:25   #47
exodus
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
exodus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 mei 2004
Berichten: 13.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Wie je trouwens mag bedoelen met pseudoskeptici is mij een raadsel.
Ben jij een pseudo-believer?
Ik gebruik het woord skeptici omdat jullie eigenlijk geen echte skeptici zijn, in de zin van kritisch te zijn. Jullie herhalen gewoon de officiële/mainstream lijn. De echte skeptici zijn in feite de "believers", die wel de feiten bekijken, zelfs al lijkt het op het eerste zicht "out there".

Het bewijs is er. Zie bijvoorbeeld de discussie over pedofielie en de NWO. Slechts één skepticus heeft één docu bekeken. Deigene die het luidste roepen bekijken ze eenvoudigweg niet. Skepticus my ass dus.
__________________
Yesterday I was clever, so I wanted to change the world. Today I am wise, so I am changing myself. – Rumi
exodus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2012, 08:39   #48
K.Alf
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 september 2012
Berichten: 349
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Daar hebben we natuurlijk helemaal niet de elementen voor en zullen die nooit hebben, omdat er te weinig van overblijft in de fossiele record he.

We zouden daarvoor alle specimens moeten hebben met al hun genetische informatie, en bovendien een haarfijne reconstructie van hun biotoop, van al hun interacties en dergelijke meer: maw, wat jij vraagt is een soort van national-geographic documentaire van 10 miljoen jaar lang, met de daarbij horende genetische analyses van alle beesten die erin voorkomen, en bovendien met alle verborgen fysiologische reacties in hun lichamen.
Daarom dat ik het vroeg eh Pve. Hij legt, zoals verwacht, de lat op een onmogelijk hoog punt. 'Thomas' is er niets tegen
Citaat:
Zo een beschrijving hebben we zelfs bijlange nog niet van de hedendaagse biosfeer, hoe zouden we dat dan zonder hiaat kunnen hebben uit vervlogen tijden ?

Zo, dat probleem is dan weer van de baan: om evolutie aan te tonen of zelfs maar plausibel te maken aan fonne moeten er dingen gebeuren die onmogelijk zijn.

Dat is een geruststellende gedachte.

Je zou het als volgt kunnen beschouwen:

we hebben uit wat literaire fragmenten hier en daar een aanwijzing van de toestand van een historische schaakpartij van 3000 jaar geleden: dat na de 30ste zet een zwart paard op e4 stond, dat na de 21ste zet een pion op d3 genomen is door een dame.

We kennen ook de moderne regels van het schaakspel.

Te bewijzen theorie: "dat historische schaakspel is volgens de regels van het schaakspel gespeeld."

Fonne stelt dat je daar helemaal niet kan van uitgaan, want zolang hij de lijst van alle zetten die OVERWOGEN WERDEN door alle spelers, niet kan nagaan, de theorie van het oude schaakspel volgens de moderne regels niet kan gestaafd worden.
En dat natuurlijk stellen dat schaakspellen volgens de schaakregels worden gespeeld, een tautologie is die ledig is. Hoe kan je AANNEMEN dat dat oude spel volgens de regels van het schaakspel werden gespeeld ?

Als iemand vraagt: jamaar, volgens jou, volgens welke regels zou het dan WEL gespeeld zijn ?

Dan zegt hij dat je niet moet beginnen over uitgesloten derde ; we weten niet volgens welke regels dat oude spel gespeeld werd, en daarmee basta. En alle zeveraars die ervan uitgaan dat dat volgens de regels van het schaakspel werd gespeeld, zijn dogmatische gelovers.
Weer een prachtige vergelijking. En de zoveelste bevestiging dat je met dat soort mensen simpelweg niet over wetenschap moet praten. Hun visie staat onwrikbaar vast. Ook al verzuip je ze in de (tegen)bewijzen)

Laatst gewijzigd door K.Alf : 26 september 2012 om 08:40.
K.Alf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2012, 08:42   #49
K.Alf
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 september 2012
Berichten: 349
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
Ik gebruik het woord skeptici omdat jullie eigenlijk geen echte skeptici zijn, in de zin van kritisch te zijn. Jullie herhalen gewoon de officiële/mainstream lijn. De echte skeptici zijn in feite de "believers", die wel de feiten bekijken, zelfs al lijkt het op het eerste zicht "out there".

Het bewijs is er. Zie bijvoorbeeld de discussie over pedofielie en de NWO. Slechts één skepticus heeft één docu bekeken. Deigene die het luidste roepen bekijken ze eenvoudigweg niet. Skepticus my ass dus.
Die ene heeft jou gewoon een pleziertje gedaan. De rest en hij kent het niveau van jouw 'bewijzen' reeds. Been there, done that , seen nothing as usual.
K.Alf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2012, 08:50   #50
K.Alf
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 september 2012
Berichten: 349
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Deze zin bevat al minstens één grote kemel.
Laat me raden, u vindt zichzelf geen creationist? In dat geval bent u een vette leugenaar. Zowat alle voorbeelden die u aanhaalt komen uit die hoek : Flagellum, oogevolutie, ... allemaal reeds onweerlegbaar bewezen. Niet alleen hier maar in een US rechtbank in het proces waar 'uw soort' eiste dat creationisme in het Curriculum als wetenschap zou worden opgenomen.
Helaas pindakaas. Science kicked god's ass

Citaat:
Ach, begin al eens het ontstaan van twee soorten uit een gemeenschappelijke voorouder ondubbelzinnig aan te tonen, zodat andere alternatieven uitgesloten worden. Neem maar kat en hond. Stapje voor stapje, zonder aannames in de trend van: "en toen wachtten we 10 miljoen jaar en kreeg de kat een snor, want dat had een evolutionair voordeel, ook al weten we niet welk, maar we verzinnen wel wat".
Daarna kan je aan het echte werk beginnen: ontstaan van meercelligheid, van specializatie van cellen, van gedelegeerde voortplanting, van sexuele voortplanting, van elk van de organen, van gedrag, van bewustzijn.
En tenslotte mag je dan aantonen dat de macroparameters van de evolutie voorspeld kunnen worden via de evolutietheorie. Volume, fractaliteit van de boom des levens, snelheid van verwerven van complexiteit.
Kan je alleen maar als je er bij was, het hele proces. Belachelijk dus. (zoals Pve reeds aantoonde)

Laatst gewijzigd door K.Alf : 26 september 2012 om 08:51.
K.Alf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2012, 08:54   #51
K.Alf
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 september 2012
Berichten: 349
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Sedert wanneer zijn die mensen creationisten?
Geloven zij en u niet in een creator dan? Fonne schreef "mocht God overal zijn ..."
In uw geval komt er geen wetenschap bij kijken dus bent u een simpele gelovige maar zodra er een 'wetenschappelijk' sausje (in de breedste zin van het woord wetenschap) over gaat = creationisme
K.Alf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2012, 08:56   #52
K.Alf
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 september 2012
Berichten: 349
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Nee jongen, omkeren van de bewijslast gaat je niet helpen. Het is aan diegenen die een theorie voorstellen die gebaseerd is op een extreme extrapolatie van zeer beperkte waarnemingen om die theorie nu eindelijk eens behoorlijk te onderbouwen. Vooral in het licht van het feit dat de voorwaarden die Darwin zelf gesteld heeft aan het aanvaarden van zijn theorie nog nooit vervuld geweest zijn, na meer dan 150 jaar. Eerder integendeel.
Ik vraag geen bewijs, aangezien je die toch niet hebt, ik vraag uw mening.
Maar zelfs die blijk je nu niet te hebben.
Duidelijk angst met een wetenschappelijke slide onderuit te worden gehaald?
K.Alf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2012, 09:17   #53
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.031
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Ik zie niet in waarom evolutie en godsdienst per definitie niet kunnen samengaan, net zoals het ontstaan van het heelal. Als god alles geschapen heeft kan het ook verlopen zijn zoals de wetenschap aangeeft, evolutie kan het plan van god zijn.
Waarom creationisten blijven hameren op hun denkwijze dat de aarde maar 4000 jaar oud is blijft me verbazen.
2

Correct!
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2012, 09:31   #54
K.Alf
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 september 2012
Berichten: 349
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
2

Correct!
en zo hoef je helemaal niks te verklaren maar vergeet je dat je met het probleem zit waar die grote professor op zijn beurt vandaag komt
K.Alf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2012, 11:01   #55
Argusx43
Minister
 
Argusx43's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Berichten: 3.659
Standaard

Voor de oersoepgelovers, let toch op waar je loopt!

Matteüs 15:14

14 Laat ze toch, die blinde blindengeleiders! Als de ene blinde de andere leidt, vallen ze samen in een kuil.’


Mijn oprechte deelneming.
__________________
Do you know, my son, with what little understanding the world is ruled? Pope Julius III 1550-1555 (1487 - 1555)

Laatst gewijzigd door Argusx43 : 26 september 2012 om 11:02.
Argusx43 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2012, 11:08   #56
Liederik
Staatssecretaris
 
Liederik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2011
Berichten: 2.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 Bekijk bericht
Voor de oersoepgelovers, let toch op waar je loopt!

Matteüs 15:14

14 Laat ze toch, die blinde blindengeleiders! Als de ene blinde de andere leidt, vallen ze samen in een kuil.’


Mijn oprechte deelneming.
Goh, dat is nogal straf zeg. Nu verander ik mijn standpunt zeker.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2012, 11:14   #57
K.Alf
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 september 2012
Berichten: 349
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 Bekijk bericht
Voor de oersoepgelovers, let toch op waar je loopt!

Matteüs 15:14

14 Laat ze toch, die blinde blindengeleiders! Als de ene blinde de andere leidt, vallen ze samen in een kuil.’


Mijn oprechte deelneming.
Ik , en de anderen voelen ons niet aangesproken.
Als we blind zouden zijn , konden we niet reageren.
Retorische mambo jambo heeft nog nooit iets bijgedragen aan de vooruitgang.

Moet jij trouwens niet gaan schuilen, samen met Karen ?

http://www.powned.tv/nieuws/media/20...ergaat_21.html
K.Alf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2012, 11:17   #58
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Ah het elfendertigste creationisten-draadje
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2012, 11:17   #59
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door K.Alf Bekijk bericht
1 simpele vraag aan Fonne, Diego en andere creationisten die zich aangesproken :

Wat is voor jullie het te leveren bewijs om de evolutietheorie te aanvaarden ?

Ik ben benieuwd of ze durven te reageren met een duidelijke, welomlijnde beschrijving.

Pindar, ondertussen Rolling Thunder, gelieve weg te blijven.
Je was hier nog geen lid, maar in een andere draad heb ik ooit het volgende geschreven:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Ik heb vroeger heelder discussies over evolutietheorie gevolgd hier op het forum. In feite nemen fonne, JvdB en die blog dezelfde houding aan: evolutietheorie? Klopt niets van. Maar ik heb noch Fonne, noch JvdB echt creationistische standpunten weten in nemen. Zeker van Jan weet ik dat hij alle directe vragen koudweg negeert. Van Fonne heb ik geen weet dat hij ooit een "creationistisch" standpunt innam, maar het kan ook zijn dat ik dat gemist heb.


Let op dat je zelf niet in de val trapt van de valse dichotomie: je bent of een evolutionist of een creationist. En aangezien Fonne de evolutietheorie verwerpt moet hij wel een creationist zijn.
Nu, het zou wel eens goed zijn mochten Fonne, JvdB en anderen eens zeggen hoe het volgens hen wel verlopen is.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2012, 11:19   #60
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Ik zal eens zeggen zie hoe het begin van het universum verlopen is: Boem!
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be