Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 januari 2018, 20:24   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.608
Thumbs down Politierechter: “Ik vind u een eikel. Beklaagde: “Ik u een arrogante zak.

Politierechter: “Ik vind u een eikel. Beklaagde: “Ik u een arrogante zak. Ik doe toch wat ik wil, niemand kan mij iets verbieden”

Citaat:
In de politierechtbank van Veurne heeft een 20-jarige jongeman uit Ichtegem gisterenochtend heel wat opschudding veroorzaakt. Al van bij zijn binnenkomst verstoorde M.C. de rust. Twee opgetrommelde agenten moesten voortdurend bij hem in de buurt blijven. De rechter was het op het eind helemaal beu.
Citaat:
De rechter gaf hem 4.800 euro boete en een rijverbod van drie maanden.
Citaat:
werd betrapt achter het stuur terwijl hij niet eens een rijbewijs heeft
Is er iemand die mij dat laatste van die zijn straf kan uitleggen?

Geen rijbewijs en een rijverbod van drie maanden, begrijpe wie begrijpe kan?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2018, 20:38   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht

Geen rijbewijs en een rijverbod van drie maanden, begrijpe wie begrijpe kan?
Rijverbod is toch duidelijk genoeg? Ook zonder rijbewijs mag hij niet zelf rijden, ook motorvoertuigen waarvoor geen rijbewijs vereist is (bvb bromfiets is al genoeg)

En zijn rijbewijs afnemen (door politie, geen vonnis nodig) gaat namelijk niet, hij heeft er geen.

Rijverbod = verval van het recht tot sturen, uitgelegd in de wegcode:

Citaat:
https://www.wegcode.be/wetteksten/se.../462-t4hs6afd1
Hoofdstuk VI : Verval van het recht tot sturen
Afdeling 1. Verval uitgesproken als straf
Artikel 38
§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :
[...]
Citaat:
http://elfri.be/verval-van-het-recht-tot-sturen

Het verval van het recht tot sturen is uitgesproken door een rechter en heeft als resultaat dat de veroordeelde wordt belet om motorvoertuigen te besturen (ook de voertuigen waarvoor geen rijbewijs is vereist) tijdens een periode die kan variëren van 8 dagen tot levenslang.

Deze veroordeling kan worden beperkt tot bepaalde categorieën van wagens.

ER BESTAAN TWEE TYPES VERVAL:

1. Het verval als straf uitgesproken door de rechter in geval van een overtreding (art. 38 van de wet: “De uitgesproken vervallenverklaringen bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar, zij kunnen evenwel worden uitgesproken voor een periode van meer dan vijf jaar of voorgoed bij recidive binnen de drie jaar”)

Aan deze veroordeling kunnen een aantal voorwaarden worden verbonden: verplicht afleggen van herstelexamens, beperking van het verval tot bepaalde categorieën van voertuigen, beperking van het verval tot het weekend en de feestdagen.

Het weekend-verval kan uitgesproken als doelgerichte sanctie specifiek (naar jongeren toe) om weekendongevallen te vermijden, dan wel als (sociale) gunst om aldus de veroordeelde toe te laten in de week met de wagen te werken. Let wel dit onderbroken verval is enkel in het weekend mogelijk, lees tussen vrijdag 20 uur tot zondag 20 uur en van 20 uur op de vooravond van een feestdag tot 20 uur op die feestdag. Voor personen die in het weekend werken kan er geen uitzondering gemaakt worden. Het grondwettelijk hof stelde in haar arrest van 2 juni 2016, AR 88/2016 dat zulks geen discriminatie inhield (Roeland Vasseur, Onderbroken verval tot sturen blijft beperkt tot weekends en feestdagen, De Juristenkrant, 331, 15 juni 2016, 16)

2. Verval wegens lichamelijke ongeschiktheid moet worden uitgesproken wanneer, naar aanleiding van een veroordeling wegens overtreding van de politie over het wegverkeer of wegens een verkeersongeval te wijten aan het persoonlijke toedoen van de dader, de schuldige lichamelijk ongeschikt wordt bevonden tot het besturen van een motorvoertuig (art. 42 van de wet: “Het verval wordt uitgesproken, hetzij voorgoed, hetzij voor een termijn gelijk aan de waarschijnlijke duur van de ongeschiktheid”).

(Art. 44 van de wet: “Hij die wegens lichamelijke ongeschiktheid van het recht tot sturen vervallen is verklaard, kan na twee jaar om opheffing van het verval verzoeken indien aan zijn ongeschiktheid een einde is gekomen. Wordt het verzoek afgewezen, dan kan een nieuw verzoek worden ingediend na twee jaar.”)
Citaat:
2.16. "Motorvoertuig" : elk voertuig uitgerust met een motor, bestemd om op eigen kracht te rijden.
https://www.wegcode.be/wetteksten/se...gcode/100-art2
Fiets mag nog, tenzij dat ook in het vonnis staat.

Laatst gewijzigd door Micele : 16 januari 2018 om 20:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2018, 21:35   #3
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Rijverbod is toch duidelijk genoeg? Ook zonder rijbewijs mag hij niet zelf rijden, ook motorvoertuigen waarvoor geen rijbewijs vereist is (bvb bromfiets is al genoeg)

En zijn rijbewijs afnemen (door politie, geen vonnis nodig) gaat namelijk niet, hij heeft er geen.

Rijverbod = verval van het recht tot sturen, uitgelegd in de wegcode:







Fiets mag nog, tenzij dat ook in het vonnis staat.
Als dat er allemaal netjes in vermeld staat is dat inderdaad zo.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2018, 21:36   #4
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
...
Is er iemand die mij dat laatste van die zijn straf kan uitleggen?...
Komt dus ook in zijn dossier te staan, en mocht hij later met of zonder rijbewijs nog eens stommiteiten uithalen, kan dit zijn latere straf ook nog eens beïnvloeden.

Het lijkt onlogisch, die uitspraak, maar dat is ze zeker niet.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2018, 22:02   #5
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Politierechter: “Ik vind u een eikel. Beklaagde: “Ik u een arrogante zak. Ik doe toch wat ik wil, niemand kan mij iets verbieden”







Is er iemand die mij dat laatste van die zijn straf kan uitleggen?

Geen rijbewijs en een rijverbod van drie maanden, begrijpe wie begrijpe kan?
De rechter bedoelde misschien," drie maand rijverbod op zijn lief".

Laatst gewijzigd door Garry : 16 januari 2018 om 22:03.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2018, 22:07   #6
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Komt dus ook in zijn dossier te staan, en mocht hij later met of zonder rijbewijs nog eens stommiteiten uithalen, kan dit zijn latere straf ook nog eens beïnvloeden.

Het lijkt onlogisch, die uitspraak, maar dat is ze zeker niet.
Als ze hem binnen die drie maand nog eens attraperen kan het wel eens omgezet worden in een half jaar.

Ook kan hij gedurende deze straf geen rijschool volgen of rijproeven afleggen om zijn rijbewijs te halen.

Laatst gewijzigd door Garry : 16 januari 2018 om 22:09.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2018, 22:19   #7
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Als ze hem binnen die drie maand nog eens attraperen kan het wel eens omgezet worden in een half jaar.

Ook kan hij gedurende deze straf geen rijschool volgen of rijproeven afleggen om zijn rijbewijs te halen.
"Niemand kan mij iets verbieden". Om dergelijke uitspraak te doen moet je zelf wel een onvoorstelbaar arrogante zak zijn.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2018, 02:33   #8
Fille van de Foor
Gouverneur
 
Fille van de Foor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2004
Berichten: 1.404
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
"Niemand kan mij iets verbieden". Om dergelijke uitspraak te doen moet je zelf wel een onvoorstelbaar arrogante zak zijn.
Ongetwijfeld een vurig verdediger van "onze" waarden en normen.
__________________
There’s room at the top they are telling you still
But first you must learn how to smile as you kill
Fille van de Foor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2018, 06:41   #9
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.462
Standaard

Rechters zijn dan ook veelal arrogante zakken.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2018, 07:52   #10
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
"Niemand kan mij iets verbieden". Om dergelijke uitspraak te doen moet je zelf wel een onvoorstelbaar arrogante zak zijn.
Duidelijk een jongeman die onze normen en waarden hoog in het vaandel voert.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2018, 07:57   #11
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Rechters zijn dan ook veelal arrogante zakken.
²
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2018, 08:27   #12
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.381
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Rechters zijn dan ook veelal arrogante zakken.
Geen flauw idee. Mijn enige ervaring met een rechter die ik heb is van het kaliber: "gij zijt ne witte, uw tegenpartij is muzel, die heeft zowiezo gelijk".

Niks arrogantie, wel positief discriminerend.

Maar die arrogante eikel steekt wel een vinger in de zwerende wonde. Ons rechtssysteem is gewoon verkeerd bezig.

Zo'n eikeltje zou men gewoon een half jaar dwangarbeid moeten kunnen opleggen.

"zoveel kilo steenkool/zwerfvuil/whatever per dag en ge krijgt smaakvolle maaltijden (Ikea massakeuken als voorbeeld), deftige douches en een normaal bed. Veegde uw kloten eraan krijg je gewoon 3 keer per dag een halal/koshere/veganistische brij die 2000Kcal en alle vitamines en mineralen voorziet, 60 seconden lauw water aan de pompbak en een slaapzak die net genoeg isoleert."
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2018, 08:29   #13
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Kansloze figuren die eigenlijk niks meer te verliezen hebben handelen zo. Er lopen er meer en meer rond in deze maatschappij.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2018, 08:36   #14
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.381
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Kansloze figuren die eigenlijk niks meer te verliezen hebben handelen zo. Er lopen er meer en meer rond in deze maatschappij.
Kansloze figuren hebben dan ook een probleem, en passen niet in de maatschappij die er hier is.

Is het dan niet beter die te deporteren naar locaties waar ze wel gelukkig kunnen zijn? Somalië, Antarctica?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2018, 08:37   #15
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.462
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Geen flauw idee. Mijn enige ervaring met een rechter die ik heb is van het kaliber: "gij zijt ne witte, uw tegenpartij is muzel, die heeft zowiezo gelijk".

Niks arrogantie, wel positief discriminerend.

Maar die arrogante eikel steekt wel een vinger in de zwerende wonde. Ons rechtssysteem is gewoon verkeerd bezig.

Zo'n eikeltje zou men gewoon een half jaar dwangarbeid moeten kunnen opleggen.

"zoveel kilo steenkool/zwerfvuil/whatever per dag en ge krijgt smaakvolle maaltijden (Ikea massakeuken als voorbeeld), deftige douches en een normaal bed. Veegde uw kloten eraan krijg je gewoon 3 keer per dag een halal/koshere/veganistische brij die 2000Kcal en alle vitamines en mineralen voorziet, 60 seconden lauw water aan de pompbak en een slaapzak die net genoeg isoleert."
Mireille, het wijf van KDG, of die van Dendermonde (waar men in Haaltert waar hij woont ook wel sappige verhalen van vertelt), veel arrogantere mensen ken ik niet.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2018, 08:51   #16
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Kansloze figuren hebben dan ook een probleem, en passen niet in de maatschappij die er hier is.

Is het dan niet beter die te deporteren naar locaties waar ze wel gelukkig kunnen zijn? Somalië, Antarctica?
Als dat hun landen van herkomst zijn waarom niet? Als het blank uitschot is dan horen ze in de gevangenis thuis. Dergelijke politierechters zijn eigenlijk zachte heelmeesters die stinkende wonden maken. Dit figuur zit straks doodleuk terug achter het stuur onnozel te doen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2018, 09:04   #17
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
De twintiger moest zich verantwoorden omdat hij op 23 november in Kortemark met 2.09 promille werd betrapt achter het stuur terwijl hij niet eens een rijbewijs heeft. “Ik heb geen rijbewijs en ik heb geen nodig ook”, lachte de jongeman de rechter uit. “Ik doe toch wat ik wil, niemand kan mij iets verbieden. Ik leef van de staat omdat ik zelf al genoeg gedaan heb voor de staat.
Broertje van den peche met zijn geboorterecht en andere bla bla , vlaams klootjesvolk dus.

dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2018, 09:08   #18
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Als ze hem binnen die drie maand nog eens attraperen kan het wel eens omgezet worden in een half jaar.

Ook kan hij gedurende deze straf geen rijschool volgen of rijproeven afleggen om zijn rijbewijs te halen.
Hij had al geen rijbewijs dus hij zal zeker geen rijbewijs willen gaan halen. Die stapt gewoon terug in een wagen en de kans dat ze hem tegenhouden is toch bijna nihil. Of ze moeten hem gaan viseren. Maar daar is de politie voor onderbemand. Dat zijn mensen die je niets kan maken. Zelfs een effectieve gevangenis straf is geen straf. Want dat klinkt in sommige milieus stoer en opent bepaalde deuren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
"Niemand kan mij iets verbieden". Om dergelijke uitspraak te doen moet je zelf wel een onvoorstelbaar arrogante zak zijn.
Ergens vind ik het wel lachwekkend dat iemand zoiets tegen een rechter durft zeggen. Het antwoord of ik de persoon of de rechter de grootste arrogante zak vind blijf ik nog even schuldig. Tweemaal voor een politierechter gestaan en tweemaal voor het vuil van de straat uitgemaakt en gevoeld hoe oppermachtig deze rechters zich voelen. En het ging tweemaal over te snel gereden hebben (autosnelweg, droog weer, 's nachts, geen verkeer ...). Sindsdien kan ik nog weinig sympathie voor een rechter hebben.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2018, 09:11   #19
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Politierechter: “Ik vind u een eikel. Beklaagde: “Ik u een arrogante zak. Ik doe toch wat ik wil, niemand kan mij iets verbieden”

Is er iemand die mij dat laatste van die zijn straf kan uitleggen?

Geen rijbewijs en een rijverbod van drie maanden, begrijpe wie begrijpe kan?
Die gast is natuurlijk een eikel, maar de rechter viel toch een beetje uit zijn rol door dat te zeggen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2018, 09:17   #20
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Die gast is natuurlijk een eikel, maar de rechter viel toch een beetje uit zijn rol door dat te zeggen.
Dat is zo een beetje Pontifex zijn motto, "ook al is het de waarheid, je mag het niet posten".
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be