Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Wetenschap & Technologie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Wetenschap & Technologie Van grondstoffen tot afgewerkt product, oude en nieuwe ontdekkingen, ... + de relatie tot de mens, macht, ...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 september 2020, 19:26   #21
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.430
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
Het is dan ook uitgevonden door een katholieke pastoor.
Ik vond het best een leuke zin, verder heb ik er totaal géén idee van, wie er als eerste met afgekomen is.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 9 september 2020 om 19:26.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2020, 19:48   #22
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik vond het best een leuke zin, verder heb ik er totaal géén idee van, wie er als eerste met afgekomen is.
Lemaitre, Belgische pastoor.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Georges_Lema%C3%AEtre
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2020, 05:34   #23
ron kreike
Provinciaal Statenlid
 
ron kreike's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik denk dat men het hier heeft over "tired light" theorieen, die zeggen dat licht automatisch "naar het rood verschuift" over lange afstanden (ttz, dat de fotonen energie verliezen).
Ja, 't heeft te maken met tired light, dat er een roodverschuiving bestaat
vanwege de afstand. En des te groter de afstand, des te groter de roodverschuiving.

En op een gegeven moment bedacht ik: Als er een roodverschuiving bestaat
vanwege de afstand, en sterrenstelsels op grote afstand bewegen met een constante snelheid van de Aarde weg,
dan lijkt het alsof die sterrenstelsels steeds sneller gaan.

Er bestaan allerlei video's met die tiredlight-theorie, en dat vond ik reeds een
aardige theorie, maar het argument dat sterrenstelsels dan steeds sneller gaan dat bedacht ik.

En...
ron kreike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2020, 07:59   #24
sbe4kdr
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2020
Berichten: 2.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ron kreike Bekijk bericht
Ja, 't heeft te maken met tired light, dat er een roodverschuiving bestaat
vanwege de afstand. En des te groter de afstand, des te groter de roodverschuiving.

En op een gegeven moment bedacht ik: Als er een roodverschuiving bestaat
vanwege de afstand, en sterrenstelsels op grote afstand bewegen met een constante snelheid van de Aarde weg,
dan lijkt het alsof die sterrenstelsels steeds sneller gaan.

Er bestaan allerlei video's met die tiredlight-theorie, en dat vond ik reeds een
aardige theorie, maar het argument dat sterrenstelsels dan steeds sneller gaan dat bedacht ik.

En...
Of des te ouder het sterrenstelsel des te meer roodverschuiving.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2020, 13:46   #25
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.272
Standaard

Erik Verlinde heeft ook een interessante visie op ontstaan, evolutie, opbouw van het heelal.
Ook een theorie, maar naast de anderen wel heel opmerkelijk.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Erik_Verlinde
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2020, 04:45   #26
ron kreike
Provinciaal Statenlid
 
ron kreike's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ron kreike Bekijk bericht
Als er een roodverschuiving bestaat vanwege de afstand,
en sterrenstelsels op grote afstand bewegen met een constante snelheid van de Aarde weg,
dan lijkt het alsof die sterrenstelsels steeds sneller gaan.
Dat wordt dan veroorzaakt door het Doppler-effect van dat sterrenstelsel dat zich met constante snelheid van de Aarde af beweegt,
plus dat die afstand steeds groter wordt,
en lijkt het alsof dat sterrenstelsel steeds sneller gaat.
Als je om het jaar een kijkje zou nemen naar die ster met constante snelheid,
dan wordt ook de afstand steeds groter, en dus wordt ook de roodverschuiving steeds groter,
en lijkt het alsof dat sterrenstelsel steeds sneller gaat.
Volgens mij is er daarom geen reden om te veronderstellen dat het heelal bezig is met een uitdijing
en geen reden om te veronderstellen dat het heelal begon met een bigbang.
Hoe begon het heelal dan wel?
ron kreike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2020, 15:54   #27
ron kreike
Provinciaal Statenlid
 
ron kreike's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 679
Standaard

Wat zou Einstein vinden van:
Eerst was er niets en toen een grote knal en dat was ’t begin van het heelal?
Of:
Ontstaan vanuit oneindig niets werd ’t heelal steeds meer iets??
ron kreike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2020, 15:57   #28
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ron kreike Bekijk bericht
Wat zou Einstein vinden van:
Eerst was er niets en toen een grote knal en dat was ’t begin van het heelal?
Of:
Ontstaan vanuit oneindig niets werd ’t heelal steeds meer iets??
Onevenwicht tussen materie en anti-materie.
Maar hoe ontstaan. Indien hier verklaard, zou het een wereldwijde primeur zijn.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2020, 21:33   #29
ron kreike
Provinciaal Statenlid
 
ron kreike's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 679
Standaard

Essay? Het heelal begon lang geleden als oneindig lege en koude ruimte,
en het duurde lange tijd voordat er nevels ontstonden waaruit sterren en planeten zouden ontstaan.
De bigbang-theorie is een ernstige vergissing om rood-verschuiving van licht in het heelal te verklaren,
want er bestaat niet alleen een roodverschuiving vanwege Doppler-effect, maar ook vanwege afstand
(en des te groter de afstand des te groter de roodverschuiving.)

Sterrenstelsels die zich van de Aarde afbewegen met constante snelheid lijken van de Aarde af te bewegen met toenemende snelheid,
zodat ook de bewering ‘het heelal wordt steeds groter’ begrepen kan worden als onjuist.
De veronderstelling dat het heelal lang geleden begon als oneindig lege ruimte en
de vraag hoe in dat heelal sterren en planeten konden ontstaan
is gewoon veel logischer dan de bigbang-theorie.

Of niet?
ron kreike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2020, 20:47   #30
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ron kreike Bekijk bericht
Essay? Het heelal begon lang geleden als oneindig lege en koude ruimte,
en het duurde lange tijd voordat er nevels ontstonden waaruit sterren en planeten zouden ontstaan.
De bigbang-theorie is een ernstige vergissing om rood-verschuiving van licht in het heelal te verklaren,
want er bestaat niet alleen een roodverschuiving vanwege Doppler-effect, maar ook vanwege afstand
(en des te groter de afstand des te groter de roodverschuiving.)

Sterrenstelsels die zich van de Aarde afbewegen met constante snelheid lijken van de Aarde af te bewegen met toenemende snelheid,
zodat ook de bewering ‘het heelal wordt steeds groter’ begrepen kan worden als onjuist.
De veronderstelling dat het heelal lang geleden begon als oneindig lege ruimte en
de vraag hoe in dat heelal sterren en planeten konden ontstaan
is gewoon veel logischer dan de bigbang-theorie.

Of niet?
neen
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2020, 22:27   #31
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.430
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ron kreike Bekijk bericht
Wat zou Einstein vinden van:
Eerst was er niets en toen een grote knal en dat was ’t begin van het heelal?
Of:
Ontstaan vanuit oneindig niets werd ’t heelal steeds meer iets??
Einstein was ook van mening dat:

Citaat:
Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 17:12   #32
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik vond het best een leuke zin, verder heb ik er totaal géén idee van, wie er als eerste met afgekomen is.
Ik in een ver verleden.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2020, 16:05   #33
sbe4kdr
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2020
Berichten: 2.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik in een ver verleden.
Gij, een katholieke pastoor?

Bron
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 17:52   #34
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.430
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik in een ver verleden.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2020, 18:33   #35
ArjanD
Gouverneur
 
ArjanD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2009
Locatie: Maastricht (NL)
Berichten: 1.270
Standaard

Interessant topic!

Een vraag dat mogelijk van waarde is voor inzichten: Waarom koos Albert Einstein ervoor om de Oerknal theorie te promoten en waarom noemde hij zijn eigen theorie voor een kosmologische constante zijn "biggest blunder"?

De Oerknal-theorie heette van origine Kosmisch Ei-theorie.

Geschiedenis:

Citaat:
In 1929, Hubble published a paper in which he established that not only were galaxies moving away from the Milky Way, but that more-distant galaxies were also receding more quickly. That is, the universe was not static. It was expanding. This observation (and those preceding Hubble's paper) led Belgian priest Georges Lemaître to propose in 1931 that the universe originated from a small and compact state, what he called a "Cosmic Egg" and what is now called the Big Bang.

With the realization that his earlier prejudice for an unchanging cosmos was wrong, Einstein embraced the Cosmic Egg theory and removed the cosmological constant from his equations. He called the Cosmic Egg theory the most beautiful creation story that he ever heard.

Einstein: "This is the most beautiful and satisfactory explanation of creation to which I have ever listened," he said, and called his own theory the biggest blunder of his career.

Bron: https://www.space.com/31055-removing...e-blunder.html
Albert Einstein ging geloven in de Oerknal theorie door te "luisteren" naar een verhaal?

Recente studies hebben aangetoond dat de oorspronkelijke theorie van Albert Einstein toch correct is.

Einstein’s Lost Theory Describes a Universe Without a Big Bang

Citaat:
But it’s interesting to note that creation myths across cultures tell the opposite story. Traditions of Chinese, Indian, pre-Colombian, and African cultures, as well as the biblical book of Genesis, all describe (clearly in allegorical terms) a distinct beginning to the universe—whether it’s the “creation in six days” of Genesis or the “Cosmic Egg” of the ancient Indian text the Rig Veda.

Bron: http://blogs.discovermagazine.com/cr...ut-a-big-bang/
Why Einstein was wrong about being wrong

Citaat:
The only explanation that made sense: Einstein's "greatest blunder" was actually one of his greatest predictions. There really is a mysterious antigravity force. Einstein's only mistake was in rejecting it.

Bron: https://phys.org/news/2011-10-einstein-wrong.html
Ik vind het moeilijk om te geloven dat Albert Einstein per ongeluk een fout heeft gemaakt dat hij zijn "grootste blunder" noemde. Ook is geloven in een Kosmisch Ei-verhaal één ding, maar om het te promoten als een wetenschapper die een (zoals later zou blijken) juiste tegenstrijdige theorie heeft bedacht, is iets anders.

Wat was de reden dat Albert Einstein ervoor koos om de Oerknal theorie te promoten?

Een van de hoofdzakelijke officiële argumenten voor het waarom Albert Einstein zijn eigen theorie opgaf is dat Edwin Hubble in 1929 aantoonde dat het Universum uitdijde waardoor Albert Einstein gedwongen werd om in te zien dat hij fout was.

Uit de geschiedenis blijkt echter dat Albert Einstein Hubble niet serieus nam. Hij leek met opzet zijn naam verkeerd te spellen en noemde hem in 1931 bij herhaling "Hubbel".

Getting Einstein to Say "I Was Wrong"

Citaat:
It’s interesting that Einstein repeatedly misspells the name of Edwin Hubble (“Hubbel”). Had he not yet met Hubble in person? We don’t know. The spelling error does hint at the fact that he didn't take Hubble’s discovery serious.

April 4, 1931: Over the next few months he reviewed the published literature on the expanding universe problem. His opinion continued to evolve and in mid-March he sat down and started writing a paper for the Prussian Academy of Sciences where he finally renounced the cosmological constant. In putting it together he only made oblique referenced the works of Hubble and whose last name he habitually misspelled as "Hubbel," indicating that he may not have read any of Hubble's papers.

Bron: http://physicsbuzz.physicscentral.co...was-wrong.html
De officiele verklaring lijkt dus niet te kloppen.

Als Albert Einstein niet door Hubble's vondsten werd gedwongen om zijn theorie op te geven, waardoor dan wel?

In de officiele geschiedenis wordt beweerd dat Albert Einstein geen fan was van zijn eigen theorie voor een oneindig universum. Opmerkelijk is echter dat stukken van Albert Einstein die hij had ingediend bij de Prussian Academy of Sciences in Berlijn op mysterieuze wijze verloren zijn geraakt en pas in 2013 zijn teruggevonden in Jeruzalem. Uit die teruggevonden documenten blijkt dat Albert Einstein later nog actief heeft geprobeerd om zijn eigen theorie (de kosmologische constante) terug in het leven te roepen. In die stukken noemt hij Edwin Hubble bij herhaling "Hubbel". Waarom deed hij dat?

Rond ongeveer dezelfde tijd dat Edwin Hubble de Doppler-interpretatie suggereerde voor de waargenomen roodverschuiving (red shift) ontstond er een andere theorie die "tired light" (vermoeid licht) werd genoemd. Het zou de oorspronkelijke theorie van Albert Einstein aannemelijk hebben gemaakt op dat moment.

Volgens de officiele geschiedenis werd Albert Einstein gedwongen om zijn theorie op te geven door waarnemingen van Edwin Hubble. Het bestaan van een alternatieve theorie zou dat kunnen weerleggen.

Een wetenschapper zegt het volgende over de "Inflatie theorie" dat is bedacht om de Oerknal theorie ondanks diverse problemen toch mogelijk te maken.

Citaat:
You will find the above three problems religiously repeated as a motivation for inflation, in lectures and textbooks and popular science pages all over the place.

Bron: Sabine Hossenfelder, theoretical physicist specialized in quantum gravity and high energy physics.

One of inflation’s cofounders has turned his back on the idea. But practically no one else is following him. Is he right?

I was dismayed to see that the criticism by Steinhardt, Ijas, and Loeb that inflation is not a scientific theory, was dismissed so quickly by a community which has become too comfortable with itself.

There’s no warning sign you when you cross the border between science and blabla-land. But inflationary model building left behind reasonable scientific speculation long ago. I, for one, am glad that at least some people are speaking out about it. And that’s why I approve of the Steinhardt et al. criticism.
Er wordt gesproken over een religie.
__________________
http://www.youtube.com/watch?v=vFo428N7xec (made in Utrecht)

Utrecht verdreef het Amsterdamse FEBO voor Manneken Pis. Het meest iconische café van de stad heet België (Oudegracht). Mijn favoriete Utrechtse cafés vindt u hier.
ArjanD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2020, 01:02   #36
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.560
Standaard

Ik kom geloof te kort?
Desondanks het vele wat hypothetisch wetenschappelijk te verklaren is, vraag ik me toch af hoevelen de werkelijke concepten erachter begrijpen.
Zonder google en in Jip en Janneke taal:
Hoe werd helium en waterstof 1 gevormd en 2 hoe kon het verder ontwikkelen tot al dit?
Ik ben bekend met de uitleg achter 2, zag ook de uitleg van posterboys zoals Neill Tyson; maar het houdt werkelijk geen steek.

Tegenover: Het Woord werd daad.
Dat is perfect na te doen als we zelf codes schrijven bij computersimulaties. Mensen zoals Max Planck die hun stof echt kende erkende, hoe bekender ze werden met dit universum, een schepper.

Wat weet iemand hier meer dan Max Planck?
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2020, 01:28   #37
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Inflatie of niet, in de mens komt het universum tot zelf-bewustzijn.

“U en ik leven al vijftien miljard jaar, dat wil zeggen sedert het veronderstelde ontstaan van de wereld. De kiem van onze eigenschappen, onze vermogens zit in ons, in de kleinste onderdelen van de atomen waaruit ons lichaam is opgebouwd. Miljarden jaren zijn daar al kennis, ervaringen en vormkrachten in samengebracht. Vanuit die essentie kunnen steeds weer nieuwe mensen met hun vermogens ontstaan en worden verrijkt. 'Dus', zegt Charon, 'zitten in mij elementen die al miljarden jaren meegemaakt hebben.' Hij noemt deze elementen eonen.”

https://www.geestkunde.net/uittrekse...15miljard.html

Noot: universal (Engels) staat voor You & I Vers All.
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2020, 11:42   #38
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.560
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Inflatie of niet, in de mens komt het universum tot zelf-bewustzijn.

“U en ik leven al vijftien miljard jaar, dat wil zeggen sedert het veronderstelde ontstaan van de wereld. De kiem van onze eigenschappen, onze vermogens zit in ons, in de kleinste onderdelen van de atomen waaruit ons lichaam is opgebouwd. Miljarden jaren zijn daar al kennis, ervaringen en vormkrachten in samengebracht. Vanuit die essentie kunnen steeds weer nieuwe mensen met hun vermogens ontstaan en worden verrijkt. 'Dus', zegt Charon, 'zitten in mij elementen die al miljarden jaren meegemaakt hebben.' Hij noemt deze elementen eonen.”

https://www.geestkunde.net/uittrekse...15miljard.html

Noot: universal (Engels) staat voor You & I Vers All.
Mooi
Maar waarom dan 15 miljard jaar en niet oneindig in andere vormen? Zoals een herhalend patroon dat steeds complexer tot uiting komt maar steeds tot zijn/haar originele vorm keert? Ook dat is te simuleren.

Waar de wetenschap op een oerknal uitkwam, een explosie van helium en waterstof, lijkt me meer op een idee om toch maar ergens te kunnen beginnen. Er hoeft helemaal geen explosie geweest te zijn waar door chaos orde kwam om een uitdijend universum te verklaren.
Volgens mij maken ze ons wat wijs.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2020, 01:28   #39
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Mooi
Maar waarom dan 15 miljard jaar en niet oneindig in andere vormen? Zoals een herhalend patroon dat steeds complexer tot uiting komt maar steeds tot zijn/haar originele vorm keert? Ook dat is te simuleren.

Waar de wetenschap op een oerknal uitkwam, een explosie van helium en waterstof, lijkt me meer op een idee om toch maar ergens te kunnen beginnen. Er hoeft helemaal geen explosie geweest te zijn waar door chaos orde kwam om een uitdijend universum te verklaren.
Volgens mij maken ze ons wat wijs.
‘t Ja, er zijn verschillende theorieën over het ontstaan en verloop van dit universum (en parallelle universa), maar die zijn imo gereduceerd tot wetenschappelijke benaderingen en wiskundige formules, waarbij bewustzijn niet/amper in voorkomt of hoogstens het resultaat zou zijn van ’n electro-chemische toestand in het lichaam.

Of ons heelal nu 14 miljard jaar oud is of ‘altijd’ bestaan heeft of dat van de ene bigbang naar de andere gaat, doet er eigenlijk niet zoveel toe.
Als er zelfs slechts 1 waterstofatoom zou bestaan, in al z’n onderling complexe verhoudingen van electro-magnetische aantrekking, afstoting en evenwichten, zou me dat al doen verstillen van verwondering, voor het feit dat zoiets zelfs nog maar kán bestaan, laat staan wat ik voel voor de quasi oneindige veelheid der verschijnselen.

Gezien bewustzijn an sich heel wat meer is dan de som der delen van een zgn ‘electro-chemische toestand’, volg ik eerder de mening van de Duitse onderzoeker Max Planck, die op de vraag: ‘Denkt u dat bewustzijn op basis van materie kan worden verklaard?’, als volgt antwoordde:
“Nee, ik beschouw bewustzijn als fundamenteel. Ik beschouw materie als te zijn afgeleid uit bewustzijn. We kunnen niet om bewustzijn heen. Alle dingen waarover we spreken, alle dingen waarvan we denken dat ze bestaan, vooronderstellen bewustzijn.”

In de oude Oosterse wijsheidstradities wordt bewustzijn beschouwd als ‘scheppende leegte’, vol van potentie en mogelijkheden om tot manifestatie te komen.
Die oude wijsheden verkondigen ook dat er geen begin was aan het heelal en dat het ook nooit zal eindigen, wat in de kern wordt uitgedrukt als ‘nooit geboren, nooit gestorven’.

En eigenlijk maakt het allemaal niet uit, verleden en toekomst zijn slechts herinneringen en verwachtingen die de ijlste regionen opvullen van ons bewustzijn, terwijl het vertoeft in de volste beleving van dit eeuwig moment.
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.

Laatst gewijzigd door Diego Raga : 11 december 2020 om 01:34.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2020, 01:46   #40
ArjanD
Gouverneur
 
ArjanD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2009
Locatie: Maastricht (NL)
Berichten: 1.270
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
‘t Ja, er zijn verschillende theorieën over het ontstaan en verloop van dit universum (en parallelle universa), maar die zijn imo gereduceerd tot wetenschappelijke benaderingen en wiskundige formules, waarbij bewustzijn niet/amper in voorkomt of hoogstens het resultaat zou zijn van ’n electro-chemische toestand in het lichaam.
Recente wetenschappelijke studies geven aan dat de waarnemer (bewustzijn) de werkelijkheid voorafgaat.

How observers create reality
https://arxiv.org/pdf/1506.06774.pdf

(2017) Quantum experiment in space confirms that reality is what you make it
The experiment confirms that a measurement in the present shapes what can be inferred about the past, i.e., the observer precedes reality.
https://www.sciencemag.org/news/2017...-you-make-it-0

Do Quantum Phenomena Require Conscious Observers?
“Experiments indicate that the everyday world we perceive does not exist until observed,” writes scientist Bernardo Kastrup and colleagues earlier this year on Scientific American, adding that this suggests “a primary role for mind in nature.”
https://www.scienceandnonduality.com...ious-observers

Een begin impliceert het begin van een patroon. Een patroon is gebonden aan waarneming.

Iets voorafgaan houdt in dat dat iets een begin heeft omdat het noodzakelijkerwijs zou zijn ontstaan na dat wat eraan voorafging. De vraag is dus eenvoudig: kan de waarnemer (bewustzijn) een begin hebben?

De werkelijkheid (i.e. "het Universum") heeft logischerwijs een begin dat wordt geïntroduceerd door de waarnemer. Het tegenovergestelde is onmogelijk.
__________________
http://www.youtube.com/watch?v=vFo428N7xec (made in Utrecht)

Utrecht verdreef het Amsterdamse FEBO voor Manneken Pis. Het meest iconische café van de stad heet België (Oudegracht). Mijn favoriete Utrechtse cafés vindt u hier.

Laatst gewijzigd door ArjanD : 11 december 2020 om 01:47.
ArjanD is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be