Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 maart 2021, 22:11   #1
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard BMW M6 zonder kat

Vorige week had ik mijn wagen langs de straat geparkeerd. Toen ik terugkwam kwam er een BMW M6 van het laatste model (opgezocht: model F13), jonge kerel aan het stuur, aangereden die zich inparkeerde voor mijn wagen, blijkbaar om een op de stoep wachtend jong koppel op te pikken.

Niets speciaals zou je zeggen. Toch wel.

Die BMW had niet de minste uitlaatgaszuivering. De uitlaat stonk als de klerepest. Precies zo zoals alle benzinemotoren stonken in mijn jeugd. Ongelooflijk vond ik het om die geur vandaag nog te kunnen ruiken bij een recente auto op de openbare weg.

Nu vraag ik mij af: is het in zekere kringen mode of weet ik veel waarom om de hele uitlaatgaszuivering van een motor af te slopen?
Aan de uitlaat van de wagen in kwestie was goed hoorbaar wel wat gesleuteld. Klonk scherper en agressiever dan standaard.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2021, 22:21   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Vorige week had ik mijn wagen langs de straat geparkeerd. Toen ik terugkwam kwam er een BMW M6 van het laatste model (opgezocht: model F13), jonge kerel aan het stuur, aangereden die zich inparkeerde voor mijn wagen, blijkbaar om een op de stoep wachtend jong koppel op te pikken.

Niets speciaals zou je zeggen. Toch wel.

Die BMW had niet de minste uitlaatgaszuivering. De uitlaat stonk als de klerepest. Precies zo zoals alle benzinemotoren stonken in mijn jeugd. Ongelooflijk vond ik het om die geur vandaag nog te kunnen ruiken bij een recente auto op de openbare weg.

Nu vraag ik mij af: is het in zekere kringen mode of weet ik veel waarom om de hele uitlaatgaszuivering van een motor af te slopen?
Aan de uitlaat van de wagen in kwestie was goed hoorbaar wel wat gesleuteld. Klonk scherper en agressiever dan standaard.
Gaat die voor de keuring alles terug -naar het origineel- monteren?

Laatst gewijzigd door Micele : 12 maart 2021 om 22:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2021, 22:49   #3
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Gaat die voor de keuring alles terug -naar het origineel- monteren?
Wellicht wel want die geraakt zo nog niet eens binnen in het keurcentrum.
Maar waarom zou je zo aan je uitlaatgasregeling prutsen als je een 4 liter V8 twinturbo hebt?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2021, 22:50   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Wellicht wel want die geraakt zo nog niet eens binnen in het keurcentrum.
Maar waarom zou je zo aan je uitlaatgasregeling prutsen als je een 4 liter V8 twinturbo hebt?
Te traag?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2021, 23:04   #5
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Wellicht wel want die geraakt zo nog niet eens binnen in het keurcentrum.
Maar waarom zou je zo aan je uitlaatgasregeling prutsen als je een 4 liter V8 twinturbo hebt?
BMW en leefhoofden zijn helaas een veel geziene combinatie. Vandaar ook de "logica" van katalysator eruit te halen. Ook roetfilters en dergelijke worden regelmatig verwijderd; autobedrijven adverteren er zelfs openlijk mee op hun website.

Nu sowieso, benzine voertuigen met koude motor vervuilen en stinken als de pest.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2021, 23:11   #6
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Te traag?
Ik vond hier dit: https://www.youtube.com/watch?v=2H-DXuIO_Ac
Zo klonk ie ongeveer.
Blijkbaar kan je een kat-loze Akrapovich uitlaat op je BMW monteren. Niet omwille van te traag, zuiver omwille van het geluid.

Ik heb een scooter en vanuit die wereld ken ik Akrapovich als populair merk van luidere uitlaten voor motorfietsen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2021, 23:16   #7
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
BMW en leefhoofden zijn helaas een veel geziene combinatie. Vandaar ook de "logica" van katalysator eruit te halen.
(...)
Wat is die "logica" dan?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2021, 23:26   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Ik vond hier dit: https://www.youtube.com/watch?v=2H-DXuIO_Ac
Zo klonk ie ongeveer.
Blijkbaar kan je een kat-loze Akrapovich uitlaat op je BMW monteren. Niet omwille van te traag, zuiver omwille van het geluid.

Ik heb een scooter en vanuit die wereld ken ik Akrapovich als populair merk van luidere uitlaten voor motorfietsen.
In bepaalde landen halen ze zulke wagens uit het verkeer, zeker in de stad.
Met gepeperde boetes die serieus kunnen oplopen want de ABE vervalt ook.

vb Duitsland, minstens 90€ en dan nog 50 € extra (overdreven luid) en dan nog 180 € extra maakt 320 € totaal. Die 180 € is wegens te hoge emissies.

Citaat:
Was ist ein dB-Killer und welche Strafe droht beim Fahren ohne dB-Killer oder bei Manipulation?

Der db-Killer (Dezibel-Killer) ist ein Teil des Schalldämpfers und dient dazu, die Lautstärke des Motors zu verringern und diese unter der gesetzlich erlaubten Grenze zu halten. Daher ist das Fahren ohne dB-Killer gemäß der StVO verboten. Andernfalls erwarten den Fahrzeughalter nach dem Verkehrsrecht Bußgelder.

Einige Fahrzeugführer manipulieren auch ihre Auspuffanlage und nutzen zum Beispiel einen nicht zugelassenen Schalldämpfer, entfernen bei einem zugelassenen Schalldämpfer den db-Killer o.Ä. Ihr Fahrzeug ist dadurch dann lauter als zugelassen. Den Fahrer erwartet dann ein Bußgeld von mindestens 90 Euro.

Wird bei „übermäßiger Geräuscheentwicklung“ gefahren, erwartet den Fahrer ein Bußgeld von 20 Euro. Bei einer Lärmbelästigung erhöht sich das Bußgeld nochmals auf 30 Euro.

Weitere Tatbestände in diesem Zusammenhang kann zum Beispiel auch das Erlöschen der Betriebserlaubnis sein (ABE), wenn Sie ein Fahrzeug mit einem eigens ausgebauten db-Killer fahren. In diesem Fall käme ein Bußgeld von 50 Euro auf Sie zu. Und entstehen dadurch weiterhin Schäden der Umwelt durch die Emissionen, erhöhen sich die Bußgelder auf 180 Euro. Für andere Verstöße können Sie gerne auf unseren Bußgeldrechner 2021 zurückgreifen.

https://www.bussgeldkatalog.de/fahrz...Bu%C3%9Fgelder

Laatst gewijzigd door Micele : 12 maart 2021 om 23:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2021, 00:36   #9
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
In bepaalde landen halen ze zulke wagens uit het verkeer, zeker in de stad.
(...)
Dat moet je dan wel kunnen staven. Het feit dat een auto iets meer lawaai maakt dan standaard wil niet zeggen dat de kat eruit gehaald is.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2021, 09:37   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Dat moet je dan wel kunnen staven. Het feit dat een auto iets meer lawaai maakt dan standaard wil niet zeggen dat de kat eruit gehaald is.
De politie staaft dat door hun gehoor. lol.
En de rest stellen ze wel deskundig vast, maak je maar geen zorgen.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 maart 2021 om 09:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2021, 10:04   #11
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Wat is die "logica" dan?
Het punt is net dat leefhoofden geen logica kennen, vandaar dat ze dergelijke zaken doen.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2021, 11:33   #12
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Vorige week had ik mijn wagen langs de straat geparkeerd. Toen ik terugkwam kwam er een BMW M6 van het laatste model (opgezocht: model F13), jonge kerel aan het stuur, aangereden die zich inparkeerde voor mijn wagen, blijkbaar om een op de stoep wachtend jong koppel op te pikken.

Niets speciaals zou je zeggen. Toch wel.

Die BMW had niet de minste uitlaatgaszuivering. De uitlaat stonk als de klerepest. Precies zo zoals alle benzinemotoren stonken in mijn jeugd. Ongelooflijk vond ik het om die geur vandaag nog te kunnen ruiken bij een recente auto op de openbare weg.

Nu vraag ik mij af: is het in zekere kringen mode of weet ik veel waarom om de hele uitlaatgaszuivering van een motor af te slopen?
Aan de uitlaat van de wagen in kwestie was goed hoorbaar wel wat gesleuteld. Klonk scherper en agressiever dan standaard.
Van de M6 weet ik het niet, maar de nieuwe M3 en M4 hebben 2 ‘standen’ voor het uitlaatgeluid. Eentje normaal en eentje ‘sportief’ (luid dus )
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2021, 13:38   #13
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
BMW en leefhoofden zijn helaas een veel geziene combinatie. Vandaar ook de "logica" van katalysator eruit te halen. Ook roetfilters en dergelijke worden regelmatig verwijderd; autobedrijven adverteren er zelfs openlijk mee op hun website.

Nu sowieso, benzine voertuigen met koude motor vervuilen en stinken als de pest.
In de spiegel gekeken ?

Trouwens diegene die het meeste aanpassen zijn Seat rijders .


Niet iedereen over dezelfde kam trekken .

Mijn BMW is origineel zoals uit de fabriek komende een 520d GT .....stinkt niet en rookt niet mijn blinkende uitlaat is het bewijs


Alleen mijn Honda CB50JF is " aangepast" ....maar die komt niet op straat is ....hobby -> beetje opgedreven

Laatst gewijzigd door chris k : 13 maart 2021 om 13:38.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2021, 13:40   #14
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Van de M6 weet ik het niet, maar de nieuwe M3 en M4 hebben 2 ‘standen’ voor het uitlaatgeluid. Eentje normaal en eentje ‘sportief’ (luid dus )
Als je een Z4 ( vorige reeks) op "sport" zet klinkt die ook anders dan in "comfort"
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2021, 15:18   #15
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.938
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
In de spiegel gekeken ?

Trouwens diegene die het meeste aanpassen zijn Seat rijders .


Niet iedereen over dezelfde kam trekken .

Mijn BMW is origineel zoals uit de fabriek komende een 520d GT .....stinkt niet en rookt niet mijn blinkende uitlaat is het bewijs


Alleen mijn Honda CB50JF is " aangepast" ....maar die komt niet op straat is ....hobby -> beetje opgedreven
Hier in de buurt zijn het vaak Golfjes en Honda Civic waarvan de radio alleen al meer waard is dan de auto zelf.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2021, 15:20   #16
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.938
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Vorige week had ik mijn wagen langs de straat geparkeerd. Toen ik terugkwam kwam er een BMW M6 van het laatste model (opgezocht: model F13), jonge kerel aan het stuur, aangereden die zich inparkeerde voor mijn wagen, blijkbaar om een op de stoep wachtend jong koppel op te pikken.

Niets speciaals zou je zeggen. Toch wel.

Die BMW had niet de minste uitlaatgaszuivering. De uitlaat stonk als de klerepest. Precies zo zoals alle benzinemotoren stonken in mijn jeugd. Ongelooflijk vond ik het om die geur vandaag nog te kunnen ruiken bij een recente auto op de openbare weg.

Nu vraag ik mij af: is het in zekere kringen mode of weet ik veel waarom om de hele uitlaatgaszuivering van een motor af te slopen?
Aan de uitlaat van de wagen in kwestie was goed hoorbaar wel wat gesleuteld. Klonk scherper en agressiever dan standaard.
Die auto is op zijn best al drie jaar oud en waarschijnlijk flink mishandeld, waardoor de verbranding niet meer optimaal is. In het slechtste geval is hij van 2012 en dus negen jaar oud.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.

Laatst gewijzigd door Libro : 13 maart 2021 om 15:22.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2021, 19:31   #17
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Als je een Z4 ( vorige reeks) op "sport" zet klinkt die ook anders dan in "comfort"
Neenee, het was specifiek een geluidsetting. Maar ik zie nu dat het over fake interieurgeluid gaat.

https://www.bmwblog.com/2020/03/13/b...-a-revelation/

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 13 maart 2021 om 19:31.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2021, 10:18   #18
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.580
Standaard

Tjah, BMW wqaarom verschiet ik daar niet van.

Citaat:
De katalysator heeft als taak het verminderen van vervuilde uitlaatgassen, tevens dempt het het motorgeluid.
Er bestaan ook sport katalysoren

Citaat:
De sportkatalysator vervangt de originele katalysator. De sportkat presteert beter als een gewone katalysator, maar voldoet nog wel aan de emissienormen bij de APK.
Of men met die sport katalysoren de weg op mag, die mag installeren (ze goedgekeurd zijn?) in ons land, daar heb ik totaal géén idee van.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 28 maart 2021 om 10:23.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2021, 10:50   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht

Er bestaan ook sport katalysoren

Of men met die sport katalysoren de weg op mag, die mag installeren (ze goedgekeurd zijn?) in ons land, daar heb ik totaal géén idee van.
Onze schoon-weer-wagen heeft een nieuwe "sportkatalysator" sinds 3 jaar.
De allereerste was techniek ~1987 (de auto is van 1989). De huidige katalysator is techniek ~2017 of iets ouder.

Bovendien haalt de nieuwe katalysator gemakkelijk euronorm 2 bij emissiemetingen en zo ook toegelaten (ABE), ik spreek over het volledige emissiesysteem dus met lambdasondes enz...

Presteert ook beter qua uitademen, maar vooral bij hoog toerentalbereik (>4000 tpm) enkele % meer PK omdat vanaf daar de koppelkurve ietsiepietsie meer is. Het verbruik zal ietsiepietsie dalen ober de ganse band.

Bij de eerste katalysator bestonden de euronormen nog niet eens. Maar euronorm 1 kreeg die wel officieus opgeplakt.

Wat denk je wat ~30 jaar techniekevolutie opbrengt? (los van het feit dat de oude katalysator en enkelvoudige lambdasonde tot op de draad versleten waren en wslk niet meer werkten zoals het hoort)

Citaat:
https://www.topcats.nl/katalysator-v...t%20kan%20gaan

Oorzaken waardoor een katalysator kapotgaat

Een katalysator kan een autoleven meegaan, maar gaat gemiddeld 80.000 tot 150.000 km mee. Daarnaast zijn er nog andere oorzaken waardoor een katalysator vóór de verwachte levensduur kapot kan gaan. De meest voorkomende redenen dat een katalysator stukgaat zijn:

Onverbrande brandstofresten in de uitlaat
Niet goed functionerende lambdasonde
Foutieve afstelling van de motor
Olie in het uitlaatsysteem
Verkeerde brandstof gebruikt
Niet goed werkende motor door kapotte bobine of bougiekabels
Fysieke beschadiging door verkeerde montage of trillingen
Ik neem aan dat alle sportieve versies van automerken reeds de betere "sportkatalysatoren" hebben om meer topvermogen te halen en sowieso hun opgelegde euronorm.
Daar zal een sportkatalysator (uit de reklame) geen nut hebben, wie weet zelfs integendeel. Het heeft ook geen zin enkele % meer topvermogen eruit te halen als je bij (heel) lage tot gemiddeld toerentalbereik (bij normale snelheden) iets minder vermogen hebt...

Laatst gewijzigd door Micele : 28 maart 2021 om 11:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2021, 14:17   #20
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.838
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Hier in de buurt zijn het vaak Golfjes en Honda Civic waarvan de radio alleen al meer waard is dan de auto zelf.
Is een VW Golf of een Civic dan zo een goedkope auto ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be