Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 december 2018, 16:34   #161
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Wat verwacht je anders in een moskee?
Ik weet het niet echt. Ik dacht dat je daar leerde messen slijpen, bommen maken, vrouwen verkrachten ? Nooit binnen geweest.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 16:47   #162
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dat is niets anders dan mijn persoonlijke mening, dat mag toch nog hoop ik?
Euh, u slaat er weer eens naast.

Misschien eens leren lezen wat mensen schrijven? Ik stipte al eerder aan waar het schoentje bij u knelt:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook nu weer: geen enkele argumentatie. Uw mening is uw mening. Net als eenieder in dit land geniet u van die vrijheid. Alleen hecht ik weinig waarde aan een mening als de desbetreffende persoon die ze uit, die mening niet kan uitleggen, toelichten, beargumenteren.
Mogen we eens vernemen waarom u zo denkt? Wat zijn de beweegredenen? Waarop steunt uw redenering?

We weten het niet, want buiten een hoop door elkaar geklutste meningen komen we bij u eigenlijk niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 16:48   #163
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Kunt u beleefd blijven? Het is niet omdat iemand uw opvattingen niet deelt dat " logica" ontbreekt. geloof staat haaks op rede Jan, misschien zit daar uw probleem?
Jawel, bij u ontwaren meerdere mensen (niet alleen ondergetekende) een schrijnend gebrek aan logica.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 16:50   #164
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Ik heb vorig jaar mijn kleinkinderen (9/10-jarigen!) verboden mee te gaan op een zaterdagmiddag met het vak zedenleer waarbij ze geniepig het bezoek aan een moskee verstopt hadden tussen het bezoek aan het Mijnmuseum.
De juf heb ik de mantel uitgeveegd, kinderen dienen te integreren en ONZE godsdienst te leren kennen door kerken te bezoeken, niet besmet te worden met het geestelijke gif islam.
Kunt u zelf eens consequent zijn? Volgens u zouden uw kleinkinderen in contact moeten worden gebracht met "onze" (?) godsdienst, maar tegelijkertijd volgen die kindjes blijkbaar... zedenleer.

Waarom volgen uw kleinkinderen dan niet rooms-katholieke godsdienst?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2018, 11:49   #165
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Da's dan ook de tijd ervoor, ze geloven immers ook nog andere sprookjes als Sinterklaas en de paashaas.
Voila! En na een paar jaar hebben ze het gesnapt dat sinterklaas- en paashaasgedoe! Idem voor het godsdienstgedoe. En ja, er zullen mensen zijn die dat nodig hebben als een soort psychologische troost in hun leven. En van sommigen mag je hen dat eigenlijk niet afnemen als ze zich daar beter mee voelen!
Gelukkig nog altijd gratis...
Erger is natuurlijk als men van kleine kinderen hoopt trouwe kiezers te maken voor later, zoals het lange tijd is geweest! En je moest je niet druk maken over een keuze, de pastoor legde dat goed uit vanop de kansel!
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2018, 11:53   #166
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan moet u heel hun opvoeding en opleiding in handen nemen en uw kinderen afschermen van iedere invloed van buitenaf.
Want je kunt je kinderen geen goede opvoeding geven zonder het element godsdienst?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2018, 11:54   #167
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Iedere vorm van opvoeding is "indoctrinatie", want een "waardeloze" opvoeding bestaat niet. Neutrale opvoeding is niet mogelijk. U geeft als ouder altijd een bepaalde waardepatroon door.
Natuurlijk geef je je kinderen een waardenpatroon mee, maar wat heeft godsdienst daar mee te maken? Dat je niet mag doden, stelen enz kun je ze ook aanleren zonder godsdienst toch?
Tegenwoordig valt het zelfs erg op dat het juist godsdienst is, de islam om ze niet te noemen, die de oorzaak is dat mensen zich als achterlijke moordenaars gedragen! Islam is liefde en vrede toch? Zoals "onze godsdienst" in vroegere tijden...

Laatst gewijzigd door andev : 16 december 2018 om 11:56.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2018, 12:00   #168
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, en heel wat kinderen van atheïsten zijn leerlingen in het katholieke net.
Vanwege de godsdienst of vanwege dat "ze een betere reputatie zouden hebben op onderwijsvlak", of omdat die school handig achter de hoek ligt?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2018, 15:32   #169
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Euh, u slaat er weer eens naast.

Misschien eens leren lezen wat mensen schrijven? Ik stipte al eerder aan waar het schoentje bij u knelt:



Mogen we eens vernemen waarom u zo denkt? Wat zijn de beweegredenen? Waarop steunt uw redenering?

We weten het niet, want buiten een hoop door elkaar geklutste meningen komen we bij u eigenlijk niet.
Dat werd u uitgebreid gegeven!

1.Ik geloof niet in god, omdat niets me ooit heeft overtuigd dat god bestaat.
2. In west Europa heeft de geschiedenis aangetoond ( Franse revolutie, verlichting, centraal zetten van rede ipv geloof) dat de ingeperkte macht van religie burgers ten goede is gekomen. Niet de kerk bepaald burgerlijke vrijheden maar mensen zelf, zelfbeschikkingsrecht is boven religieuze dogma's komen te staan.
3. Ik zie religie als een persoonlijke keuze, die iedereen voor zichzelf maakt.
4. Ik zal de invloed van religie op maatschappelijk vlak wel bestrijden, omdat dit juk mensen het zelfbeschikkingsrecht ontneemt.
Dus, ja ook al beweert religie anders, vrouwen mogen beslissen om te kiezen voor abortus, euthanasie moet kunnen, homo's zijn geen zondaars die bijgestuurd moeten worden, maar kennen gelijke rechten, vrouwen zijn niet voorbestemd tot de haard, evenmin zijn mannen dit, het huwelijk is niet wat moet, en wie kinderen wil, mag daartoe vanuit het zelfbeschikkingsrecht beslissen, ook hoeveel zij er wel of niet willen.


Duidelijk nu Jan? Mooi zo!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2018, 15:33   #170
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Vanwege de godsdienst of vanwege dat "ze een betere reputatie zouden hebben op onderwijsvlak", of omdat die school handig achter de hoek ligt?
Meestal omwille van reputatie of bereikbaarheid, evengoed doet dit kiezen voor niet Katholieke scholen.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2018, 15:34   #171
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Natuurlijk geef je je kinderen een waardenpatroon mee, maar wat heeft godsdienst daar mee te maken? Dat je niet mag doden, stelen enz kun je ze ook aanleren zonder godsdienst toch?
Tegenwoordig valt het zelfs erg op dat het juist godsdienst is, de islam om ze niet te noemen, die de oorzaak is dat mensen zich als achterlijke moordenaars gedragen! Islam is liefde en vrede toch? Zoals "onze godsdienst" in vroegere tijden...
Inderdaad, opvoeden hangt niet af van religie. Al denken gelovigen dat zij superieur zijn omdat zij religieuze waarden hoger in schatten.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2018, 15:45   #172
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Ik heb vorig jaar mijn kleinkinderen (9/10-jarigen!) verboden mee te gaan op een zaterdagmiddag met het vak zedenleer waarbij ze geniepig het bezoek aan een moskee verstopt hadden tussen het bezoek aan het Mijnmuseum.


Dat is wat men "thematisch onderwijs" noemt he !

Laatst gewijzigd door patrickve : 16 december 2018 om 15:45.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2018, 19:30   #173
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.328
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Probeer maar eens een klas moslimkinderen een kerk binnen te krijgen...
Onze kinderen mogen de moskee in maar omgekeerd? Nee dus...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Geef ze een Molotov-cocktail mee en dat zal best wel meevallen.

Telkens als ik met mijn leerlingen (15- tot 18-jarig, in meerderheid 'moslim) op schoolreis ging (Brugge, Antwerpen, London, Aachen, Wien, Barcelona, Istanbul) stond een bezoek aan een kerk op het programma.

Nooit heb ik één woord van protest gehoord, noch van de leerlingen zélf, noch van ouders.

En neen, m'n leerlingen kregen géén Molotov-cocktail mee; wél uitleg en verklaring.



Ik moet wel toegeven dat ik niet weet hoe de reacties zouden zijn mocht ik zo'n schoolreizen organiseren voor kinderen van een leeftijd van 3 tot 12 jaar.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2018, 22:14   #174
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Vanwege de godsdienst of vanwege dat "ze een betere reputatie zouden hebben op onderwijsvlak", of omdat die school handig achter de hoek ligt?
De reden doet er niet toe: ze gaan naar een school van het katholieke net waar ze in aanraking komen met het vak godsdienst. Voor echt atheïsten moet dat een regelrechte gruwel zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2018, 22:18   #175
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dat werd u uitgebreid gegeven!

1.Ik geloof niet in god, omdat niets me ooit heeft overtuigd dat god bestaat.
2. In west Europa heeft de geschiedenis aangetoond ( Franse revolutie, verlichting, centraal zetten van rede ipv geloof) dat de ingeperkte macht van religie burgers ten goede is gekomen. Niet de kerk bepaald burgerlijke vrijheden maar mensen zelf, zelfbeschikkingsrecht is boven religieuze dogma's komen te staan.
3. Ik zie religie als een persoonlijke keuze, die iedereen voor zichzelf maakt.
4. Ik zal de invloed van religie op maatschappelijk vlak wel bestrijden, omdat dit juk mensen het zelfbeschikkingsrecht ontneemt.
Dus, ja ook al beweert religie anders, vrouwen mogen beslissen om te kiezen voor abortus, euthanasie moet kunnen, homo's zijn geen zondaars die bijgestuurd moeten worden, maar kennen gelijke rechten, vrouwen zijn niet voorbestemd tot de haard, evenmin zijn mannen dit, het huwelijk is niet wat moet, en wie kinderen wil, mag daartoe vanuit het zelfbeschikkingsrecht beslissen, ook hoeveel zij er wel of niet willen.


Duidelijk nu Jan? Mooi zo!
Kortom, democratie zolang die in de richting gaat die u wenst. Dictatuur zodra het volk wetten stemt die volgens u in de verkeerde richting gaan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2018, 22:20   #176
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Inderdaad, opvoeden hangt niet af van religie. Al denken gelovigen dat zij superieur zijn omdat zij religieuze waarden hoger in schatten.
Fout. U hebt al meer dan eens afgekomen met die leugen. Al vele malen heb ik u erop gewezen dat dit niet de denkwijze is van gelovigen. Het is geen persoonsgebonden zaak. Wel inhoud.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2018, 22:24   #177
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Groen en SP.a vinden dat steevast een prima initiatief.
Initiatiefnemers dienen onmiddellijk vervolgd te worden voor blinde indoctrinatie van onschuldige kinderen.
Ik meen zelfs dat die partijen zoiets doodleuk zelf zouden organiseren
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2018, 22:34   #178
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Jawel, bij u ontwaren meerdere mensen (niet alleen ondergetekende) een schrijnend gebrek aan logica.
Wat kinderachtig..mijn logica is glashelder, misschien is voor u dat vooral het probleem.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2018, 22:36   #179
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Wat kinderachtig..mijn logica is glashelder, misschien is voor u dat vooral het probleem.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Als ik je goed begrijp – wat niet eenvoudig is, gelet op de warrige gedachtenspaghetti die je mij keer op keer serveert –

...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2018, 22:37   #180
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Fout. U hebt al meer dan eens afgekomen met die leugen. Al vele malen heb ik u erop gewezen dat dit niet de denkwijze is van gelovigen. Het is geen persoonsgebonden zaak. Wel inhoud.
Moet dit logica voorstellen? Opvoeding is niet afhankelijk van religie Jan. Er is totaal niest " fout " aan die stellingname, integendeel.

En wat religie wel in brengt in een opvoeding is persoonsgebonden, uiteraard.
" De denkwijze van gelovigen" bestaat niet eens, omdat er grote individuele verschillen zijn onder gelovigen, zou toch maar oppassen met uw " logica".
alice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be