Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 juni 2020, 17:06   #121
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.865
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eigenlijk is dat een absoluut nulvoorstel. Een wet die bepaalt vanaf wanneer de religieuze keuze wordt gemaakt, botst gewoon op de grondwet en op de wetgeving rond de ouderlijke macht.
Hoezo? In veel scholen in Vlaanderen en in Wallonië is dat toch aan banden gelegd? En niet in strijd met de grondwet bevonden. Alleen wil het VB dat soort maatregelen altijd omringen met een sfeertje van mensen pakken. Terwijl het rationeel en evenwichtig ook kan.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 17:10   #122
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Hoezo? In veel scholen in Vlaanderen en in Wallonië is dat toch aan banden gelegd? En niet in strijd met de grondwet bevonden. Alleen wil het VB dat soort maatregelen altijd omringen met een sfeertje van mensen pakken. Terwijl het rationeel en evenwichtig ook kan.
U moet toch een aantal zaken uit elkaar houden: wie zich als leerling inschrijft, conformeert zich aan het schoolreglement. Dat is geen beperking van de vrijheid, daar het gaat om een vrijwillig genomen engagement. Anders wordt het wanneer de overheid zich op een domein gaat begeven dat beschermd is door de grondwet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 17:16   #123
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.865
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U moet toch een aantal zaken uit elkaar houden: wie zich als leerling inschrijft, conformeert zich aan het schoolreglement. Dat is geen beperking van de vrijheid, daar het gaat om een vrijwillig genomen engagement. Anders wordt het wanneer de overheid zich op een domein gaat begeven dat beschermd is door de grondwet.
Ik wist niet dat de grondwet stopte voorbij de schoolpoort. Waarom denk je dat rechtbanken dan die reglementen toch aan de grondwet toetsen?
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 18:07   #124
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris
 
Koenaard Depuydt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2020
Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
Berichten: 2.844
Standaard

Geachte heren

Mijn vorig bericht in deze draad was uiteraard niet ernstig bedoeld. Maar hebben jullie werkelijk last (bv. oogzeer, overdreven zweten, ademhalingsmoeilijkheden,...) indien iemand anders een hoofddoek draagt? Deze redetwist is toch geheel nutteloos. Iedereen draagt in zijn vrije tijd wat hij wil. Maar voor bepaalde lieden schijnt een algehele lichaamsbedekking toch wenselijk te zijn. Bovendien zijn de richtlijnen inzake werkklederdracht (bv. veiligheidsschoenen) al lastig genoeg.

Hoogachtend
Koenaard Depuydt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 20:11   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Ik wist niet dat de grondwet stopte voorbij de schoolpoort. Waarom denk je dat rechtbanken dan die reglementen toch aan de grondwet toetsen?
Laat het nu zo zijn dat er in dergelijke situaties geen sprake is van de inbreuk van de grondwettelijke vrijheden. Juist omdat men zich in alle vrijheid inschrijft in een bepaalde school en daartoe zich conformeert aan een bepaald reglement. Hetzelfde met het recht van de werkgever om een bepaalde kledingcode op te leggen.

De school heeft evenwel niets te zeggen over de kleding, hoofddeksels... die leerlingen buiten school dragen. Net zoals de werknemer niet langer gebonden is aan de kledingsafspraken van het arbeidscontract eens de arbeidstijd voorbij is en hij zich niet langer op werkterrein bevindt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 20:15   #126
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.865
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Laat het nu zo zijn dat er in dergelijke situaties geen sprake is van de inbreuk van de grondwettelijke vrijheden. Juist omdat men zich in alle vrijheid inschrijft in een bepaalde school en daartoe zich conformeert aan een bepaald reglement. Hetzelfde met het recht van de werkgever om een bepaalde kledingcode op te leggen.

De school heeft evenwel niets te zeggen over de kleding, hoofddeksels... die leerlingen buiten school dragen. Net zoals de werknemer niet langer gebonden is aan de kledingsafspraken van het arbeidscontract eens de arbeidstijd voorbij is en hij zich niet langer op werkterrein bevindt.
Dan moet je het vonnis van de rechtbank van eerste aanleg van Leuven toch eens grondig lezen.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190827_04577169

De rechtbank veegde er de redenering die jij weergeeft en die de school verdedigde (reglement vrijwillig aangegaan) van tafel.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 21:23   #127
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Dan moet je het vonnis van de rechtbank van eerste aanleg van Leuven toch eens grondig lezen.

De rechtbank veegde er de redenering die jij weergeeft en die de school verdedigde (reglement vrijwillig aangegaan) van tafel.
Waarom laat u de rechtsgang daar stoppen en bij dat ene geval blijven steken? Na dat vonnis in Leuven is het GO! in beroep gegaan.

En ondertussen heeft het Hof van Beroep in de zaak van een school in Maasmechelen geoordeeld dat een verbod binnen een onderwijsinstelling wel te rechtvaardigen valt. Het GO! heeft in deze gelijk gekregen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 21:26   #128
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Indien men alle vooroordelen de wereld uit zou willen helpen...
Maar ik spreek over maatschappelijke dwang en buiten in jullie eigen bekrompen geesten bestaat die gewoonweg niet meer wat het wel of niet dopen betreft...
Past toch maar erg op, want zoals alle religioten, zijn ook kaloten voor geen haar te vertrouwen.
Geef ze een vinger en ze pakken je hele arm en de rest van je lichaam ook nog.
Concreet: geef ze de macht, en ze maken echtscheiding, overspel, voorbehoedsmiddelen ... terug strafbaar. Om nog maar te zwijgen van abortus en euthanasie.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 21:29   #129
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Past toch maar erg op, want zoals alle religioten, zijn ook kaloten voor geen haar te vertrouwen.
Geef ze een vinger en ze pakken je hele arm en de rest van je lichaam ook nog.
Concreet: geef ze de macht, en ze maken echtscheiding, overspel, voorbehoedsmiddelen ... terug strafbaar. Om nog maar te zwijgen van abortus en euthanasie.
Wat is er tegen bepaalde maatregelen als die democratisch tot stand komen? Misschien bent u er niet mee akkoord, maar kunt u ze als democraat wel afwijzen? Of bent u slechts dan voorstander van de democratie als die in de richting gaat die u goed vindt?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 21:33   #130
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Eigenlijk ging de draad dus over een eerste botsing van the Conner, met de dagelijkse gang van zaken in zowel zijn eigen partij en als deze van zijn familie (de Brusselse PS) en die van ongeveer-gelijkgezinden (de groensels).

Wie weet welke uitspraak de volgende zal zijn, waarmee hij zijn eigen matekes te kakken zet?
Iets over belastingen? Van de middenklasse?
Iets over mobiliteit? Dat den arbaaider ook graag met zijne nieuwen otto rijdt?
Dat een Vlaamse verpleegster geen stakingsdreigingen uit, maar een Franstalige onderwijzende (gevolgd door een kaloten-vakboungder mogelijks ook) wel?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 21:40   #131
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Eigenlijk ging de draad dus over een eerste botsing van the Conner, met de dagelijkse gang van zaken in zowel zijn eigen partij en als deze van zijn familie (de Brusselse PS) en die van ongeveer-gelijkgezinden (de groensels).

Wie weet welke uitspraak de volgende zal zijn, waarmee hij zijn eigen matekes te kakken zet?
Iets over belastingen? Van de middenklasse?
Iets over mobiliteit? Dat den arbaaider ook graag met zijne nieuwen otto rijdt?
Dat een Vlaamse verpleegster geen stakingsdreigingen uit, maar een Franstalige onderwijzende (gevolgd door een kaloten-vakboungder mogelijks ook) wel?
Ik geef Conner daarin gelijk: men moet kinderen gerust laten en hen vrij van godsdienstige indoctrinatie laten opgroeien.

De hoofddoek is echter een moeilijke zaak omdat je dat lastig in een niet discriminerende wet kan gieten.

Ik zou daarom zoals ik al zei beginnen met besnijdenis van minderjarigen. Dat win je gegarandeerd voor elk gerechtshof.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 21:45   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik geef Conner daarin gelijk: men moet kinderen gerust laten en hen vrij van godsdienstige indoctrinatie laten opgroeien.
Ik heb hem niet horen dat zeggen dat er geen religieus geduide opvoeding mag gebeuren.

Uw stelling doet bij mij evenwel de vraag opkomen of men kinderen dan wel mag laten opgroeien met atheïstische indoctrinatie of politiek correcte indoctrinatie?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 21:48   #133
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik heb hem niet horen dat zeggen dat er geen religieus geduide opvoeding mag gebeuren.

Uw stelling doet bij mij evenwel de vraag opkomen of men kinderen dan wel mag laten opgroeien met atheïstische indoctrinatie of politiek correcte indoctrinatie?
Is agnost ok voor u? Of mag dat niet?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 21:51   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Is agnost ok voor u? Of mag dat niet?
Ik ben voor vrijheid van de ouders en dus niet voor dwangwetten die u schijnt voor te staan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 21:54   #135
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik ben voor vrijheid van de ouders en dus niet voor dwangwetten die u schijnt voor te staan.
Ik ben voor bescherming van de kinderen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 21:56   #136
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik ben voor bescherming van de kinderen.
Waartegen? Indoctrinatie door atheïsten en agnosten?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 22:16   #137
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik boom helemaal niet door over het feit dat uw kinderen niet gedoopt zijn. Wel stel ik u de vraag hoe het doopsel de vrijheid van een kind beperkt. Vanuit die redenering hebt u zich immers uitgesproken tegen de kinderdoop. U geeft alleen geen argumentatie waarop uw stelling ook maar enigszins kan steunen.
Wat is er op tegen om iemand op volwassen leeftijd te laten beslissen of die gedoopt wil worden of niet? Of heeft u angst om kinderzieltjes te verliezen?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 22:17   #138
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik ben voor vrijheid van de ouders en dus niet voor dwangwetten die u schijnt voor te staan.
Grapjas. Een doop opleggen aan een kind kan dan weer wel.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 22:18   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Wat is er op tegen om iemand op volwassen leeftijd te laten beslissen of die gedoopt wil worden of niet? Of heeft u angst om kinderzieltjes te verliezen?
Als je als ouder je kinderen een gelovige opvoeding geeft, dan lijkt me het struikelblok voor sommigen daar te zitten. Niet in het al dan niet toedienen van de doop. Dit is gewoon een symboolstrijd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 22:19   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Grapjas. Een doop opleggen aan een kind kan dan weer wel.
In welke mate wordt de vrijheid van het kind of later de jongvolwassene of volwassene dan wel geschaad door deze kinderdoop?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be