Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 september 2002, 10:01   #1
jimmyl
Partijlid
 
Geregistreerd: 14 juli 2002
Berichten: 231
Standaard

Vandaag in vacature een optimistisch artikel gelezen over Europa en zijn mogelijkheden. In dit artikel wordt voor usa een japan scenario gevreest. Europa zou mede door zijn uitbreiding (met groeilanden) de economische macht overnemen.
Ziehier een link naar het artikel
http://www.vacature.com/scripts/Actu...1&artsLoaded=1

jimmyl
jimmyl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2002, 10:10   #2
Otto
Schepen
 
Otto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 september 2002
Berichten: 423
Standaard

Europa de nieuwe hegemonie??
Lijkt me zeer sterk.
Otto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2002, 10:28   #3
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Zeker na de geplande uitbreiding tot 28 landen, zal Europa de grootste economische macht op aarde zijn. En dat zal uiteraard met zich brengen dat de besluitvorming in Europa vooral op economisch en ecologisch vlak veel meer gaat wegen op de rest van de wereld, die zal moeten volgen.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2002, 10:31   #4
jimmyl
Partijlid
 
Geregistreerd: 14 juli 2002
Berichten: 231
Standaard

joepie er is terug hooooop

usa zal langzaam verwelken. Zal een staat worden zoals in mad max waar criminaliteit en milieuvervuiling heerst. ole

jimmyl
jimmyl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2002, 10:36   #5
Otto
Schepen
 
Otto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 september 2002
Berichten: 423
Standaard

Hé Darwin heb je de missing link al gevonden??

Volgens mij woont hij in Amerika en noemt hij zich George W. Bush!!
Otto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2002, 11:12   #6
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Hier wordt gesuggereerd dat Europa opnieuw een grote rol zou kunnen spelen op het wereldtoneel door zijn sterke economie. Bij economische zaken zoals onderhandelingen over de vrijmaking van de markt, is zoiets nu al mogelijk. Maar om een politiek gewicht te hebben, dat is een andere zaak. Europa is nog steeds telkens opnieuw verdeeld als het op het buitenlands beleid aankomt. Bovendien heeft Europa geen leger om harde woorden ook in daden om te zetten. De VS daarentegen...
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2002, 12:42   #7
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otto
Hé Darwin heb je de missing link al gevonden??

Volgens mij woont hij in Amerika en noemt hij zich George W. Bush!!
Da's niet zo mooi Otto, de spot drijven met kleine mensen. Bovendien behoedt hij ons voor al het kwaad dat de schurkenstaat Noord-Korea wil aanrichten!
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2002, 18:21   #8
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Europa kan idd een vooraanstaande rol gaan spelen op wereldvlak, immers door de monetaire unie van de Euro-landen, die in absolute cijfers nu al de Amerikaanse dollar voorbijsteekt in aantal gebruikers, zijn we economisch een echte macht, die bovendien veel stabieler is dan de USA. Als de rest van de wereld zou moeten kiezen tussen die opscheppers van Amerikanen, of de Europese degelijkheid, ik ben er van overtuigd dat vele staten aan Europa de voorkeur geven. Totnogtoe is die keuze echter niet echt gesteld, Europa vrijt nog steeds de USA op, op vele vlakken, en ze zijn ook op bepaalde domeinen nog steeds onmisbaar, bijv. als er een leger nodig is.
Daaruit besluit ik dus dat de Unie op dit moment al de legitimiteit bezit, en de economische macht heeft verworven, 2 voorwaarden voor een hegemonie. Bovendien zijn we toch al een regionale grootmacht op politiek vlak, en hebben we het potentieel daarin te groeien. En zelfs militair worden kleine stapjes gezet naar de eenwording, waardoor de EU mondiaal aan invloed en belang wint. De EU laat trouwens niet zoveel meer over zich heen lopen als voorheen.
IK ben er trouwens van overtuigd dat een Europese hegemonie weleens een weldaad zou kunnen zijn voor de wereld, de USA incluis. De cultuur van met elkaar rekening houden, die toch zo typisch Europees is, kan de band tussen de vershillende culturen, landen versterken. Als we het een kans geven.
Daarom: Viva Europa!

PS: sorry dat ik weer zo serieus klonk , maar ik vind het een belangwekkend thema...
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2002, 19:33   #9
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

U bent wel zeer positief. Politiek een regionale grootmacht? Bent U Joegoslavië vergeten? Onlangs nog over een Spaans eiland voor de Marokkaanse kust. Wie heeft het opgelost? De VS! Israël ligt niet zo ver van ons af; denkt U dat we daar iets te zeggen hebben? Roemenië heeft een verdrag gesloten met de VS over het IS. Roemenië is een kandidaat lidstaat!
Ik zeg niet dat ik dat allemaal goed vind, integendeel. Maar volgens mij heeft U een te romantisch beeld over de internationale politiek. De VS is het alleen te doen om de macht. Dat brengt contradicties met zich mee, maar dat is niet van tel als de VS er meer macht mee kan krijgen. Of is het toevallig dat in Pakistan een dictator mag blijven zitten en in Palestina een democratisch verkozene niet? En is het toevallig dat een bepaald land VN resoluties mag negeren, terwijl het andere daar een oorlog voor riskeert?
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2002, 19:39   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Onlangs nog over een Spaans eiland voor de Marokkaanse kust. Wie heeft het opgelost? De VS!
Bij mijn weten heeft Spanje de zaak zelf geklaard. Er is geen Amerikaan aan te pas gekomen bij de ontruiming van het Peterselie-eilandje.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2002, 19:52   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
De VS is het alleen te doen om de macht. Dat brengt contradicties met zich mee, maar dat is niet van tel als de VS er meer macht mee kan krijgen. Of is het toevallig dat in Pakistan een dictator mag blijven zitten en in Palestina een democratisch verkozene niet? En is het toevallig dat een bepaald land VN resoluties mag negeren, terwijl het andere daar een oorlog voor riskeert?
Inderdaad, scherpzinnig opgemerkt. Hoeveel resoluties heeft Israel tot nu toe niet allemaal genegeerd, en heeft de VS dit maar laten begaan? En dan maar lullen over democratie, vrijheid, mensenrechten, enzovoort. Allemaal zand om in de mensen hun ogen te strooien en zo de eigen imperialistische politiek te verdoezelen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2002, 21:02   #12
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

't Is niet alleen Israël. Saoudie Arabie is een bondgenoot van de V.S., maar die hebben geen andere wetten buiten de Sharia. Niks democratie en mensenrechten daar. En in Venezuela heeft de VS die staatsgreep gesteund. En wat betreft Pakistan: die terroristen zijn van Afghanistan naar Pakistan gevlucht. Als Musharaf bij hun eventuele volgende aanslag minder geluk heeft, hebben ze direct toegang tot de Pakistaanse kernraketten. Ze hebben het één keer geprobeerd, waarom zouden ze 't nu opgeven? En ook Karzai is daar in Afghanistan niet veilig.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2002, 23:17   #13
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Ok je hebt gelijk. Maar mijn punt is nog steeds dat de EU het potentieel heeft om een mondiale speler te worden, op sommige terreinen zijn ze het al.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2002, 23:30   #14
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

En dus moet de EU daar dringend een tegengewicht voor vormen...
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2002, 19:00   #15
jimmyl
Partijlid
 
Geregistreerd: 14 juli 2002
Berichten: 231
Standaard

volledig met groentje eens... ben weer iets optimisticher over europa. Enorm veel potentieel en als je naar de laatste 20 jaar kijkt vanwaar we komen en naar de directe toekomst. Als de uk nu eindelijk eens zou kiezen ofwel voor usa ofwel voor europa. Dan zou europa al veel beter vooruit gaan ook. En voor mijn part mogen ze voor usa kiezen, ze blokkeren toch maar alles.

jimmyl
jimmyl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2002, 11:56   #16
De_Vlaamse_Nationalist
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Locatie: Lommel
Berichten: 55
Stuur een bericht via Instant Messenger naar De_Vlaamse_Nationalist
Standaard

Ik zie niet in waarom Europa niet de "economische hoofdstad" van de wereld kan worden, er is potentïeel genoeg, en een ééngemaakte markt.
De_Vlaamse_Nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2002, 14:14   #17
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

potentieel genoeg, nu nog de verwerkelijking?
Eoropa moet nog wel enkele steile wegen op om dat potentieel dat ze hebben ook te gebruiken.
maar ik zie dat wel gebeuren in onafzienbare tijd. het zou in elk geval geen slechte zaak zijn. 8)
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2002, 18:23   #18
De_Vlaamse_Nationalist
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Locatie: Lommel
Berichten: 55
Stuur een bericht via Instant Messenger naar De_Vlaamse_Nationalist
Standaard

Groot gelijk
De_Vlaamse_Nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be