Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 oktober 2019, 15:59   #421
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Er is iets voor te zeggen dat Amerika zich terugtrekt uit bepaalde regio's. Het MO helemaal laten vallen doen ze niet want met Israel en Saoedi-Arabie hebben ze hechte bondgenoten. AL verzuurde de relatie met Israel wel onder Obama.

Turkije dat uit de NAVO verdwijnt is niet geheel ondenkbaar. Erdogan is te onberekenbaar en het risico bestaat dat hij het bondgenootschap kan meesleuren in militaire avonturen. De kans bestaat ook dat eenmaal uit de NAVO de Turken hun pijlen weer eens zouden kunnen richten op bv Griekenland. Die 12 mijlen-kwestie is nog steeds niet uitgeklaard. Dan zou de NAVO Griekenland moeten bijstaan in geval van Turkse agressie. Zou een Trump daartoe bereid zijn?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2019, 20:03   #422
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.435
Standaard

Begrijpe wie begrijpe kan?

'Koerdische PKK waarschijnlijk grotere terreurdreiging dan IS'

Citaat:
De Amerikaanse president Donald Trump heeft gezegd dat de Koerdische Arbeidspartij, die al decennia een bloedige guerrilla tegen Turkije voert, "waarschijnlijk" een grotere "terroristische dreiging" vormt dan de jihadisten van Islamitische Staat (IS).
Geen idee van of daar ook maar iets van klopt.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2019, 21:08   #423
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Korte schets van de situatie in noord Syrië door Tim Anderson:
Citaat:
Imagine the torment of the people of northern Syria, a mix of Arab, Kurd, Assyrian, Circassian, Armenian and other groups. First they faced the butchers of ISIS, a monstrous US-backed Saudi creation, because the US wanted to weaken Baghdad and Damascus. Next came a US military occupation backing Kurdish separatists, linked to the large Kurdish group in Turkey. They practised ethnic cleansing of other groups, even where Kurds were a minority, such as in Manbij, Qamishli and Raqqa. Then after the US withdrawal came Erdogan and his hordes of sectarian 'jihadists' ... Now imagine the relief of these same peoples, when the Kurdish militia ran to join the Syrian Arab Army, removing Erdogan's invasion pretext and attracting the support of Russia which says it 'won't allow' a Turkey-Syria fight.

Laatst gewijzigd door Bach : 16 oktober 2019 om 21:10.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2019, 22:03   #424
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Begrijpe wie begrijpe kan?

'Koerdische PKK waarschijnlijk grotere terreurdreiging dan IS'



Geen idee van of daar ook maar iets van klopt.
... ( gebeurt niet veel maar) in zekere zin heeft hij gelijk hé
Zij zijn niet vies van (grover) geweld (kleine 30 jaar ) voor "onafhankelijkheid van een volk op zijn grondgebied binnen een staat" ...per definitie is dat terrorisme hé
Allen zie ik het er niet meteen inzitten tenzij (Erdogan misschien wel) die Turkse Koerden wat hulp gingen krijgen van de Syrische strijders
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2019, 08:58   #425
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
... ( gebeurt niet veel maar) in zekere zin heeft hij gelijk hé
Zij zijn niet vies van (grover) geweld (kleine 30 jaar ) voor "onafhankelijkheid van een volk op zijn grondgebied binnen een staat" ...per definitie is dat terrorisme hé
Allen zie ik het er niet meteen inzitten tenzij (Erdogan misschien wel) die Turkse Koerden wat hulp gingen krijgen van de Syrische strijders
Ik denk dat met die definitie van terrorisme er veel staten een begin als terreurorganisatie gekend hebben. Ook België. Of Israël of de VS zelf.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2019, 09:52   #426
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.497
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Ik denk dat met die definitie van terrorisme er veel staten een begin als terreurorganisatie gekend hebben. Ook België. Of Israël of de VS zelf.
Of Duitsland, Frankrijk, Turkije ... Het is een lange lijst van landen die gevormd werden door geweld.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2019, 10:12   #427
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Idem met de fundraising, ze heeft maar 6 miljoen dacht ik. Sanders heeft 25 miljoen en Trump 125 miljoen.

Er zijn er nu wel veel die wegvallen wegens gezondheid en andere onfrisse praktijken, alles kan dus nog.
De primaries race zou in de nabije toekomst wel eens duchtig dooreen geschud kunnen worden want

GUESS WHO'S BACK?
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2019, 10:44   #428
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.497
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
De primaries race zou in de nabije toekomst wel eens duchtig dooreen geschud kunnen worden want

GUESS WHO'S BACK?
Nee? Echt?
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2019, 10:47   #429
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
De primaries race zou in de nabije toekomst wel eens duchtig dooreen geschud kunnen worden want

GUESS WHO'S BACK?
De butcher van Khadafi?
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2019, 10:50   #430
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
De primaries race zou in de nabije toekomst wel eens duchtig dooreen geschud kunnen worden want

GUESS WHO'S BACK?
geen idee
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2019, 10:51   #431
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
De primaries race zou in de nabije toekomst wel eens duchtig dooreen geschud kunnen worden want

GUESS WHO'S BACK?
Toch Hilarity niet?
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2019, 23:40   #432
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Onze niet zo objektieve media ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Begrijpe wie begrijpe kan?
'Koerdische PKK waarschijnlijk grotere terreurdreiging dan IS'
Geen idee van of daar ook maar iets van klopt.
Overtuig uzelf met de eerste zijn van het Wikistuk Koerdische Arbeiderspartij.:
"Tussen 1984 en 2013 vocht de PKK een gewapende strijd tegen de Turkse staat voor culturele en politieke rechten en zelfbeschikking voor de Koerden in Turkije, die tussen de 10% en 25% van de Turkse bevolking uitmaken en decennialang werden onderdrukt door de Turkse staat "

Hieruit blijkt:
De PKK was een "terroristische organisatie". (Met bovendien een periode van staakt-het-vuren tussen 1999 en 2004.)
De aanhalingstekens hierboven gebruik ik uiteraard om de grote relativiteit van die woorden aan te geven, want inderdaad, wie is de terrorist in deze ? De volksnationalist die opkomt voor zelfbeschikking, of de staatsnationalist die miskent dat de Koerden, Koerden zijn en elke kulturele uiting van dat volk en zijn zelfbeschikkingsrecht onderdrukt ?
Vanuit het standpunt van de Koerden doen zij niets meer dan reageren tegen het geïnstitutionaliseerde staatsterrorisme van de Turkse staat.

Mij stoort het notabene dat men in onze media veelal klakkeloos de terminologie die Turkije hanteert, overneemt door de spreken over de "veiligheidszone" in Rojava. Voor de inval van Turkije was het er relatief veilig.
Nu is het een "terreurzone" voor zij die er wonen. En wie veroorzaakt terreur ? Is dat niet de terrorist ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 oktober 2019 om 23:49.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2019, 23:44   #433
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.300
Standaard

Trump heeft net een stuk Syrië verkocht aan Erdogan.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2019, 23:45   #434
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
... ( gebeurt niet veel maar) in zekere zin heeft hij gelijk hé
Zij zijn niet vies van (grover) geweld (kleine 30 jaar ) voor "onafhankelijkheid van een volk op zijn grondgebied binnen een staat" ...per definitie is dat terrorisme hé.
Of is de terrorist diegene die alle, zelfs nog maar louter kulturele uitingen, van een minderheid in zijn staat gewelddadig onderdrukt ? Het is maar op wiens standpunt men zich stelt.
Kan men de Koerden ongelijk geven als de tijdens hun betogingen skanderen: " Erdogan, terrorist ! " ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 oktober 2019 om 23:51.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2019, 23:57   #435
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Wanneer de vredesprijs voor Abdullah Öcalan, martelaar en sticher van de PKK ?

Eind februari 2015 riep Öcalan zijn militanten op om de wapens neer te leggen.

Öcalan verklaarde daarin dat een regeling van het conflict naderbij kwam en riep de PKK op om een congres te organiseren rond de ontwapening en het einde van het gewapend conflict, om zo tot een democratische oplossing te komen.

Met deze boodschap wou Öcalan het in 2012 opgestarte, maar tanende vredesproces nieuw leven inblazen.
De PKK antwoordde dat zo'n congres er enkel zou komen als de Turkse regering van haar kant ook bepaalde stappen zou zetten.

In maart 2015 herhaalde Öcalan naar aanleiding van het lentefeest Newroz zijn oproep in een brief, die werd voorgelezen in de stad Diyarbakir.
Öcalan riep opnieuw op om een einde de maken aan de "destructieve geschiedenis" tussen de twee kampen, en zei ook dat de Turkse overheid haar beloftes uit het tienpuntenprogramma moest nakomen.

Öcalan onderstreepte het belang van een congres, dat een nieuw tijdperk van vredevolle samenleving zou moeten inluiden.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 oktober 2019 om 00:01.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2019, 12:51   #436
koppijn
Minister-President
 
koppijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Locatie: a'pen
Berichten: 4.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Trump heeft net een stuk Syrië verkocht aan Erdogan.
Effectief: "After hours of talks in Ankara, Mr. Pence announced that?*the Turkish military would pause operations in northern Syria?*for five days, to allow embattled Kurds to leave.The arrangement is remarkably deferential to Turkey, with the U.S. accepting its territorial claims and dropping economic threats. Turkey’s foreign minister credited Mr. Erdogan and said, “We got what we wanted.”

Dit is toch de schaamte voorbij! Hij geeft alles kado aan de agressor. En ondertussen profileert Trump zich als de grote vredestichter!
__________________
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2019, 14:47   #437
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Er is iets voor te zeggen dat Amerika zich terugtrekt uit bepaalde regio's. Het MO helemaal laten vallen doen ze niet want met Israel en Saoedi-Arabie hebben ze hechte bondgenoten. AL verzuurde de relatie met Israel wel onder Obama.

Turkije dat uit de NAVO verdwijnt is niet geheel ondenkbaar. Erdogan is te onberekenbaar en het risico bestaat dat hij het bondgenootschap kan meesleuren in militaire avonturen. De kans bestaat ook dat eenmaal uit de NAVO de Turken hun pijlen weer eens zouden kunnen richten op bv Griekenland. Die 12 mijlen-kwestie is nog steeds niet uitgeklaard. Dan zou de NAVO Griekenland moeten bijstaan in geval van Turkse agressie. Zou een Trump daartoe bereid zijn?
DE NAVO stelt niet veel meer voor

Citaat Trouw:
Amerika en Europa doen machteloze pogingen om president Erdogan in het noorden van Syrië tot matiging te dwingen. Machteloos, omdat door president Trumps verraad van de Koerden het hele westen zichzelf als serieuze speler heeft uitgerangeerd. Maar de presidenten Assad en Poetin zullen deze incompetentie met grote vreugde gadeslaan. Voor Poetin opent dit een ongekende mogelijkheid om als vredestichter de geschiedenis in te gaan. Hij steunt Assad, wordt nu door de Koerden om hulp gevraagd en onderhoudt goede relaties met Turkije. Dit droomscenario zal Poetin willen uitbuiten.

Als ik hem was, zou ik stilzwijgend toestaan dat Turkije een veiligheidszone inricht, maar eisen de Koerdische burgers te ontzien. Ik zou een grote humanitaire operatie opzetten om vluchtelingen te herhuisvesten; trachten de bewaking over IS-strijders over te nemen; de Koerdische milities dwingen op te gaan in het Syrische regeringsleger; en Assad dwingen harde confrontaties met het Turkse leger uit de weg te gaan.

Als Poetin dit lukt, kan vervolgens de Navo worden gesloopt. Turkije lonkt al naar Rusland en heeft tot ongenoegen van het bondgenootschap Russische S-400 luchtdoelraketten gekocht. Het feit dat voor het eerst Europese Navo-landen sancties tegen een andere Navo-lidstaat hebben afgekondigd is uitermate schadelijk.

Maar de nekslag voor het bondgenootschap lijkt Trump zelf te zijn die zijn bondgenoten in de steek laat. Saudi-Arabië kwam daarachter toen Trump afzag van een harde reactie op de aanval, afgelopen september, op olie-installaties in dat land.

De Koerden kwamen daarachter toen ze vorige week verraden werden. En afgelopen weekeinde kwamen Navo-leiders en experts daarachter tijdens een veiligheidsconferentie in Riga. Er klonken grote twijfels over het Amerikaanse leiderschap van de Navo en de bereidheid de Baltische Staten te hulp te schieten als ze worden aangevallen.

Inderdaad: als Amerika niet bereid is Europa militair te verdedigen, is de Navo dood. En zo krijgt Rusland wat het wil, zonder daar ook maar iets voor te hoeven doen.


https://www.trouw.nl/opinie/het-droo...yrie~b9c74861/

Laatst gewijzigd door cato : 18 oktober 2019 om 14:49.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2019, 19:07   #438
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Inderdaad: als Amerika niet bereid is Europa militair te verdedigen, is de Navo dood. En zo krijgt Rusland wat het wil, zonder daar ook maar iets voor te hoeven doen.[/i]
Zo is het maar net. Ik kan me voorstellen dat bij sommigen de natte droom uitkomt van het einde van het Amerikaanse imperialisme maar dat gaat gewoon vervangen worden door Russisch of Chinees imperialisme. En die gaan ook niet de barmhartige Samaritaan uithangen.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2019, 12:35   #439
koppijn
Minister-President
 
koppijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Locatie: a'pen
Berichten: 4.665
Standaard

Nu dat ik dacht dat we niet lager konden zakken in deze Syrië story, ik heb mij vergist: Trump’s Claim Kurds Are Happy:
Die kerel kent geen bodem.
__________________
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2019, 13:15   #440
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Demokratisch konfederalisme van Abdullah Ocalan versus het Turkse staatsterrorisme.

http://www.freeocalan.org/wp-content...federalism.pdf
!
!
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be