Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 december 2018, 15:46   #21
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De vraag is gewoon deze: op welke wijze werd de belastingbetaler in 't zak gezet ? Want deze mensen hadden in werkelijkheid blijkbaar twee woonplaatsen waar ze hadden kunnen verblijven. Hadden ze dat gedaan, dan was het wettelijk in orde geweest. Dan had het evenveel gekost aan de belastingbetaler.
Nu blijkt dat die mensen samen langdurig op vakantie gingen met elkaar. Wat verandert daar nu aan voor de belastingbetaler ?

In welke mate zou de belastingbetaler minder in 't zak zijn gezet hadden die twee mensen wettelijk elk in hun eigen woning gebleven, en het geld dat ze dan niet hadden opgedaan om op vakantie te gaan, op een spaarrekening gezet, of opgezopen ?

Nu, eerlijk gezegd, als mensen met zo een vergoeding op vakantie kunnen gaan gans de tijd, dan zijn de bedragen van die vergoedingen in het algemeen misschien wat hoog, he, maar dat is een andere discussie.

Het is helemaal iets anders voor bvb een werkloze. Een werkloze krijgt steun, de tijd om een nieuwe job te vinden. Als hij op Tenerife zit ipv een job te zoeken, dan houdt hij zich niet aan een afspraak die geld kost aan de belastingbetaler. Maar hier werd geen "tegenprestatie" verwacht, neem ik aan.
Overwinteren moet altijd niet duurder zijn dan thuis blijven. Ginds gebruiken die mensen misschien geen benzine noch stookolie of gas. En eten moet je overal maar ook dat is in Tenerife goedkoper als hier.

Maar je hebt gelijk. Hier in België hebben ze niet liever dan dat mensen hun geld opzuipen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 13 december 2018 om 15:47.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2018, 15:48   #22
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.708
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ja dat is hier allemaal prima geregeld. U wordt dan ontvangen in een net bureel door iemand die heel goed op de hoogte is van alle regels en wetten en U dat in alle rust uitlegt. U krijgt dan ook meestal een koffie met een toetje aangeboden door een lieftallige secretaresse.

Je kan al niemand meer van de overheid telefonisch spreken laat staan persoonlijk. Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd en iedereen maakt je maar wijs wat hij of zij zelf wil. Als je aan 3 loketten dezelfde vraag stelt krijg je 3 maal een verschillend antwoord. Ze geraken er nauwelijks zelf nog aan uit

Het enige wat je nog kan hopen is dat ze niet te veel met uw kl***en rammelen.
U bent vergeten mijn zin omtrent dat organiseren van een buitenlandse reis en het verblijf te accentueren en becommentarieren....
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2018, 16:40   #23
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.991
Standaard

Fraude is fraude.

Als je een brandverzekering hebt, dan betaalt die niet uit als je zelf je kot opzettelijk in de fik zet. Dat staat in de polis, en iedereen weet dat.

Als je beroep doet op geld uit de sociale kas, dan krijg je te horen wat iedereen weet. Op dit ogenblik krijg je meer of minder naargelang de wijze waarop je alleen of samen woont.

Die fraudeurs moeten dus maar terugbetalen, wat andere mensen in een vergelijkbare situatie, maar die niet fraudeerden, helemaal niet gekregen hebben. Plus een boete.
Ze wisten op voorhand wat ze riskeerden.

Wat ik eer beschouwde, namelijk over hoe het beter georganiseerd zou worden, is een beter systeem.
Akkoord dat het niet in 1 2 3 uitgewerkt kan worden, maar toch is het een beter systeem.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2018, 17:05   #24
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Fraude is fraude.

Als je een brandverzekering hebt, dan betaalt die niet uit als je zelf je kot opzettelijk in de fik zet. Dat staat in de polis, en iedereen weet dat.
Nee, dat is iets anders. Als je je huis in de fik zet, dan moet de verzekering betalen, en als je je huis niet in de fik zet, niet, tenzij per ongeluk. Het aantal keren dat een verzekering zal moeten betalen zal groter zijn als je beslist hebt van het huis in de fik te steken, dan als het enkel gebeurt bij een ongeluk. En de polis is berekend op een ongeluk. Dat heeft kleinere kans dan als je intentioneel uw huis in de fik steekt.

Citaat:
Als je beroep doet op geld uit de sociale kas, dan krijg je te horen wat iedereen weet. Op dit ogenblik krijg je meer of minder naargelang de wijze waarop je alleen of samen woont.
Het punt is dat zij perfect in een normale situatie konden zijn en evenveel kosten. Zij HADDEN elk een woning, zij GEBRUIKTEN dus twee woningen en blijkbaar hadden zij daar recht op. Zij werden niet "verondersteld rap een partner te vinden om samen te wonen" of zo, neem ik aan, zoals een werkzoekende verondersteld is van rap een job te vinden. Of is dat wel zo ? Ben je verondersteld, als alleenstaande, alles eraan te doen om snel samen te wonen met iemand, en stelt men U geregeld mogelijke partners voor ?? En als je er drie die aannemelijk zijn, weigert, wordt uw uitkering dan opgeschort ? Ik denk het niet.

Die mensen waren dus perfect in regel om "alleenstaand" te blijven. Eens dat geacteerd is, is de kost voor de belastingbetaler dus vastgelegd, nee ?

Nu is de vraag: mogen zij, in die omstandigheden, ook in een doos onder de brug logeren ? Mogen zij op een bank in het park gaan zitten ? Mogen zij op cafe gaan ? Mogen zij in het bos gaan wandelen ? Hoe ver van elkaar moeten hun dozen staan onder de brug ? Hoe ver van elkaar moeten de twee banken in het park staan ?

Als zij dat doen, moeten zij een deel van de tijd op voldoende afstand blijven van anderen om niet als "samen" beschouwd te worden ? Mogen zij meer dan 10 minuten per dag fysiek contact hebben met anderen ? Met een dier ? Met een plant ? Met een illegale vluchteling ?

Mogen zij alleen op vakantie gaan ? Mogen zij bijvoorbeeld bij hun kinderen in Canada op bezoek gaan ?

Waar is de grens ?

En waarom zou er een grens moeten zijn, als dat toch niks verandert voor de belastingsbetaler in vergelijking met een toestand die ze wel hadden kunnen behouden ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 13 december 2018 om 17:08.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2018, 17:12   #25
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Fraude is fraude.

Als je een brandverzekering hebt, dan betaalt die niet uit als je zelf je kot opzettelijk in de fik zet. Dat staat in de polis, en iedereen weet dat.

Als je beroep doet op geld uit de sociale kas, dan krijg je te horen wat iedereen weet. Op dit ogenblik krijg je meer of minder naargelang de wijze waarop je alleen of samen woont.

Die fraudeurs moeten dus maar terugbetalen, wat andere mensen in een vergelijkbare situatie, maar die niet fraudeerden, helemaal niet gekregen hebben. Plus een boete.
Ze wisten op voorhand wat ze riskeerden.

Wat ik eer beschouwde, namelijk over hoe het beter georganiseerd zou worden, is een beter systeem.
Akkoord dat het niet in 1 2 3 uitgewerkt kan worden, maar toch is het een beter systeem.
Maar ze woonden blijkbaar alleen.
De vraag is of ze niet samen op reis mogen gaan.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2018, 17:15   #26
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Maar ze woonden blijkbaar alleen.
De vraag is of ze niet samen op reis mogen gaan.
Blijkbaar niet neen. Alleen is alleen. Zo gauw er iemand binnenkomt woon je officieel niet meer alleen. Dura lex sed lex.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 13 december 2018 om 17:19.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2018, 17:21   #27
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Fraude is fraude.

Als je een brandverzekering hebt, dan betaalt die niet uit als je zelf je kot opzettelijk in de fik zet. Dat staat in de polis, en iedereen weet dat.

Als je beroep doet op geld uit de sociale kas, dan krijg je te horen wat iedereen weet. Op dit ogenblik krijg je meer of minder naargelang de wijze waarop je alleen of samen woont.

Die fraudeurs moeten dus maar terugbetalen, wat andere mensen in een vergelijkbare situatie, maar die niet fraudeerden, helemaal niet gekregen hebben. Plus een boete.
Ze wisten op voorhand wat ze riskeerden.

Wat ik eer beschouwde, namelijk over hoe het beter georganiseerd zou worden, is een beter systeem.
Akkoord dat het niet in 1 2 3 uitgewerkt kan worden, maar toch is het een beter systeem.
Die mensen woonden in België blijkbaar apart ieder in hun woonst. Ik ken ook zo'n koppels die gescheiden zijn maar toch nog twee drie keer per jaar samen op vakantie gingen gewoon voor de kinderen. Zijn die dan nog gescheiden ja of neen ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2018, 17:28   #28
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Die mensen woonden in België blijkbaar apart ieder in hun woonst. Ik ken ook zo'n koppels die gescheiden zijn maar toch nog twee drie keer per jaar samen op vakantie gingen gewoon voor de kinderen. Zijn die dan nog gescheiden ja of neen ?
Goed, maar blijkbaar woonde de vrouw geen 90 dagen in België.
Ik vraag mij af hoe men dat kan weten.
Jaloerse buren?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2018, 17:38   #29
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Goed, maar blijkbaar woonde de vrouw geen 90 dagen in België.
Ik vraag mij af hoe men dat kan weten.
Jaloerse buren?
Een kliklijn Jan Modaal kan nu Jan Modaal ten allen tijde klikken

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 13 december 2018 om 17:39.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2018, 21:46   #30
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Domiciliefraude moet echt wel aangepakt worden.
Ook die van vreemdelingen en moslims.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 08:46   #31
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Domiciliefraude moet echt wel aangepakt worden.
Ook die van vreemdelingen en moslims.
Heb het daar altijd wat moeilijk mee. Wat is dat eigenlijk domiciliefraude ? Ik ga ergens wonen. Ik ga dat melden aan de gemeente. De wijkagent komt langs en bevestigd dat ik daar effectief woon en dat de woonst bewoonbaar is. Als ik daarna iedere nacht een one night stand ga beleven bij mijn ontelbare vriendinnen waar is dan het probleem voor mijn domicilie ? In mijn straat woont een ouder koppel.Die mensen zijn 95 % van de tijd in hun chalet in de Ardennen ( het zijn fervente boswandelaars). Hun huis is netjes niet overwoekerd rekeningen volgens mij betaald en de postbus zie ik ook nooit overlopen. Heel af en toe zie ik ze een paar dagen.
Wat is het probleem met die mensen hun domicilie dan ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 08:48   #32
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Heb het daar altijd wat moeilijk mee. Wat is dat eigenlijk domiciliefraude ? Ik ga ergens wonen. Ik ga dat melden aan de gemeente. De wijkagent komt langs en bevestigd dat ik daar effectief woon en dat de woonst bewoonbaar is. Als ik daarna iedere nacht een one night stand ga beleven bij mijn ontelbare vriendinnen waar is dan het probleem voor mijn domicilie ? In mijn straat woont een ouder koppel.Die mensen zijn 95 % van de tijd in hun chalet in de Ardennen ( het zijn fervente boswandelaars). Hun huis is netjes niet overwoekerd rekeningen volgens mij betaald en de postbus zie ik ook nooit overlopen. Heel af en toe zie ik ze een paar dagen.
Wat is het probleem met die mensen hun domicilie dan ?
allez Fred, die mensen hebben een huis én een chalet! bedenk liever hoe we hen een beetje kunnen koeioneren.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 08:49   #33
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Domiciliefraude moet echt wel aangepakt worden.
Ook die van vreemdelingen en moslims.
komt dat zoveel voor volgens jou mss?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 08:57   #34
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Domiciliefraude moet echt wel aangepakt worden.
Ook die van vreemdelingen en moslims.
Moslims, mag dat dan van hun geloof ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 09:07   #35
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Maar ze woonden blijkbaar alleen.
De vraag is of ze niet samen op reis mogen gaan.
Uit de link:

Citaat:
verbleven voor het merendeel van het jaar in Tenerife
Ik ken ook iemand, een weduwnaar, die 11 maanden per jaar in Spanje verblijft, en ondertussen toch als alleenstaande zijn sociale woonst "behoudt".

Het zijn zulke toestanden die het hele spel verkloten.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 14 december 2018 om 09:10.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 09:16   #36
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Uit de link:



Ik ken ook iemand, een weduwnaar, die 11 maanden per jaar in Spanje verblijft, en ondertussen toch als alleenstaande zijn sociale woonst "behoudt".

Het zijn zulke toestanden die het hele spel verkloten.
Wat verkloten ? Wat maakt dat uit ? Dat die weduwnaar nu in Spanje zit of ganser dagen op café of ganse nachten bij de hoeren ? Als die weduwnaar nu alle dagen bij een nieuw lief zou gaan slapen moeten we hem dan ook zijn woonst afpakken ?

Ik weet niet maar ik vind dat mensen erge nijdigaards worden. Trieste zure mentaliteit.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 14 december 2018 om 09:17.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 09:24   #37
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Uit de link:



Ik ken ook iemand, een weduwnaar, die 11 maanden per jaar in Spanje verblijft, en ondertussen toch als alleenstaande zijn sociale woonst "behoudt".

Het zijn zulke toestanden die het hele spel verkloten.
Dan is dat een fout van de sociale huisvestingsmaatschappij lijkt mij.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 09:32   #38
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Uit de link:



Ik ken ook iemand, een weduwnaar, die 11 maanden per jaar in Spanje verblijft, en ondertussen toch als alleenstaande zijn sociale woonst "behoudt".

Het zijn zulke toestanden die het hele spel verkloten.
idd, laat die eis van een domicilie hier in t land achterwege, dat is een politieke keuze, er zullen ineens een pak sociale woningen vrij komen voor mensen die hier wel verblijven.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 09:33   #39
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dan is dat een fout van de sociale huisvestingsmaatschappij lijkt mij.
wetgever ... waarom moeten die mensen hier een domicilie hebben?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 09:34   #40
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
wetgever ... waarom moeten die mensen hier een domicilie hebben?
Ook.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be