Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 april 2008, 16:34   #41
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Indien macht (onder dreiging van geweld) gebruikt wordt tegen de ene persoon om de persoonlijke groei van een andere persoon te bevorderen is er geen sprake van een inperking van de vrije keuze ?
Afhankelijk wat het vervolg is. Zolang deze dynamiek niet overstegen wordt, zal onderdrukking vervangen worden door een schijnbare vrijheid tot alweer een andere groep zich onderdrukt voelt. Wanneer wordt ingezien dat integratie de boodschap is, zal het conflict geneutraliseerd kunnen worden waardoor onze persoonlijke vrijheid gestimuleerd wordt.
Citaat:
Hoe bepaal je wanneer een handeling van iemand tot een persoonlijke groei leidt ?
Als finaal een solidaire maatschappij ontstaat. We dienen er ons denkelijk eerst van bewust te worden dat mensen centraal staan alsook een normale zelfontwikkeling als leidraad gekozen wordt. Om het eenvoudig te houden en als generaliserend beginsel zouden we bvb de behoeftepiramide van Maslow kunnen gebruiken (vrij populair naar het schijnt). Ik denk maar wat.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2008, 16:40   #42
Casca
Minister
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.033
Standaard

Ik pik er nu maar eentje uit, aangezien ik voor de rest niet altijd doorheb waar je op doelt maar...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Wanneer we bvb verloning relateren aan de tijd die we ten individuele willen besteden in functie van de luxe die we vrij kunnen kiezen, betekent dit dat onze vrijheid en derhalve levensvreugde zal verhogen.
1) ik kies hoeveel ik werk
2) ik kies hoeveel ik consumeer
3) die 2 zijn gerelateerd

Of maken mensen volgens jou die keuzes en die afweging niet?
__________________
"Your brother getting something nice doesn't harm you in any way"
Marge Simpson
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2008, 16:43   #43
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Mwah, democratie is nog altijd de loop van een geweer, hoor.
er is nog steeds een verschil tussen het uitvoeren van macht en het installeren van macht.
het uitvoeren is altijd geweld, neen?
het installeren kan anders, maar ook met geweld.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2008, 16:44   #44
Casca
Minister
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Afhankelijk wat het vervolg is. Zolang deze dynamiek niet overstegen wordt, zal onderdrukking vervangen worden door een schijnbare vrijheid tot alweer een andere groep zich onderdrukt voelt.
Wanneer de ene persoon groeit ten koste van een andere persoon zijn middelen is er dus sprake van onderdrukking. Noted.

Citaat:
Wanneer wordt ingezien dat integratie de boodschap is, zal het conflict geneutraliseerd kunnen worden waardoor onze persoonlijke vrijheid gestimuleerd wordt.
Integratie?

Citaat:
Als finaal een solidaire maatschappij ontstaat.
De bedoeling van persoonlijke groei is dus om zo solidair mogelijk te worden?

Lijkt mij als normatieve standaard nogal betwistbaar, eigenlijk

Citaat:
We dienen er ons denkelijk eerst van bewust te worden dat mensen centraal staan alsook een normale zelfontwikkeling als leidraad gekozen wordt. Om het eenvoudig te houden en als generaliserend beginsel zouden we bvb de behoeftepiramide van Maslow kunnen gebruiken (vrij populair naar het schijnt). Ik denk maar wat.
Die behoeftepiramide is voor wat ik er van heb gelezen nu niet echt zo'n precies geoperationaliseerd beestje.

Maar dus, indien ik naar de top van mijn eigen Maslowpiramide toe werk is dat geen persoonlijke groei? Enkel en alleen als 'de anderen' dat ook doen?
__________________
"Your brother getting something nice doesn't harm you in any way"
Marge Simpson
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2008, 16:58   #45
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Integratie ?
Het samengaan van verschillende groepen of culturen waarbij het ‘slechte’ van de beide culturen wordt verworpen en op die manier een nieuwe cultuur wordt gevormd. Zoiets heel eenvoudig gezegd.
Citaat:
De bedoeling van persoonlijke groei is dus om zo solidair mogelijk te worden ? Lijkt mij als normatieve standaard nogal betwistbaar, eigenlijk.
Dat is het solidariteitsbeginsel, als norm is er niks verkeerd mee, alleen begrijpen we niet goed hoe we dat moeten doen. Een beter begrip (zij het kennismatig) zou alvast een goede start zijn maar wie kent deze dynamieken ? Op zichzelf stellen we zelfs de mens niet centraal in onze maatschappij dus er is nog werk aan de winkel en dat ondanks al het studiewerk dat hier beschikbaar is. Ook de eenvoud zelve als we het lezen, maatschappelijke beslissingen laten duidelijk iets anders vermoeden, zelfs het tegendeel en eerder regressief te noemen.
Citaat:
Die behoeftepiramide is voor wat ik er van heb gelezen nu niet echt zo'n precies geoperationaliseerd beestje.
Het is slechts een indicator, veel materiaal over te vinden. Op zich gaat het dan initieel om de bewustwording dat een dergelijke groei wel degelijk bestaat. Dat op zich zou al een maatschappelijk doorbraak zijn wanneer we de maatschappij hierop afstemmen.
Citaat:
Maar dus, indien ik naar de top van mijn eigen Maslowpiramide toe werk is dat geen persoonlijke groei ? Enkel en alleen als 'de anderen' dat ook doen ?
Iedereen werkt daar naartoe, dat is de dynamiek van onze groei maar die kan op allerhande manieren geblokkeerd en zelfs beschadigd worden. Dit is enkel normale ontwikkelingspsychologie maar in een maatschappij die op zich eerder pathologisch kan genoemd worden nemen we de pathologie voor normaal. Zie bvb de stijgende depressiviteit in welvarende landen, een mooie indicator hiervoor. We vergeten dus blijkbaar iets en in onze maatschappij blijven we vooral materieel denken, steeds maar ‘meer productie’, zegt men.

Laatst gewijzigd door MIS : 10 april 2008 om 17:02.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2008, 17:08   #46
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
1) ik kies hoeveel ik werk
2) ik kies hoeveel ik consumeer
3) die 2 zijn gerelateerd
Citaat:
Of maken mensen volgens jou die keuzes en die afweging niet?
Hadden al eens een aanvang genomen met deze oefening eerder hier. Stel je even 4 categorieën voor die een bepaalde luxe vertegenwoordigen (wat ook die luxe moge zijn)

1) basis + luxe 1
2) basis + luxe 2
3) basis + luxe 3
4) basis + luxe 4

Naargelang je vrije keuze besteed je dan arbeid in ‘tijd’ om deze luxe te verwerven. Op zichzelf wordt alles duurzaam geproduceerd dus enkel deze oefening mondiaal bekeken, geeft al een immens verschil in vergelijking met wat we nu doen. Begrijp je ?

Blijkbaar wordt dat niet begrepen.

Laatst gewijzigd door MIS : 10 april 2008 om 17:08.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2008, 21:38   #47
Casca
Minister
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Het samengaan van verschillende groepen of culturen waarbij het ‘slechte’ van de beide culturen wordt verworpen en op die manier een nieuwe cultuur wordt gevormd. Zoiets heel eenvoudig gezegd.
Ik zie niet goed wat dat te maken heeft met je eerdere uitspraak.

Citaat:
Dat is het solidariteitsbeginsel, als norm is er niks verkeerd mee, alleen begrijpen we niet goed hoe we dat moeten doen. Een beter begrip (zij het kennismatig) zou alvast een goede start zijn maar wie kent deze dynamieken ? Op zichzelf stellen we zelfs de mens niet centraal in onze maatschappij dus er is nog werk aan de winkel en dat ondanks al het studiewerk dat hier beschikbaar is. Ook de eenvoud zelve als we het lezen, maatschappelijke beslissingen laten duidelijk iets anders vermoeden, zelfs het tegendeel en eerder regressief te noemen.
Ik zie niet goed wat dat te maken heeft met je eerdere uitspraak.

Citaat:
Het is slechts een indicator, veel materiaal over te vinden. Op zich gaat het dan initieel om de bewustwording dat een dergelijke groei wel degelijk bestaat. Dat op zich zou al een maatschappelijk doorbraak zijn wanneer we de maatschappij hierop afstemmen.
'de maatschappij ergens op afstemmen' lijkt mij vrij moeilijk. Ik zou denken dat zowiezo de basisbehoeften al in grote mate vervuld worden in hedendaagse situatie. Ondanks de prijsstijgingen is voedsel nog altijd niet zó onbetaalbaar.

Citaat:
Iedereen werkt daar naartoe, dat is de dynamiek van onze groei maar die kan op allerhande manieren geblokkeerd en zelfs beschadigd worden. Dit is enkel normale ontwikkelingspsychologie maar in een maatschappij die op zich eerder pathologisch kan genoemd worden nemen we de pathologie voor normaal. Zie bvb de stijgende depressiviteit in welvarende landen, een mooie indicator hiervoor. We vergeten dus blijkbaar iets en in onze maatschappij blijven we vooral materieel denken, steeds maar ‘meer productie’, zegt men.
Je bent weer rond de kwestie aan het fietsen dat het geen naam is...

Zowiezo vind ik het zever dat er in deze maatschappij alleen gekeken zou worden naar materiele behoeftebevrediging. Er is toch al een tijdje vraag naar Oosterse therapiën, Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse dansen en ritmes,...?

Sterker nog, moest er minder productie zijn, zouden er minder middelen zijn om aan dat soort dingen te besteden. Dat is juist wat de sociologen die het hebben over Maslow ook gaan zeggen: eenmaal het materiële is voldaan richt de mens zich meer op het geestelijke.
__________________
"Your brother getting something nice doesn't harm you in any way"
Marge Simpson
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2008, 21:53   #48
Casca
Minister
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Hadden al eens een aanvang genomen met deze oefening eerder hier. Stel je even 4 categorieën voor die een bepaalde luxe vertegenwoordigen (wat ook die luxe moge zijn)

1) basis + luxe 1
2) basis + luxe 2
3) basis + luxe 3
4) basis + luxe 4

Naargelang je vrije keuze besteed je dan arbeid in ‘tijd’ om deze luxe te verwerven..
Hoe bepaal je wat basis is en wat luxe?

Bv binnen die behoeftenpiramide van Maslow. Vanaf welk niveau hebben we het over luxe?

Welke vormen van luxe neem je op in je pakket en welke niet? Op basis van welke argumentatie?

Citaat:
Op zichzelf wordt alles duurzaam geproduceerd dus enkel deze oefening mondiaal bekeken, geeft al een immens verschil in vergelijking met wat we nu doen. Begrijp je ?
Dat het een verschil zou zijn begrijp ik.

Citaat:
Blijkbaar wordt dat niet begrepen.
Misschien moet je je nog wat verduidelijken voor we het begrijpen.
__________________
"Your brother getting something nice doesn't harm you in any way"
Marge Simpson
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2008, 04:43   #49
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Ik zie niet goed wat dat te maken heeft met je eerdere uitspraak
Was enkel een reactie op het woord ‘integratie’.
Citaat:
'de maatschappij ergens op afstemmen' lijkt mij vrij moeilijk. Ik zou denken dat zowiezo de basisbehoeften al in grote mate vervuld worden in hedendaagse situatie. Ondanks de prijsstijgingen is voedsel nog altijd niet zó onbetaalbaar
Tenzij voor diegenen die elke dag sterven omdat ze geen voedsel hebben, vrees ik. In een maatschappij zullen we steeds moeten afstemmen, mensen en hun welzijnservaring zijn een mooie barometer hiervoor en dan is een betere kennis omtrent het ‘menszijn’ en zijn ontwikkeling een perfecte basis, lijkt me logisch.
Citaat:
Je bent weer rond de kwestie aan het fietsen dat het geen naam is...
Moge je perceptie zijn, ongekend is doorgaans onbemind en dan fietsen we rond iets anders en hiermee missen we nogal eens de bron van onze problemen.
Citaat:
Zowiezo vind ik het zever dat er in deze maatschappij alleen gekeken zou worden naar materiele behoeftebevrediging. Er is toch al een tijdje vraag naar Oosterse therapiën, Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse dansen en ritmes,...?
Er komt verandering in, hoofdzakelijk nog steeds materialistisch, onze regering roept niks anders dan ‘groei’ en hiermee heeft men het over primaire en laagbewuste behoeftebevrediging.
Citaat:
Sterker nog, moest er minder productie zijn, zouden er minder middelen zijn om aan dat soort dingen te besteden. Dat is juist wat de sociologen die het hebben over Maslow ook gaan zeggen: eenmaal het materiële is voldaan richt de mens zich meer op het geestelijke.
Akkoord, net daarom die afstemming.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2008, 05:02   #50
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Hoe bepaal je wat basis is en wat luxe ?
Kwestie van afspraak en de basis kan zelfs al ruim zijn. Punt is dat wanneer de basis duidelijk is om dan de denkoefening te maken en het verschil met wat we nu doen te maken.
Citaat:
Bv binnen die behoeftenpiramide van Maslow. Vanaf welk niveau hebben we het over luxe ?
Dat kan op variëren maar op zich is de basis voor iedereen hetzelfde. Vroeger was bvb een GSM een luxe artikel maar is nu basis geworden. Het moet wel een beetje zinvol blijven, bvb een keuze uit 100 verschillende GSM’s mag misschien zinvol zijn, een keuze uit 4000 verschillende modellen al ene heel andere zaak, dat gaat voorbij aan zinvol en volledig gedreven door winsthonger, begrijp je ?
Citaat:
Welke vormen van luxe neem je op in je pakket en welke niet ? Op basis van welke argumentatie ?
Zinvolheid. Maar nogmaals, de oefening zal aantonen hoeveel tijd we verkwisten als gevolg van winsthonger en dan heeft z’n impact op milieu en onze welzijnservaring. Andere fenomenen zoals depressie, agressie, stress, criminaliteit … worden hierdoor kunstmatig gestimuleerd.
Citaat:
Dat het een verschil zou zijn begrijp ik.
Daar gaat het initieel om, het is bijna waanzin te noemen wat we in 21ste eeuw nog mee bezig zijn, alsof er geen boek geschreven werd.
Citaat:
Misschien moet je je nog wat verduidelijken voor we het begrijpen
Debat, dialoog en de bereidheid tot samenwerking ontbreekt voorlopig. De alternatieven op zich werden reeds uitvoerig gerapporteerd aan politiek, hun reacties zijn een beetje om schrik van te krijgen. Kunnen slechts de oefening eens proberen maar men mengt nogal snel oude met nieuwe denkpatronen.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2008, 05:39   #51
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

ongelukkige zin, anders ...

Citaat:
Kwestie van afspraak en de basis kan zelfs al ruim zijn. Punt is dat wanneer de basis duidelijk is om dan de denkoefening te maken en het verschil met wat we nu doen te maken.
Als de basis éénmaal duidelijk is, kan de denkoefening gemaakt worden. Moeten met iets starten.

Laatst gewijzigd door MIS : 12 april 2008 om 05:40.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be