Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 maart 2010, 11:03   #161
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Azert geeft overigens een reden waarom de wooncode zou moeten uitgebreid worden over heel Vlaanderen en veel strenger toegepast. Het moet maar eens gedaan zijn met dat arrogant neerkijken op het Nederlands.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 12:40   #162
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Geen enkele grens is zwart/wit. De grens tussen het Gewest Brussel en het Vlaams Gewest is dat niet maar dat geldt evenzeer voor de grens tussen Vlaanderen en Wallonië, Vlaanderen en Nederland of Wallonië en Frankrijk.
Ik zie echt wel meer verschil tussen de grens over in Sluis of Meer, dan de gewestgrens in Anderlecht. Idem met de grens aan Abele of Menen, en inderdaad in mindere mate, aan de taalgrens tussen Vlaanderen en Wallonië.
Citaat:
Je kan niet vergelijken met "de Brusselaar" omdat die niet bestaat. De inwoners van bv. Molenbeek zijn sterk verschillend van bv. de inwoners van Watermaal-Bosvoorde zowel taalkundig, sociologisch, economisch als cultureel. En zo lopen er veel verschillende breuklijnen binnen het Brussels Gewest. Idem wat betreft " de Brusselse mentaliteit". De Brusselse bevolking is op een rap tempo zo heterocliet geworden dat je nog moeilijk kan spreken van "de Brusselse mentaliteit". We leven niet meer in de jaren 50 of vroeger.
En de rand rond Brussel is net zo heterocliet. Misschien was spreken over de'Brusselse mentaliteit' niet correct, maar qua bevolkingssamenstelling zie ik amper nog verschil. Het verschil tussen 'Woluwé' en Anderlecht is een pak groter dan tussen Vilvoorde en Brussel-Stad. Of tussen Jette en Zellik.
Citaat:
Laten we de realiteit eens onder ogen zien: in Vlaanderen de steden nog verder doen uitbreiden op de klassieke manier gaat ten koste van het beetje platteland en het beetje natuur dat ons nog rest. Daarom moeten we ervoor zorgen dat de eventuele groei van steden zoals Antwerpen, Gent, Brussel, ... eerder horizontaal gaat dan verticaal. Er moet meer gekozen worden voor het verdichten van het stadsweefsel ipv het omliggende plattelandsweefsel aan te tasten. Het Brussels Gewest bv. heeft een bevolkingsdichtheid dat 3 keer lager ligt dan Parijs. Er is dus op dat vlak nog meer dan genoeg rek. De BENeLux behoort tot de dichtsbevoilkte gebieden van Europa. En binnen die BeNeLux behoort Vlaanderen tot één van de dichtsbevolkte regio's met een bevolking die bijna het dubbel is van Wallonië maar op een kleiner grondgebied. Vlaanderen nog meer verstedelijken betekent een eentoniger Vlaanderen waar de huidige diversiteit aan steden, dorpen, platteland en natuur zwaar ondergraven wordt. Het is genoeg geweest. We moeten ophouden met roofbouw te plegen op Vlaanderen.
Daarin verschil ik met jou van mening. Wil je de dorpen en het platteland bewaren, dan moet je concentreren. En dan liefst in iets grotere steden en gemeenten, waaronder Brussel. Maar je hebt wel voldoende groen nodig om de stad leefbaar te houden, en dat maakt een geleidelijke en geplande uitbreiding van het stadsgebied noodzakelijk. Brussel heeft een lagere dichtheid dan Parijs, maar een hogere dichtheid dan pakweg Berlijn, Oslo of Stockholm, en amper minder dan Londen. Overigens ben ik het wel met je eens dat die dichtheid nog mag verhogen, maar met mate.
Citaat:
De Franstalige politici bereiden hun "Fédération Wallonie-Bruxelles" voor. En tegelijk is het aantal Nederlandstalige stemmen in Brussel op een historisch dieptepunt van 11% beland. Op termijn denk ik dat Vlaanderen Brussel alleen maar zal kunnen loslaten. Brussel heeft Vlaanderen al lang grotendeels losgelaten en het omgekeerde is op termijn ook onvermijdelijk.
Die federatie staat nog nergens, hoor. Maar je hebt gelijk dat het aantal Nederlandstaligen in Brussel heel erg beperkt is. Waardoor Vlamingen nog minder geneigd zijn om zich hier te vestigen, de Vlaamse aanwezigheid nog meer afneemt, etc. Dankzij de vele Vlaamse pendelaars kan ik hier bij heel wat winkeliers nog steeds in het Nederlands terecht. Zelfs als ze anders wel moeite zouden willen doen, zouden ze het anders te weinig kunnen oefenen. Los daarvan is Brussel wel nog altijd voor heel wat Vlamingen uit de rand nog steeds hun stad, daar waar ze gaan winkelen, uitgaan, aan cultuur doen... Die band is er. En is nog lang niet weg.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 13:40   #163
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Los daarvan is Brussel wel nog altijd voor heel wat Vlamingen uit de rand nog steeds hun stad, daar waar ze gaan winkelen, uitgaan, aan cultuur doen... Die band is er. En is nog lang niet weg.
Daar heb ik zwaar mijn twijfels bij. Ik heb redelijk wat vrienden die in en rond Overijse wonen, en als zij uitgaan of gaan shoppen gaan ze meestal richting Leuven. Ze gaan zelfs eerder naar Antwerpen dan naar Brussel.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 13:42   #164
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Azert geeft overigens een reden waarom de wooncode zou moeten uitgebreid worden over heel Vlaanderen en veel strenger toegepast. Het moet maar eens gedaan zijn met dat arrogant neerkijken op het Nederlands.
Gelukkig dat ze in Antwerpen de bescheidenheid zelve zijn en de rest van Vlaanderen hoog zitten hebben.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 13:43   #165
Burkide
Europees Commissaris
 
Burkide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Locatie: Achter Gods rug
Berichten: 6.255
Standaard

Dat zal wel afhangen van w�*�*r rond Brussel. (Dit was dus een repliek op Zeno.)
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.

Laatst gewijzigd door Burkide : 9 maart 2010 om 13:44.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 13:46   #166
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Gelukkig dat ze in Antwerpen de bescheidenheid zelve zijn en de rest van Vlaanderen hoog zitten hebben.
Het verschil tussen wat (afgezaagde) humor en daadwerkelijk neerkijken is u blijkbaar nog niet uitgelegd...
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 14:33   #167
Hendrik de Stoute
Parlementslid
 
Hendrik de Stoute's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2008
Locatie: Gent
Berichten: 1.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
(...)Ik heb redelijk wat vrienden die in en rond Overijse wonen, en als zij uitgaan of gaan shoppen gaan ze meestal richting Leuven. Ze gaan zelfs eerder naar Antwerpen dan naar Brussel.
Ik ben nochtans een geboren en getogen Brusselaar maar ga liever in Vlaams-Brabant winkelen want ben het beu om in Brussel de helft van de tijd als een Chinees te worden bekeken wanneer ik mijn mond opendoet. En vooral na al die vele jaren vind ik het alsmaar meer vermoeiender dat Brussel mij voortdurend in de rol van militante flamingant duwt. Ik ben nochtans wel het één en ander gewoon want ben een jongen van Schaarbeek.
Bijgevoegde afbeelding(e)
 

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 9 maart 2010 om 14:35.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 14:38   #168
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Ik ben nochtans een geboren en getogen Brusselaar maar ga liever in Vlaams-Brabant winkelen want ben het beu om in Brussel de helft van de tijd als een Chinees te worden bekeken wanneer ik mijn mond opendoet. En vooral na al die vele jaren vind ik het alsmaar meer vermoeiender dat Brussel mij voortdurend in de rol van militante flamingant duwt. Ik ben nochtans wel het één en ander gewoon want ben een jongen van Schaarbeek.
ach, gisteren naar de Fnack geweest hier in Brussel. ik had wat vragen over een e-reader maar ik ben niets wijzer geworden, het was een Franstalige aan de balie die me niet kon/wou helpen.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 14:52   #169
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Waarom zou je überhaupt nog gaan winkelen in Brussel?

- zelden spreekt men Nederlands in de winkels
- ze worden zelfs lastig als je het vraagt
- gevolg: onvriendelijke behandeling
- vieze straten en buurten (lelijke, onverzorgde stad)
- alles is gericht op Franstaligen (boeken, dvd's,...)
- ...

En als je een beetje malchance hebt, zijn de ruiten van je auto ook nog eens ingeslagen. Ga je echter met de trein, dan mag je nog wat rondlopen op vooroorlogse perrons in vieze, verouderde stations.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 15:25   #170
Hendrik de Stoute
Parlementslid
 
Hendrik de Stoute's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2008
Locatie: Gent
Berichten: 1.839
Standaard Brussel hoofdstad van ... Brussel!

Meer en meer moeten we tot het besluit komen dat Brussel onze hoofdstad niet meer is. Het is ook de hoofdstad van Wallonië niet want dat is Namen. Eigenlijk is Brussel in de praktijk alleen nog hoofdstad van zichzelf.


Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 9 maart 2010 om 15:33.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 17:27   #171
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Meer en meer moeten we tot het besluit komen dat Brussel onze hoofdstad niet meer is. Het is ook de hoofdstad van Wallonië niet want dat is Namen. Eigenlijk is Brussel in de praktijk alleen nog hoofdstad van zichzelf.

maar brussel op zichzelf is niet leefbaar met de vele armoede en verloederde wijken/ghetto's.
dus zal men een keuze moeten maken.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 18:32   #172
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.896
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Waarom zou je überhaupt nog gaan winkelen in Brussel?

- zelden spreekt men Nederlands in de winkels
- ze worden zelfs lastig als je het vraagt
- gevolg: onvriendelijke behandeling
- vieze straten en buurten (lelijke, onverzorgde stad)
- alles is gericht op Franstaligen (boeken, dvd's,...)
- ...

En als je een beetje malchance hebt, zijn de ruiten van je auto ook nog eens ingeslagen. Ga je echter met de trein, dan mag je nog wat rondlopen op vooroorlogse perrons in vieze, verouderde stations.
In andere woorden vraagt u de Vlamingen niet meer naar Brussel te komen omdat het een Franstalige stad is, als ik uw logica volg.......... Is dat niet belachelijk?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 19:59   #173
Hendrik de Stoute
Parlementslid
 
Hendrik de Stoute's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2008
Locatie: Gent
Berichten: 1.839
Standaard

We moeten durven een aantal axioma's over Brussel in vraag te stellen. En dat zal niet gaan zonder de nodige kritische vraagstellingen en analyses.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 20:02   #174
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Meer en meer moeten we tot het besluit komen dat Brussel onze hoofdstad niet meer is. Het is ook de hoofdstad van Wallonië niet want dat is Namen. Eigenlijk is Brussel in de praktijk alleen nog hoofdstad van zichzelf.
Maar Bruxelles zal wel de hoofdstad van Wallonië worden:

http://www.rtbf.be/info/belgique/pol...allonne-177813
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 20:06   #175
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Ik zie echt wel meer verschil tussen de grens over in Sluis of Meer, dan de gewestgrens in Anderlecht. Idem met de grens aan Abele of Menen,.
Tussen Vlaanderen/België en Frankrijk moet je maar eens naar de daken kijken.
Alle Fransen hebben nog een antenne die ze gebruiken om via TNT (DVB-T) naar gratis digitale TV te kijken.
Alle Belgen laten zich uitmelken door Telenet en Belgacom & Voo.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 20:35   #176
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
In andere woorden vraagt u de Vlamingen niet meer naar Brussel te komen omdat het een Franstalige stad is, als ik uw logica volg.......... Is dat niet belachelijk?
Waarom zou je in Brussel gaan winkelen als je er bijna nergens in je eigen taal terecht kan en je er onvriendelijk behandeld wordt, terwijl er een aantal kilometers verder (veel mooiere en aangenamere) Vlaamse steden liggen?

Laatst gewijzigd door Zeno! : 9 maart 2010 om 20:38.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 20:37   #177
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Meer en meer moeten we tot het besluit komen dat Brussel onze hoofdstad niet meer is. Het is ook de hoofdstad van Wallonië niet want dat is Namen. Eigenlijk is Brussel in de praktijk alleen nog hoofdstad van zichzelf.
Juist.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 20:41   #178
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

ik weet nog iets beter: Brussel is hoofdstad van de Brusselse Franstalige elite, niet van de modale Brusselaars (Nederlandstalig, Franstalig of allochtoon)
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 22:29   #179
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Ik ben nochtans een geboren en getogen Brusselaar maar ga liever in Vlaams-Brabant winkelen want ben het beu om in Brussel de helft van de tijd als een Chinees te worden bekeken wanneer ik mijn mond opendoet. En vooral na al die vele jaren vind ik het alsmaar meer vermoeiender dat Brussel mij voortdurend in de rol van militante flamingant duwt. Ik ben nochtans wel het één en ander gewoon want ben een jongen van Schaarbeek.
U niet laten doen. Volhouden!
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 23:11   #180
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Wellicht heb ik al vaak chance gehad, maar in veel winkels kan ik terecht in het Nederlands. Al moet ik toegeven dat ik er niet heel erg mee inzit om Frans te spreken, ik begin wel bijna altijd in het Nederlands. Totnogtoe heb ik ook nog geen problemen gehad met eentalige agenten of gemeentediensten (op de straatvegers na, maar zelfs hun Frans is niet om over naar huis te schrijven). En echt negatieve ervaringen blijven beperkt tot 2, een daarvan was dan nog in een faciliteitengemeente (Drogenbos), de andere was eerder omwille van het snobbisme van de uitbaters (hoedenwinkel).
Misschien ben ik naïef, maar ik heb het gevoel dat Nederlands niet meer die negatieve bijklank heeft, in Brussel. In het slechtste geval wordt het genegeerd, ja. Maar zelfs het FDF heeft zijn propaganda (uiterlijk) gemilderd.
Voor de rest is er wel wat kritiek te geven op Brussel. De perrons van de Brusselse stations zijn inderdaad een ramp (ahja, want alles zit in de staties van Antwerpen en Luik), en de Nieuwstraat is inderdaad verre van de meest hippe winkelstraat van België. Al vind ik persoonlijk de Meir ook maar vervelend, maar voor shopaholics is het wellicht een droom, in vergelijking. Maar al bij al vind ik Brussel een pak boeiender dan gelijk welke andere stad in België, al heb ik goede herinneringen aan Leuven.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be