Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Bekijk resultaten enquête: Ga je Staatsbons kopen (met een looptijd van 5 jaar)?
Ja, als de rente minstens 1% is 1 9,09%
Ja, als de rente minstens 2% is 1 9,09%
Ja, als de rente minstens 3% is 0 0%
Ja, als de rente minstens 4% is 2 18,18%
Neen, nooit. 7 63,64%
Aantal stemmers: 11. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 mei 2022, 17:59   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.926
Standaard Wie gaat er Staatsbons kopen?

Ze zijn terug.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220516_95887012

Ga je ze kopen? Ik overweeg dat wel.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2022, 19:47   #2
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.833
Standaard

nooit...

Maar dat is dan vooral omdat ik geen enkele investering in "enkelvoudige" dingen (meer)doe maar uitsluitend werk met "collectieve beleggingsproducten"(fondsen,fiscale beleggingsproducten,..)..

Verschillende ervan kunnen "discretionair" beheerd worden,dus wie weet raken er zo staatsbons in....

Laatst gewijzigd door kelt : 16 mei 2022 om 19:49.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2022, 19:58   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Ik heb er geen behoefte aan,
en ze zijn me ook te belgicistisch.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2022, 20:04   #4
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Zuidelijke Nederlanden
Berichten: 3.390
Standaard

Liever covered call writing op individuele aandelen.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2022, 20:18   #5
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.926
Standaard

Ik zie het als alternatief voor de spaarrekening. Ik reken er niet op dat de banken ooit nog 2% gaan geven.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2022, 20:32   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.274
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

En ik weet dat onze politici gaan graaien. Ik ga ze niet vrijwillig nog een methode geven.

En uw 4%, da's de helft van de huidige inflatie....

Sparen klassieke manier is gewoon geld weggeven.

Ik doe gewoon verder hoe ik het al jaren doe, basismateriaal en gereedschap aankopen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 16 mei 2022 om 20:33.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2022, 20:41   #7
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En ik weet dat onze politici gaan graaien. Ik ga ze niet vrijwillig nog een methode geven.

En uw 4%, da's de helft van de huidige inflatie....

Sparen klassieke manier is gewoon geld weggeven.

Ik doe gewoon verder hoe ik het al jaren doe, basismateriaal en gereedschap aankopen.
Ik weet het, maar 4% gemiddeld met ‘voorzichtige’ aandelenfondsen is niet evident.
En dit is 100% risicovrij.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2022, 10:54   #8
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.549
Standaard

Ik had vorige keer al vroeger dan Leterme ingezien dat we gewoon onze eigen schuld konden kopen als de rente te ver dreigde te steigen. Omdat Leterme diegenen die zo dachten zwaar gediscrimineerd heeft door enkel voor zijn Leterme-bon een belastingvermindering te voorzien zal ik nooit nog schuld kopen van de Belgische staat.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2022, 12:58   #9
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.726
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Ik had vorige keer al vroeger dan Leterme ingezien dat we gewoon onze eigen schuld konden kopen als de rente te ver dreigde te steigen. Omdat Leterme diegenen die zo dachten zwaar gediscrimineerd heeft door enkel voor zijn Leterme-bon een belastingvermindering te voorzien zal ik nooit nog schuld kopen van de Belgische staat.
Het is Elio Di Rupo I die de roerende voorheffing verhoogd heeft, behalve voor de Leterme staatsbons.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2022, 16:59   #10
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.088
Standaard

Vandaag is de inschrijving gestart, tot 3 juni kun je intekenen als je onnozel genoeg bent.

0,49% nettorendement na onroerende voorheffing op vijf jaar.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2022, 17:02   #11
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Vandaag is de inschrijving gestart, tot 3 juni kun je intekenen als je onnozel genoeg bent.

0,49% nettorendement na onroerende voorheffing op vijf jaar.
Er is ook nog eens ontroerende voorheffing.
Echt ontroerend.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2022, 10:30   #12
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Vandaag is de inschrijving gestart, tot 3 juni kun je intekenen als je onnozel genoeg bent.

0,49% nettorendement na onroerende voorheffing op vijf jaar.
Wel erg laag. Nog altijd hoger dan een spaarrekening (0,11%), maar toch.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2022, 12:10   #13
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Neen.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2022, 13:39   #14
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.599
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Vandaag is de inschrijving gestart, tot 3 juni kun je intekenen als je onnozel genoeg bent.

0,49% nettorendement na onroerende voorheffing op vijf jaar.
Voor de overheid, die gewoon is van aan negatieve intrest te lenen, wel een hele aderlating. Straks gaan ze nog moeten besparen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2022, 13:44   #15
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.599
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Wel erg laag. Nog altijd hoger dan een spaarrekening (0,11%), maar toch.
Probleem is dat er gewoon geen uitweg is voor conservatieve/oudere mensen met wat spaargeld. Met de huidige inflatie smelt dit gewoon weg als sneeuw voor de zon.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2022, 16:16   #16
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Probleem is dat er gewoon geen uitweg is voor conservatieve/oudere mensen met wat spaargeld. Met de huidige inflatie smelt dit gewoon weg als sneeuw voor de zon.
En er zijn ook mensen die geen risico kunnen nemen. Er staat een enorme hoeveelheid geld op spaarrekeningen.

En 0,5% is nog altijd beter dan 0,11% bij de banken. En of die laatste rente in de komende 5 jaar nog naar 0,5% zal gaan? Banken interesseren zich geen bal meer aan spaarders.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 25 mei 2022 om 16:17.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2022, 17:20   #17
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Probleem is dat er gewoon geen uitweg is voor conservatieve/oudere mensen met wat spaargeld. Met de huidige inflatie smelt dit gewoon weg als sneeuw voor de zon.
Ouderdom heeft er niets mee te maken, dat is een drogredenering. De overgrote massa van de financiële middelen zit in Vlaanderen bij de ouderen.

Voor conservatieve beleggers is er inderdaad weinig tot niets te rapen. Dat is al sinds 2015 zo trouwens.
Wie niet wil/durft beleggen, en zijn geld op spaarrekeningen wil laten staan moet maar de inflatie ondergaan.

Zelfs na de huidige (flinke...) correctie door Ukraïne staat het geannualiseerd rendement op 5 jaar van mijn ptf nog altijd boven de 5% dus ik maak me totaal geen zorgen in die inflatie.

Men vergeet te snel, en redeneert op veel te korte periode...

De vorige correctie (toen Covid op de beurs 'explodeerde' dus in maart 2020 duurde ook +/- een half jaar, daarna was alle verlies weg en hebben we een dik jaar lang een echt uitzonderlijke stijging gehad, meer dan 10% in 1 jaar. Toen kloeg niemand Men lijkt dat snel gewoon te worden en zelfs normaal te vinden

Wie enkel de feestjes wil zien, en in paniek slaagt bij elke correctie moet maar zijn geld op spaarboekjes zetten en de inflatie erbij nemen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2022, 17:33   #18
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ouderdom heeft er niets mee te maken, dat is een drogredenering. De overgrote massa van de financiële middelen zit in Vlaanderen bij de ouderen.

Voor conservatieve beleggers is er inderdaad weinig tot niets te rapen. Dat is al sinds 2015 zo trouwens.
Wie niet wil/durft beleggen, en zijn geld op spaarrekeningen wil laten staan moet maar de inflatie ondergaan.

Zelfs na de huidige (flinke...) correctie door Ukraïne staat het geannualiseerd rendement op 5 jaar van mijn ptf nog altijd boven de 5% dus ik maak me totaal geen zorgen in die inflatie.

Men vergeet te snel, en redeneert op veel te korte periode...

De vorige correctie (toen Covid op de beurs 'explodeerde' dus in maart 2020 duurde ook +/- een half jaar, daarna was alle verlies weg en hebben we een dik jaar lang een echt uitzonderlijke stijging gehad, meer dan 10% in 1 jaar. Toen kloeg niemand Men lijkt dat snel gewoon te worden en zelfs normaal te vinden

Wie enkel de feestjes wil zien, en in paniek slaagt bij elke correctie moet maar zijn geld op spaarboekjes zetten en de inflatie erbij nemen.
Dat klopt, maar alles beleggen? Je moet wel wat direkt aanspreekbare reserves hebben, bijvoorbeeld voor eeen nieuwe auto, nieuw dak, zonnepanelen, badkamer of keuken. Je aandelen moeten verkopen tijdens een ‘crash’ is niet bepaald aan te raden. En dan is de Staatsbon een alternatief voor de spaarrekening.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2022, 17:37   #19
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
En er zijn ook mensen die geen risico kunnen nemen. Er staat een enorme hoeveelheid geld op spaarrekeningen.
Niet kunnen ? Niet willen zul je bedoelen. Maar dan moet men ook niet lamenteren over de gevolgen hee...

Soms lijkt het me dat er nog altijd LoLo's zijn die denken dat er naast beleggingen met hoog risico en dus hoog potentieel rendement, er ook beleggingen met laag risico en zeker hoog rendement mogelijk zijn. Dat is uiteraard een fata morgana...

Risico aversie beperkt rendementspotentieel, zeker voor mensen die de fout maken op korte termijn te redeneren.

Citaat:
En 0,5% is nog altijd beter dan 0,11% bij de banken. En of die laatste rente in de komende 5 jaar nog naar 0,5% zal gaan? Banken interesseren zich geen bal meer aan spaarders.
Om terug naar zulke hoge KT rente te gaan zou de Europese centrale bank echt bijna dramatische verhogingen moeten doorvoeren. Wat extreem onwaarschijnlijk is. De consensus momenteel in de ECB is om in het derde trimester de LT en KT rente niet langer negatief te houden (wat onze realiteit in quasi heel europa is sinds 2015...) We gaan dus vanaf september wellicht met kleine schijfjes terug de rente positief zien worden.

Maar wie denkt dat de tijd van Bobonne, nog kan/zal terugkeren, , die 2% op haar spaarrekening had en 4,25% op haar kasbons had op 10 jaar die is eraan voor de moeite.

Eerlijk gezegd, zou ik ook niet graag naar de economische omgeving terugkeren van pre-2014, toen dergelijke groteske rentevoeten nog mogelijk waren...
Economisch zat heel Europa toen in de shit, omdat we veeel te traag een quantative easening operatie invoerden. Iets dat de amerikaanse centrale bank en het ministerie van financiën jaren eerder al doorhadden en ook doorvoerden.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2022, 17:44   #20
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Niet kunnen ? Niet willen zul je bedoelen. Maar dan moet men ook niet lamenteren over de gevolgen hee...

Soms lijkt het me dat er nog altijd LoLo's zijn die denken dat er naast beleggingen met hoog risico en dus hoog potentieel rendement, er ook beleggingen met laag risico en zeker hoog rendement mogelijk zijn. Dat is uiteraard een fata morgana...

Risico aversie beperkt rendementspotentieel, zeker voor mensen die de fout maken op korte termijn te redeneren.

Ik bedoel mensen die het financieel niet breed hebben.

Citaat:


Om terug naar zulke hoge KT rente te gaan zou de Europese centrale bank echt bijna dramatische verhogingen moeten doorvoeren. Wat extreem onwaarschijnlijk is. De consensus momenteel in de ECB is om in het derde trimester de LT en KT rente niet langer negatief te houden (wat onze realiteit in quasi heel europa is sinds 2015...) We gaan dus vanaf september wellicht met kleine schijfjes terug de rente positief zien worden.

Maar wie denkt dat de tijd van Bobonne, nog kan/zal terugkeren, , die 2% op haar spaarrekening had en 4,25% op haar kasbons had op 10 jaar die is eraan voor de moeite.

Eerlijk gezegd, zou ik ook niet graag naar de economische omgeving terugkeren van pre-2014, toen dergelijke groteske rentevoeten nog mogelijk waren...
Economisch zat heel Europa toen in de shit, omdat we veeel te traag een quantative easening operatie invoerden. Iets dat de amerikaanse centrale bank en het ministerie van financiën jaren eerder al doorhadden en ook doorvoerden.
Daarom dat die 0,5% nog zo slecht niet is vergeleken met een spaarboekje.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be