Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 november 2017, 16:23   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Met hetgeen nu al bekend is kunnen letterlijk honderden schepen-,raadslid-,en OCMW raadslid funkties vervallen.

Minder overheid,minder postjes,minder belangengroepen...

goed zo
Niet minder overheid of minder belangengroepen; wel minder mandaten te verdelen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2017, 22:18   #42
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.708
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niet minder overheid of minder belangengroepen; wel minder mandaten te verdelen.
Ik begrijp uw nuancering....

Laat me stellen dat er ergens begonnen moet worden.....
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 22 november 2017 om 22:21.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2017, 14:08   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik begrijp uw nuancering....

Laat me stellen dat er ergens begonnen moet worden.....
Het doel moet een performante gemeente zijn, waar de bevolking waar krijgt voor zijn geld. Met de huidige uitdagingen dringt zich dan de noodzaak tot grotere gehelen op.

Op democratisch vlak is dat misschien niet altijd ideaal. Hoe zorgt een grote gemeente voor het behoud van de eigenheid van ieder dorp of deelgemeente? Hoe wordt de inspraak geregeld, zodanig dat de stem van numeriek zwakke deelgemeenten niet verdwijnt (wat dan zorgt voor allerlei frustraties)?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2018, 18:25   #44
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.708
Standaard

Er zijn enkele fusies in de maak maar we mogen vaststellen dat er verder een oorverdovende stilte is op het gebied van de wil tot fuseren...

De mogelijkheid tot verder optimaliseren van de overheid weegt nu eenmaal VEEL minder dan de aantallen mandaten...

Ik zie niet zo direct hoe de Vlaamse overheid het zaakje nog een beetje "dringender" kan maken. (zelfs geld,in de vorm van het overnemen van een deel van de gemeenteschulden is blijkbaar niet genoeg,hoewel de meeste gemeentes wel schulden hebben)
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 18 februari 2018 om 18:29.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2018, 23:26   #45
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het doel moet een performante gemeente zijn, waar de bevolking waar krijgt voor zijn geld. Met de huidige uitdagingen dringt zich dan de noodzaak tot grotere gehelen op.

Op democratisch vlak is dat misschien niet altijd ideaal. Hoe zorgt een grote gemeente voor het behoud van de eigenheid van ieder dorp of deelgemeente? Hoe wordt de inspraak geregeld, zodanig dat de stem van numeriek zwakke deelgemeenten niet verdwijnt (wat dan zorgt voor allerlei frustraties)?
De eigenheid van elke straat, buurt, gehucht, dorp of deelgemeente ...
dat lijken me nogal holle woorden. Uit monden van politiekers die veel beloven ...
Allez, geef daar nu eens een praktisch voorbeeld van, van zo'n eigenheid.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2018, 22:25   #46
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.374
Standaard

Gemeentes samenvoegen is geen oplossing.

Laat de gemeentes bestaan maar neemt gewoon een aantal bevoegdheden af. Politie en brandweer kan men beter organiseren op het niveau van arrondissementen.
__________________
Het is allemaal de schuld van de Flair.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2018, 10:10   #47
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat bedoelt u met "politiek gewin"?

De generaties vernieuwen zich. Welk deel van de bevolking van een gemeente heeft bewust de fusie uit de jaren zeventig meegemaakt?
De vorige fusies hadden vooral tot doel de macht van de politieke partijen te vergroten. Voor de fusies waren in veel dorpen gemeenteraadsleden die geen enkel band met een politieke partij hadden. En die werden dus niet vanuit Brusselse partijhoofdkwartieren gecommandeerd.
Veel fusies waren toen gebaseerd op geldgewin. Welke gemeente is rendabel. Welke gemeente een bedrijf dat veel taks betaalt, en is dus interessant om in een fusie te betrekken.
Vandaar de soms heel eigenaardige fusies gevormd werden, waarbij gemeenten samengevoegd werden die weinig gemeen hadden. Terwijl andere dorpen, met een eeuwenlange gemeenschappelijke geschiedenis verdeeld werden over verschillende gemeenten.
Het belang of de wens van de bevolking was ondergeschikt aan de mogelijke winst van de politieke partijen. CVP was toen de partij die meest belang had bij die fusies. Vandaag is dat de NV-A, die relatief weinig macht heeft in de kleinere gemeenten en onder het mom van bezuiniging door fusie, haar macht wil vergroten.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2018, 12:54   #48
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Gemeentes samenvoegen is geen oplossing.

Laat de gemeentes bestaan maar neemt gewoon een aantal bevoegdheden af. Politie en brandweer kan men beter organiseren op het niveau van arrondissementen.
Ik vind dat arrondissementen toch te groot zijn, en te ver van mijn deur.

Wel akkoord voor een systeem waar de Vlaamse overheid voorziet in een ondersteuning van flikken (de actuele federale politie) en brandweer (in de vorm van de actuele civiele bescherming) van stevige (groot genoeg, maar op mensenmaat) gemeentelijke organisaties.

Concreet voorbeeld: onze brandweer kan alles aan in onze gemeente. Geen gebouw is te hoog, volgens de bouwvergunning, of onze spuitgasten kunnen er aan met hun materieel.
We zijn evenwel niet groot genoeg om rond de klok een ing of ir chemie te kunnen inzetten. Zo iemand hebben we nodig als vb. een camion met chemische producten zijn bocht wat te snel wou nemen ... Die ir of ing. moet dan maar komen van de arrondissementeel of provinciaal georganiseerde Vlaamse civiele bescherming.

Maar voor de rest heb ik geen boodschap aan een organisatie waar de grote stad van 20 km verder zijn snavel in zou moeten komen steken.
En dat ze het in de Ardennen organiseren zoals zij denken dat zij het moeten organiseren.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2018, 23:55   #49
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vind dat arrondissementen toch te groot zijn, en te ver van mijn deur.

Wel akkoord voor een systeem waar de Vlaamse overheid voorziet in een ondersteuning van flikken (de actuele federale politie) en brandweer (in de vorm van de actuele civiele bescherming) van stevige (groot genoeg, maar op mensenmaat) gemeentelijke organisaties.

Concreet voorbeeld: onze brandweer kan alles aan in onze gemeente. Geen gebouw is te hoog, volgens de bouwvergunning, of onze spuitgasten kunnen er aan met hun materieel.
We zijn evenwel niet groot genoeg om rond de klok een ing of ir chemie te kunnen inzetten. Zo iemand hebben we nodig als vb. een camion met chemische producten zijn bocht wat te snel wou nemen ... Die ir of ing. moet dan maar komen van de arrondissementeel of provinciaal georganiseerde Vlaamse civiele bescherming.

Maar voor de rest heb ik geen boodschap aan een organisatie waar de grote stad van 20 km verder zijn snavel in zou moeten komen steken.
En dat ze het in de Ardennen organiseren zoals zij denken dat zij het moeten organiseren.
sommige provincies hebben 5, 6 kleinere arro's, er zijn uitzonderingen, bvb Turnhout is een halve provincie
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2018, 23:57   #50
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Gemeentes samenvoegen is geen oplossing.

Laat de gemeentes bestaan maar neemt gewoon een aantal bevoegdheden af. Politie en brandweer kan men beter organiseren op het niveau van arrondissementen.

waarom niet kleine gemeenten die rond een kernstad liggen laten fusioneren? politici denken alleen maar aan hun eigen jobke
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2018, 00:02   #51
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het doel moet een performante gemeente zijn, waar de bevolking waar krijgt voor zijn geld. Met de huidige uitdagingen dringt zich dan de noodzaak tot grotere gehelen op.

Op democratisch vlak is dat misschien niet altijd ideaal. Hoe zorgt een grote gemeente voor het behoud van de eigenheid van ieder dorp of deelgemeente? Hoe wordt de inspraak geregeld, zodanig dat de stem van numeriek zwakke deelgemeenten niet verdwijnt (wat dan zorgt voor allerlei frustraties)?

dat kun je oplossen door quota te stellen per deelgemeente,

5 gemeenten van 10.000 mensen gaan fusioneren tot 50.000

als er dan 41 gemeenteraadsleden mogen zijn in die fusiegemeente
kun je de 8 best gerangschikte kandidaten, met de meeste stemmen dus, van elke deelgemeente in de gemeenteraad opnemen;
de burgemeester is extra
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2018, 01:22   #52
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Gemeentes samenvoegen is geen oplossing.

Laat de gemeentes bestaan maar neemt gewoon een aantal bevoegdheden af. Politie en brandweer kan men beter organiseren op het niveau van arrondissementen.
Ja & neen.
Vergeet niet de rol van de wijkagent.
Meestal iemand die de mensen kent en een grote rol speelt in het oplossen van kleine ongemakjes en probleemtjes.
Voor de rest gebeurd dit nu ook al hoor.
Er is nu al een samenwerking tussen de politie van aanliggende gemeenten.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2018, 09:45   #53
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
sommige provincies hebben 5, 6 kleinere arro's, er zijn uitzonderingen, bvb Turnhout is een halve provincie
Akkoord.
Ik zou het moeten checken, maar vb. zowel Veurne als Ieper zijn beide een arrondissement.
Vergelijk dat met Antwerpen, Mechelen en Turnhout.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2018, 22:23   #54
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.341
Standaard

in oost vlaanderen heb je 6 arro's
in west-vlaanderen zelfs 8

het is best dat je kleine gemeenten die rond een kernstad liggen samen laat gaan met die stad

nu komt het voor dat, door politiek opportunisme, 2 rijke gemeenten rond een arme kernstad fusioneren bvb Eeklo

de twee rijke gemeenten krijgen dan een schuldkwijtscheldingspremie
de arme kernstad blijft op haar honger zitten
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 19:28   #55
doeme80
Gouverneur
 
doeme80's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2012
Locatie: Maeseyck
Berichten: 1.010
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Vraag: zijn de vorige fusies van gemeenten, die ook gebaseerd waren op politiek gewin, al overal verteerd door de bevolking?
Nee. Neeroeteren en Opoeteren voelen zich achtergesteld en niet verbonden met Maaseik.
doeme80 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2018, 12:57   #56
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
in oost vlaanderen heb je 6 arro's
in west-vlaanderen zelfs 8

het is best dat je kleine gemeenten die rond een kernstad liggen samen laat gaan met die stad

nu komt het voor dat, door politiek opportunisme, 2 rijke gemeenten rond een arme kernstad fusioneren bvb Eeklo

de twee rijke gemeenten krijgen dan een schuldkwijtscheldingspremie
de arme kernstad blijft op haar honger zitten
Is rijk of arm zijn als gemeente een criterium?

Voor mij (en met mijn ervaring als ambtenaar) is voor een flink aantal zaken de nabijheid wel van belang. Die moet afgewogen worden tegen moderniteit (techniciteit enz.) en efficiëntie.

vb: een kleine (te kleine) gemeente waar in het afvalcontainerpark, een ongeschoolde arbeider van de groendienst de mensen moet adviseren wat asbest is of wat klein chemisch afval is (vb. neen, madam, dat is toiletzeep maar dat is iets van den apotheker ...) ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2018, 17:26   #57
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doeme80 Bekijk bericht
Nee. Neeroeteren en Opoeteren voelen zich achtergesteld en niet verbonden met Maaseik.
Ik had gehoopt dat antwoord van een ander forumlid te krijgen. Maar partijpolitiek ( de grote baas in Brussel) bepaalt het antwoorden, en niet de kiezer.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2018, 17:31   #58
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Is rijk of arm zijn als gemeente een criterium?

Voor mij (en met mijn ervaring als ambtenaar) is voor een flink aantal zaken de nabijheid wel van belang. Die moet afgewogen worden tegen moderniteit (techniciteit enz.) en efficiëntie.

vb: een kleine (te kleine) gemeente waar in het afvalcontainerpark, een ongeschoolde arbeider van de groendienst de mensen moet adviseren wat asbest is of wat klein chemisch afval is (vb. neen, madam, dat is toiletzeep maar dat is iets van den apotheker ...) ...
Gij beweert hier eigenlijk dat een ambtenaar uit een gemeente met meer inwoners verstandiger is dan een ambtenaar van gelijk niveau uit een kleine gemeente?

Om zo een domme zaken neer te schrijven moet gij dan toch wel als ambtenaar in Herstappe gewerkt hebben.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2018, 18:35   #59
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Gij beweert hier eigenlijk dat een ambtenaar uit een gemeente met meer inwoners verstandiger is dan een ambtenaar van gelijk niveau uit een kleine gemeente?

Om zo een domme zaken neer te schrijven moet gij dan toch wel als ambtenaar in Herstappe gewerkt hebben.
Als gij dat in mijn tekst kunt lezen, dan zijt gij snuggerder dan dien geleerden tiep die de zwarte gaten kon lezen.
Met die nuance dat zwarte gaten bestaan, maar wat gij voorhoudt niet.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2018, 08:56   #60
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als gij dat in mijn tekst kunt lezen, dan zijt gij snuggerder dan dien geleerden tiep die de zwarte gaten kon lezen.
Met die nuance dat zwarte gaten bestaan, maar wat gij voorhoudt niet.
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
vb: een kleine (te kleine) gemeente waar in het afvalcontainerpark, een ongeschoolde arbeider van de groendienst de mensen moet adviseren wat asbest is of wat klein chemisch afval is (vb. neen, madam, dat is toiletzeep maar dat is iets van den apotheker ...) ...
Hoe moet ik dat anders interpreteren? Volgens u zijn de ongeschoolde arbeiders in de kleine gemeente dommer dan in een grote gemeente. Of gaat men in een grote gemeente de containerparken met ingenieurs bevolken?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be