Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 februari 2018, 23:47   #21
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Er is veel verschil tussen de Nederlandse provincies:

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017...aakst-met-auto



Bijna helft ritten te voet of met de fiets

Bijna 43 procent van alle ritten die Nederlanders in de periode 2014/2016 maakten vond plaats met de auto. Te voet en met de niet-elektrische fiets is dit aandeel respectievelijk bijna 23 en 24 procent. De elektrische fiets is goed voor iets meer dan 2 procent van alle ritten.

Gebruik openbaar vervoer neemt toe met ritlengte

Welk vervoermiddel wordt gebruikt, hangt onder meer af van de ritafstand. Ritten van minder dan 5 kilometer worden vooral lopend afgelegd (35 procent) en op de niet-elektrische fiets (bijna 33 procent). De auto wordt in bijna een kwart van deze korte afstanden gebruikt, het openbaar vervoer in slechts 3 procent. Voor langere afstanden kiest men vaker voor auto en openbaar vervoer: voor 79 procent van de ritten van 15 kilometer of langer wordt de auto ingezet, voor 13 procent het openbaar vervoer. De fiets en benenwagen laten we vaker staan naarmate de ritafstand groter wordt.



- - - - -

Vanaf 5 km-7,5 km rijdt al een duidelijke meerderheid (bijna 60%) van de Nederlanders met een auto. Vanaf 15 km is het al 79 %. Dat weten we ook alweer.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Wat een verschil met Nederlanders die er blijkbaar wel in slagen logisch en pragmatisch te redeneren - in tegenstelling tot het merendeel van de Belgen - en aldus vaak voor de fiets kiezen voor korte verplaatsingen.
De cijfers spreken dat vaak serieus tegen indien je het over alle Nederlanders hebt. Enkel bij minder dan 5 km (tja vanaf 0 tot 5 km...) is de fiets het meest gebruikte vervoermiddel, ietsje minder is lopen of te voet gaan. Ik neem aan vooral stedelijk verkeer, omdat daar de fiets het snelste vervoermiddel is. Zie ook naar de provincie.

En de electrische fiets is daar mee inbegrepen:
Citaat:
Elektrische fiets vooral voor langere afstanden

Het gebruik van de elektrische fiets als vervoermiddel staat, vergeleken met de reguliere, niet-elektrische fiets, nog in de kinderschoenen. Het aandeel van de niet-elektrische fiets in alle ritten is 24 procent, dat van de elektrische fiets is 2 procent. De elektrische fiets is wel duidelijk populairder voor de langere afstanden. De niet-elektrische fiets wordt voor ritten tot 5 kilometer ruim 14 keer zo vaak gebruikt als de elektrische fiets, vanaf 15 kilometer verschilt dat nog maar een factor 4.

Laatst gewijzigd door Micele : 15 februari 2018 om 00:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2018, 00:07   #22
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Natuurlijk heb ik een wagen, daar is niets mis mee. Het gaat om het gebruik ervan en ja, ik probeer de verplaatsingen met de auto te beperken. Doorgaans is de fiets het meest aangewezen.



In België subsidieert men files met de bedrijfswagens. De situatie zoals u die schetst is inderdaad vaak de realiteit. Wat een verschil met Nederlanders die er blijkbaar wel in slagen logisch en pragmatisch te redeneren - in tegenstelling tot het merendeel van de Belgen - en aldus vaak voor de fiets kiezen voor korte verplaatsingen.

Bedrijfswagen of niet zal niet veel verschil maken, als ze geen bedrijfswagen krijgen hebben ze in de regel meer loon en wordt de wagen wel zelf aangekocht. Ik ken genoeg mensen zonder bedrijfswagen en die gaan ook hun boodschappen doen met de auto hoor, ...maakt geen verschil.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2018, 09:21   #23
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Bedrijfswagen of niet zal niet veel verschil maken, als ze geen bedrijfswagen krijgen hebben ze in de regel meer loon en wordt de wagen wel zelf aangekocht. Ik ken genoeg mensen zonder bedrijfswagen en die gaan ook hun boodschappen doen met de auto hoor, ...maakt geen verschil.
Dat is wat men noemt "wishful thinking", een typische eigenschap van de mens. Mensen geloven liever wat ze zouden willen geloven omdat dit hen beter uitkomt. Het is ook een vorm van lafheid en hypocrisie, want vaak willen ze de waarheid niet onder ogen zien en ontkennen ze die dan maar.

Het omgekeerde is natuurlijk waar.

Citaat:
'Mensen met een bedrijfswagen zijn helemaal immuun voor overheidsmaatregelen die ons rijgedrag moeten bijsturen. Wat een overheid ook doet, voor de bestuurder van de bedrijfswagen maakt dat geen verschil omdat zijn baas toch de factuur betaalt', zegt Peeters. Als de overheid de accijnzen op diesel of benzine optrekt om het autorijden te ontmoedigen, zijn er al meteen enkele honderdduizenden autobestuurders die dat niet in hun portemonnee zullen voelen. Want meer dan negen op de tien bestuurders van een bedrijfswagen tanken op kosten van het bedrijf en - zo blijkt uit onze enquête - bij 86 procent staat er zelfs helemaal geen limiet op de maandelijkse uitgaven. Peters: 'De overheid probeert mensen te sensibiliseren om minder met de wagen te rijden. Maar ze zet door een fiscaal gunstregime een groot deel van de bestuurders volledig uit de wind.'
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2018, 01:52   #24
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Dat is wat men noemt "wishful thinking", een typische eigenschap van de mens. Mensen geloven liever wat ze zouden willen geloven omdat dit hen beter uitkomt. Het is ook een vorm van lafheid en hypocrisie, want vaak willen ze de waarheid niet onder ogen zien en ontkennen ze die dan maar.

Het omgekeerde is natuurlijk waar.
Denken dat ze niet met een auto zullen rijden wanneer ze geen bedrijfswagen krijgen, dat is pas wishful thinking, graag geloven wat ze willen geloven.

Dat is zo wat te vergelijken met gelovige, die kunnen ze ook met alle gemak doen geloven dat water van beneden naar boven loopt.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2018, 09:43   #25
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Bedrijfswagen of niet zal niet veel verschil maken, als ze geen bedrijfswagen krijgen hebben ze in de regel meer loon en wordt de wagen wel zelf aangekocht. Ik ken genoeg mensen zonder bedrijfswagen en die gaan ook hun boodschappen doen met de auto hoor, ...maakt geen verschil.
Nogal wiedes dat dit wel een groot verschil maakt.
Wat is het volgende; dat u gaat beweren dat 1 + 1 geen 2 is?
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2018, 10:07   #26
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

https://www.youtube.com/watch?v=5MtAMc4iA
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2018, 08:16   #27
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Nogal wiedes dat dit wel een groot verschil maakt.
Wat is het volgende; dat u gaat beweren dat 1 + 1 geen 2 is?
Dat is ook zo, 1 + 1 = niet noodzakelijk altijd 2.

Hoeveel is volgens jou 1 man + 1 stoel?

Volgens mij blijft dat dan 1 + 1 maar het worden nooit 2 stoelen of 2 mannen hé. Het worden zelfs geen 2 wezens.

Laatst gewijzigd door Garry : 27 februari 2018 om 08:20.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2018, 09:00   #28
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard

Wederom een vrouw, moeder van 4, omgekomen door de auto;

https://www.hln.be/regio/eeklo/aange...deur~af9d7732/
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2018, 09:08   #29
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.213
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Wederom een vrouw, moeder van 4, omgekomen door de auto;

https://www.hln.be/regio/eeklo/aange...deur~af9d7732/
Zo ne zeiker die met z'n moordwapen persé zenne voorrang van rechts moest hebben. De wetgevers zijn oorzaak aan die waanzin.

"Ik heb hier voorrang van rechts en ik zal hem pakken zelfs al rij ik een fietster met vier kinderen morsdood. Desnoods doe ik mijn ogen toe. ..."
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 27 februari 2018 om 09:10.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2018, 09:18   #30
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Straf dat een wagen al als moordwapen wordt beschreven. Wat gaan we doen? Verbod op bezit van een wagen dan maar?

Ongelukken gebeuren er elke dag. Je kan even goed thuis van de trap vallen en morsdood zijn. Zullen we dan met de ganse wereldbevolking maar collectieve zelfmoord plegen?

@ Vlad : heb jij ook een wagen? Indien JA mag ik je dan vanaf nu potentiële seriemoordenaar noemen
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2018, 09:20   #31
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Wederom een vrouw, moeder van 4, omgekomen door de auto;

https://www.hln.be/regio/eeklo/aange...deur~af9d7732/
Schokkend Wereldnieuws Maar elke dag vallen er overal doden dus hoe erg het ook voor de nabestaanden is, moeten we daar nu ook al wakker van gaan liggen

Maar het zal wel opgelost geraken. Geef de overheid de schuld dat ze de zwarte punten niet weg willen werken. Het zwart schaap is gevonden. Opgelost
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2018, 10:50   #32
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Straf dat een wagen al als moordwapen wordt beschreven.
Dat is het ook gewoon. Het grote probleem is dat mensen dat niet ( willen ) inzien en daardoor er ook niet zo mee omgaan. Men zou er dus bewust mee moeten omgaan en defensief moeten rijden, helaas hebben vele bestuurders nog nooit van dat laatste woord gehoord - laat staan dat ze begrijpen wat het betekent. Zo snel mogelijk van A naar B vlammen is de prioriteit.

Daarnaast heb je ook het feit dat het onrechtstreeks een moordwapen is door de vervuiling waardoor mensen kankers en dergelijke krijgen.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171221_03255372

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Wat gaan we doen? Verbod op bezit van een wagen dan maar?
Is niet nodig, gewoon er bewust mee omgaan en defensief rijden aldus. Helaas hebben veel bestuurders niet zoveel verstand. Bovendien wordt men dommer door veel met de auto te rijden waardoor dit een vicieuze circel is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Ongelukken gebeuren er elke dag. Je kan even goed thuis van de trap vallen en morsdood zijn. Zullen we dan met de ganse wereldbevolking maar collectieve zelfmoord plegen?
Ongelukken gebeuren. Van de trap vallen heb je zo zelf in de hand net zoals zelfmoord. Iemand die te voet gaat of met de fiets rijdt kan zich perfect aan de regels houden, maar toch worden opgeschept om omver gereden worden door een auto-terrorist.

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20160229_0...altijd-kritiek
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2018, 21:17   #33
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Zo ne zeiker die met z'n moordwapen persé zenne voorrang van rechts moest hebben. De wetgevers zijn oorzaak aan die waanzin.

"Ik heb hier voorrang van rechts en ik zal hem pakken zelfs al rij ik een fietster met vier kinderen morsdood. Desnoods doe ik mijn ogen toe. ..."
De verantwoordelijkheid ligt hier wel in de allereerste plaats bij die fietser zelf hoor, en zeker een fietser met vier kinderen want die moet in de eerste plaats het goede voorbeeld geven aan die kinderen.

Wanneer er straks een fietser wordt omver gereden omdat hij het rode licht genegeerd heeft zou jij nog durven aan te klagen dat het de fout was van het rode licht.

Wat er in de eerste plaats dringend moet gebeuren is de fietsers er op te wijzen dat het verkeersreglement ook van toepassing is op hen en ze er van te doen inzien dat ZIJ het zijn die in de eerste plaats voorzichtig moeten zijn omdat ze zeer kwetsbaar zijn.

Fietsers hebben bv. aan ronde punten veelal haaientanden aan hun kant. Ik weet zeker dat aan drukke ronde punten, op de 10 keer als ik zou doorrijden, ik minstens 9 keer een fietser boven op mijn motorkap zou hebben liggen en soms zelfs meer dan één tegelijk. Waaraan ligt dat volgens u? Aan niets anders dan het roekeloos rijgedrag van die fietsers.

Wanneer de automobilist telkens maar de voorrangsregels moet negeren omdat fietsers er zich toch niet aan houden, kunnen we beter meteen heel het verkeersreglement maar gelijk afschaffen want dat heeft dan totaal geen zin meer.

Ik heb zo zelfs al eens twee flikken per fiets bijna op mijn motorkap liggen gehad, die tweede kon nog net stoppen maar als ik niet tijdig gesopt was, had de éérste er gegarandeerd op gelegen hoor, en dan maar van zijn kloten maken, maar niet lang hoor, ik wees hem op de haaientanden aan zijn kant met de vraag of die soms voor flikken niet tellen. De tweede, die nog net was kunnen stoppen besefte duidelijk dat ze in de fout waren en die bleef heel rustig en deed teken om me te laten passeren.

Laatst gewijzigd door Garry : 27 februari 2018 om 21:36.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2018, 11:59   #34
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Fietsers hebben bv. aan ronde punten veelal haaientanden aan hun kant. Ik weet zeker dat aan drukke ronde punten, op de 10 keer als ik zou doorrijden, ik minstens 9 keer een fietser boven op mijn motorkap zou hebben liggen en soms zelfs meer dan één tegelijk. Waaraan ligt dat volgens u? Aan niets anders dan het roekeloos rijgedrag van die fietsers.
Goed dat u dit aanhaalt, misschien dat het hiermee te maken heeft;

http://www.hbvl.be/cnt/aid1044511/70...r-op-rotonde-2
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 28 februari 2018 om 11:59.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2018, 22:18   #35
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Het wordt hoog tijd dat fietsers een nummerplaat moeten voeren zoals ook het geval is bij bromfietsen en moto's, zodat ze voortaan herken baar zijn. Ze rijden tegen een geparkeerde auto aan en gaan er gewoon van door. Wie heeft het gedaan?"'t Was enne in zo een apenpakje". "Zo rijden er honderden meneer".

De fietsers denken dat ze overal en altijd op alles en iedereen voorrang hebben, ze zien naar niets, voorrang van rechts negeren ze, verkeerslichten negeren ze, rijden op het voetpad waar het hun uit komt zonder op te letten voor de voetgangers, rijden zonder boe of ba van het voetpad de baan op zonder uit te kijken, van haaientanden hebben ze kennelijk nog nooit gehoord zelfs de politie per fiets hebben daar geen oog naar, en ze steken al rijdend de zebrapaden over er vanuit gaande dat ze daarop ook voorrang hebben net zoals de voetgangers, als er dan eens eentje van over zijn klote gereden wordt is't groot alarm. Dat er niet dagelijks een hele boel over de kloten gereden worden is een verdienste van nauwgezette oplettendheid van de automobilisten.

Laatst gewijzigd door Garry : 1 maart 2018 om 22:18.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2018, 23:08   #36
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

70 procent bestuurders gebruikt geen richtingaanwijzer op rotonde.


Zeven op de tien automobilisten verzuimen hun richtingaanwijzer te gebruiken bij het verlaten van een rotonde. Dat blijkt een studie van mobiliteitsorganisatie Touring. Nochtans is dat verplicht.


Laatst gewijzigd door Micele : 1 maart 2018 om 23:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2018, 23:20   #37
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
70 procent bestuurders gebruikt geen richtingaanwijzer op rotonde.


Zeven op de tien automobilisten verzuimen hun richtingaanwijzer te gebruiken bij het verlaten van een rotonde. Dat blijkt een studie van mobiliteitsorganisatie Touring. Nochtans is dat verplicht.

Ik gebruik altijd mijn richtingaanwijzer bij het verlaten van een rotonde maar daar heeft bij mij nog nooit een fietser rekening mee gehouden hoor, dus of ge nu uw richtingaanwijzer gebruikt of niet, haaientanden is een ongekend iets voor fietsers.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2018, 08:42   #38
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Ik gebruik ook altijd mijn richtingaanwijzers. En ik doe altijd mijn gordel aan. Maar ik moet toegeven dat als ik met de fiets rij is ook veel minder rekening met ander vervoer houdt. Met de wagen vloek ik soms op fietsers. Met de fiets vloek ik soms op wagens. Typisch menselijk zeker?
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2018, 12:40   #39
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.693
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eerlijk gezegd vind ik uw uitspraak aan de goedkope kant. Bepaalde ongelukken zijn het resultaat van een samenloop van omstandigheden. Als er plotseling een hert over de weg rent, kan je moeilijk van schuld spreken. Het gebeurt. Andere ongevallen zijn dan weer het resultaat van grote onverantwoordelijkheid of verstrooidheid.
Alcohol, drugs, ...
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2018, 02:26   #40
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eerlijk gezegd vind ik uw uitspraak aan de goedkope kant. Bepaalde ongelukken zijn het resultaat van een samenloop van omstandigheden. Als er plotseling een hert over de weg rent, kan je moeilijk van schuld spreken. Het gebeurt. Andere ongevallen zijn dan weer het resultaat van grote onverantwoordelijkheid of verstrooidheid.
Als goed gelovige kun ge dan toch beter snel even bidden tot uw almachtige God dat hij dat hert even snel veranderd in een konijn, dat brengt minder schade toe aan uw auto.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be