Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 augustus 2021, 14:19   #21
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Als ik lees dat alles wat op fossiele brandstof kan draaien de komende jaren moet wijken zie ik het nut van bio-brandstof niet echt in.
Waar gaan we dat inkappen?

Wat ik in heel deze hetze mis is een beetje rechtlijnigheid.
Als consument zie je door de bomen het bos niet meer.

Vandaag lees ik dat bio-brandstof goed is, morgen lees ik hetzelfde over waterstof, overmorgen lees ik dat bio-brandstof niet goed is, de dag daarna leer ik dat je tegenwoordig ook al verschillende 'kleuren' waterstof hebt, om dan te lezen dat die kleur wel goed is en die kleur niet.

Kortom: als ik al een milieu-vriendelijk alternatief voor mijn fossiele-brandstof-auto zou willen aanschaffen weet ik totaal niet meer waar naar te kijken.
De olie- en tankstationlobby willen natuurlijk dat je altijd afhankelijk blijft van hun tankstations.
Een EV die aan elk deftig laadpunt kan en gaat laden behalve bij hun openbare laadpalen (door hun prijsgedicteerd) is natuurlijk een doorn in het oog.
In Nederland bvb hebben 50% van de EV-bestuurders nog nooit openbaar geladen, mogelijkheden genoeg.

Citaat:
En dan heb ik het nog niet over de prijs.
Tja "de markt" dicteert de prijs...

Citaat:
Kijk; een elektrische auto, prima. Maar als ik dan lees dat je aan bepaalde laadpalen tot 3x zoveel betaalt als elders schiet het woordje 'oplichting' al snel door mijn hoofd.
Je bent niet verplicht daar (altijd) te laden... Geen enkele EV rijder trouwens.

Citaat:
En niemand kan mij juist vertellen wat mij een e-auto aan 'brandstof' gaat kosten.
Oh heel veel EV-bestuurders kunnen je dat vertellen, het is ongeveer de helft aan stroomkost als wat je zou tanken aan brandstof. Maar het zal altijd van je wagen en van je rijstijl en rechtervoet afhangen...

Hier zul je al heel veel info vinden:
https://www.egear.be/elektrische-auto-thuis-opladen/

Citaat:
Jaja, ik kan thuis een laadpaal laten installeren en 's nachts opladen. Allemaal goed en wel maar hoe lang gaat nachttarief nog in voege blijven?
Daarvoor heb je geen nachttarief nodig, veel EV eigenaars hebben ook geen nachttarief. En niet elke (goedkope) stroomleverancier biedt nachttarief aan.

Citaat:
En hoeveel duurder gaat elektriciteit nog worden? De prijzen swingen nu al de pan uit.
En de brandstof niet dan?

Citaat:
En dan 'vergeet' ik de prijs van zo'n e-auto nog. Ik lees overal dat die qua techniek veel simpeler zijn dan fossiele auto's. Minder onderdelen. Minder draaiende aandrijvingen. Minder onderhoud.
Dan vraagt mijn boerenverstand me al snel waarom die auto's dan 1,5 keer zo duur moeten zijn dan een benzine-wagen.
Als je appelen met appelen vergelijkt zal dat nooit 1,5 keer duurder in aankoop zijn.

Citaat:
Een waterstof-auto dan maar? Mij al gelijk, maar waar koop ik die?
Nog duurder dan een EV.

Citaat:
En waar tank ik die vol? Tegen welke prijs? En is dat wel veilig? Ik herinner mij dat tijdens mijn schooljaren waterstofgas in de chemie-lessen 'knalgas' werd genoemd. Wil ik dat in mijn garage? Wil ik dat in mijn auto als er een andere bestuurder op me inrijdt?
Een FCEV mag je sowieso vergeten als je weet dat de H2 prijs 9,5 €/kg is en een FCEV 1,2 kg per 100 km verbruikt.

Citaat:
Kortom: als consument heb je er geen flauw idee meer van welke optie nu echt milieu-vriendelijk, betaalbaar en veilig is. Neem daarbij de onzekerheid over de prijsevolutie van de brandstof nog in aanmerking en ik hou de boot (voorlopig althans) gewoon liever af.
Kijk de kat uit de boom, vele doen dat.

Citaat:
Met deze chaos aan info, halve waarheden, leugens, veronderstellingen,... is niemand gebaat. En het milieu al zeker niet.
Het is bedoeling van de olielobby dat ze veel desinformatie over EVs verspreiden.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2021, 12:14   #22
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.319
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De olie- en tankstationlobby willen natuurlijk dat je altijd afhankelijk blijft van hun tankstations.
Een EV die aan elk deftig laadpunt kan en gaat laden behalve bij hun openbare laadpalen (door hun prijsgedicteerd) is natuurlijk een doorn in het oog.
In Nederland bvb hebben 50% van de EV-bestuurders nog nooit openbaar geladen, mogelijkheden genoeg.
En wat heeft dit te maken met het feit dat ik als consument verloren loop in de nieuwsberichten en raadgevingen?


Citaat:
Tja "de markt" dicteert de prijs...
Dan lijkt het me in dit geval net omgekeerd te werken.
Je zegt zelf dat 50% nooit openbaar laadt en iedereen kan zijn EV thuis aan de lader hanger. Het aanbod is dus groot.
En aangezien nog lang niet iedereen met een EV rijdt is de vraag nog steeds klein.

Hoog aanbod, lage vraag en toch hoge prijzen.
Ik ben geen econoom maar dit is toch wel heel raar vind ik.


Citaat:
Je bent niet verplicht daar (altijd) te laden... Geen enkele EV rijder trouwens.
En dat wil dan zeggen dat ik het niet naar oplichting mag vinden ruiken?


Citaat:
Oh heel veel EV-bestuurders kunnen je dat vertellen, het is ongeveer de helft aan stroomkost als wat je zou tanken aan brandstof. Maar het zal altijd van je wagen en van je rijstijl en rechtervoet afhangen...
"Ongeveer de helft aan stroomkost"... Ja, daar ben ik vet mee. Mijn buurman betaalt 3x zoveel voor electriciteit als ik. Is het dan de helft van zijn stroomkost of die van mij?
En hoe lang gaan die EV-verkopers nog blijven zagen over rijstijl en rechtervoet? Geef eens gewoon een gemiddeld getal zeg. Dat kon men bij een brandstofwagen ook altijd al maar met de opkomst van de EV's wil men latere teleurstellingen (te kleine actieradius bv) al op voorhand in de bestuurder zijn schoenen schuiven want het ligt aan zijn rechtervoet...


Citaat:
Hier zul je al heel veel info vinden:
https://www.egear.be/elektrische-auto-thuis-opladen/


Daarvoor heb je geen nachttarief nodig, veel EV eigenaars hebben ook geen nachttarief. En niet elke (goedkope) stroomleverancier biedt nachttarief aan.
Mag ik even uw eigen site quoten:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door egear.be
Het is duidelijk dat voor een elektro-auto de energiekost per 100 km een pak lager ligt dan voor eender welke brandstofwagen. Op voorwaarde natuurlijk dat je thuis laadt aan daltarief en steeds de goedkoopste leverancier kiest.
Citaat:
En de brandstof niet dan?
Brandstof wordt inderdaad ook duurder maar nog lang niet in de mate dat elektriciteit duurder wordt.
Ik heb weet van mensen die op een paar jaar hun e-rekening zagen verdubbelen. En dat heb ik de benzineprijzen op die tijd niet zien doen.

En waar je ook zeker van mag zijn: men promoot nu volop elektrisch rijden maar wees maar gerust dat van zodra de grote meerderheid elektrisch rijdt men met allerlei smoesjes op de proppen gaat komen om in die mensen hun zakken te zitten.
Dat gaat zo immers met alles: men jaagt eerst mensen in een bepaalde richting (door flink met geld te wapperen) om ze daarna een flinke loer te draaien en het geld te recuperen.

Citaat:
Als je appelen met appelen vergelijkt zal dat nooit 1,5 keer duurder in aankoop zijn.
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Ik vraag waarom een auto met minder (schadegevoelige) onderdelen 1,5x zo duur moet zijn dan een gewone.

Citaat:
Nog duurder dan een EV.
En nu zeg je zelf "nog" duurder wat impliceert dat je een EV toch al duur vindt.

Citaat:
Een FCEV mag je sowieso vergeten als je weet dat de H2 prijs 9,5 €/kg is en een FCEV 1,2 kg per 100 km verbruikt
.
Waarom wordt mij dan langs allerlei kanalen nog steeds voorspeld dat waterstof de brandstof van de toekomst is?

Citaat:
Kijk de kat uit de boom, vele doen dat.
Dat is net wat ik doe en wat ik in mijn post aangaf.

"Kortom: als ik al een milieu-vriendelijk alternatief voor mijn fossiele-brandstof-auto zou willen aanschaffen weet ik totaal niet meer waar naar te kijken."


Waarna jij me met allerlei argumenten tracht te overtuigen van mijn ongelijk om dan op het einde... mijn eigen verzuchting gebruikt als goede raad.

Citaat:
Het is bedoeling van de olielobby dat ze veel desinformatie over EVs verspreiden.
Worden die EV-liefhebbers dat zelf niet stilaan beu? Altijd maar weer de schuld in de schoenen te schuiven van de olielobby?
Alles wat er mis gaat met EV rijden is de schuld van de olielobby...
Wel een beetje doorzichtig hoor...
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2021, 12:38   #23
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
En wat heeft dit te maken met het feit dat ik als consument verloren loop in de nieuwsberichten en raadgevingen?
Geen idee waarom dat bij jou is en bij andere eerder niet.

Citaat:
Dan lijkt het me in dit geval net omgekeerd te werken.
Je zegt zelf dat 50% nooit openbaar laadt en iedereen kan zijn EV thuis aan de lader hanger. Het aanbod is dus groot.
En aangezien nog lang niet iedereen met een EV rijdt is de vraag nog steeds klein.
Hoog aanbod, lage vraag en toch hoge prijzen.
Ik vraag me af over welke hoge prijzen je het hebt.
Bij tankstations heb je ook hoge prijzen langs de snelweg, en dan spreek ik van 25-30 cent prijsverschil de liter.

Citaat:
En dat wil dan zeggen dat ik het niet naar oplichting mag vinden ruiken?
Dat mag je maar dan is dat bij tankstations ook niet anders.

Citaat:
"Ongeveer de helft aan stroomkost"... Ja, daar ben ik vet mee.
jij niet maar al de anderen wel dan? (zoals die met een EV rijden?)

Citaat:
Mijn buurman betaalt 3x zoveel voor electriciteit als ik.
En dat moet ik geloven? Was de link van egear.be dan niet duidelijk en uitgebreid genoeg?

Citaat:
Is het dan de helft van zijn stroomkost of die van mij?
En hoe lang gaan die EV-verkopers nog blijven zagen over rijstijl en rechtervoet? Geef eens gewoon een gemiddeld getal zeg.
Staat ook in die link die ik gaf. Helemaal bovenaan in het vet gedrukt.
Vb thuis laden, Vlaanderen.

Citaat:
Een elektrische auto thuis opladen kost voor een particulier in Vlaanderen 4,3€ tot 4,9€ per 100 kilometer. Hoe we tot deze cijfers komen, en welke laadmethodes voorhanden zijn, leggen we uit in dit artikel.
Andere prijzen ook, ook veel winkels waar je als klant gratis moogt laden.
Maar dat kun je toch zelf alllemaal vinden? Ik kan dus nooit weten hoe iemand met een EV waar en hoe wil laden, en hoeveel kms ze rijden. Er komen zelfs EV op de markt die bijna nooit hoeven te laden als ze weinig kms rijden. De zon laadt hun batterij gratis bij (Sono Sion)

Citaat:
Dat kon men bij een brandstofwagen ook altijd al maar met de opkomst van de EV's wil men latere teleurstellingen (te kleine actieradius bv) al op voorhand in de bestuurder zijn schoenen schuiven want het ligt aan zijn rechtervoet...
idem

Citaat:
Worden die EV-liefhebbers dat zelf niet stilaan beu? Altijd maar weer de schuld in de schoenen te schuiven van de olielobby?
Alles wat er mis gaat met EV rijden is de schuld van de olielobby...
Wel een beetje doorzichtig hoor...
Jij doet toch hetzelfde? Over wie heb je het hieronder?

Citaat:
Als ik lees dat alles wat op fossiele brandstof kan draaien de komende jaren moet wijken zie ik het nut van bio-brandstof niet echt in.
Waar gaan we dat inkappen?

Wat ik in heel deze hetze mis is een beetje rechtlijnigheid.
Als consument zie je door de bomen het bos niet meer.

Vandaag lees ik dat bio-brandstof goed is, morgen lees ik hetzelfde over waterstof, overmorgen lees ik dat bio-brandstof niet goed is, de dag daarna leer ik dat je tegenwoordig ook al verschillende 'kleuren' waterstof hebt, om dan te lezen dat die kleur wel goed is en die kleur niet.

Kortom: als ik al een milieu-vriendelijk alternatief voor mijn fossiele-brandstof-auto zou willen aanschaffen weet ik totaal niet meer waar naar te kijken.
Citaat:
Alles wat er mis gaat met EV rijden is de schuld van de olielobby...
En wat gaat er volgens jou concreet mis met EV rijden?

Dat de olielobby zelfs niet vies is om klimaatcritici te betalen is al een tijdje geleden aangetoond.
De olielobby doet gewoon dat wat de tabakindustrie gedaan heeft. Weinig doorzichtig aan. (toch niet voor "de mensen met gezond verstand")

Citaat:
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Ik vraag waarom een auto met minder (schadegevoelige) onderdelen 1,5x zo duur moet zijn dan een gewone.
Omwille van vele redenen, en een paar kun je wel al raden, of zou je toch moeten weten.
Batterijpack. Geen massaproductie (enkel Tesla, en dan ook nog met vele miljarden investeringen in nieuwe fabrieken)

Citaat:
Citaat:
Nog duurder dan een EV.
En nu zeg je zelf "nog" duurder wat impliceert dat je een EV toch al duur vindt.
Enkel in aankoop. Niet in TCO.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 augustus 2021 om 13:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2021, 15:17   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
"Ongeveer de helft aan stroomkost"... Ja, daar ben ik vet mee. Mijn buurman betaalt 3x zoveel voor electriciteit als ik. Is het dan de helft van zijn stroomkost of die van mij?
zucht nog eens...

Wie rijdt er of wil er rijden met een EV, jij of je buurman? Hoeveel kms per jaar enz...

Uiteraard gaat het over prijs per kWh. Zoals de prijs per liter.

Ik geef een vb in mijn geval.

Ik betaal bvb 0,2389/kWh bij ecopower, enkel enkelvoudig tarief, want daltarief ofzo hebben die niet.

volgens vb egear.be zit ik er ~tussenin of 4,6 € per 100 km indien ik zelfs bovengemiddeld 20 kWh/100 km verbruik.
Spotgoedkoop want als ik de met de kleine benzinewagen eco gereden 6 liter/100 km verbruik is dat al 8,4 €/100 km.

Citaat:
Conclusie

Je elektrische auto thuis opladen aan daltarief kost in België 0,21€ (Intergem) tot 0,25€ (Gaselwest) per kWh, als je bij de goedkoopste leverancier aangesloten bent. Dit komt overeen met een kost per 100 kilometer van 4,3€ tot 4,9€, als je elektrische auto 20 kWh per 100 kilometer verbruikt, inclusief laadverliezen.

7.500 km elektrisch rijden zal je energiefactuur verhogen met 320€ tot 369€ per jaar, als je enkel thuis laadt aan daltarief. 30.000 km rijden zal je factuur verhogen met 1.259€ tot 1.454€ per jaar.

Het is duidelijk dat voor een elektro-auto de energiekost per 100 km een pak lager ligt dan voor eender welke brandstofwagen. Op voorwaarde natuurlijk dat je thuis laadt aan daltarief en steeds de goedkoopste leverancier kiest.
Citaat:
Mag ik even uw eigen site quoten:
Ja. En?

Citaat:
Brandstof wordt inderdaad ook duurder maar nog lang niet in de mate dat elektriciteit duurder wordt.
Tiens bij mij is de stroomprijs net gedaald al is het minder dan 1 cent.
https://www.ecopower.be/nieuws/de-el...1-januari-2021

Citaat:
Ik heb weet van mensen die op een paar jaar hun e-rekening zagen verdubbelen.
Als ze electrisch gaan rijden? En wat spaarden ze aan benzine of diesel?

Citaat:
En dat heb ik de benzineprijzen op die tijd niet zien doen.
Gaat moeilijk want ze zijn al pokkeduur.

Citaat:
En waar je ook zeker van mag zijn: men promoot nu volop elektrisch rijden maar wees maar gerust dat van zodra de grote meerderheid elektrisch rijdt men met allerlei smoesjes op de proppen gaat komen om in die mensen hun zakken te zitten.
Als je het zo zeker weet, blijf dan bij je ICE.

Citaat:
Dat gaat zo immers met alles: men jaagt eerst mensen in een bepaalde richting (door flink met geld te wapperen) om ze daarna een flinke loer te draaien en het geld te recuperen.
Hoe doorzichtig.

Algemene tip: probeer elke keer daar gratis laden waar je jouw inkopen gaat doen. Of eenderwelk gratis laadpunt (semi-openbaar)

Oude link: https://www.hln.be/de-krant/warenhui...alen~ac3d7aa3/

Tiens volgens een oude grafiek 2011-2016 lag de stroomprijs enkel in Vlaanderen bij 30 cent/kWh piek (april 2016) maar in de regel eerder altijd onder 25 cent - enkelvoudig tarief.



Ik vraag me toch echt af waar die dubbele stroomprijzen per kWh vandaan komen?

Laatst gewijzigd door Micele : 23 augustus 2021 om 15:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be