Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met academici en ideologen (2005) > Boudewijn Bouckaert - 7 feb. t.e.m. 13 feb.
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Boudewijn Bouckaert - 7 feb. t.e.m. 13 feb. Bouckaert is professor aan de Gentse universiteit en een opgemerkt figuur door zijn voorzitterschap van de 'liberale politieke club en denktank' Nova Civitas. Hij is tevens een vurig verdediger van het klassiek liberalisme en wordt daarbij wel eens bekeken als de oppositie binnen de heersende liberale klasse. Daarnaast is hij ook voorzitter van het OVV (Overlegcentrum van Vlaamse Verenigingen)

 
 
Discussietools
Oud 6 februari 2005, 21:50   #1
Rob Verreycken
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 29 april 2003
Locatie: Vlaams Borgerhout
Berichten: 50
Standaard Nieuwe Vlamingen, wat zijn dat?

Onlangs las ik in een persbericht van OVV een verwijzing naar 'nieuwe Vlamingen', waarmee dan blijkbaar Marokkanen en Turken bedoeld werden.

Als Vlaamsnationalist leg ik u graag deze vraag voor. Als ik morgen in Baskenland ga wonen, dan kan ik mij voorstellen dat ik na 10 jaar Baskisch praat, en heel veel sympathie heb voor hun cultuur en geschiedenis - maar ik kan me niet inbeelden dat ik ooit zou beweren dat ik een Bask zou geworden zijn. Ik ben Vlaming omdat ik zo geboren ben.

Iets helemaal anders is het juridische feit 'nationaliteit'. Maar aangezien er in België niet zoiets als een Vlaamse nationaliteit bestaat (helaas), is het verwerven daarvan ook niet mogelijk.

Vraag: hoe definieert u een 'nieuwe Vlaming'? Een allochtoon die in Vlaanderen woont? Fijn, dan was José Happart destijds dus een Vlaamse inwoner van Voeren. M.i. is dat niet zo en dus is deze definitie niet bruikbaar.
__________________
Rob Verreycken
Vlaams Parlementslid

Weblog op www.verreycken.net
Rob Verreycken is offline  
Oud 6 februari 2005, 23:21   #2
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Verreycken
Onlangs las ik in een persbericht van OVV een verwijzing naar 'nieuwe Vlamingen', waarmee dan blijkbaar Marokkanen en Turken bedoeld werden.

Als Vlaamsnationalist leg ik u graag deze vraag voor. Als ik morgen in Baskenland ga wonen, dan kan ik mij voorstellen dat ik na 10 jaar Baskisch praat, en heel veel sympathie heb voor hun cultuur en geschiedenis - maar ik kan me niet inbeelden dat ik ooit zou beweren dat ik een Bask zou geworden zijn. Ik ben Vlaming omdat ik zo geboren ben.

Iets helemaal anders is het juridische feit 'nationaliteit'. Maar aangezien er in België niet zoiets als een Vlaamse nationaliteit bestaat (helaas), is het verwerven daarvan ook niet mogelijk.

Vraag: hoe definieert u een 'nieuwe Vlaming'? Een allochtoon die in Vlaanderen woont? Fijn, dan was José Happart destijds dus een Vlaamse inwoner van Voeren. M.i. is dat niet zo en dus is deze definitie niet bruikbaar.
Ik ben eerst en vooral mens en dan pas Belg en Vlaming want ik besef dat mijn wieg overal had kunnen staan en dat dit feit louter het gevolg is van omstandigheden.
Hoe definieert u trouwens een "oude Vlaming" ? Vanaf wanneer telt het, vanaf hoeveel voorouders ? En wat zijn de kenmerken, eigenschappen van een "rasechte Vlaming" ?
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline  
Oud 6 februari 2005, 23:39   #3
big bad wolf
Parlementslid
 
big bad wolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2004
Locatie: Brugge
Berichten: 1.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Ik ben eerst en vooral mens en dan pas Belg en Vlaming want ik besef dat mijn wieg overal had kunnen staan en dat dit feit louter het gevolg is van omstandigheden.
Hoe definieert u trouwens een "oude Vlaming" ? Vanaf wanneer telt het, vanaf hoeveel voorouders ? En wat zijn de kenmerken, eigenschappen van een "rasechte Vlaming" ?
het is toch duidelijk wie een 'nieuwe Vlaming/Belg' is: wie als inwijkeling een nieuwe nationaliteit gekregen heeft. zolang een migrant leeft in ons land is het een nieuwe Vlaming. het probleem in dit land is de laksheid waarmee de immigratiedossiers behandeld worden: de Belgische identiteitskaarten worden haast naar de migranten hun kop gesmeten. en eenmaal een migrant onze nationaliteit heeft verworven is het juridisch gezien quasi onmogelijk om die nog terug het land uit te smijten.

je vraag over 'oude Vlamingen' is dus naast de kwestie
__________________
God save the king, 'cause no one else will
-- Blackadder
big bad wolf is offline  
Oud 6 februari 2005, 23:54   #4
Rob Verreycken
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 29 april 2003
Locatie: Vlaams Borgerhout
Berichten: 50
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Ik ben eerst en vooral mens en dan pas Belg en Vlaming want ik besef dat mijn wieg overal had kunnen staan en dat dit feit louter het gevolg is van omstandigheden.
Hoe definieert u trouwens een "oude Vlaming" ? Vanaf wanneer telt het, vanaf hoeveel voorouders ? En wat zijn de kenmerken, eigenschappen van een "rasechte Vlaming" ?
Dat lijkt me nogal evident: vrijwel alle nationaliteitswetgevingen ter wereld zeggen, dat de nationaliteit verkrijgt diegene waarvan vader of moeder de nationaliteit heeft.

Naar analogie lijkt het me dus correct te zeggen: Vlaming is geboren, hij die een Vlaamse moeder of vader heeft. (Dat geldt dus ook voor kinderen uit een gemengd huwelijk van bv. Vlaming-Fransman of Vlaming-Turk.)

Als men tot 'nieuwe Vlaming' bombardeert al wie hier een tijdje (hoelang?) woont, of al wie Nederlands spreekt (hoe goed?), of al wie 'zich aanpast' (in welke mate?), dan wijkt men van die duidelijke logica fors af, dan gaat men heel subjectieve criteria invoeren en zonder dat er een eigen Vlaamse nationaliteitswetgeving bestaat lijkt me dat onwenselijk.

Overigens denk ik dat ook veel vreemdelingen die logica zullen aanvaarden, als ze eerlijk zijn. Als ik in Baskenland zou gaan wonen zal ik na 10 jaar de taal spreken en goed op de hoogte zijn van hun cultuur en geschiedenis, maar daarom zou ik mezelf nog geen 'Bask' noemen. Dat zou lichtjes belachelijk zijn.
__________________
Rob Verreycken
Vlaams Parlementslid

Weblog op www.verreycken.net
Rob Verreycken is offline  
Oud 7 februari 2005, 00:02   #5
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Verreycken
Naar analogie lijkt het me dus correct te zeggen: Vlaming is geboren, hij die een Vlaamse moeder of vader heeft. (Dat geldt dus ook voor kinderen uit een gemengd huwelijk van bv. Vlaming-Fransman of Vlaming-Turk.)
Normaal krijgt men de naam en nationaliteit van de vader dacht ik.
Bobke is offline  
Oud 7 februari 2005, 01:03   #6
Willem
Provinciaal Statenlid
 
Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 november 2003
Berichten: 737
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Ik ben eerst en vooral mens en dan pas Belg en Vlaming want ik besef dat mijn wieg overal had kunnen staan en dat dit feit louter het gevolg is van omstandigheden.
Hoe definieert u trouwens een "oude Vlaming" ? Vanaf wanneer telt het, vanaf hoeveel voorouders ? En wat zijn de kenmerken, eigenschappen van een "rasechte Vlaming" ?
Men kan daar wetten voor op stellen, zoals ze vroeger eens gedaan hebben (ik ga hier niet verder op in, omdat ik anders de regels overtreed van de forumsessies)
__________________

Laatst gewijzigd door Willem : 7 februari 2005 om 01:05.
Willem is offline  
Oud 7 februari 2005, 01:08   #7
Willem
Provinciaal Statenlid
 
Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 november 2003
Berichten: 737
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Verreycken
Naar analogie lijkt het me dus correct te zeggen: Vlaming is geboren, hij die een Vlaamse moeder of vader heeft. (Dat geldt dus ook voor kinderen uit een gemengd huwelijk van bv. Vlaming-Fransman of Vlaming-Turk.)
Nu is het nog maar 1/2. In een niet nader te bepalen geschiedenisperiode was het 3/4 dat bepaalde dat je van nationaliteit X was (ten minste 3 X grootouders).

Je spreekt over objectieve criteria. Maar enkel al dit feit dat men vroeger 3/4 eiste en nu nog maar 1/2, toont aan dat dit percentage van nationaliteitszuiverheid subjectief is.
__________________

Laatst gewijzigd door Willem : 7 februari 2005 om 01:09.
Willem is offline  
Oud 7 februari 2005, 02:16   #8
Monocle
Minister-President
 
Monocle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2005
Locatie: Kamagurkistan
Berichten: 4.754
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Normaal krijgt men de naam en nationaliteit van de vader dacht ik.
Inderdaad, maar indien de moeder een andere nationaliteit heeft, kan men voor het kind ook die nationaliteit aanvragen en zodoende de dubbele nationaliteit verkrijgen.
__________________
"A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort."
Monocle is offline  
Oud 7 februari 2005, 02:24   #9
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Monocle
Inderdaad, maar indien de moeder een andere nationaliteit heeft, kan men voor het kind ook die nationaliteit aanvragen en zodoende de dubbele nationaliteit verkrijgen.
Niet voor alle nationaliteiten denk ik.
Dubbele nationaliteit zou niet mogen bestaan, ge moet weten wat ge wilt.
Bobke is offline  
Oud 7 februari 2005, 09:44   #10
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Verreycken
Onlangs las ik in een persbericht van OVV een verwijzing naar 'nieuwe Vlamingen', waarmee dan blijkbaar Marokkanen en Turken bedoeld werden.

Als Vlaamsnationalist leg ik u graag deze vraag voor. Als ik morgen in Baskenland ga wonen, dan kan ik mij voorstellen dat ik na 10 jaar Baskisch praat, en heel veel sympathie heb voor hun cultuur en geschiedenis - maar ik kan me niet inbeelden dat ik ooit zou beweren dat ik een Bask zou geworden zijn. Ik ben Vlaming omdat ik zo geboren ben.

(...)

Naar analogie lijkt het me dus correct te zeggen: Vlaming is geboren, hij die een Vlaamse moeder of vader heeft. (Dat geldt dus ook voor kinderen uit een gemengd huwelijk van bv. Vlaming-Fransman of Vlaming-Turk.)
No worries. De meeste "Turken" en "Marokkanen" zijn hier geboren en zijn dus volgens uw definitie geen Turk of Marokkaan meer, maar Vlaming. Dat probleem lost zich dus binnen enkele generaties vanzelf op, en het is nauwelijks de moeite om daarover een (vooral semantische) discussie te beginnen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Verreycken
Overigens denk ik dat ook veel vreemdelingen die logica zullen aanvaarden, als ze eerlijk zijn. Als ik in Baskenland zou gaan wonen zal ik na 10 jaar de taal spreken en goed op de hoogte zijn van hun cultuur en geschiedenis, maar daarom zou ik mezelf nog geen 'Bask' noemen. Dat zou lichtjes belachelijk zijn.
Waarom is dat "lichtjes belachelijk"? Wanneer we naar andere landen kijken, zoals Amerika, Australië of Nieuw-Zeeland, is het zelfs evident dat "nieuwe immigranten" zich na een paar jaar (meestal de tijd nodig om de nationaliteit te verwerven), en terecht, "Amerikaan", "Australiër" of "Nieuw-Zeelander" noemen. Ik zie bijvoorbeeld niet in waarom iemand die hier toevalligerwijze geboren is, meer "recht heeft", laat staan meer "aangepast of ingepast is" om zichzelf Vlaming te noemen, dan iemand die hier naartoe geïmmigreerd is. Het "zich Vlaming voelen" is immers een puur individueel gegeven, en is hoegenaamd niet gekoppeld aan een puur objectief gegeven, zoals de plaats van geboorte, of de nationaliteit van de ouders.

Ik vrees er dus een beetje voor dat het denkbeeld dat u voor ogen schijnt te hebben van een volk als homogene groep van individuen die verbonden zijn door een soort patriottisch gevoelen van geborgenheid in de Vlaamse klei-aarde, meer een waanidee is, en veraf staat van de realiteit dat een volk nu eenmaal een zeer heterogeen, en per definitie artificiële verzameling is van individuen die misschien hoogstens een gevoel voor gemeenschappelijke historiek of traditie gemeen hebben.
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline  
Oud 7 februari 2005, 09:53   #11
muys
Parlementsvoorzitter
 
muys's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 2.468
Standaard

ik denk niet dat je dat echt kunt definieren.... het is mijns inziens vooral een kwestie van aanvoelen. en dan kun je het ook nog niet echt zeker weten, die gasten die in de twin towers gevlogen zijn waren immers ook perfect ingeburgerd : ze hadden universitaire diplomas, spraken duits, dronken zelfs alcohol.....

ibeke spreekt ook vlaams, en zou dus ingeburgerd moeten zijn, maar dat heeft hem/haar toch niet tegengehouden hier op dit forum te pleiten voor het executeren van mensen die kritiek hebben op de islam
muys is offline  
Oud 7 februari 2005, 12:09   #12
Willem
Provinciaal Statenlid
 
Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 november 2003
Berichten: 737
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
No worries. De meeste "Turken" en "Marokkanen" zijn hier geboren en zijn dus volgens uw definitie geen Turk of Marokkaan meer, maar Vlaming. Dat probleem lost zich dus binnen enkele generaties vanzelf op, en het is nauwelijks de moeite om daarover een (vooral semantische) discussie te beginnen.
Ik denk dat je Rob Verreycken niet goed begrepen hebt, Turkje.

Het doet er niet toe of je in Vlaanderen of Nederland geboren bent. Het doet er wel toe, volgens hem, of een van je ouders een "Dietser" is. Een situatie die toch wel veel voorkomt, en waarin allochtoon met allochtoon trouwt, maakt enkel maar andere allochtonen.

Je ziet meteen waar de mosterd werd gehaald, alleen is de lat iets lager gelegd. In Duitsland (vergeef me, maar je kan er gewoon niet naast kijken), was het de wet in een bepaalde periode om je pas Duitser te verklaren als je voor 3/4 Duitse grootouders had. Een huwelijk tussen een jood en een Duitser bracht enkel halfjoden voort. Een huwelijk tussen een halfjood en een Duitser bracht dan weer Duitsers voort.

Alleen al dat men toen 3/4 als norm aannam en nu maar 1/2, toont aan hoe subjectief dit criterium is.

Citaat:
Waarom is dat "lichtjes belachelijk"? Wanneer we naar andere landen kijken, zoals Amerika, Australië of Nieuw-Zeeland, is het zelfs evident dat "nieuwe immigranten" zich na een paar jaar (meestal de tijd nodig om de nationaliteit te verwerven), en terecht, "Amerikaan", "Australiër" of "Nieuw-Zeelander" noemen.
Ik zou Australië nou niet meteen als rolmodel nemen, die hebben zeer lang de regel "Blank Australië" heimelijk aangenomen en vooral blanke immigranten uit Europa toegelaten, terwijl Aziaten en Afrikanen best buiten bleven.
__________________
Willem is offline  
Oud 7 februari 2005, 12:14   #13
lievendr
Provinciaal Gedeputeerde
 
lievendr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2004
Berichten: 923
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Verreycken
Dat lijkt me nogal evident: vrijwel alle nationaliteitswetgevingen ter wereld zeggen, dat de nationaliteit verkrijgt diegene waarvan vader of moeder de nationaliteit heeft.

Naar analogie lijkt het me dus correct te zeggen: Vlaming is geboren, hij die een Vlaamse moeder of vader heeft. (Dat geldt dus ook voor kinderen uit een gemengd huwelijk van bv. Vlaming-Fransman of Vlaming-Turk.)

Als men tot 'nieuwe Vlaming' bombardeert al wie hier een tijdje (hoelang?) woont, of al wie Nederlands spreekt (hoe goed?), of al wie 'zich aanpast' (in welke mate?), dan wijkt men van die duidelijke logica fors af, dan gaat men heel subjectieve criteria invoeren en zonder dat er een eigen Vlaamse nationaliteitswetgeving bestaat lijkt me dat onwenselijk.

Overigens denk ik dat ook veel vreemdelingen die logica zullen aanvaarden, als ze eerlijk zijn. Als ik in Baskenland zou gaan wonen zal ik na 10 jaar de taal spreken en goed op de hoogte zijn van hun cultuur en geschiedenis, maar daarom zou ik mezelf nog geen 'Bask' noemen. Dat zou lichtjes belachelijk zijn.
hmm, het Blok was toch voor aanpassen of terugkeren tegenwoordig? en humaan geworden tgo migranten ...
maar hier geboren marokkanen kunnen dus geen Vlaming zijn gezien hun ouders geen belg/vlaming zijn? zelfs niet indien zij geïntegreerd zijn, werken, nederlands spreken, etc.
enkel door bloedafstamming is men Vlaming ?

werkelijk revelerend .....
__________________
www.beneliga.tk
lievendr is offline  
Oud 7 februari 2005, 12:28   #14
big bad wolf
Parlementslid
 
big bad wolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2004
Locatie: Brugge
Berichten: 1.910
Standaard

Vlaming ben je, dat word je niet, dat is wat Rob wilde uitleggen.
__________________
God save the king, 'cause no one else will
-- Blackadder
big bad wolf is offline  
Oud 7 februari 2005, 12:35   #15
ancapa
Secretaris-Generaal VN
 
ancapa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2003
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 20.121
Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Ik ben eerst en vooral mens en dan pas Belg en Vlaming want ik besef dat mijn wieg overal had kunnen staan en dat dit feit louter het gevolg is van omstandigheden.
Hoe definieert u trouwens een "oude Vlaming" ? Vanaf wanneer telt het, vanaf hoeveel voorouders ? En wat zijn de kenmerken, eigenschappen van een "rasechte Vlaming" ?
Vlaming mens en belg... of belg waal en mens...

Het is maar hoe je het bekijkt en waar je het meest fier op bent.

Oude Vlamingen... sinds generaties... zie je zo
__________________
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline  
Oud 7 februari 2005, 12:36   #16
ancapa
Secretaris-Generaal VN
 
ancapa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2003
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 20.121
Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lievendr
hmm, het Blok was toch voor aanpassen of terugkeren tegenwoordig? en humaan geworden tgo migranten ...
maar hier geboren marokkanen kunnen dus geen Vlaming zijn gezien hun ouders geen belg/vlaming zijn? zelfs niet indien zij geïntegreerd zijn, werken, nederlands spreken, etc.
enkel door bloedafstamming is men Vlaming ?

werkelijk revelerend .....
daarom hebben ze ook veelal de dubbele nationaliteit... dubieus niet ?
__________________
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline  
Oud 7 februari 2005, 12:54   #17
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem
Ik denk dat je Rob Verreycken niet goed begrepen hebt, Turkje. Het doet er niet toe of je in Vlaanderen of Nederland geboren bent. Het doet er wel toe, volgens hem, of een van je ouders een "Dietser" is. Een situatie die toch wel veel voorkomt, en waarin allochtoon met allochtoon trouwt, maakt enkel maar andere allochtonen.
Dit is misschien wat Robje bedoelt, maar niet wat Robje gezegd heeft. Ik herhaal:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Verreycken
Dat lijkt me nogal evident: vrijwel alle nationaliteitswetgevingen ter wereld zeggen, dat de nationaliteit verkrijgt diegene waarvan vader of moeder de nationaliteit heeft.

Naar analogie lijkt het me dus correct te zeggen: Vlaming is geboren, hij die een Vlaamse moeder of vader heeft. (Dat geldt dus ook voor kinderen uit een gemengd huwelijk van bv. Vlaming-Fransman of Vlaming-Turk.)
Het was daarom ook zo "makkelijk" voor me om hem op zijn woorden te pakken. Wat Robke namelijk zelf aanduidt als "Turken" of "Marokkanen", zijn immers volgens zijn eigen definitie "Vlamingen".



Citaat:
Ik zou Australië nou niet meteen als rolmodel nemen, die hebben zeer lang de regel "Blank Australië" heimelijk aangenomen en vooral blanke immigranten uit Europa toegelaten, terwijl Aziaten en Afrikanen best buiten bleven.
Ik zou niet weten waarom ik Australië niet als rolmodel mag gebruiken omwille van zaken die in het verleden zijn gebeurd. Ik beoordeel Schröder toch ook niet aan de hand van de situatie in Duitsland in 1942?
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline  
Oud 7 februari 2005, 12:58   #18
lievendr
Provinciaal Gedeputeerde
 
lievendr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2004
Berichten: 923
Standaard

punt blijft: volgens Rob kunnen hier geboren marokkanen, turken, nederlanders, ... geen vlaming worden als geen vlaamse ouder/ouders (?) hebben.
tja.
__________________
www.beneliga.tk
lievendr is offline  
Oud 7 februari 2005, 12:58   #19
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Hmm, als ik Lievendr's commentaar lees, blijkt hij ook Willems interpretatie te volgen.

Misschien kunnen we het beter aan Rob zelf vragen:

Rob, stel dat gij al 10 jaar in Baskenland woont, en uw kinderen worden daar geboren, gaan daar naar school, praten Baskisch, ... . Zijn uw kinderen dan Basken of Vlamingen?
__________________
Out of the blue, into the black

Laatst gewijzigd door Turkje : 7 februari 2005 om 12:59.
Turkje is offline  
Oud 7 februari 2005, 13:14   #20
muys
Parlementsvoorzitter
 
muys's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 2.468
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Hmm, als ik Lievendr's commentaar lees, blijkt hij ook Willems interpretatie te volgen.

Misschien kunnen we het beter aan Rob zelf vragen:

Rob, stel dat gij al 10 jaar in Baskenland woont, en uw kinderen worden daar geboren, gaan daar naar school, praten Baskisch, ... . Zijn uw kinderen dan Basken of Vlamingen?
is dat niet iets dat vooral van jezelf afhangt? ik kan mij moeilijk voorstellen dat er in antwerpen veel buitenlanders rondlopen die zich echt vlaming of belg voelen, tenzij ze naar het ocmw moeten natuurlijk. buiten het feit of ja onder een bepaalde definitie valt of niet, is dus bovenal het gegeven wat je je zelf voelt dat telt.
muys is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be